Permalänk

Enklast på jorden såvida man inte flyttar runt dator en massa. Köp valfri 2-4 cm tjock ljuddämpningsmatta för luftburet ljud (mjukare och svampigare). Montera dina hårdiskar som en våningssäng med 3 eller 4 ben av valfritt material (tekniklegobalkar med hål i funkar perfekt).

Ställ sedan hela paketet på dämpmattan som i sin tur ligger på chassibotten. Du har nu uppnått följande:

1: 99% av alla vibrationer har försvunnit.
2: ljudnivån har sjunkit rejält (diskar låter inte mycket utan resonans).
3: Diskarna har blivit svalare eftersom 4 smala ben ger överlägsen luftgenomströmning mot en hårddiskbur.

Detta gör du på 20 minuter och kostar max 100 kr för mattan. Den matta som blir över kan du fylla ev tomma 3,5 och 5,25" platser med och dämpa ännu mer.

Permalänk

Det är väldigt enkelt fixat, skruva ur den ur chassit och lägg den på sånt där svart "skumgummi/dämpande material som brukar följa med när man köper mammabrädor/moderkort.

Klipp ut i valfri storlek i några lager och lägg sedan det i lådan och sedan på med hårddisken. Utan att skruva fast den i chassit. Eftersom skruvarna för över vibrationerna till chassit och då låter det illa.

Har gjort så själv på min Raptor disk och nu Hör man knappt att mitt system är igång, för tillfället ligger den på 28 grader, lite lägre när det var svalare ute.

Permalänk

Har en disk upphääng i buntband, en i en Nexus låda och 2 i vanliga anordningen (Antec Sonata 2). Buntbands metoden fungerar bäst.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Aldrig fel med ett Antec P150
All upphängning och ljuddämpning fixat från början..

Permalänk
Inaktiv

körde "ställa diskarna på liggunderlag" och kan säga att det dämpar riktigt bra, kan hosta upp en bild

Det sisster ett skosnöre runt ifall jag skulle vilja flytta datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av LasseKongo:

Om du vill ha en billig lösning så testa att hänga upp hårddiskarna i gummi/resårband, det gör i mitt tycke stor skillnad och du får inte försämrad kylning. Det kostar ju dessutom bara några tior att testa...

Går det inte att sätta ett gummiband runt i kanten?

sry om jag är helt ute och cyklar

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Går det inte att sätta ett gummiband runt i kanten?

sry om jag är helt ute och cyklar

Du är nästan fyra år sen med din cykeltur iaf.

Visa signatur

Tid och lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sMASKARE:

Du är nästan fyra år sen med din cykeltur iaf.

Det lutar väl snarare åt 6 år för att vara anal

Nice bump förövrigt

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Det lutar väl snarare åt 6 år för att vara anal

Nice bump förövrigt

hahah tar mig friheten igen, 6 år skulle det vara

Visa signatur

Tid och lag.