Hjälp med raid till server.

Permalänk
Medlem

Hjälp med raid till server.

Hejsan alla glada!

Skulle vilja ha lite stöd inför detta köp.

Hårddiskar går sönder. Förr eller senare. Därför är Raid 5 en trevlig uppfinning. Tanken är alltså att köra raid 5 på något av dessa alternativen.

Men vilket skall jag välja? Skall jag välja något av dem? Eller är jag helt ute och cycklar?

Jag skall troligtvis köpa två av valet som jag kommer fram till. En skall vara webbserver och den andra skall ha hand om ett ekonomisystem. Inga väldigt tunga tjänster alltså. Men tror ni alternativet med raptor är för klent? Borde jag välja andra burkar? Kom med tips!

Alternativ ETT

DISKAR
WESTERN DIGITAL RAPTOR 74GB 10000RPM SATA/150 x3 = 3744 kr exkl moms
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095793

KONTROLLERKORT
PROMISE FASTTRAK TX4310 S-ATA/300 RAID 1 396,00 kr exkl. moms
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093258

BURK
HP PROLIANT ML310TG4 XE 2.13-2MB 512/0 SATA 2XRPS 8 995,00 kr exkl. moms (plus 1GB)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102635

Totalt pris: 14135 kr exkl moms

Alternativ TVÅ

DISKAR
SEAGATE CHEETAH 15K.4 73GB 8MB SAS x3 = 7428 kr exkl moms
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095793

KONTROLLERKORT
ADAPTEC SAS RAID 4800SAS KIT 7 196,00 kr exkl. moms
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093258

BURK
HP PROLIANT ML310TG4 XE 2.13-2MB 1GB/0 HP SAS 8 995,00 kr exkl. moms
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102633

Totalt pris: 23619 kr exkl moms

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 är betydigt mer prisvärt imo...

Permalänk

Men raptor-diskarna är väll inte gjorda för serverdrift heller.
Om du byter ut kontrollerkortet på 1:an till ett SAS kontrollerkort istället så är lite mera framtidssäker. Och det går att köra S-ATA på SAS.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att du köper 2.5" HDDs istället? De slits inte ut lika mycket eftersom de kan ligga på ett lägre varvtal och ändå vara lika snabb som en raptor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Är det inte bättre att du köper 2.5" HDDs istället? De slits inte ut lika mycket eftersom de kan ligga på ett lägre varvtal och ändå vara lika snabb som en raptor.

Fel. Hårddiskplattorna i raptordiskar är som på 2.5" diskar.

Till trådskaparen: Behöver du så mycket utrymme som ~150 gb? Om du nöjer dig med 74 gb så har ju 2-3 st 74 gb raptors i raid1 betydligt bättre stabilitet än en raid5 konfig.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

det är bättre att köpa WDs caviar diskar. De har faktiskt en disk som har tillägget "Raid Edition". kostar väl nån hundring mer per disk. Sedan tjänar du mycket prestanda på att köra 4 diskar i stället för 3. Tre är minimum, ungefär som en dator går mycket bättre på 512 istället för 256 Mb minne som är minimum. Skaffa ett kort med Xor onboard, annars kan M$ närsomhelst pajja raiden genom att skicka ut en ny uppdaterad drivrutin, jag VET eftersom just det hände mig.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Tack för åsikterna!

Jag behöver inte mer än kanske ca 30-50 gb men mer "skadar" inte.

Men jag vill köra raid 5 för att kunna känna mig lugn om en disk går sönder. Det är viktigare att ha datan säker än att det skall gå snabbt. (sanning med motifikation, det få ju inte gå tok-sakta)

Kostnaden i ett sas-system är ju framförallt kontrollerkortet, så väljer man det så väljer man ju sas-diskar också. Eller?

