Permalänk
Medlem

Sun IPX

Jag fick en Sun IPX från skolan, 40MHz, finns det något kul man kan använda den till tror ni?
//Simon

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Fungerar solaris osv, har du inlogg o allt ?

Annars kanske netbsd går o köra ..

Blir bra som ssh shellburk eller en liten webserver, irc eller vad du vill.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad som är på den, antar att det är solaris. Själv har jag ingen skärm som passar, hittade en enhet adapter till den iaf.
Netbsd låter som ett vettigt alternativ, frågan är hur jag ska få in det i burken, förslag? Diskett är antagligen det enda settet att installera något på den?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Du får väl boota ett system ifrån diskett och sedan installera det via ftp eller not.
netBSD funkar säkert men har inga erfarenheter av det själv jag skulle testa Debian eller Gentoo.

Permalänk
Medlem

den e ganska kinkig med minne.
har du tråkigt kan du ju bygga om det till ett mini-itx

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

funkar solaris då?

Permalänk

Spacen

Hejsan. Beroende på hur mycket minne du har i den, så skulle jag gissa på att
eventuellt version 7 av solaris är den sista den orkar med. Eventuellt kanske 8:an.
Men förvänta dig ingen vidare hastighet. Kommer i bästa fall gå trögt som sirap.

Istället skulle jag rekomendera att du kommar på OpenBSD, eller NetBSD.
Med detta blir faktiskt maskinen fullt användbar.

Kör en Sparc Classic 50 Mhz (ungefär samma maskin, men din har bättre grafikkort).
Har rullat sekundär DNS för mina lek-domäner sen 2002. Enda nertiden sen dess var när vi bytte datorhall.
Har en upptid på över 500 dygn just nu.

Så om man ska summera det hela, så är det riktigt segt virke i dom där gamla burkarna.

Permalänk
Medlem

funkar nextstep på ipx-maskinerna, eller är det bara sparcstation för hela den slanten?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
funkar nextstep på ipx-maskinerna, eller är det bara sparcstation för hela den slanten?

NeXTstep funkar _INTE_ på nånting annat än gamla NeXT-burkar. Sun-burkar och NeXT-burkar är i princip 100% olika varandra (NeXT kör t.ex. på Motorola-processorer medan Sun-burkarna kör SPARC i olika varianter)

På en IPX kör man antingen nån äldre version av Solaris (vilket blir rätt tungrott ändå) eller nån GNU/Linux eller BSD-variant. Förvänta dig inte speciellt mycket av den heller. IPX'arna är utmärkta för enkla saker såsom DNS, IRC-burk eller enklare bakgrundssysslor, men som desktopburk är de inte direkt lysande.

Dock är kultfaktorn rätt hög på dem. Jag har haft tre-fyra stycken själv, men gav bort dem till en kompis som var mer intresserad. Enklaste sättet att installera ett operativsystem på dem är att göra en netboot från annan burk (jag minns inte om de ens har diskettstation) och sedan installera OS'et över en NFS-länk eller liknande. Ha bara tålamod så går det mesta!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

vad jag vet finns/fanns det även stöd för next/openstep på både (vissa?) micro/supersparc och x86. (samt pa-risc.) dock är det lite lurigt att hitta binärer som kör på annat än motorola eller intel.
ipx verkar dock ha något hel-mysko fujitsu-kex i sig, så det är no-go antar jag...

jag hittade själv en gammal sparcstation 10 (supersparc@40Mhz, mono-propp) som jag var lite sugen att lappa in openstep på, men jag inser ju att man inte har någon som helst användning av den...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!