Att lära sig av andras missar

Permalänk
Medlem

Re: Re: HoHo!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Ja detta har ju egentligen inget med datorer att göra men ungefär samma sak har hänt mig. Hade precis duschat och ska släcka i badrummet och jag får en sån sjuk jävla stöt och det börjar blöda i ena örat DIREKT verkligen. Hörde ganska kasst på det örat i fyra-fem dagar sen blev det bra igen.

Ungefär samma sak hände mig, fast jag hade ännu mer tur. Vi hade en monteringfirma hemma som tapeserade om hallen. Dom hade gått hem för natten, och jag skulle gå från köket till mitt eget rum (Hallen ligger imellan).
Jag kunde inte se något, eftersom det var kolsvart, så jag försökte tända där jag visste att knappen satt. Fick mig en jävla stöt. Det visade sig att dom hade tagit bort skyddet runt knappen som tänder lampan, och jag råkade trycka där.

Permalänk
Medlem

Några tabbar jag har gjort:

Kopplat in powerswitchen i fronten fel. Plockade isär hela burken igen för att hitta felet. Löste det sjävlklart till sist.
Jag läser alltid manualen till moderkortet när jag kopplar in grejerna i fronten nu för tiden...

Satt dit en distans för mycket. Lite kortis, men hårdvaran tog ingen skada.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag, och antagligen det största som beskrivits i denna tråd, är när jag köpte en D-Link router.

Permalänk
Medlem

Det största designer misstaget måste väl ändå vara AMD's socket A kylarinfästning?
Senast jag rengjorde kylaren slant skruvmejseln och skadade nån krets så att jag nu bara har single channel minne.

Ett moderkort dog av att jag pressade in DDR minnen felvänt

Min Lanparty bräda överlevde trots att jag satte in 4-pin kontakten på fel ställe, tackar för det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag kom hem en kväll. Hade problem med datorn. CPUn alstrade för mycket värme så jag tänkte. Jag tar loss cpufläkten och kör på lite bättre med artic silver.

Det tar inte så lång tid. I min iver så glömde jag bort all basic kunskap man besitter. Det är mycket lättare att få loss cpufläkten om datorn gått varm innan.
Nu var datorn kall och jag glömde även bort att man ska rycka lite försiktigt åt sidorna. Nu drog jag fram och tillbaka och lyckades få ur bara inte cpufläkten utan även cpun ur moderkorts-sockeln.

En jäkla massa piggar var böjda. Som tur var så hade inte någon gått av.
Jag hittade en ikea-kniv som passade precis i radavavståndet som skulle va. Så efter jag gjort rent allt så fick man dra kniven för att försiktigt få det rakt samtidigt som man passade in cpun i sockeln.

Det där konststycket har jag också lyckats, men bröt även 3 piggar (stannade kvar i sockeln).

Kollade up pin-schemat hos Intel och lyckligtvis var det inga dataförande pinnar - bara kontrollpinnar. Fyllde på med små, små bollar av aluminiumfolie - och den CPU'n går än idag, fast jag tänker inte lossa på kylflänsen för rengöring...

Visa signatur

signatur?..

Permalänk

ta aldrig ta bort skyddsdelen av chassit, man kan råka dränka datorn i oboy :/... en vän till mig dränkte min gamla amd K7:a i det

[edit]

jag ägde en gång i tiden en schyst IBM. den hade en sån där CPU som ståg på högkant. När jag köpte en nya dator efter 1-2år så lät jag jag IBM:n stå som en server dator(lät den stå på 24/7). En dag så fick jag städ ryck och började dammsuga min dator som jag satt vid sen så skulle jag dammsuga min server dator. Jag skulle dammsuga fläkten som satt på kylflänsen över cpun menjag märkte en sak, va fan det finns inga rotorbland på själva motorn. Motorn satt kvar men rotorbladen låg på botten av chassit. Då hade datorn stått på en evigheter och körts utan någon fläkt. Tänkte det är väl skitsamma den har ju klarat sig så här länge utan den. så den fick stå på utan fläkt