Edit: Inte otänkbart att jag väljer att köra med 4 diskar.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Om det är säkerhet du är ute efter är det nog dags att du tar reda på vad raid1 är. Det ger betydligt mer säkerhet än raid5.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Raid 1 är säkrare, då måste 100% av diskarna dö för att du ska förlora data. Raid 5 så räcker det med att två av diskarna dör, och det är ju större risk att två diskar av tre dör än att bara två diskar dör. Vad det gäller fyra diskar i raid 5, så nej, inte om det är säkerhet du är ute efter. Raid 5 har bara redundans sålänge alla diskar är hela. Dör en disk så förlorar du all redundans och om då en till disk går ner är det kört. Sen är det ju ganska logiskt att ju fler diskar man har, ju större risk är det att någon pajjar, och eftersom fler diskar i raid 5 inte mer redundans blir det bara mer osäkert för din data.

Har själv inte kört raid 1 då jag var i behov av den extra prestanda raid 5 gav, men går det inte att köra en raid 1+1 konfig? Det skulle ju vara ultimat om du behöver extrem feltolerans, då har du fyra diskar, och det räcker med att bara en överlever och all din data är oskadd.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Raid 1 är säkrare, då måste 100% av diskarna dö för att du ska förlora data. Raid 5 så räcker det med att två av diskarna dör, och det är ju större risk att två diskar av tre dör än att bara två diskar dör. Vad det gäller fyra diskar i raid 5, så nej, inte om det är säkerhet du är ute efter. Raid 5 har bara redundans sålänge alla diskar är hela. Dör en disk så förlorar du all redundans och om då en till disk går ner är det kört. Sen är det ju ganska logiskt att ju fler diskar man har, ju större risk är det att någon pajjar, och eftersom fler diskar i raid 5 inte mer redundans blir det bara mer osäkert för din data.

Har själv inte kört raid 1 då jag var i behov av den extra prestanda raid 5 gav, men går det inte att köra en raid 1+1 konfig? Det skulle ju vara ultimat om du behöver extrem feltolerans, då har du fyra diskar, och det räcker med att bara en överlever och all din data är oskadd.

Att spegla 4 diskar är väldigt onödigt eftersom det räcker med ett virus så är alla hårddiskar värdelösa, eller att raidkontrollern går sönder. Vill man ha en säker lösning med 4 HDDs så gör man på följande sätt:

2 HDD i raid 1
1 HDD som man gör backup på varje dag
1 HDD som man gör backup på 1 gång i veckan

Så om Raid 1 diskarna pajjar genom fel pågrund av drivrutiner,raidkontrollern eller virus så har man en backup som är 1 dag gammal, om den backupen skulle pajja så har man en backup som är 1 vecka gammal.

Permalänk
Medlem

)ExecutoR(: Man behöver inte köra någon form av "raid1+1", du väljer helt enkelt att spegla så många diskar som du känner för.

Happen: Givetvis skall man ha backuper, men hur säkert är det att placera dem i samma system?
Sedan säger du även att det räcker att raid-kortet dör. Min erfarenhet är tvärt om, det har fungerat super att bara rycka ur en disk och trycka in i en annan dator. Dock fanns det någon form av "record" sparat på, så den ursprungliga kontrollern idenfierade den och la till den i arrayet om den hade varit ute på vift.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Hmm...

Ang. backuper så gör jag det på en backupserver.

Om man har tre diskar i raid 5 så kan man väl ta ut en av diskarna och det fungerar ändå? Annars har jag blandat ihop detta lite. Jag kör nämligen så på en lagringsserver. Den har rullat på i snart 5 (24/7) år och under den tiden har ca 3 diskar gått sönder. Det ända som händer är att det går saktare på två diskar. Men stänger jag av och stoppar i en ny disk så återskapas datan och allt blir som vanligt.

2 HDD i raid 1
1 HDD som man gör backup på varje dag
1 HDD som man gör backup på 1 gång i veckan
Detta förslag ^ går bort enligt mig.

En fråga; I raid 1 kan en disk dö utan att servern "dör"? (så att man bara kan sätta i ny disk?)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
)ExecutoR(: Man behöver inte köra någon form av "raid1+1", du väljer helt enkelt att spegla så många diskar som du känner för.

