10 grafikkort - högpresterande till mellansegment

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Precis, man jämför grafikkort i det prissegment man är intresserad av som konsument. Ett fåtal bryr sig mindre om vilket prissegment det är i så länge de har det bästa, och detta gäller även vanliga svenssons och inte bara entusiaster.

det är ett sätt att se på saken
ett annat är att folk kan tänka sig att just lägga till [en summa] om det dubblar prestandan...
dvs dom som faktiskt inte är låsta till prisklassen utan gör en mer komplicerad uträkning av pris vs prestanda vs nyttig livstid

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Saker brukar släppas till det pris de är tänkta att kosta och sedan sänkas om det visar sig att de inte lever upp till förväntningarna. Att 2900XT:s utgångspris var i GTS klass och det faktum att ATI redan från början hade tänkt släppa både ett XT och ett XTX tyder på att XT skulle konkurrera med GTS.

Javisst skulle XT konkurrera med GTS! Men ATI hade EGENTLIGEN tänkt
att just detta kort -idag kallat XT skulle ha hetat XTX och spelat i samma
division som minst Ultra.

Att tro att ATI siktat på att komma med ett helt nytt kort som skall konkurrera med Nvidias "näst bästa kort" är givetvis bullshit.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Saker brukar släppas till det pris de är tänkta att kosta och sedan sänkas om det visar sig att de inte lever upp till förväntningarna. Att 2900XT:s utgångspris var i GTS klass och det faktum att ATI redan från början hade tänkt släppa både ett XT och ett XTX tyder på att XT skulle konkurrera med GTS.

Vart har du fått det ifrån? Har du någon aning om hur det har varit på grafikkortsmarknaden alla dessa år? Personligen hade jag ett Voodoo1 precis när det släpptes. Misstänker att du inte hade det. Att ATI hade tänkt sig att X2900XT skulle kämpa med GTS-kortet som är 6 månader gammalt är rent skitsnack. Nu slapp nvidia bry sig om att släppa ett upphottat GTS-kort då ATI:s XT inte var sådär superhett.

Permalänk

De två senaste generationerna atikort har haft XTX eller XT PE på toppen och XT som nummer två. Det var väl väldigt kort tid innan 2900-lanseringen som Ati konstaterade att de hade för stora problem med XTX för att kunna sälja den och därför tog bort den. Ati hade ju verkligen inte kollat marknaden när de släppte sitt 2900XT för det var rätt meningslöst att jämföra prestanda med de drivrutiner som fanns då. Innan någon hunnit testa det satte dom alltså ett pris som motsvarade vad dom från början planerat att det skulle prestera. Dom gör ju inte gärna så att dom sätter sig och knåpar ihop ett nytt chip och sedan testar hur bra det är för att sist sätta priset. De vet från början hur bra/dåligt kortet är redan när de skissat klart arkitekturdesignen och bestämt klockfrekvenser.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Saker brukar släppas till det pris de är tänkta att kosta och sedan sänkas om det visar sig att de inte lever upp till förväntningarna. Att 2900XT:s utgångspris var i GTS klass och det faktum att ATI redan från början hade tänkt släppa både ett XT och ett XTX tyder på att XT skulle konkurrera med GTS.

Jag kan nog inte hålla med dig där riktigt. Jag tror att dom försökte göra allt för att XT kortet skulle prestera ut GTS samt GTX. Trots allt så har ju 8800GTS(X) vart ute i 6 månader innan dom lanserade kortet och har säkert ett X antal G80 kort själva. Att dom hade problem med XTX kortet det vet vi men jag tror ATi visste ett bra tag innan lansering att XTX kortet inte var korrekt. Därför gör man så klart allt för att försöka hotta upp XT så pass mycket det går. Det går ganska snabbt för Nvidia och ATi att ändra på saker. Det har vi sett förr.

EDIT: Såg nu att HMB och du redan diskuterade ovan.

Citat:

För övrigt kan jag C++ och grunderna i D3D och har även kodat 2D och pixelgrafik med SDL. Det är inte så svårt som du tror. För att bara få upp ett windowsfönster behöver du typ 100 rader. För att sedan ladda in D3D i det behövs ytterligare 300 rader. Då får du på bilden ett fönster som kör D3D och som du kanske tex har satt grön bakgrundsfärg i. Lägger du sedan till ytterligare 10 rader kan du ladda in ett helt landskap byggt i Maya, konverterat till .x. Om man kollar scheman som visar spelutvecklings olika stadier ser man att programmeringsdelen är typ 5%.