Jag saknar tiden då cpun var tillräcklig varm så att den kunde köras utan fläkt :P.. cpun var en P3:a 500mhz

[edit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid
Ungefär samma sak hände mig, fast jag hade ännu mer tur. Vi hade en monteringfirma hemma som tapeserade om hallen. Dom hade gått hem för natten, och jag skulle gå från köket till mitt eget rum (Hallen ligger imellan).
Jag kunde inte se något, eftersom det var kolsvart, så jag försökte tända där jag visste att knappen satt. Fick mig en jävla stöt. Det visade sig att dom hade tagit bort "väggen" runt knappen som tänder lampan, och jag råkade trycka där.

Ungefär samma sak hände hos min kompis.
De skulle renovera golvet (eller nåt) så det var en massa bygg gubbar där.
I alla fall, de skulle hälla cement eller något för att jämna ut grunden på övervåningen, Och det var ett litet hål där, gubbarna sa "Vi fyller igen det här hålet"

Sagt och gjort, de hade hällt cement så att de rann genom golven på övervåningen rakt ner i proppskåpet - Kablam, kul att städa upp där sen.
Är fortfarande cement på tapeterna på nedervåningen, och byggfirman fick nog betala en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Mitt största misstag, och antagligen det största som beskrivits i denna tråd, är när jag köpte en D-Link router.

Jag har en D-link (604) ganska budget, men har fungerat hur bra som helst 24/7. (Stänger bara av när det åskar)
Inga problem med port-forward eller nåt sånt.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jodå, nu har man gjort både det ena och det andra...

Min mest spektakulära miss, var då jag just köpt två nya hårddiskar, en 120GB och en 80GB. ATA133 osv... riktigt hot på den tiden. Innan jag skulle öppna chassiet och koppla in dem i "bra datorn", så ville jag testa dem i "mindre bra datorn". Jag glömde dock att "mindre bra datorn" hade en modifierad MOLEX-kontakt för fläktarna. Hade swappat plats på +12v och +5v... Jag slängde i 120GB'arn, PANG! Hög jäkla smäll och kretskortet fattade en liten låga... Blev vettskrämd och kastade den genom rummet... Rev av IDE-kabeln och blev en stor spricka i min vackra 17" CRT... Sedan, dum som jag var, så böt jag ut IDE-kabeln och antog att 120GB'arn hade nåt värre produktionsfel. I med 80-GB'arn och PANG! Kretskortet smäller och en plastbit träffar mig i armen! Ner i golvet flög den! (Jag höll i den) Efter att ha funderat i en timme så kom jag på MOLEX-kabeln. Riktigt dålig dag. Riktigt dålig...

"Draw circle. Bang head here."

Kan inte citera just nu... Ctrl+V:

Logitech X-530 högtalarna, de är helt okey om man vill lyssna på AM-radio varje kväll och vill ha lite knaster varje gång man tänder eller släcker en lampa. Kan även tillägga att de plockade upp signaler från datorn, lite brum brum så fort man rörde på musen eller stängde ett fönster.

Det beror inte på högtalarna, utan på ljudkortet. 40€ på att det var/är ett integrerat Azalia/AC'97-kort.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Jodå, nu har man gjort både det ena och det andra...

Logitech X-530 högtalarna, de är helt okey om man vill lyssna på AM-radio varje kväll och vill ha lite knaster varje gång man tänder eller släcker en lampa. Kan även tillägga att de plockade upp signaler från datorn, lite brum brum så fort man rörde på musen eller stängde ett fönster.

Det beror inte på högtalarna, utan på ljudkortet. 40€ på att det var/är ett integrerat Azalia/AC'97-kort.

