’Spelen lär barn döda’

Permalänk
Medlem

’Spelen lär barn döda’

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1050324,00...

’Spelen lär barn döda’
Amerikansk överste: De tränar som soldater

Skolmorden i USA är bara början.
Snart kommer massakrerna att drabba arbetsplatserna också.
– Det är dataspelens fel, säger amerikanske Dave Grossman.

Så, oförväntat & självfallet Aftonbladet.

– Soldater som tränar med simulatorer träffar med 90 procent av sina skott. De andra träffar med 15 procent.

Permalänk
Medlem

Jag behöver..... ett vapen..... Men allt pekar ju mot Usa haha ^^ American Army måste man ju träna i innan man får spela och ska värsta propogandan"stav" under laddningarna.

***Så igentligen är många här värsta Terminator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Jag behöver..... ett vapen..... Men allt pekar ju mot Usa haha ^^ American Army måste man ju träna i innan man får spela och ska värsta propogandan"stav" under laddningarna.

***Så igentligen är många här värsta Terminator?

Japp, inom 3 år kommer hela världens befolkning att gå under i killingsprees.

Även i metro var det ju en krönika av en tjej som skyllde allt på att TV-spel förråar och gör folk likgiltiga till döden då man dödar hela dagarna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nja, om något så har oberoende psykologer (alltså de som inte försöker tjäna pengar som den här armé tjommen som säljer böcker) kartlagt att de som spelar våldsamma spel har en tydligare definition mellan verkligt och spel våld och om något var räddare för verkligt våld. Rätt så ironiskt faktiskt...

Det är ju bra att alla struntar i att analysera hur världen och samhället ser och kan använda spel som syndabock!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

konstiga människor, tror inte att pricksäkerheten ökar från 15% till 90% efter lite spelande.
har den där översten BARA spelat spel eller?
han skulle hålla och skjuta med ett riktigt vapen så skulle rekylen få hela honom att skaka och kanske tom skada sig eller ramla om kull.
i spelet kanske pricksäkerheten är 90% men att hålla i en mus som inte rör sig är lite skillnad än att hålla i ett tungt kraftigt vapen som rör sig utav bara faan när man pangar på!

dom måste ha något att bli kända och tjäna pengar på, titta bara vilken uppmärksamet dom får!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
konstiga människor, tror inte att pricksäkerheten ökar från 15% till 90% efter lite spelande.
har den där översten BARA spelat spel eller?
han skulle hålla och skjuta med ett riktigt vapen så skulle rekylen få hela honom att skaka och kanske tom skada sig eller ramla om kull.
i spelet kanske pricksäkerheten är 90% men att hålla i en mus som inte rör sig är lite skillnad än att hålla i ett tungt kraftigt vapen som rör sig utav bara faan när man pangar på!

dom måste ha något att bli kända och tjäna pengar på, titta bara vilken uppmärksamet dom får!

Jag tror faktiskt verkligen att dataspelen är en del av orsaken. 99% av de som spelar kan säkert skilja mellan spel och verklighet men för en liten del av mycket mentalt instabila människor kan säkerligen spel trigga till att utföra mord också i verkligheten.

Permalänk

Detta är bullshit.

Permalänk
Avstängd

Förr var det video filmerna, äh amerika är full av skit så säger någon något som verkar vettigt så följer resten med... hur många sekter finns det där?

Misstänker att Dave Grossman är misslyckad fårherde (sektledare) som letar efter får (medlemmar a.k.a grönsakerna)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB9
Jag tror faktiskt verkligen att dataspelen är en del av orsaken. 99% av de som spelar kan säkert skilja mellan spel och verklighet men för en liten del av mycket mentalt instabila människor kan säkerligen spel trigga till att utföra mord också i verkligheten.

Fast frågan är om den där mycket lilla psykiskt ostabila delen inte skulle trigga på något annat om spelen inte fanns, t.ex. nyheterna där man ser och hör massor om dödade personer och annat.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv

Spel lär barn tala engelska också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Misstänker att Dave Grossman är misslyckad fårherde (sektledare) som letar efter får (medlemmar a.k.a grönsakerna)

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Dubbelmoralen o ännu ett typ exemple att skylla på allt annat än att föräldrarna är lata å inte uppfostrar sina barn ordentligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB9

finns undantag i ALLT!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindlles
Dubbelmoralen o ännu ett typ exemple att skylla på allt annat än att föräldrarna är lata å inte uppfostrar sina barn ordentligt

Det ena utesluter inte det andra.

Jag tycker ni sopar problemen under mattan i den här tråden. Visst kan videovåld ha negativ effekt likväl som dataspel men att påstå att instabila människor inte påverkas av att titta på våldsamma filmer eller spela våldsamma spel låter naivt.

Problemet med personen som pekar ut dataspel som boven i dramat är dock lite ute och cyklar. Det finns så många våldsamma inslag i vardagen att dataspelen bara är en liten del av den.

Permalänk
Medlem

Förr var det rockmusiken, sen var det filmerna, nu är det datorspelen... Har det inte varit oskyddat sex som var anledningen till våld där emellan? Nej största orsaken är självfallet att det är så jävla enkelt att få tag på ett handeldsvapen i staterna.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk

Allra först tror jag det var böcker som fick ungdomar att göra dumheter innan dess så var det väl filosofi.

