Permalänk
Medlem

skydda mitt trådlösa bredband

Hej,
hur skyddar jag mitt trådlösa bredband? har ett modem från bredbands bolaget, det behöver inte på något sätt vara avanserat då det inte bor så smarta människor i närheten, utan äldre personer som kanppast sitter och hackar.
Kanske med ett vanligt lösenord kanske skulle räcka?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Du kan ju gå in och ändra i routern(om den är trådlös) att du vill köra WEP-teknik. Då kan man välja mellan 64 eller 128 bitars kryptering.
128 bitars krävar ett lösen på 26 tecken tror jag. Sen måste du skriva in lösenordet varje gång som du ska komma åt nätverket.

Sen går det att ställa in MAC-adressen i routern på dina nätverkskort(varje kort har en unik MAC-adress) så att bara dom 2 adresserna kommer åt nätverket.

Lite avancerat kanske, men du får bra skydd iaf.=)

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon | Glorious GMMK PRO | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Eller ännu bättre. WPA

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manutd
Du kan ju gå in och ändra i routern(om den är trådlös) att du vill köra WEP-teknik. Då kan man välja mellan 64 eller 128 bitars kryptering.
128 bitars krävar ett lösen på 26 tecken tror jag. Sen måste du skriva in lösenordet varje gång som du ska komma åt nätverket.

Sen går det att ställa in MAC-adressen i routern på dina nätverkskort(varje kort har en unik MAC-adress) så att bara dom 2 adresserna kommer åt nätverket.

Lite avancerat kanske, men du får bra skydd iaf.=)

wep är inget svårighet att knäcka, 2-5 min tar det. Mac-låsning ger inget skydd heller, går man väldigt enkelt runt.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

wpa2, stäng av SSID broadcast, MAC adress filtrering..
password. långt och blanda siffror/bokstäver, gärna "leet" style oxå:p..
sen både små/stora bokstäver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
stäng av SSID broadcast

SSID-broadcasting bör vara på, se http://www.icsalabs.com/icsa/docs/html/communities/WLAN/wp_ss...

Att köra med WPA2 alternativt WPA är det du bör göra.

Edit: Fixade länken

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
SSID-broadcasting bör vara på, se http://www.icsalabs.com/html/communities/WLAN/wp_ssid_hiding....

Att köra med WPA2 alternativt WPA är det du bör göra.

hm så det bör alltså vara på ?.. det tycker jag du kan säga till dom
på tumba gymnasium.. dom har nu wlan, men stängt av ssidbroadcast..

aja.. tack för länken, ska kolla in den nu

funkar den för er ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
wep är inget svårighet att knäcka, 2-5 min tar det. Mac-låsning ger inget skydd heller, går man väldigt enkelt runt.

jao, frågan är hur många som är villiga att utföra jobbet som krävs för att kunna surfa på hans nät - personligen tycker jag det är slöseri på tid såvida det inte är i "utbildningssyfte"

sitter grannen och leechar på ditt wlan så finns det bättre alternativ än att försöka mura upp en vägg ...

Permalänk
Hedersmedlem

Allt som skrivits här förutom WPA/WPA2 är i värsta fall osäkert, i bästa fall överflödigt och komplicerande i onödan. WPA med ett långt, förvalt lösenord är både den enklaste och säkraste lösningen du kan få från din router.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

WPA med bra lösen kör jag i mitt modem från BBB - finns en enkel steg-för-steg guide om hur man gör att ladda ner från BBBs hemsida.

Originalinställningen är WEP med förinställt lösen, det är inte särskilt säkert, i princip vem som helst med lite datorvana och tillgång till Google knäcker det fort. WPA är lite klurigare och innebär därmed att den elaksinnade fortsätter till nästa WEP istället. Bara i min bostadsområde får min laptop in över 20 WEP-nätverk.

Är du mer nojig kan du ju MAC-låsa din dator också, ytterligare ett skydd.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
WPA med bra lösen kör jag i mitt modem från BBB - finns en enkel steg-för-steg guide om hur man gör att ladda ner från BBBs hemsida.