Jaha, sånt är ljudkortets fel?
Kanske dags att införskaffa ett nytt!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Byggt ihop en burk enligt alla konstens regler, men satte strömkabeln i nätagget med ström i kabeln - det sa "pinggggggg" och sen var datorn stendöd. Felsökningen var lagom kul då både moderkaka och graffe hade blivit stekta. Lärdom: det *sista* man gör är att man trycker in kontakten i väggen, och inte åt andra hållet...

Dödade en annan moderkaka (eller heter det modermodem?) på en nymekad dator när jag av någon underlig anledning fick för mig att ställa den färdiga burken på fotpallen till min skinnfåtölj (!!!), stadigt värre, och sedan dammsuga (!!!!) under fotpallen. Japp, välte ner datorn, PANG, stendöd, bara att dra ner på stan nästa dag och köpa nytt. Kan ju säga att jag svor en del...

Permalänk
Medlem

Hade en AST Advantage (486 DX2-66a) i mitten på 90-talet.
Poolaren hade en likadan och hade även lite semesterbilder jag var sugen på att kopiera.

Då disketter är jobbigt tänkte jag ta med mig min hårddisk (var på hela 500Mb) till honom och koppla in direkt.

La hårddisken i fickan utan antistat och körde iväg på moppen, efter 100 meter glider HDDn ur fickan och i backen.
2500 spänn tog onoff för att ersätta allt med en ny, härlig, 500Mb disk.

Man kunde inte mkt om hårdvara när man var 15..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Hade en AST Advantage (486 DX2-66a) i mitten på 90-talet.
Poolaren hade en likadan och hade även lite semesterbilder jag var sugen på att kopiera.

Då disketter är jobbigt tänkte jag ta med mig min hårddisk (var på hela 500Mb) till honom och koppla in direkt.

La hårddisken i fickan utan antistat och körde iväg på moppen, efter 100 meter glider HDDn ur fickan och i backen.
2500 spänn tog onoff för att ersätta allt med en ny, härlig, 500Mb disk.

Man kunde inte mkt om hårdvara när man var 15..

Hehe, Hårddisk goes á la USB minne style

Antagligen gick väl hårddisken sönder redan när du stoppade den i fickan?

Jag blir typ paranoid när folk slår i borden på LAN.

- "DUNK DUNK DUNK"
- MEN LÄGG AV FÖR FAN, FATTA ATT LÄSHUVUDET I HÅRDDISKEN KAN LÅSA SIG"

Also, owner of message #101.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Mitt största misstag, och antagligen det största som beskrivits i denna tråd, är när jag köpte en D-Link router.

Welcome to my world.

Annars var det då jag skulle byta kylare från retail till arctic cooling på min gammla P4 prescott(S 478) maskin. Efter att jag kopplat loss spännena och skulle lyfta kylaren tyckte jag den drog emot lite(notera att det var första gången jag ens öppnat ett chassi i mitt liv). Jag tog i lite extra och får loss kylaren men var fan var processorn? Sockeln var tom! Tittade på kylarens undersida och där satt något grönt med guldpins på. Insert likblek panikattack här. Kylpastan eller kladdet snarare satt åt något jävligt.

Fick dock loss den, rengjorde och satte tillbaka utan att ett enda pin blev böjt. Men Arctic cooling kylaren var ett helvete att få på. Fick kämpa som fan och svor så grannen var sur på mig. Pillade även med mejslar och fick till sist ditt kylaren i plastramen runt sockeln. Jag var dock tvärsäker på att en kylare som ska sitta på detta hårda sätt garanterat sabbat maskien.

Gick dock bra men den datorn levde i typ två månader till innan den gav upp helt. Processor och moderkrot fräst. Jag spekulerar fortfarande i om det var mitt klantiga isättande av kylaren som var orsaken eller om det var ålder.

Annan tabbe, sätta i ett 7800GS kort och glömma strömkontakten så det piper som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cwhyl
Min Lanparty bräda överlevde trots att jag satte in 4-pin kontakten på fel ställe, tackar för det

Samma sak hände mig, fick felsöka i flera timmar innan jag kom på att kontakten var felvänd, tur bara att inget pajade. Är det så svårt för tillverkaren att fixa så att man bara kan sätta den på ett håll?

