Permalänk
Avstängd

Commodore 9D-25

Tjenis, det är så att jag fyndar lite el-skrot på jobbet ibland.. lite 286 processorer och dylikt som företaget slänger.

Hur som helst idag såg jag en miniräknare storlek större och allmänt ful och skitig, tänkte att den kanske duger till att räkna kuggvidd m.m (fräser kugghjul)
Så jag tar klumpen och sprayar på en massa sprit på så smutsen rinner av, får syn på den berömda "C=" symbolen... Fan det är ju en Commodore 9D-25 från tidigt 1970.

Men tyvärr är mina kunskaper lika med noll och hittar lika mycket, kanske någon som vet lite mer?

Den har åtminstånde en blå display, väldigt fin

En bild jag goggla fram

Övriga saker jag hitta var 10st mobiler, 4st fungerande resten trasiga batterier.. dock inget antikt då den älsta är från 2005

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Commdore började med att laga skrivmaskiner (för militären tror jag). Sen försökte grundaren komma på vad "nästa grej" var. Så det blev tillverkning av miniräknare som var väldigt "inne" på 70-talet. Efter den grejen så blev det "inne" med hemdatorer och det är så Commodore började med datorer.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Det skulle vara riktigt ballt att använda en sånn i skolan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

de där är fruktansvärt långsamma.. man får vänta medans den tänker ut svaret till inmatade beräkningar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag gillar de mekaniska gamla räknarna mer, särskilt de eldrivna. Där kan vi prata om väntetider, men man hör om de maskar!