Permalänk

Jag har en Commodore 64 som jag köpte av en kompis nu i höstas. Jag har enheten, 5 spel samt orginalkartongen

Permalänk
Medlem

Klart man äger en C64 med en massa tillbehör, var ju (nästan) där allt började
Finns fina bilder på den i galleriet
Commodore 64 Retro Machine

Har en Amiga 500 och en Amiga 1200 (med 420MB HD) oxå, har ägt två Amiga 600'or (en med 20MB HD och en med 40MB HD).

Skulle gärna köpa en till C64, men beställde en C64 DTV tillsvidare. (C64 DTV Hack)

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

hur gjorde man turbo/pirat kassetter?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
hur gjorde man turbo/pirat kassetter?

En vanlig dubbeldäckad kassettbandspelare...

Visa signatur

ASUS N550-JK 4k skärm

Permalänk

Okej. blir det inte dålig kvalité då?
Vad händer om man "lyssnar" på kassetterna?
Brusar det eller;)?
Det vore intressant och veta allt dedär lite nogrannare.
Varför måste man starta turbokassetterna vid ett visst nummer?
Jag vill veta allt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mago
En vanlig dubbeldäckad kassettbandspelare...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
mer eller mindre uppväxt med ZX Spectrum och C64

samt en sån häringa

http://www.geekjoan.com/videogames/sx64.jpg

min brors bärbara sx64 lever än idag

(lånar bilden av GeekJoan som köpte en för ett par veckor sedan)

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Commodore 64. Det är lite annorlunda än Windows XP. Spel på vanliga kassettband... Diskdrive var extrautrustning... 1 Mhz CPU... 64 Kb minne... (därav namnet)

Här kan alla uppleva hur det var med en C64a:

http://www.dreamfabric.com/c64/ (Obs! Kräver Sun Java)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

...
Vad händer om man "lyssnar" på kassetterna?
Brusar det eller;)?
...

Ja, det "brusar" eller snarare tjuter, piper och ibland dånar. Med lite träning kan man på ljudet avgöra till vilken dator inspelningen hör. Commodoremaskinerna har sitt karaktäristiska ljud, Spectravideo har sitt, ZX81 har sitt, osv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har ett C64 med alla kända tillbehör som jag "kidnappade" från min farfar (:O) med en massa spel till

Permalänk

Ok.
det var ju intressant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, det "brusar" eller snarare tjuter, piper och ibland dånar. Med lite träning kan man på ljudet avgöra till vilken dator inspelningen hör. Commodoremaskinerna har sitt karaktäristiska ljud, Spectravideo har sitt, ZX81 har sitt, osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok.
det var ju intressant

Ja faktiskt. Det är ju så Serato scratch funkar typ: http://www.youtube.com/watch?v=_rvDrHBdJSI&mode=related&searc...

och M-audio Torq vilket jag tycker är mer öppet för andra funktioner: http://www.youtube.com/watch?v=k0H8OG_cJEo&NR=1

Permalänk

Jag har ett ^^

Och en såndär stor diskett sak som man inte behöver ha orginalspelet, utan kan köra med e där stoora diketterna, avd de nu heter.

Permalänk
Medlem

c64

Om någon mot förmodan skulle vilja sälja sin c64:a med tillbehör är jag alltid intresserad.

De som kanske vill ta sitt bruk av c64:an till nya höjder bör kolla in www.bfp.c64.org där för övrigt mina kontaktuppgifter också finns att hitta...

/Taper

Permalänk
Medlem

Min kussin har en/ett.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jo, jag tror jag har en gammal C64 liggandes undanstoppad nånstans. Jag har också en Amiga 500.

Kommer ihåg när diskettstationen kom till C64, där kan man snacka om befrielse från dessa kassa kasettband.

Stationen var ju stor som satan vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

jag har en med massa tillbehör

Permalänk
Entusiast

Oj, en C64 tråd.

...

Återkommande minnen:

* Kassetbandets laddningstider.
* "Turbo 250" (en mjukvara som tillåter en sorts komprimering "on the fly" till och från kassetbandet för att snabba upp laddningstiderna).
* Ständigt skruvande på kasset-bandarens tuner-huvud för optimal inläsning.
Windergames och dess frenetiska ryckande och tryckande på joysticken.
* BASIC

http://noname.c64.org/csdb/release/?id=20633
Piratkopierningen i större skala med hjälp an en dubbeldäckad bandspelare och ett antal kasseter från grannen. En hel helg enbart med att sitta och kopiera kasseter av varandra.
Slutade med säkerligen hundratals piratkopierade spel, de flesta laddade i "Turbo 250" format.
Lärde mig snabbt att höra skillnad mellan "vanliga" spel och "Turb250" spel genom att bara lyssna på dem i en vanlig bandspelare.

Har det mesta kvar, men dock har kassetbanden fölorat kvalitet så det är lite knepigt att ladda in dem piratkopierade spelen. Ach! För usel kvalitet på dem kassetbanden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)