Intel Wolfdale och Yorkfield

Permalänk
Melding Plague

Intel Wolfdale och Yorkfield

Det har i dagarna publicerats information om kommande processorer från Intel. Närmare bestämt handlar det om två stycken som bygger på Penryn-arkitektur och skall tillverkas med en 45-nanometersprocess: Wolfdale och Yorkfield.

Läs nyheten: Intel Wolfdale och Yorkfield

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

VILL

HA

YORKFIELD !

Permalänk
Medlem

Dreglar i stora mängder....

Permalänk
Medlem

Tur att man har bestämmt sig för att köpa helt ny dator 2008 :D, dags och börja spara till 2ndra generation DX10 och cpu och Vista

Permalänk
Medlem

På både theinquirer och Anandtech står det idag att Penryn INTE får hyperthreading. Det kommer först på arkitekturen efter Penryn.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
På både theinquirer och Anandtech står det idag att Penryn INTE får hyperthreading. Det kommer först på arkitekturen efter Penryn.

Är inte helt hundra. Men server versionen av Penryn skulle väl ha HT?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Är inte helt hundra. Men server versionen av Penryn skulle väl ha HT?

Det återstår naturligtvis att se men senaste tipset är att HT först dyker upp med Nehalem igen.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37316

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Har de inte skrivit 2 st liknande sånna här artiklar på SC redan?

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

enligt vad jag såg info om yorksfield sist var det med 1333mhz fsb och den skulle ha 3MB cache och den skulle gå i 3.46 - 3.75ghz och nu helt plötsligt ska den gå i 1066fsb ? hmm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Tror ni kan glömma HT.

Permalänk
Medlem

Varför tror du det -Boris-?

Det kanske kan bli aktuellt att fundera på att byta ut sin P4 2,4 GHz-are...
Tycker själv att det har varit förlite framgång för att det ska vara värt att byta.. men det börjar arta sig.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att inte HT kommer förrens Netburst är tillbaka igen iom Nehalem. HT är ju redan så fint integrerad i den arkitekturen.

Permalänk

Varför har Quad-Core versionen lägre FSB??

Permalänk
Medlem

Vänta nu har jag inte hängt med på ett tag. Tog dom inte bort HT helt å hållet med lanseringen av C2D och sa att den är helt DÖD..
Plösligt så dyker det upp info att det HT skall komma tillbaka.
Kan nån förklara lite för mig vad är det som händer och varför kommer den tillbaka..

Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror ni kan glömma HT.

Verkar bli så för Penryn ja.
Nehalem nästa för HT.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37316

Om nu The Inq fått detta rätt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Vänta nu har jag inte hängt med på ett tag. Tog dom inte bort HT helt å hållet med lanseringen av C2D och sa att den är helt DÖD..
Plösligt så dyker det upp info att det HT skall komma tillbaka.
Kan nån förklara lite för mig vad är det som händer och varför kommer den tillbaka..

Tack.

för att HT är kick ass, thats why!

och som nån annan påpekade, jag ska nog också äntligen byta in 2.4P4-800HT när det kommer igen. DC eller ej, allt känns raskare med HT / edit ..utom spel då givetvis, men det ger jag fanken i.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
för att HT är kick ass, thats why!

och som nån annan påpekade, jag ska nog också äntligen byta in 2.4P4-800HT när det kommer igen. DC eller ej, allt känns raskare med HT / edit ..utom spel då givetvis, men det ger jag fanken i.

Dessutom är det mycket häftigare med fler rutor inne i aktiviteshanteraren --> prestanda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Verkar bli så för Penryn ja.
Nehalem nästa för HT.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37316

Om nu The Inq fått detta rätt i alla fall.

Jo det vet jag, kanske skulle formulerat mig så här "Tror ni kan glömma HT på Penryn."

