Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Pc vs Mac

Jag blir mer och mer sugen på att skaffa mig en mac istället för min nuvarande pc som desutom börjar bli gammal...

Men först vill jag kolla lite grejer

Har mac och pc samma kontakt på skärmen? dvi/vga?
Kan jag använda ett "vanligt" tangent bord och en "vanlig" mus i en mac?

Anledningen till att jag undrar är för att jag är mer sugen på att fortsätta lära mig linux än att använda mac os x.

Sen sist men kanske inte minst, vad är fördelarna med efi istället för bios?
Blir det några fördelar alls om jag kör linux?

Om ni har fördelar/nackdelar för båda så berätta gärna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom kör DVI i dag tror jag. VGA går la med addapter som vanligt. Tangentbord å mus ska fungera. Min mac mini körbara usb. har igen annan mac så vet inte men svårt å tro att Apple som föredrar ny teknik har PS/2 protar i dag så du får nog ha helt USB komptabila möss å tangentbord.

jag använder sällan EFI. iget man direckt behöver pilla med på amcen då det är en skräddarsyd maskin. Det man oftast gör är att rycka på olika keys vidd boot om man tex vill starta från cdromen istället för disken om amn ska isntallera ett OS. Vad som är bäst kan väll diskuteras. Men macen är ju en packetlösning så ser igen anledning att pilal i det så spelar igäntligen igen roll vad det kört anser jag. BIOS var i princip för x86 endast så apple har ju kört open firmware istället.

Jag kör linux på min mac med men jag kommer nog itne köpa nån mer mac delvis för dom gått över från PPC till x86. Var den anlednigen och OS X som jag köpte min min hitils första mac. Men jag har gillar inte ricktigt OS X. Vist smidigt å allt men saknar vissa futures och lite begränsad precis som windows även om det går att öppna upp utan problem då det är ett unix baserat OS i grunden.

Så ända som talar för macen i dag är väl OS X om man gillar det men för min mac mini med 512Mb ram så tog det snart slut och kubuntu flyter mycket bättre. Tom inbitna mac ägare jag känner som testade min mac mini lite kort sa att den kändes lika snabb med G4 1.42Ghz under kubuntu gämfört med deras G5 2.1Ghz maskiner i OS X. Så kör man på en billigare mac så är linux perfeckt då jag anser att det sparar kraft som man vill ha te anant ä OS. harm an 1Gb+ ram och en G5 proppe eller en C2D så märkar man nog igen större skillnad.

OS X passar perfeckt till personen som inte vill å har tid att lära sig för mycket. Det är bara dra å släpp för att isntallera apps och sånt. Underbart smidigt system OS X men som sagt jag vill ha mer konroll ändå så jag föredrar fortfarande Gentoo för mina opteron maskiner och kubuntu för mina mindre maskiner som används för mer lätta uppgifter.

Permalänk
Avstängd

Ja, ja, ja.

Om OS X är ett bra sätt att lära sig Linux vet jag inte, tvivlar på att du kommer pilla runt särskilt mycket i något shell i OS X men visst det går ju.

Fördelarna med EFI kan jag inte, kolla Intels websida eller wikipedia eller något.

Permalänk
Medlem

Re: Pc vs Mac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
vad är fördelarna med efi istället för bios?

En liten"primer" < http://www.kernelthread.com/publications/firmware/ >.
Svaret blir väl "Allt!"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar Om det blir en mac så blir det alltså en nytt tangetbord då... aja inte så farligt.
Det med efi såg ju trevligt ut (mest det jag är ute efter )

EDIT: Nån som vet om det går att köpa en mac utan inkluderad skärm?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Tackar för alla svar Om det blir en mac så blir det alltså en nytt tangetbord då... aja inte så farligt.
Det med efi såg ju trevligt ut (mest det jag är ute efter )

EDIT: Nån som vet om det går att köpa en mac utan inkluderad skärm?

Mac Mini eller Mac Pro, är alternativen du har.