Något annat man lyckades med var när jag just hade köpt ny dator. Moderkort, graffe osv. hade anlänt, och eftersom jag ville spara lite pengar så tänkte jag bygga ett chassi själv. Problemet var att en polare skulle ha LAN, och jag ville väldigt gärna vara med. Vad gör man? Ner med komponenterna i en låda, iväg till polaren, sätter ihop allt (delarna låg utspridda på bordet bredvid skärmen), börjar spela. Helt plötsligt fryser muspekaren och det börjar lukta bränt.

Ajdå.

Stängde av datorn och inspekterade skadorna. Tydligen hade det blivit en kortslutning i PS/2-kontakten och både musen och tangentbordet hade blivit grillade. Testade med USB-mus och USB-tangentbord, och allting funkade. Puh. Jag förstår fortfarande inte hur det var möjligt att bara en liten del av moderkortet lade av, men varför klaga?

Visa signatur

"It's great to be known, but it's even better to be known as strange."
- Takeshi Kaga

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag var att jag köpte ett Asrock-moderkort för smidig övergång från agp till pcie, jag hade en gång tidigare haft ett gammalt Asrock K7-moderkort som nu gått i flera år på en annan dator än huvuddatorn så jag tänkte att _så_ dåliga kan de väl inte vara och jag är ju bra på att fixa.

Det var så billigt så det var bara en kul leksak för nästan ingenting tänkte jag, dimmiga tankar jag måste haft då. Men jag har varit inne på budget-budget ett tag sen jag byggde min första dator med ett ECS-moderkort som var hur stabilt som helst.

My mistake. Kortet fungerade hyfsat med all hårdvara, bla. GF 8800GTS, det klockade hyfsat, MEN jag har aldrig varit med om en dator som har blåskärmat så in i h-e ofta. Det spelade ingen roll hur mycket jag än tweakade datorn så att den tex klarade vissa enstaka långa spelsessioner utan problem så kunde den bara stänga ner mitt i vad-som-helst. Poff. Jag har ägnat sista halvåret mer åt att boota om datorn än att använda den.

Förvisso har säkert 8800GTS en del med saken att göra, det finns massor med blåskärmsrapportet om 8800GTS. Men ändå.

Till sist dog moderkortet. Vilket känns skönt. Jag fick plocka fram ett gammalt VIA agp-moderkort och det har inte så mycket som hackat. Det klarade till och med att boota in i Windows med alla ULi-drivrutiner aktiverade när jag skulle kolla att jag fått datorn att fungera igen. Givetvis installerade jag sen om Windows.

Datorn är nästan kall nu, nätdelen verkar knappt jobba någonting fast jag _klockat_högre_ än med Asrock 24/7. Förvisso har nedbytet till stenålders GF3-grafik lättat på bördan för nätdelen avsevärt, men som sagt, men ändå. 2D-grafiken med GF3 är inte märkbart sämfre än GF8 så jag får helt enkelt låta bli att spela tyngre spel ett tag nu till nästa stora uppgradering(Agena/Penryn/DDR2/DDR3?). Crysis lär ju knappt komma innan ändå, så det är lugnt. Nu är datorn en snabb kodnings-burk, med visst 3D-stöd. Fint som snus.

Jag kan tänka mig att 8800an som nu är i garderoben kommer att göra sig bättre med ex. en Penryn, så det är bara att låta kortet ligga och vila och vänta.

