Permalänk
Avstängd

Skräp i HP dator

Pappa köpte en bärbar dator från HP. Den kom med Windows Vista.

Men den kom pre-loaded med ett ton av skräp, som segar ner den så den går långsammare än min 6 år gamla dator.

Man fick ingen Vista skiva, man fick bara Vista på en recovery partition. Och den är bundlad med pre-loadat skräp, så det hjälper inte att göra en ominstallation.

Jag har ringt till HP och sagt rakt ut att jag inte är nöjd med att de har installerat massa skit skräp program på datorn.
De talade vänligt om för mig, att det var program från HP's samarbetspartner.
Jag bryr mig inte, jag hatar skräpet.

Konstant så får jag upp en ruta där det står typ "Vill du ladda ner skräp?", eller "Vill du ta del av program från HP's sammarbetspartner?" eller någonting sånt där, kommer inte ihåg.
Iaf, man får tre alternativ, "Ja", "Nej, påminn mig senare", och "Nej, påminn mig igen". Jag trycker på "Nej, påminn mig inte igen", men lik förbaskat kommer den och stör mig igen senare, och frågar igen.

Nån som vet hur man blir av med det här jävla skräpet?

Vill inte du ha en dator fullpackad med skräp så köp inte en dator från HP. För de kommer med skräp bundlat, och man får ingen skiva, så man kan inte installera om, man måste använda recovery partitionen som har Vista + skräp.
När datorn köptes även en router, på bilden hade den två antenner, när man fick den så hade den bara en antenn. Det var en Belkin router, och den sög, den fungerade inte med ComHem, och den var väldigt ostabil och tycktes krascha hela tiden.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig komma på tanken att köpa en HP dator i nån form, riktigt dyra är dom också, + massor av skräp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Pappa fick nåt företagserbjudande genom ett samarbete med HP. Så alla anställda på företaget fick besöka HP, och kunde köpa en dator till reducerat pris.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Öppna Kontrollpanelen i Windows och välj "lägg till eller ta bort program". Undersök sedan vad varje programvara gör. Det går att söka i Google exempelvis. Sedan är det bara att avinstallera en åt gången. Mellan 5 och 10 stycken går nog att ta bort för det lyckades jag med iaf.

Lyckas du inte lista ut vad vissa program gör så får du väl lägga ut en lista på dem här.

Permalänk
Medlem

När d har rensat skräpet går det inte å göra en cd med Nlite eller ghost eller nåt ??

Visa signatur
Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maneten
När d har rensat skräpet går det inte å göra en cd med Nlite eller ghost eller nåt ??

Låter som en vettig idé. borde ju funka om man kommer åt recovery partitionen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

dom kmr fortsätta skicka ett tag till. va lika för mej, men efter cirkus 2 veckor kom det inte mer

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta reda på vad du har för cd-nyckel. Sedan Tanka hem en kopia- av Orginal Vista-skivorna. (för de får man väl om man har orginal sakerna) och sen installera om de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillo
Kan du inte ta reda på vad du har för cd-nyckel. Sedan Tanka hem en kopia- av Orginal Vista-skivorna. (för de får man väl om man har orginal sakerna) och sen installera om de?

Detta är väl en OEM version, skulle iofs inte tro att det är så populärt. :/

Du får väl rensa hela rasket och meka in en Linux dist?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Packard Bell var då iaf hyfsat bra, dock ingen skiva med men när man gör en återställning kan man välja att endast installera windows då med drivrutiner och allting. Eller ett alternativ med massa skräpprogram.

Antingen lånar du en vista skiva och ominstallerar och gör en ghost. Eller så tar du bort de programmen du är missnöjd med och gör en ghost blir jue inte en riktig ren installation om du gör det sistnämnda men bättre än inget iaf.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Eller så ringer du hp och gnäller att du ska ha en vista skiva, varit endel trådar där det handlat just om hp och deras sätt att skicka med operativ systemet.
Dom flesta har fått en hemskickade iaf.
Vissa säger att det ska följa med en skiva till en produkt som man köpt eller likande :S
Aja ni vet vad jag menar, så pucha lite på dom och kräv din skiva. För du har ju betalt för vista också när han köpte bärbara visst?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Jag skulle gissa på att programet som kommer upp hela tiden ligger i autostart.
Gå till Start > Kör > skriv msconfig > fliken Autostart.
Gå igenom allt och kryssa ur det som verkar vara hp:s "skräp".

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Avstängd

"Enkla Internettjänster
Detta är en påminelse om att kolla upp de senaste Interneterbjudandenerna. Vill du se dem nu?
* Ja
* Nej, inte just nu. Påminn mig senare.
* Nej tack, påminn mig inte igen
[Next]"

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!