Originalinställningen är WEP med förinställt lösen, det är inte särskilt säkert, i princip vem som helst med lite datorvana och tillgång till Google knäcker det fort. WPA är lite klurigare och innebär därmed att den elaksinnade fortsätter till nästa WEP istället. Bara i min bostadsområde får min laptop in över 20 WEP-nätverk.

Är du mer nojig kan du ju MAC-låsa din dator också, ytterligare ett skydd.

kan du länka till guiden?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Är du mer nojig kan du ju MAC-låsa din dator också, ytterligare ett skydd.

Den enda effekten av MAC-låsning är att det blir krångligare att lägga till datorer i nätverket. Det finns ingen anledning att använda det i kombination med kryptering.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Den enda effekten av MAC-låsning är att det blir krångligare att lägga till datorer i nätverket. Det finns ingen anledning att använda det i kombination med kryptering.

Där ser man, hade för mig att det blev tuffare att snylta på någon annans nätverk om det var MAC-låst.

Länk till guiden:
http://www.bredband.com/portal/wcmobject/document/pdf/wireles...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd

Jag håller med tidigare talare; du borde köra med WPA/WPA2 för WEP kan vem som helst knäcka.

Det bästa av allt är dock att inte ha ett trådlöst nätverk. Personligen har jag aldrig förstått anledningen till det. För det första så får du nedsatt säkerhet och för det andra så håller uppkopplingen inte samma kvalité. Jämför gärna med att ha en stereo utan skärmade kablar.

Permalänk
Medlem

till huvud datorn kör jag kabel mellan datorn och modem, sedan har jag en laptop som jag kör trådlöst när jag är hemma. Jag behöver inte så snabb uppkoppling på den bärbara utan den spelar jag med och ingen lagg där inte. Huvud datorn står mest och tankar och där går det undan.

har BBB 20/3 uppkoppling.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Där ser man, hade för mig att det blev tuffare att snylta på någon annans nätverk om det var MAC-låst.

Länk till guiden:
http://www.bredband.com/portal/wcmobject/document/pdf/wireles...

Kan man knäcka WPA2 (vilket ingen lyckats med hittills) så vet man hur man byter MAC-address också. Det är inte svårare än att byta ip, och din giltiga, fungerande MAC syns i varje paket du skickar/tar emot, även om trafiken är krypterad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Det bästa av allt är dock att inte ha ett trådlöst nätverk. Personligen har jag aldrig förstått anledningen till det.

Bärbar dator och trådlöst = sketanajs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur gör man sitt trådlösa så säkert som möjligt då när man tyvärr måste använda sig av WEP eftersom nintendo ds inte klarar bättre alternativ...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Hur gör man sitt trådlösa så säkert som möjligt då när man tyvärr måste använda sig av WEP eftersom nintendo ds inte klarar bättre alternativ...

Går inte med WEP. Tar allt ifrån några sekunder till ett antal minuter att knäcka WEP kryptering och dessutom ta sig förbi någon ev. MAC-adress kontroll.

Back Track 2 iso'n har allt som behövs på en LiveCD för att enkelt komma igång och testa hur lång tid det tar att knäcka WEP.

WEP, dolt SSID(vilket egentligen inte är dolt, utan program som tar hänsyn till flaggan visar inte nätverket, alla andra visar) samt enbart tillåta vissa MAC-adresser skyddar inte. Det räcker dock mot den snubben som går utanför bostaden och försöker surfa med sin WLAN kompatibla telefon/handdator, men inte mot t.ex grannen som vill ha gratis internet eller en reserv att använda ifall dom tänker genomföra något som inte är tillåtet. Blir svårt att spåra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Med andra ord. bättre att ha ett öppet nät och spärra så det inte kommer över en viss hastighet eftersom jag trots allt inte kan använda bättre än WEP.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Med andra ord. bättre att ha ett öppet nät och spärra så det inte kommer över en viss hastighet eftersom jag trots allt inte kan använda bättre än WEP.

WEP skyddar dig mot Herr Nilsson och Fru Svensson som går utanför din bostad och som vill tillfälligt "låna" din anslutning.
Det är dock inte dom som är faran i det hela.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.