NÄSTA moderkort blir _inte_ ett Asrock. Jordens misstag. Billigt, men OJ vad mycket tid jag har förlorat. Det var DYRT. KÖP INTE Asrock om ni vill ha uptime. No more spontaneus reboots, ever!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jisses squonk. Hade samma mobo innan nuvarande Asus men mitt betede sig inte så pass illa även om det hade sina quirks. Klocka vågade jag inte göra på det. Den maskinen sitter numera med ett FX5200 och väntar på att få bli linuxmaskin så fort jag har nättag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Klocka vågade jag inte göra på det

Hehe, det säger allt Klokt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag gjorde en dundertabbe. Använde en magnet som jag satte på skruvmejslen för att slippa pilla ner skruvarna till moderkortet. Smart som man var så lyckades jag "skava" av magneten mot chassikanten visp så landa den rätt ner på ett av ROMen på moderkortet. Efter de så hängde sig burken 1-5 min efter man startat den.

Så var bara att köpa nytt moderkort och slog på med ny prolle när jag endå var igång

Visa signatur

NeoTheMaster

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av henx1
Jag gjorde det när datorn var avstängd och det luktade bränt ändå...

Jo, den ska man inte leka med. Här blev det en jävla smäll men datorn överlevde som tur var. Dock hade en propp gått......

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

1. När jag var i 13-årsåldern lyckades jag ändra spänningen på min brorsas nätagg medan datorn var igång. Nätagget bokstavligen exploderade och tog med sig en hel del komponenter ner i helvetet.

2. Monterade moderkort utan distanser för ett halvår sen ungefär. Hade strömmen i ca 30 minuter, det rykte och luktade bränt när jag kom tillbaka. Moderkortet och nätagget var helt borta, resten klarade sig konstigt nog (grafikkort, processor, RAM).

3. Har varit osmidig med skruvmejseln ett antar gånger, gjort flera repor i diverse kretskort typ moderkort. Som tur var lyckades jag aldrig paja en transistor eller resistor eller motstånd eller tillstånd eller vad fan det heter

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Folket kanske ska ta det lungt med att koppla in, kontrollera så allt sitter rätt innan man startar den :)..

Men jag vet, lätt att göra små misstag så hela datorn dör, men vet många som gör saker rent av klantigt som inte koppla ur strömmen innan man börjar plocka i datorn "FYY Skäms på er som gör det :)"

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Så som jag tolkar det menar han väl (så är det jämt för mig i alla fall) att man försöker sätta in det åt fel håll innan man upptäcker att det inte går. Tittar på ändarna och kopplar in det rätt. Det är ju ingen risk att saker går sönder, men det tar alltid extra tid eftersom man envisas med att alltid ha fel sida upp först.

Det skulle finnas någon smidigare indikator på vilken sida som ska vara upp. Du kan ju oftast inte direkt se vilket håll piggen ligger åt på baksidan av chassiet. Så därför testar du att sätta den åt ett håll, upptäcker att det är fel, svär och sätter in den åt rätt håll.

Misstaget ligger väl i att det blir krångligare än vad det behöver vara att sätta in usbminnet eller motsvarande i datorn.

Det är ju så att alla dina usbkontakter sitter åt samma håll, tillex. på min dator med den lilla usb-logan åt vänster, framifrån sett. Bara att komma ihåg det:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

ASUS A8N32-SLI-Deluxe + Creative X-Fi

Jag kan dela med mig av min erfarenhet vad det gäller ASUS moderkort A8N32-SLI-Deluxe och Creatives X-Fi ljudkort.

Som många säkert vet så får man mycket bättre ljud om man använder ett PCI-ljudkort än om man använder det interna ljudkortet. Just av denna anledning köpte jag ett Creative X-Fi - ljudkort till min dator med ett A8N32-SLI-Deluxe och en AMD Athlon64 X2 4400+ processor. Detta var en riktigt dålig konfiguration av ett datorsystem då dessa komponenter passar ihop lika bra som eld och vatten. Problemet var att ljudkortet ALLTID brusar och klipper i ljudet när man ser på film eller spelar musik (VÄLDIGT irriterande). Creatives drivrutiner löser INTE detta problemet och inte heller ASUS nya BIOS-versioner.