Happen: Givetvis skall man ha backuper, men hur säkert är det att placera dem i samma system?
Sedan säger du även att det räcker att raid-kortet dör. Min erfarenhet är tvärt om, det har fungerat super att bara rycka ur en disk och trycka in i en annan dator. Dock fanns det någon form av "record" sparat på, så den ursprungliga kontrollern idenfierade den och la till den i arrayet om den hade varit ute på vift.

När jag skrev att raid-kortet går sönder menade jag mer att det blir defekt så att det pajjar hårddiskarna, det var dåligt skriver av mig, my bad. Sen när det gäller backup så är det bra att spara utanför systemet, men jag antog att han bara hade en dator och att det inte fanns några andra möjligheter.

Andykidden, kör man raid 1 så är båda diskarna exakt likadana, en spegling. Går en sönder så tar man ut den och sätter in en ny, sen fixar sig allt automatiskt. Man behöver inte stänga av datorn för det. Sen om du tycker mitt alternativ är bra eller inte är upp till dig, men du ska vara medveten om att raid är ett väldigt dåligt sätt att köra som absolut backup. Jag känner till ett antal personer som trott att de varit säkra med raid, de gjorde ingen backup utöver raiden, men sen fick de se att det räcker med att något förstör filerna på en HDD för att allt annat också ska bli förstört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
När jag skrev att raid-kortet går sönder menade jag mer att det blir defekt så att det pajjar hårddiskarna, det var dåligt skriver av mig, my bad. Sen när det gäller backup så är det bra att spara utanför systemet, men jag antog att han bara hade en dator och att det inte fanns några andra möjligheter.

Andykidden, kör man raid 1 så är båda diskarna exakt likadana, en spegling. Går en sönder så tar man ut den och sätter in en ny, sen fixar sig allt automatiskt. Man behöver inte stänga av datorn för det. Sen om du tycker mitt alternativ är bra eller inte är upp till dig, men du ska vara medveten om att raid är ett väldigt dåligt sätt att köra som absolut backup. Jag känner till ett antal personer som trott att de varit säkra med raid, de gjorde ingen backup utöver raiden, men sen fick de se att det räcker med att något förstör filerna på en HDD för att allt annat också ska bli förstört.

Som skydd mot virus eller annat liknande är det givetvis inte tänkt. Det jag är ute efter är att ha en server som har så lite "ner-tid" som möjligt. Vilket är snabbast av dem?

Blir det inte ungefär samma sak med raid 1 och med raid 5? fast med olika antal diskar?

Som sagt så är det inte tänkt som bakup, den görs på annan burk, utan mer som ett sätt att förhindra att servern är nere.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Som skydd mot virus eller annat liknande är det givetvis inte tänkt. Det jag är ute efter är att ha en server som har så lite "ner-tid" som möjligt. Vilket är snabbast av dem?

Blir det inte ungefär samma sak med raid 1 och med raid 5? fast med olika antal diskar?

Som sagt så är det inte tänkt som bakup, den görs på annan burk, utan mer som ett sätt att förhindra att servern är nere.

Okej, då förstår jag. Raid 5 borde du köra eftersom det ökar prestandan och samtidigt är säkert. Sen när man kör SATA är det bara att dra ut en disk när den går sönder och sen sätta in en ny, utan att behöva stänga av servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Okej, då förstår jag. Raid 5 borde du köra eftersom det ökar prestandan och samtidigt är säkert. Sen när man kör SATA är det bara att dra ut en disk när den går sönder och sen sätta in en ny, utan att behöva stänga av servern.

ok, då börjar vi förstå varandra

Så nu när vi har lite koll, vilket val tycker du är bra?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

Vill du ha även prestandan så skulle jag köra raid 5. Har det själv på en server här hemma och det fungerar fint. Går en disk sönder rycker jag bara ut den och sätter in en ny.

Om jag var dig skulle jag köpa fyra diskar men bara använda tre i RAID 5 och ha den extra som reserv, alt. som en sk. Hot Spare.
Det betyder att du har alla fyra diskarna inkopplade men den kör bara raid 5 på 3 diskar, går en disk sönder så kopplar den automatiskt på den fjärde som bara ligger och väntar, och vipps så har du allting automatiserat, sen är det bara att byta den defekta disken så du får en ny hot spare, så skulle jag göra.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vill du ha även prestandan så skulle jag köra raid 5. Har det själv på en server här hemma och det fungerar fint. Går en disk sönder rycker jag bara ut den och sätter in en ny.

