Permalänk
Medlem

DI-604 och WiMax

Hejsan. Vi har precis fått WiMax trådlösa 2mbit här hemma. Och det funkar faktist över förväntan när man bara kopplar internetsladden direkt in i "modemet". Problemet kommer när vi ska dela ut uppkopplingen till min dator och pappas dator genom DI-604, det går verkligen upp och ner. uTorrent går från 10kb/s till 140kb/s ner till 10 igen. Spelar man på internet så fryslaggar det till och från.

Det vart alltså såhär efter vi kopplade in DI-604. Jag har uppgraderat den 3.14 och allt. Har läst den lilla faqen också. Jag har inte ändrat något i själva routerns inställningar. Lite hjälp skulle inte skada

Permalänk
Medlem

Köp ny router.. DI-604 (och nästan alla d-link produkter) är jevla skit.. Vet inte hur många sådana jag bytt ut för folk

Edit: Jag har tom ringt och pratat med d-link en gång och satt nästan en hel dag i telefon... Tillslut erkände tom supportkillen att de har väldigt mycket problem med 604:an det verkar inte heller gå att fixa

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Det är olika, endel fungerar mindre bra och endel fungerar fint. Jag har en som fungerar fint.

Jag kör på den här firmwaren:

di-604_fw_revdf_315b05_ALL_en_060824

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Köp ny router.. DI-604 (och nästan alla d-link produkter) är jevla skit.. Vet inte hur många sådana jag bytt ut för folk

Edit: Jag har tom ringt och pratat med d-link en gång och satt nästan en hel dag i telefon... Tillslut erkände tom supportkillen att de har väldigt mycket problem med 604:an det verkar inte heller gå att fixa

Jo jag har förstått att d-link är sådär, det är en av dom äldre revisionerna också. Har du nått förslag på en bra och billig men främst ENKEL switch?

Edit: Router, switch? Vad är skildnaderna och vad ska jag ha för att göra det så enkelt för mig som möjligt? Nästan helt grön på det här med nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwei
Jo jag har förstått att d-link är sådär, det är en av dom äldre revisionerna också. Har du nått förslag på en bra och billig men främst ENKEL switch?

Verkar vara skillnad på D-link och D-link. Modellen DGL-4300 lär vara betydligt bättre. Kostar $99 från t.ex. newegg.com.

Permalänk
Medlem

D-Link lärde sig nog en hel del från tidiga 604an och några efterföljade modeller.
Nu är dlink faktist ett helt ok märke att ha hemma, men köper man det billigaste av någon tillverkare, kvittar vilken så får man i princip alltid skit.

Köp nån, Dlink, Netgear, Linksys i ~400-500 kr klassen så får du ok saker utan att lägga för mkt.

Switch,: skickar bara runder trafik.
Bredbanddelare (router): Delar ut bredband till flera datorer, NATar/PATar nätverket så att endast ett IP behövs till flera datorer.

Gå att använda en switch oxo men då kan du endast ha lika många datorer som är kopplade mot internet som du har IP adresser. Tvivlar på om du får med än ett IP via nån wimax operatör. 1 IP = 1 dator Online med switch

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

det finns typ 3 olika modeller av d-link 604 så att skylla allting på en modell är fel

själv har jag plus modellen och den har funkat i 3 år finfint iaf.. sen så är det nog oftat folk som bara kör med standad inställningarna ändå..

säger som -NioB-

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -NioB-
D-Link lärde sig nog en hel del från tidiga 604an och några efterföljade modeller.
Nu är dlink faktist ett helt ok märke att ha hemma, men köper man det billigaste av någon tillverkare, kvittar vilken så får man i princip alltid skit.

Köp nån, Dlink, Netgear, Linksys i ~400-500 kr klassen så får du ok saker utan att lägga för mkt.

Switch,: skickar bara runder trafik.
Bredbanddelare (router): Delar ut bredband till flera datorer, NATar/PATar nätverket så att endast ett IP behövs till flera datorer.

Gå att använda en switch oxo men då kan du endast ha lika många datorer som är kopplade mot internet som du har IP adresser. Tvivlar på om du får med än ett IP via nån wimax operatör. 1 IP = 1 dator Online med switch

Okey, tack för svaret.

Ni som har koll, borde jag fixa den här;

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327423

eller den här;

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312788

Som sagt, den ska helst vara enkel, men funka utan problem. Jag ska helst inte behöva vara raketforskare för att få till DC och uTorrent.

Permalänk

Jag tror det kvittar vilken du väljer, både är enkla att använda och uppfyller sitt syfte.

Hur länge har WiMAX varit tillgängligt i Santa Barbara? Jag väntar på att det ska komma till Sverige=) Förresten Zwei, pluggar du på UC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Hur länge har WiMAX varit tillgängligt i Santa Barbara? Jag väntar på att det ska komma till Sverige=) Förresten Zwei, pluggar du på UC?

Ojdå, nu vart det dumt. Jag bor inte kvar i Santa Barbara längre, kom hem i juletider. Så, det är alltså sverige det gäller.

Nä, jag pluggade på SBCC gjorde jag. Förjävla fint där borta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zwei
Ojdå, nu vart det dumt. Jag bor inte kvar i Santa Barbara längre, kom hem i juletider. Så, det är alltså sverige det gäller.

Nä, jag pluggade på SBCC gjorde jag. Förjävla fint där borta.

Najs. Jag la till en kommentar om routrarna ovan också.

Skickar PM till dig...