Driva servrar med elverk...

Permalänk
Medlem

Hmm det funderas lite här. Men det blir nog en aningen rejälare satsning. På ett bensin-verk på 4kW med automatisk start om strömmen går och lite krimskrams. ca 25000 kr.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Köp ett elverk från försvarets överskottslager de har lite här och var! det lär ju vara rejäla grejer menar jag och itne så farligt dyrt

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd

Re: Driva servrar med elverk...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Jag skulle vilja ha tips på elverk som kan driva 3 - 4 servrar + någon skärm. (2-3000 W ? )
Det skall vara ett elverk som levererar så jämn ström som möjligt. (såklart)

Samtliga servrar har UPS:er.
Gärna under 20 000 kr.

Tips på det?

Ska du ha ett hemlig piratgömma nånstans ute i skogen eller?

Permalänk

vad han ska ha dom till är väl hans ensak

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

ett område jag kan hyggligt väl då jag har hållt på med elverk en del
sköter om bland annat 4*500kva reservkraft , byggt ett antal i olika storlekar med

det finns flera olika typer av elverk, alla har sina problem, om man börjar med dom små vanliga så var försiktig, spänningregleringen är inte bra i dom, man får lätt spänningspikar när man slår av och på last, dom klarar inte heller switchade nätaggregat utan bekymmer, och det står även varningar att man inte ska köra elektronik på dom, ta en titt på clas i sjöns katalog

dom som är av invertermodell är lite bättre men inte bra nog, dom ger oftast mycket störningar på utspänningen

bra elverk finns knappt att få tag på för rimliga penningar idag, siemens hadde sådanna fram till sjuttiotalet men när alla började elekronisera iställer för att annvända dom elektromagnetiska regleringarna så blev det sämre

trefas eller enfas kvittar,

ska du köra med vanligt elverk så får du göra lite småfix för att det ska gå bra

skaffa ett elverk som klarar dubbla effekten av vad du ska driva, vanliga elverk klarar inte att ta ut mycket mera effekt än vad som står på dom, gör man det , tillexempel vid start av något som tar ström, switchade nätagg eller en motor så sjunker spänningen och du får dator störningar

koppla ifrån all last när man sätter igång motorn, koppla in dom när spänningen stabiliseras, tar några sekunder , man hör när motorn går ordentligt

skaffa ordentligt störfilter, gärna en magnetstabilisator(svindyr)

kör man med switchade nätdelar så ska du ha resistiv grundlast, minst 10%
så ha några glödlampor inkopplade, vanliga glödlampor inte lågenergi
gärna runt 25% av generatoreffekten

gör du det kan du köra datorer på ett vanligt elverk

en sak till, undvik för allt i värden att köra datorer på dom billigaste 2takts elverken, spänningen från dom är ytterst ostabil

Permalänk
Medlem

Hondamotorerna är inte dumma.. vi har ett 30-40 år gammalt elverk med en hondamotor .. visserligen låter den en del men den går som en klocka än idag

1.5kW Utvecklar den konstant belastning.

10L tank .. tror den drar 1L / timme eller något..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Men, om stömmen bryts till datorerna, bryts inte strömmen till internet överallt också?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Men, om stömmen bryts till datorerna, bryts inte strömmen till internet överallt också?

Fortfarande så är det inte alltid bara det man vill skydda utan själva systemen i sig.
Datorer mår inte bra av att stängas av genom att dra ut kontakten.