Om jag var dig skulle jag köpa fyra diskar men bara använda tre i RAID 5 och ha den extra som reserv, alt. som en sk. Hot Spare.
Det betyder att du har alla fyra diskarna inkopplade men den kör bara raid 5 på 3 diskar, går en disk sönder så kopplar den automatiskt på den fjärde som bara ligger och väntar, och vipps så har du allting automatiserat, sen är det bara att byta den defekta disken så du får en ny hot spare, så skulle jag göra.

Först ang. matten. Jag håller inte med om att ett raid 5 system är mer sårbart. Båda varianterna är precis lika sårbara. I båda fallen krävs att två diskar skall gå sönder för att förlora data. Att två diskar går sönder samtidigt är högst osannolikt. Och innan disk nummer två går sönder så har man ju redan ersatt den första med en ny. Det gäller ju i båda fallen. Eller har jag fel?

Att ha en disk över hemma är självklart. Så har jag det på filservern nu. Att ha dem Hot Spare är väl kanske en bra ide det också, men det har jag aldrig testat.

Så vad kommer vi fram till?

Raid 5 med 3 diskar + en reserv. Men vilken sorts diskar? Det skiljer en del i pris... Skall man välja en kraftigare server?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Avstängd

Rent prestandamässigt så beror det mycket på hur många som jobbar mot den och då framförallt kommer skriva samtidigt. Om den totala diskytan är 40-50gb uppskattningsvis och du kommer jobba mot den med filer under 5-10mb överlag så har du ett bra alternativ oavsett vilket du väljer. Problemet är väl snarare att du köper för kraftig burk för vad du ska åstadkomma. Ett "vanligt" C2D paket skulle antagligen fungera minst lika bra då kontrollerkortet och din raid, oavset raidlösning, kommer begränsas av pci-bussen. Jag förstår varför du skulle välja någon av datorerna du länkat till men jag skulle byta ut kontrollerkortet mot något som satt på en pci-x eller pci-e plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Rent prestandamässigt så beror det mycket på hur många som jobbar mot den och då framförallt kommer skriva samtidigt. Om den totala diskytan är 40-50gb uppskattningsvis och du kommer jobba mot den med filer under 5-10mb överlag så har du ett bra alternativ oavsett vilket du väljer. Problemet är väl snarare att du köper för kraftig burk för vad du ska åstadkomma. Ett "vanligt" C2D paket skulle antagligen fungera minst lika bra då kontrollerkortet och din raid, oavset raidlösning, kommer begränsas av pci-bussen. Jag förstår varför du skulle välja någon av datorerna du länkat till men jag skulle byta ut kontrollerkortet mot något som satt på en pci-x eller pci-e plats.

Oj, det hade jag inte ens sett/ tänkt på. Byta till tex. detta? http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103917

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Avstängd

Ja kanske det. Men jag är ingen expert på området egentligen. Ta en titt på denna sida
http://www.tomshardware.com/2004/06/25/cheap_and_reliable_rai...

Där testar de flertalet olika raid5-kort där en del är pci-x och en del är pci. Inget av dem presterar direkt dåligt men det finns ett som står ut lite extra (och kostar därefter antar jag). Men det ger en liten hint iaf.

Ytterliggare ett test av allt från budget till lite mindre budget
http://tweakers.net/reviews/557

Mycket att läsa men det kan det nog vara värt om man ska lägga ut en massa pengar på sånt här.

Permalänk

Svar ang. mattematiken:

Visst låter det ungefär lika, en disk går sönder och så byter man den, men så är det ju oavsett lösning, risken ligger ju i om två diskar skulle gå ner samtidigt. Ju fler diskar du har ju större risk är det ju att två går sönder samtidigt, eller hur? Har du 300 diskar så är det ju mycket större risk att två dör samtidigt, detsamma gäller mellan raid 1 med 2 diskar och raid 5 med 3 diskar, bara att skillnaden är mindre, men likväl finns den där vilket gör att raid 1 trotts allt är säkrare. Jag förstår att det kanske inte låter så logiskt, men det är det även om det kan vara svårt att hänga med på det.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Man kan ju ha fler än två diskar i raid1.

