Liten recension av liten videospelare: Clix2

Permalänk
Medlem

Liten recension av liten videospelare: Clix2

Det har funnits 2 olika inriktningar om man vill ha en mp3-spelare. Såna som klarar av att spela film och såna som inte gör det. De spelare som enbart klarar av musik blir bara mindre och mindre, medan spelare som klarar av film får större lagringsutrymme och större skärm. Men nu har det kommit en tredje kategori: Ganska små spelare som klarar av båda sakerna och jag har nyligen köpt en sådan spelare som jag vill skriva lite om här: Iriver clix2.

Som ni ser så är det en liten spelare som man lätt stoppar i fickan (kanske förutom de mest tajta jeans för er som brukar ha det). Något kanske vissa av er undrar är varför man vill ha en så liten videospelare? Mitt svar är i alla fall att buss/-spårvagnsresor är ett nödvändigt ont i min vardag. Att kolla på en rolig serie under tiden tar bort mycket av den tristessen. Men nog om det, låt oss kolla mer på själva spelaren. Men innan vi börjar så måste jag påpeka att jag har en urgammal digitalkamera, så förvänta er att skärmen är klart bättre än vad som visas här.

Design/Meny
Clix2 har en glansig ovansida av plast och en svartlackad metallisk baksida. Den drar tyvärr till sig en hel del fingeravtryck, men känns solid och verkar inte vara lättrepad. Jag har inte själv gjort något galet repningstest, men är du någorlunda försiktig med den så tror jag inte att ett fodral är något måste. Ett fegt nageltest ledde i alla fall inte till några som helst resultat.

Clix2 styrs precis som föregående clix genom att man klickar på de fyra kanterna på spelaren och är ett system som jag lärde mig väldigt snabbt. Klickar man åt vänster går man ett steg tillbaks i menyn, åt höger väljer man den undermeny man just nu pekar på och upp/ner gör man ändringar eller tar sig genom listor med. Det är faktiskt så lätt som det låter. I menyerna finns allt möjligt som man förväntar sig av en modern spelare med förinställda och 5-bands EQ, WOW HD ljudeffekt för er som gillar det, flashspel, video, radio, bildvisning osv.

Dataöverföring/program
Man kan föra över filer till clix2 antingen via MTP eller UMS. Själv kör jag UMS och tar hjälp av Iriver plus 3 för att t.ex. lägga till visning av albumbilder till låtarna, göra spellistor osv. Musikfilerna kan man visa med hjälp av ID3-taggar eller genom att bläddra i mappar. Ett kort test av överföringshastighet av en film på 524MB tog 90 sekunder, alltså en hastighet på 5,82MB/s.

Ljud
Det diskuteras mycket fram och tillbaks vilka ljudformat som låter bäst och tar minst utrymme mm men personligen har jag kommit fram till att välkodad mp3 räcker till gott och väl för portabelt bruk och det är vad jag fyllt min clix2 med. Helt utan några ljudeffekter har clix2 ett välbalanserat ljud med klart godkänd bas och diskant, varav diskanten kan vara lite metallisk om man är lite petig. Men det som verkligen imponerar mig är mellanregistret. Med lite Norah Jones eller Damien Rice märker man verkligen hur lent och sammanhängande mellanregister clix2 har. WOW HD och liknande specialeffekter är inget för mig, men det lilla jag testat har visat sig låta ganska ok om man får till de olika inställningarna rätt för att få lite livekänsla om man känner för det. Den vanliga EQ fungerar bra utan att tillföra något märkbart brus. Apropå brus så är clix2 så gott som fri från det även med känsliga hörlurar som EP-630.

Video/bild

Skärmen på clix2 är ungefär 5,6cm diag. , 320x340 punkter med 262K färger. Jag kommer nog aldrig att se på en långfilm på en såpass liten skärm, men t.ex. ett animeavsnitt/en episod av scrubs eller två går däremot utmärkt utan att bli trött i ögonen. Skärmen är väldigt färgrik, egentligen med en överdriven färgmättnad men det hjälper mer än skadar för att göra det behagligt att se detaljer på en liten skärm. Såklart kan man också visa foton (jpeg) och med slideshow. Filmer måste konverteras till 320x240 upplösning för att de ska kunna visas. Med en hyfsat snabb dator och programmet iriverter konverterar jag xvid->xvid i ungefär 6-7 ggr spelhastigheten (E6300@2,8GHz).