Först bestämmer man exakt hur spelet ska vara - 1 år
Sedan kodar man - 3 månader
Sist testar man och fixar buggar - 9 månader

Ju kompetentare personal desto färre buggar och om man köper in en färdig motor ska man inte behöva dras med några dylika buggar utan bara design- och balans-buggar.

Att bestämma hur spelet ska vara borde inte behöva ta så lång tid om man gör spel för att man har en idé och inte måste hitta på en idé för att få stålar. Jag skulle tro att det är kass att ha mer än 2 personer på kodning om man inte ska koda allt från scratch. Ska man koda hela motorn från scratch behöver man specialisiter som kodar 3D, ljud och nätverk utöver den spelspecifika koden.

Jag kan förstå om det tar lång tid att göra spel som tex half life om man ska göra alla maps i Valve Hammer Editor som är ett riktigt kinkigt och långsamt verktyg. Att bara göra en bana som dust_2 i den tar veckor för en man och att vara fler än en är nog inte möjligt per map. Den värsta editorn jag prövat på är nog den för Heroes of Might and Magic 4. Skulle gissa på att 90% av tiden dom lagt på spelet är till att bygga maps och jag tror dom hade kunnat korta ner den tiden extremt mycket genom att sätta en händig kodare på att lägga in lite AI i editorn.

Jo HL2 tog 4-5 år? Jag vet inte riktigt så någon får hjälpa mig. Men Valve utvecklade sin egen motor va? Vad jag vet så brukar spel ta minst två år att göra om det är större spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi glömmer HD2900XT för ett tag - jag tror ändå inte att vi kommer något längre så vida ingen initierad ATI utvecklare blandar sig i - och istället ser på mellanskiktet av kort så är jag mer förvånad över Nvidias strategi:
- är prestandan för 8600 korten medvetet lagd på en nivå som ibland blir slagen av förra generationens 7600 kort; med enda bonus DX10?
- eller lyckades de inte bättre?
- tänker nVidia låta gapet mellan 8600 och 8800 korten förbli så stort, vilket just nu skapar en stor marknad för ATI?

Kundmarknaden för mellanskiktet av grafikkort är inte liten än om toppskiktet får driva upp marknadens sug efter alla produkter i sortimentet.

Vad gäller nVidia är jag nog mer intresserad av att vänta ut kort med stöd för OpenGL 3.0 vilket snart borde bli en verklighet.

Permalänk

Den nyare generationen har ju överlägsen bildkvalitet och drar antagligen mindre ström än den gamla. För att nämna några fördelar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

OK Antonsson du har rätt i att vissa fördelar förutom prestanda finns. Å andra sidan belyser detta vad jag försökte få fram i ett tidigare inlägg: det finns fler aspekter än bild per sekund även om det inte tycks intressera särskilt många. Jag var lite nyfiken på om någon skulle ha just den invändningen till min kommentar om att enda bonusen var DX10 (alltså en överdrift ifrån min sida).

Men för att återgå till gapet mellan8600 och 8800 serien så tycker i alla fall jag att det är oväntat stort. Och jag tror ändå att ATI har en god chans att klämma sig in där och göra lite pengar fram tills att de får något toppkort klart. ATI har trots allt länge haft bättre bildkvalitet än nVidia, något som 8-serien visserligen har utjämnat men det gör ju å andra sidan inte att ATI:s bildkvalitet blivit sämre.

Permalänk
Medlem

Det vekar vara många här som tror en massa om saker som i praktiken inte spelar så stor roll.

Radeon X2900XT är här, det ger bra prestanda för pengarna i DX9-spel och lär definitivt göra det i DX10-spel. Där finns dessutom tillräckligt med prestanda, genom bättre drivrutiner, för att göra det till ett bättre köp än 8800 GTS; vilket shader-intensiva spel som F.E.A.R visar.

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett hd2900xt? Funderar på om ett sånt skulle få plats i min låda(Thermaltek sopranos)

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Avstängd

Mycket bra test! Jag har en 20" LCD-skärm med max 1680x1050. Vilket kort i testet skulle passa mig?

Jag själv anser att 8800gts 320MB är det bästa valet...

Permalänk
Inaktiv

efter att ha forskat lite så kan jag bekräfta att 2900s texturenheter är flaskhalsen inom kortet, om den hade dubbelt så många exturenheter hade kortet gett stabil prestanda ungefär som 8800gtx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
efter att ha forskat lite så kan jag bekräfta att 2900s texturenheter är flaskhalsen inom kortet, om den hade dubbelt så många exturenheter hade kortet gett stabil prestanda ungefär som 8800gtx.

Varför valde inte ATI att ge kortet mer texturenheter?
Kortet skulle ju tydligen bli ganska bättre då.