Raid1 ger dessutom ingen offlinetid när det gäller åtkomst av data om någon disk skulle gå sönder. Det gör raid5, oavsett hur många hot-spare man kör.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

Gör det? Utveckla gärna 4bstract

Permalänk
Medlem

Raid1: Du har t ex 3 diskar med samma innehåll. Om en disk dör fortsätter allt som vanligt, med de resterade två diskarna. Om ytterligare en disk dör så kommer det tuta bra på en ensam.
När du byter ut en eller flera skadade/trasiga diskar så kommer innehållet från de hela skrivas över till den nya automatiskt.

Raid5: Du har t ex 3 diskar med olika innehåll. Om vi ser till utrymmesutnyttjande har du en disk med paritet och två diskar med data. Detta är dock utspritt över arrayet.
Om en disk dör så kommer datan på den att bli oåtkomligt. När disken byts ut återskapas för visso innehållet direkt, men det finns en lucka i åtkomsten: tiden det tar att identifiera, byta ut och återskapa en skadad disk.

Detta gör inte så mycket för mig, men om syftet med raid är reudans så finns det ju ingen anledning att kompromissa med den.

Sedan går det ju givetvis att köra raid ett lager till, typ köra ett raid0-array med två raid1-arrays. Då får du lite bättre prestanda med.

Edit: om du kör hot-spar med raid5 så förminskar du givetvis offlinetiden, men datan kommer att vara oåtkomlig under tiden som datan återskapas till en hotspare.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Edit: om du kör hot-spar med raid5 så förminskar du givetvis offlinetiden, men datan kommer att vara oåtkomlig under tiden som datan återskapas till en hotspare.

Nä. Man har ingen nertid alls medans det byggs tillbaka, accesstiden blir längre eftersom datan på den förlorade disken måste byggas tillbaka i realtid undertiden som den byggs tillbaka till den nya disken.

Varför tror du att alla större företag använder Raid5 lösningar på sina större servrar, det måste väl vara nått rätt med det då?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Nä. Man har ingen nertid alls medans det byggs tillbaka, accesstiden blir längre eftersom datan på den förlorade disken måste byggas tillbaka i realtid undertiden som den byggs tillbaka till den nya disken.

Varför tror du att alla större företag använder Raid5 lösningar på sina större servrar, det måste väl vara nått rätt med det då?

Den funktionaliteten hade jag missat. Nästan så att man får investera i en hotspare!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

RAID 5 med en "spare disk" är den bästa lösningen med beaktande av reduans och prestanda. Att två diskar skulle krascha samtidigt utan yttre påverkan (åska, eldsvåda, översvämmning mm.) är väldigt liten. Och i det fallet är vanlig RAID 1 inte bättre. RAID 1 med FC diskar kan klara sig utan dataförlust i sådana fall då diskarna kan befinna sig flera km från varandra.

SAS-diskar (15k) ger högre prestanda än SATA (10k) men frågan är om skillnaden är ekonomiskt försvarbar. SAS ger också bättre expansionsmöjligheter och möjlighet att ha en reservserver, som är alltid ansluten.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Om man tar det lite längre så ett kort som klarar RAID6 kan vara värt att kolla på. Nu har jag inga priser på SATA-kort som har stöd för detta.

RAID6 är trevlig och bra mycket stabilare än IBM 5EE som i princip gjorde samma sak.

Annars skulle jag gå på RAID 5 + hotspare.

Dock alltid och detta är verkligen ett alltid. Är det produktionsdata så se till att du inte kör med mjukvaru-raid.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte väl det, jag har viss kunskap om raid och framförallt raid5 sedan några år tillbaka och det har aldrig varit någon nedtid för mig vid återskapande. Men jag kör med mjuk raid5 också, så jag tänkte om det var annorlunda med hård raid5.