Därför är det viktigt att innan man köper nya komponenter "googla" lite och se om det finns några stora problem med den datorkonfiguration man har tänkt att sätta ihop. Dessutom känns det som att ASUS helt avslutade BIOS-uppdateringarna för A8N32-SLI-Deluxe som är ett Socket 939-moderkort när AMD lanserat Socket AM2, och ASUS börjat sälja dessa moderkort!

För den som vill läsa mer om detta brusproblem med A8N32-SLI-Deluxe och Creative X-Fi, följ länken här: http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.i...

OBSERVERA att det är flera moderkort som är inblandade. Problemet verkar ligga i att använda moderkort med nForce 4 chipset tillsammans med Sound Blaster X-Fi.

Visa signatur

//SurfDiver

Permalänk
Medlem

Haha, Skulle köpa hamburgare för ca 1 timma sen på MC donals, kom dit körde in på drivern, beställde sen slocknade TV skärmen, ut kommer en kille efter 2 minuter, tyvärr grabben vi kan inte göra hamburgare vi har kortslutit hela stället :D. Undrar va dom hade gjort :), när jag stod där så ploppade skärmen igång o wips så kör dom "Windows 98" :D, Dom ligger långt fram i tiden

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en ganska rejäl tabbe för bara ett par månader sedan.

Jag hade efter mycket om och men lyckats få mitt moderkort (DFI Lanparty SLI-DR) utbytt då det gått sönder pga ett felaktigt vattenblock (köper aldrig mer block m akryltopp, bara metall!). Monterade allt och det fungerade bra men visst låter chipset-kylningen VÄLDIGT mycket för en i övrigt vattenkyld burk. Googlade fram en lämplig passiv kylning och beställde denna som kom efter någon vecka...

Nu var det dags att montera! Slö som jag var så ville jag helst slippa plocka ut moderkortet från lådan; chipset-kylaren satt ju bara med sådana där små mesiga plastpluppar tänkte jag så de går nog att dra bort. Försiktigt men bestämt började jag dra i dem med en tång men de satt som fan. Tänkte att om jag använde en sax så kanske jag kunde kapa av toppen på den iaf och sedan ta det därifrån. Sagt och gjort; jag började svinga med en sax i lådan och lyckades självklart riva av ett par ytledningar på moderkortet! Märket syntes knappt men det var tillräckligt för att dra av en av två väldigt närliggande ledningar (http://img.neoseeker.com/v_image.php?articleid=1760&image=7 ja de grå ledningarna som går åt vänster ut från strax ovanför den nedre/vänstra fästpluggen... varje grått streck är TVÅ ledningar)

Resultatet blev en dator som iofs startade men inte tog sig igenom boot pga den inte hittade grafikkortet (och självklart svart skärm). Jag lyckades dock fixa detta med en lödning och lite silikonlim och den kör fortfarande

...lödningen tog dock ett par TIMMAR att göra och innebar att jag var tvungen att montera isär datorn både mer och fler gånger än jag skulle behövt om jag gjort rätt från början Läxa lärd!

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pastor Bentonit
Byggt ihop en burk enligt alla konstens regler, men satte strömkabeln i nätagget med ström i kabeln - det sa "pinggggggg" och sen var datorn stendöd. Felsökningen var lagom kul då både moderkaka och graffe hade blivit stekta. Lärdom: det *sista* man gör är att man trycker in kontakten i väggen, och inte åt andra hållet..

Va!? Spelar det någon roll? Jag har tryckt in nätaggssladd med ström i säkert flera hundra gånger och det har aldrig hänt något. Varför skulle det spela någon roll? Gjorde det senast 5 ggr igår. Kan någon bekräfta detta?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pastor Bentonit
Byggt ihop en burk enligt alla konstens regler, men satte strömkabeln i nätagget med ström i kabeln - det sa "pinggggggg" och sen var datorn stendöd. Felsökningen var lagom kul då både moderkaka och graffe hade blivit stekta. Lärdom: det *sista* man gör är att man trycker in kontakten i väggen, och inte åt andra hållet...