Övriga funktioner
Det finns en uppsjö av flashspel som fungerar på clix2 och kan hämtas i bl.a. irivernordics forum. Jag har dock inte testat detta så mycket eftersom musik och video är det jag använder mest. Dessutom finns en alarm/sleepfunktion och sist men inte minst fm-radio. Vanligtvis brukar radio vara en sån funktion som man inte lagt någon vikt på med halvtaskig mottagning, men i det här fallet stämmer det inte. Clix2 har till min förvåning en riktigt bra fm-funktion som sällan tappar sin mottagning även när man åker spårvagn. Jag var en gång i tiden på jakt efter en dedikerad portabel radio med den bästa mottagningen och clix2 är faktiskt i samma klass som det jag till slut valde (Sony SRF-54), kanske t.o.m lite bättre. Alltså en guldstjärna för radiofunktionen, helt oväntat men nog så positiv överraskning.

Slutsats
Ja vad finns det att säga? Bra ljud, bra video, enkel att använda och t.o.m. bra radio. Jag var tveksam till att köpa clix2 innan jag läst en bunt recensioner som jag brukar göra innan alla inköp, men nu i efterhand ångrar jag mig inte alls. Om bara Iriver får till reklamkanpanjen ordentligt så tror jag det här kan bli en riktig storsäljare, för det här är en bra/musik/video/radiospelare och till ett bra pris. Kommentera och fråga gärna om det är något ni undrar.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Re: Liten recension av liten videospelare: Clix2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Det har funnits 2 olika inriktningar om man vill ha en mp3-spelare. Såna som klarar av att spela film och såna som inte gör det. De spelare som enbart klarar av musik blir bara mindre och mindre, medan spelare som klarar av film får större lagringsutrymme och större skärm. Men nu har det kommit en tredje kategori: Ganska små spelare som klarar av båda sakerna och jag har nyligen köpt en sådan spelare som jag vill skriva lite om här: Iriver clix2.

http://img231.imageshack.us/img231/9983/clix2and20ue0.th.jpg

Som ni ser så är det en liten spelare som man lätt stoppar i fickan (kanske förutom de mest tajta jeans för er som brukar ha det). Något kanske vissa av er undrar är varför man vill ha en så liten videospelare? Mitt svar är i alla fall att buss/-spårvagnsresor är ett nödvändigt ont i min vardag. Att kolla på en rolig serie under tiden tar bort mycket av den tristessen. Men nog om det, låt oss kolla mer på själva spelaren. Men innan vi börjar så måste jag påpeka att jag har en urgammal digitalkamera, så förvänta er att skärmen är klart bättre än vad som visas här.

http://render2.snapfish.com/render2/is=Yup6lQQ%7C%3Dup6RKKt%3...

Design/Meny
Clix2 har en glansig ovansida av plast och en svartlackad metallisk baksida. Den drar tyvärr till sig en hel del fingeravtryck, men känns solid och verkar inte vara lättrepad. Jag har inte själv gjort något galet repningstest, men är du någorlunda försiktig med den så tror jag inte att ett fodral är något måste. Ett fegt nageltest ledde i alla fall inte till några som helst resultat.

Clix2 styrs precis som föregående clix genom att man klickar på de fyra kanterna på spelaren och är ett system som jag lärde mig väldigt snabbt. Klickar man åt vänster går man ett steg tillbaks i menyn, åt höger väljer man den undermeny man just nu pekar på och upp/ner gör man ändringar eller tar sig genom listor med. Det är faktiskt så lätt som det låter. I menyerna finns allt möjligt som man förväntar sig av en modern spelare med förinställda och 5-bands EQ, WOW HD ljudeffekt för er som gillar det, flashspel, video, radio, bildvisning osv.

Dataöverföring/program
Man kan föra över filer till clix2 antingen via MTP eller UMS. Själv kör jag UMS och tar hjälp av Iriver plus 3 för att t.ex. att lägga till visning av albumbilder till låtarna, göra spellistor osv. Musikfilerna kan man visa med hjälp av ID3-taggar eller genom att bläddra i mappar. Ett kort test av överföringshastighet av en film på 524MB tog 90 sekunder, alltså en hastighet på 5,82MB/s.

