Permalänk
Medlem

Socket F

Nu när Socket F processorerna har dykt upp på bl.a. Dustin dyker samtidigt en annan fråga upp - finns det några moderkort ute i den svenska handeln som har den nya standarden?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hyfsat extremt för den vanlige användaren Har man råd och vill vara lite extrem och onödig så är de ett självklart köp.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Det är inte en ny standard, det är AMD:s platform för servrar.
Har du pengar så köp

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inget på länken till komplett. Vad jag vet (kan vara fel numera) så finns det bara ett enda moderkort för AMD Socket F FX-processorerna. De skiljer sig från opteron så de behöver inte registrerade minnen minnen osv. Jag vet inte om den ens går att köra FX-processorerna på vanliga opteron socket-f moderkort. I varje fall skulle man inte vilja köpa det för det.

Socket-F moderkortet jag talar om är ASUS L1N64-SLI
ASUS gör (gjorde?) det enda vettiga "gamer" opteronmoderkortet (KFN32D-SLI), dvs ett som man kunde göra lite roliga biosinställningar och har en fungerande SLI (tyans krånglar). Riktigt bra mobo tror jag, finns en swec:are med det minns jag (funkmonkey eller nått sånt).
Synd att socket-F (opteron) har varit så jäkla osynligt här i sverige tycker jag. Det är ju typ 3 kvartal gammalt men t.ex. dustin har inget socket-f moderkort och ingen socket-f processor (men hey de säljer opteron 940 ännu!)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Finns inget på länken till komplett. Vad jag vet (kan vara fel numera) så finns det bara ett enda moderkort för AMD Socket F FX-processorerna. De skiljer sig från opteron så de behöver inte registrerade minnen minnen osv. Jag vet inte om den ens går att köra FX-processorerna på vanliga opteron socket-f moderkort. I varje fall skulle man inte vilja köpa det för det.

Socket-F moderkortet jag talar om är ASUS L1N64-SLI
ASUS gör (gjorde?) det enda vettiga "gamer" opteronmoderkortet (KFN32D-SLI), dvs ett som man kunde göra lite roliga biosinställningar och har en fungerande SLI (tyans krånglar). Riktigt bra mobo tror jag, finns en swec:are med det minns jag (funkmonkey eller nått sånt).
Synd att socket-F (opteron) har varit så jäkla osynligt här i sverige tycker jag. Det är ju typ 3 kvartal gammalt men t.ex. dustin har inget socket-f moderkort och ingen socket-f processor (men hey de säljer opteron 940 ännu!)

Den fanns igår =/ ! Men en del mer sällsynta delar kommer och går med jämna mellanrum på komplett!

Det har kommit en ny från MSI, men tyvvär säljer bara Dataprice den ! http://www.dataprince.se/?article=K9ND SPEEDSTER-A

annars så hittar pricerunner några.
Moderkort:
http://se.pricerunner.com/cl/35/Moderkort?sort=5&saved_produc...

processorer:
http://se.pricerunner.com/cl/40/Processorer?sort=5&saved_prod...

Permalänk
Medlem

Socket F till server som sagt, inte speciellt överklockningsvänliga, drar en massa ström, man kan bara köra med box kylningen som lär låta en del.
C2d presterar lika bra eller bättre om man spelar annars har jag för mig Socket F hadde bättre minnesprestanda.