Att ha både Vista och Xp installerade

Permalänk
Medlem

Att ha både Vista och Xp installerade

Tänkte testa Vista och då ha kvar XP, hur fungerar det när man startar upp datorn? Kommer det upp så man kan välja vilket som ska starta upp?

Jag har Win Xp på C:, kan man installera Vista på D: ?

Den dagen jag inte vill ha kvar Vista hur avinstallerar jag Vista då? Startar upp med XP och deletar hela Vistamappen eller?

Permalänk
Medlem

Nä jag tror mer du måste även fix till dual boot grejen också. Microsoft rekommenderar att man kör en ren installation av vista men det bör ju givetvis gå med att ha xp samtidigt.

För övrigt vid avinstallation av vista tror jag det kanske skulle funka med att stoppa in windows vista skivan när du kör xp, annars är den sista utvägen den du sa.

Permalänk

Det går alldeles utmärkt att ha båda OS.en installerade samtidigt och du är på rätt spår vad gäller hur du går tillväga för att uppnå detta.

Dra igång installationen av Vista och välj att installera på partition D: som du föreslog. När båda OS sen finns på varsin partition så kommer du vid varje tillfälle som du startar datorn få välja vilket OS som du önskar starta.

Och slutligen, vill du bli av med antingen XP eller Vista efter ett tag så är det bara att formatera den partition som operativsystemet är installerat på.

lycka till

EDIT: Girgoo kan vara något på spåret vad gäller i vilken ordning man ska installera OS för dual boot. Kommer inte ihåg ifall man är tvungen att först installera "senaste" versionen av windows och sedan den äldre, tror det kan vara att rekommendera dock.

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan XP installerat, menar du att man behöver ta bort XP och sedan istallera först Vista och sen Xp? ....verkar jobbigt.

Permalänk

Tyvärr så misstänker jag att det kan vara nödvändigt i detta fall då jag hört att Vista använder en annan, nyare, version av dual boot som det kallas där man vid uppstart väljer vilket OS som ska startas. Är inte 100% säker, men har sett att det finns flera trådar här i forumet som handlar om just att ha både Vista och XP installerat samtidigt så jag rekommenderar dig att läsa igenom dessa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Jag har ju redan XP installerat, menar du att man behöver ta bort XP och sedan istallera först Vista och sen Xp? ....verkar jobbigt.

Nej, starta installationen av Vista genom XP eller boota med DVD:n och välj att inte skapa en uppgraderingsinstall.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att ha både systemen installerade samtidigt. Jag hade först en XP installation sedan installerade jag Vista på en annan primär partition. Vistas bootloader installeras automatiskt.

Man kan enkelt avinstallera bootloadern med ett program som ligger på Vista-skivan. Kör "<cd enhet>:\boot\bootsect.exe /nt52 ALL /force" så tas bootloadern bort och man kan formatera Vista-partitionen.

Permalänk
Medlem

Oki, tack alla, kanske ska göra en ghostbackup på XP innan ifall något skiter sig.