Ljud
Det diskuteras mycket fram och tillbaks vilka ljudformat som låter bäst och tar minst utrymme mm men personligen har jag kommit fram till att välkodad mp3 räcker till gott och väl för portabelt bruk och det är vad jag fyllt min clix2 med. Helt utan några ljudeffekter har clix2 ett välbalanserat ljud med klart godkänd bas och diskant, varav diskanten kan vara lite metallisk om man är lite petig. Men det som verkligen imponerar mig är mellanregistret. Med lite Norah Jones eller Damien Rice märker man verkligen hur lent och sammanhängande mellanregister clix2 har. WOW HD och liknande specialeffekter är inget för mig, men det lilla jag testat har visat sig låta ganska ok om man får till de olika inställningarna rätt för att få lite livekänsla om man känner för det. Den vanliga EQ fungerar bra utan att tillföra något märkbart brus. Apropå brus så är clix2 så gott som fri från det även med känsliga hörlurar som EP-630.

Video/bild
http://render2.snapfish.com/render2/is=Yup6aQQ%7C%3Dup6RKKt%3...

Skärmen på clix2 är ungefär 5,6cm diag. , 320x340 punkter med 262K färger. Jag kommer nog aldrig att se på en långfilm på en såpass liten skärm, men t.ex. ett animeavsnitt/en episod av scrubs eller två går däremot utmärkt utan att bli trött i ögonen. Skärmen är väldigt färgrik, egentligen med en överdriven färgmättnad men det hjälper mer än skadar för att göra det behagligt att se detaljerpå en liten skärm. Såklart kan man också visa foton (jpeg) och med slideshow. Filmer måste konverteras till 320x240 upplösning för att de ska kunna visas. Med en hyfsat snabb dator och programmet iriverter konverterar jag xvid->xvid i ungefär 6-7 ggr spelhastigheten (E6300@2,8GHz).

Övriga funktioner
Det finns en uppsjö av flashspel som fungerar på clix2 och kan hämtas i bl.a. irivernordics forum. Jag har dock inte testat detta så mycket eftersom musik och video är det jag använder mest. Dessutom finns en alarm/sleepfunktion och sist men inte minst fm-radio. Vanligtvis brukar radio vara en sån funktion som man inte lagt någon vikt på med halvtaskig mottagning, men i det här fallet stämmer det inte. Clix2 har till min förvåning en riktigt bra fm-funktion som sällan tappar sin mottagning även när man åker spårvagn. Jag var en gång i tiden på jakt efter en dedikerad portabel radio med den bästa mottagningen och clix2 är faktiskt i samma klass som det jag till slut valde (Sony SRF-54), kanske t.o.m lite bättre. Alltså en guldstjärna för radiofunktionen, helt oväntat men nog så positiv överraskning.

Slutsats
Ja vad finns det att säga? Bra ljud, bra video, enkel att använda och t.o.m. bra radio. Jag var tveksam över att köpa clix2 innan jag läst en bunt recensioner som jag brukar göra innan alla inköp, men nu i efterhand ångrar jag mig inte alls. Om bara Iriver får till reklamkanpanjen ordentligt så tror jag det här kan bli en riktig storsäljare, för det här är en bra/musik/video/radiospelare och till ett bra pris. Kommentera och fråga gärna om det är något ni undrar.http://img231.imageshack.us/my.php?image=clix2and20ue0.jpg

Jo, jag har ju också denna spelare och kan bara instämma i det du skriver. Dock stör jag mig något otroligt på alla fingeravtryck som syntes på spelaren. Ej på displayen, utan mer på knapparna som finns, fyra stycken till antalet. Detta fenomen finns säkert på de flesta spelarna just nu, men det stör mig något otroligt. Noj-aktig som jag är..

Permalänk
Medlem

Bra recension, blev faktist riktigt peppad på en clix2 nu! Men det blir nog att vänta ett tag så den hinner sjunka i pris lite. Plus att jag har en zen v plus som duger gott ett tag till.

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Vem blir inte sugen=)
När 8-gigsmodellen kommer så lär jag nog få svårt för att INTE köpa denna. Blir nog en ny mp3-spelare för min del då:D

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden?