EDIT: Vill ge swec lite beröm för den utomordentliga nyhetsuppdateringen på sista tiden. Mycket intressant har ni skrivit. Varit tätt mellan de intressanta nyheterna. Dock med något sakfel någon gång, men det ska vi inte klaga på här.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
för att HT är kick ass, thats why!

och som nån annan påpekade, jag ska nog också äntligen byta in 2.4P4-800HT när det kommer igen. DC eller ej, allt känns raskare med HT / edit ..utom spel då givetvis, men det ger jag fanken i.

Men alltså, HT använder tomt utrymme i processorns pipelines. Och eftersom de är ganska mycket kortare på conroe-arkitekturen än på Netburst så finns det ett problem. Varför använda HT på en quad-core processor med korta pipelines? Man lär knappast se någon stor prestandaökning, om alls. Inte ens i riktigt hårda program. Hur stor nytta gjorde HT på Netburst förutom att öka försäljningen? Och jag argumenterar inte emot HT som försäljningsteknik, bara mot HT som prestandaökande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men alltså, HT använder tomt utrymme i processorns pipelines. Och eftersom de är ganska mycket kortare på conroe-arkitekturen än på Netburst så finns det ett problem. Varför använda HT på en quad-core processor med korta pipelines? Man lär knappast se någon stor prestandaökning, om alls. Inte ens i riktigt hårda program. Hur stor nytta gjorde HT på Netburst förutom att öka försäljningen? Och jag argumenterar inte emot HT som försäljningsteknik, bara mot HT som prestandaökande.

Den optimala arkitekturen för HT är långa breda processorer. Och Core µ-arkitekturen är relativt bred och djup, dock inte lika djup som NetBurst. I vilket fall så används SMT med stor fördel på POWER, UltraSPARC T1 och Itanium.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Intressant drag från Intel's sida. Att följa någon av inläggen är klokt då det faktiskt är rätt. Core arkitekturen drar mindre nytta av HT än vad t.ex prescott gjorde.

HT kommer göra sig sämre på dessa nya processorer då det har med cachehantering att göra och med dess kortare pipeline. Blir en intressant tid. Har lite goda aningar själv vad som kommer hända, men det kan jag ha för mig själv

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men alltså, HT använder tomt utrymme i processorns pipelines. Och eftersom de är ganska mycket kortare på conroe-arkitekturen än på Netburst så finns det ett problem. Varför använda HT på en quad-core processor med korta pipelines? Man lär knappast se någon stor prestandaökning, om alls. Inte ens i riktigt hårda program. Hur stor nytta gjorde HT på Netburst förutom att öka försäljningen? Och jag argumenterar inte emot HT som försäljningsteknik, bara mot HT som prestandaökande.

beror på användningsområde, i vissa fall handlar det om 40% beräkningskapacitet t ex i Folding@Home (i extremfall ännu mer) och då är det fortfarande en Northwood jag kör det på, en preshot med dess längre pipelines borde tjäna ännu mer på HT.

angående HT på quad-core så spelar det som sagt ingen roll om det är en processor med hög IPC och relativt korta pipelines eller en processor med låg IPC och långa pipelines - gör den inget nyttigt pga pipeline-stall så slösas dess potential bort i onödan

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Det är inte bara problemet med att HT trivs bäst på "långa" processorer. Utan det faktum att nu när vi har 4 cores och det är standard inom kort. Så är behovet av HT mycket mindre. Och frågan är hur mycket värmeutveckling HT ger. Gjorde en väsentlig skillnad på P4 om jag inte minns fel.

Permalänk

hur mycket värmeutvecklingen egentligen skiljde på en P4 med resp utan HT vet jag inte, att det fanns en skillnad är iofs mycket troligt eftersom HT också använder transistorer
hur bra vi är (/kan bli/kommer vara) på att utnytja HT på mångkärniga processorer är också intressant, idag är det inte många som belastar ens 2 kärnor på sin arbetsstation utan att ha något distributed computing-projekt i bakrunden
men man skall inte vara emot utvecklingen - jag skulle helst se något så komplicerat som HT som sprider ut sig över samtliga kärnorna (eftersom cache-minnet är gemensamt för kärnorna så blir förlusterna pga byte av kärna minimala)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life