Först på 1900-talet var det rock & roll som fick ungdomarna att göra syndiga saker.
Den vet jag att det var ett glapp där jag inte är så insatt men sen kom hårdrocken. Den fick barn att skjuta ihjäl varandra och sig själva.
Efter det kom Videovåldet. När censuren inte längre kunde skydda oss.
Så så sparkade och sköt vi ihjäl varandra pga filmer.
Fast sen kom ju TV-spelen och genast hade folk en ännu bättre syndabock.

Det är rent hemskt egentligen för om vi tittar tillbaka i tiden eller kollar i mindre belevade länder så ser vi att vi är mycket mer våldsamma än de.

Jämför med vikingar eller romare... vi är ju helt klart värre.
Jämför med somalia som inte har någon tv eller utbildning... vi är ju mycket våldsammare...

Eller ja just det... de hade ju religionen som var hemsk och fick/får de att göra dumheter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Inte fan lär man sig hantera ett vapen bättre för att man lirar CS/whatever 24/7. Ens taktiska sinne lär bli bättre, men inte fan lär man sig sikta bättre för att man spelat tills man fått musarm.

Att soldater som övar med 'riktig' simulator, dvs nå slags laser-vapen-grej på nån stor skärm/nånting där de får sikta som om de använde riktiga vapen, blir mer pricksäkra är ju inget konstigt, vore märkligt om de INTE blev bättre.

Men att jämföra datorspel där man siktar med musen och kör med virtuella vapen med modern "skjut-simulator".. näe, dra åt helvete alla proffesorer & co som tror att man blir nån elit-soldat för att man har lirat lite FPS.

Vågar faktiskt säga att jag tror att datorspelande har mer positiva än negativa effekter.

Btw, ni har väl hört det senaste!? Folk som spelar world of warcraft har lättare att hantera svärd, höhöhö

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Jösses vilken kotte.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Detta är bullshit.

Permalänk
Medlem

jag tror han har läst för många böcker det skadar järnan:)

Permalänk
Medlem

Blev påmind om varför jag inte läser aftonbladet. Den tidningen har sämre inflytande på ungdomar än datorspel.

Permalänk
Medlem

Aftonbladet har nu tappat all fattning, hur kan de seriöst skriva sånhär dynga?

Och dessutom:

Citat:

FBI har slagit fast att en vanlig polis vid en eldstrid på sju meters håll träffar med en kula av fem i bästa fall.

Har dom kollat på WORLDS WORST POLICE OFFICERS IN THE WOOORLD när dom gjorde den bedömningen? 7 meter är ju ingenting!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

När aftonbladet lär sig att skriva "datorspel" istället för "dataspel" tänker jag börja läsa klart deras artiklar.

Permalänk
Medlem

mmm...jag tycker att bilar ska avskaffas eftersom vissa beter sig dumt och kör ihjäl folk..

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Ok, så nästa gång jag hör nån liten kid på stan skrika "HEADSHOT OMG WTF PWND!!" så vet jag att det är dags att dra sig undan, eller springa hem i garderoben, ta Red Armor, Rocket Launcher, 100 HP och Quad Damage och bunnyjumpa ut på stan och äga alla n00bs som skjute oskyldiga.

BTW!!!
läste i Borlänge Tidningen, vet inte hur många som är från dalarna(borlänge) här, men där stod det att dom som spelar dataspel har lättare att köra bil etc, för att dom reagerar snabbare m.m.
enligt en AMERIKANSK!! studie.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Helt klart att det är så!
Barns hjärnor kan inte skillja mellan verklighet och fantasi ( som spel är ).
Terroristorganisationer använder bla krigsspel för att få barn hjärntvättade.
Tycker inte det är så mycket att orda om, barn gör inte som man säger utan som omgivningen gör.

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Detta är bullshit.

vad triggar INTE en labil hjärna? kan ju vara att tappa ut mjölken på morgonen= killingspree!

banna allt.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Jag tror att det snarare är mobbing och liknande som är den största orsaken till vansinnesdåden i skolorna de senaste åren. Spel och film blir mera en verklighetsflykt för de som inte mår så bra.

Permalänk
Medlem

Våldsamma spel skapar inte våldsamma människor. Våldsamma människor spelar våldsamma spel.

Permalänk
Medlem

För mig är det ganska uppenbart att bara för att man spelar våldsamma spel så går man inte ut och har ihjäl folk, och så är det säkert för de allra flesta.
Men, är man lite knäpp, spelar våldsamma dataspel, kollar på våldsamma filmer, ser våldsamma krig på teve, och blir dumpad av sin brud, så kanske man går ut och har ihjäl lite folk.

Men då detta fenomen bara drabbar de som är lite knäppa, borde inte det förbjudas att vara lite knäpp istället? Eller iallafall göra något åt det istället för dataspelen.
Fast vore det så, så skulle väl varenda politiker, militär, advokat och mediamedarbetare i USA ligga risigt till förstås

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.