Visa signatur
Permalänk

24 timmar musik och 5 timmar film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
24 timmar musik och 5 timmar film.

Jo, det har jag redan läst i er spec. Nu vill jag veta om det stämmer, här ute i den riktiga världen.

Visa signatur
Permalänk

Aha, jag förstår. Då inväntar jag också svar från resten av trådläsarna. No hard feelings för mitt svar hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Jo, det har jag redan läst i er spec. Nu vill jag veta om det stämmer, här ute i den riktiga världen.

Mitt batteritest är snart uppe i 12h med blandat 192kbps CBR/VBR och jag har haft displayen på 1 timme. Jag har kört utan EQ eftersom den låter bäst så med mina Philips SHL9500 och volymen på 17/40. Än så länge har batteriet bara tappat en markering av tre så jag skulle gissa på runt 20 timmar. Jag ska fippla runt mer i menyn de kommande timmarna så återkommer jag när jag vet resultatet.

Uppdatering: Nu la den av runt 16 och en halv timme. Displayen var på ungefär 90 minuter och jag har pillat runt i menyerna och kollat på bilder ungefär en halvtimme.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Aj, det var ju rätt dåligt? 20h kanske hade varit OK, men nästan 8h borta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Aj, det var ju rätt dåligt? 20h kanske hade varit OK, men nästan 8h borta...

Man får ju dock tänka på att de officiella siffrorna är baserade på 128kbps mp3 med ganska låg volym och spelaren helt orörd och skärmen av hela tiden. Siffrorna man får för Nano är ju på liknande sätt och för vanlig användning med högre bitrate lär den också tappa flera timmar trots den klart sämre displayen.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Nej, just där har du fel. Apple är ett av de företag som faktist sätter rätt siffra redan från start.

"Fulfilling Apple's promises, battery life has also received a massive upgrade from the prior iPod nano, which promised 14 hours of audio play time and actually delivered around 15. This time, Apple has promised 24 hours of continuous music playtime, and our tests have shown this number to be accurate to basically the minute - it ran for 24 hours and 2 minutes on a continuous audio test at 50% volume. We also ran a musicless slideshow test for 5 hours and 55 minutes before the battery expired; Apple promises that a slideshow with music will run for up to 5 hours."

iLounge

Även jag har med min nano fått samma resultat, och då har jag bläddrat runt i menyer normalt mycket etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Nej, just där har du fel. Apple är ett av de företag som faktist sätter rätt siffra redan från start.

Nejdå, du kommer inte få 24h ur en Nano vid vanlig användning med 192kbps-låtar (blandat vbr/cbr eftersom vbr tar mer på batteriet). De tester som jag läst har man bara låtit spelaren vara helt orörd. Resultatet du precis citerade är ju gjort på just det sättet. Det var inte den metoden jag använde. Sen får man också tänka på att det finns klart mer kretsar i clix2 eftersom den har många fler funktioner.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har princip bara läst tester där användarna får ut den givna tiden (kan skilja kanske 2h, men det är pettites i sammanhanget). Sen att även mitt eget test, plus erfarenheter från vänner, kan jag med stor säkerhet säga att man lätt får ut den angivna tiden med låtar i högre kvalité.

Nu ska jag dock sluta, för hur mycket jag än säger kommer du aldrig tro på mig ändå, och då är det lika bra att säga stopp.

Sen, även om den har fler funktioner, drar väl inte dessa på batteriet när de inte används?! Låter helmysko. :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Konstigt, jag har principt bara läst tester där användarna får ut den givna tiden (kan skilja kanske 2h, men det är pettites i sammanhanget). Sen att även mitt eget test, plus erfarenheter från vänner, kan jag med stor säkerhet säga att man lätt får ut den angivna tiden med låtar i högre kvalité.

Nu ska jag dock sluta, för hur mycket jag än säger kommer du aldrig tro på mig ändå, och då är det lika bra att säga stopp.

Men har du verkligen gjort ett sånt test där du verkligen haft full koll på tiden och inte bara beräknat på ett ungefär? Jo du har rätt, jag har faktiskt väldigt svårt att tro på det eftersom man nätt och jämnt kommer upp i 24 timmar med displayen slocknad och låtar med låg bitrate.

Apropå mer funktioner, om inte annat så lär den dubbelt så stora displayen ta mer ström.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Ja, men skärmen borde fortfarande vara inräknad i batteritiden.

Man kan ju inte skriva "Ja du får ut en batteritid på 24h, men bara om skärmen är avstängd. Med den på blir det bara 16h".

Ok, jag har visserligen haft så att displayen stängs av efter 10 sek, men den sätts ju alltid på när jag bläddrar efter låtar. Detta är helt sant, och samma resultat uppnår mina vänner med sina nanos (även vanliga iPodar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Ja, men skärmen borde fortfarande vara inräknad i batteritiden.

Man kan ju inte skriva "Ja du får ut en batteritid på 24h, men bara om skärmen är avstängd. Med den på blir det bara 16h".

Ok, jag har visserligen haft så att displayen stängs av efter 10 sek, men den sätts ju alltid på när jag bläddrar efter låtar. Detta är helt sant, och samma resultat uppnår mina vänner med sina nanos (även vanliga iPodar).

Ehh men det är på samma sätt Apple beräknar sina batteritider, så varför är det inte ok om Iriver gör på samma sätt?

Så både du och flera vänner har gett er på att specifikt göra test på batteritiden och får klart bättre resultat än de som gjort alla recensionerna? Jo jag måste säga att jag har lite svårt att tro på det.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

OK, som jag redan sagt, du verkar ju ha riktigt svårt att tro på vad jag säger, så vi lämnar ämnet här.

Permalänk

Hej!

Jag vet inte hur många som det här har gått ut till, men jag ska korrigera något jag har skrivit. Dockningsstationen till Clix HAR line out. Det har inte gått att se på något sätt, men jag bekräftar nu att den har line out.

Permalänk
Medlem

Om batteritid är något viktigt kan jag varmt rekommendera Cowon (iAudio) D2, med på pappret fina 52 timmar mp3-speltid och 10 timmar video speltid. Enligt flera användare går batteritiden ned till ~30 timmars MP3-speltid med SD kort i. Videospeltiden är dock fortfarande 10 timmar med SD kort, detta kan jag själv intyga men jag har själv inte orkat mäta mp3-speltiden.

Permalänk
Medlem

Läste nyligen att Clix2 har fått det högsta betyget som någonsin delats ut på Cnet tillsammans med den föregående versionen Clix.

Permalänk

Här är länken för de som inte orkar leta själva:

http://reviews.cnet.com/iRiver_Clix_4GB_second_generation/450...

Permalänk

Grym recension TM. Vad glad jag blir att du gillar spelaren

Har poppat upp en till recension av Clix2 på pocketables.net. Spana in den här - http://www.pocketables.net/2007/04/review_iriver_c.html

Permalänk
Medlem

Japp nu behöver ni inte bara lita på min åsikt, det kommer att trilla in många fler positiva recensioner utan tvekan. Nu när jag haft och använt min clix2 rejält i 2 veckor så är jag fortfarande väldigt nöjd.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Till säljgänget på iRiver: Kommer B20 till Sverige?

http://product.iriver.co.kr/p_b20_feat.asp

Den spelaren verkar vara en mycket mer värdig konkurrent till D2:an p g a SD-slot samt större skärm.

W10 ser också intressant ut.

Permalänk

Xhit..

Kanske. Det handlar mycket om att vi önskar att de modeller vi tar in ska ha fullt stöd för de funktioner de kan. När det gäller till exempel W10 (som inte kommer att trilla in förrän i höst som tidigast), så har ju den stöd för POI genom kartor och GPS via WLAN osv. Problemet är att det materialet än så länge bara stöder USA. Vi får helt enkelt se vad som händer.

Att B20 har DAB-möjlighet är helt klart kul också. Så, stay tuned.

Permalänk
Medlem

W10? Vilken är det?

B20, är det den med iriver på vänstra sidan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
W10? Vilken är det?

B20, är det den med iriver på vänstra sidan?

http://www.iriver.co.kr/event/ces2007/c_event.asp?mode=4

EDIT: Ytterligare en recension har dykt upp från Trusted Reviews:

http://www.trustedreviews.com/multimedia/review/2007/05/04/Ir...