Dödade en annan moderkaka (eller heter det modermodem?) på en nymekad dator när jag av någon underlig anledning fick för mig att ställa den färdiga burken på fotpallen till min skinnfåtölj (!!!), stadigt värre, och sedan dammsuga (!!!!) under fotpallen. Japp, välte ner datorn, PANG, stendöd, bara att dra ner på stan nästa dag och köpa nytt. Kan ju säga att jag svor en del...

Alltså dra ut sladden från väggen när man ska öppna burken orkar man ju inte, den ligger hos mig (och många andra kan jag tänka mig) inskuffad in bakom någonstans...

Jag har tryckt in sladden med ström i hur många gånger som helst. Nu på senare tid så brukar jag som regel använda switchen på nätagget innan jag tar i/ur sladden men jag har missat att göra det ett antal ggr med men aldrig haft problem av det ...och inte hört någon annan som haft det heller! Måste vara ett defekt nätagg du har (hade), kanske något jordfel eller kanske en kontruktionsmiss Nätagget ska ju INTE ge ström förän det fått signal om det... vilket iofs leder oss t moderKORTET som kanske var defekt från start (någon form av kortslutning låter ju troligt)

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk

Hade köpt ett MSI K8N Diamond när det just kommit ut, köpte ett 500W nätagg, men glömde kolla strömstyrkan på +12volt spänningarna. Brännde moderkortet delvis (det vart oerhört instabilt efter ett par dagar och återhämtade sej aldrig).
På samma moderkort hade jag ett Sapphire Radeon X600 XT. Bestämde mej för att klocka det, köpte en Arctic Cooling kylare, och bytte för att inte riskera att bränna det. tyvärr så visade det sej att spänningsmatningen till orginalfläkten var +5volt och inte +12 som AC-kylaren ville ha. Så när jag körde benchmarks med kortet något överklockat så sa det helt plötsligt bara poff, och så slocknade skärmen.

Mitt nästa misstag var att när 500GB-diskarna just släppts köpte jag en sådan, och valde att köra software raid med min 300. Några dagar senare sa en polare till mej att han aldrig mer kommer köra SW-raid, för då tappar man allt om man formaterar systempartitionen. Då insåg jag mitt misstag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Kort och gott: Aldrig mer push-pins.

Bytte en fläktkylare till nordbryggan på ett moderkort mot en blå liten Zalman-fläns.

Push-pinsen fäste snyggt och satt kvar, trodde jag. Precis när jag gått och lagt mig för dagen och lämnat datan på över natten så hörde jag att något föll inuti den, och det karaktäristiska ljudet när man drar naglarna över en kylfläns.

Numer byter jag ut medföljande push-pins mot M3-skruv och mutter när jag ersätter kylare på moderkort och grafikkort. Som sagt, aldrig mer push-pins.

Ungefär samma sak hände mig

Jag hade lämnat in datorn för att byta ut orginalfläkten som hade gått sönder (Var på DH så jag orkade inte göra det själv). Senare så börjar datorn krångla massor och jag öppnar och drar lite i kylningen för att se hur den sitter.

Plopp sa det och en av push-pinsen flög tvärs över rummet :P. hade väl tur att den inte trillade ner när datorn va på och hade sönder något.

Förövrigt så har DFI gjort en STOR miss när det gäller NB placering. Den sitter någon centimeter bakom PCIe porten så nästan alla grafikkort tar i den. Som tur är så får grafikkortet plats ändå men den går inte ner i spärren som ska låsa fast bakdelen av det.

Permalänk

I en gammal märkesdator jag har finns det plats för två hårddiskar i den interna 3,5 tums hållaren men dumt nog så finns det bara skruvhål för en hårddisk.

Det som nämndes i artikeln om hårddiskkassetter som bara kan tas loss om man först monterar bort grafikkortet känner jag igen från mitt Antec-chassi. Grymt dålig lösning av en annars suverän funktion.

En annan sak som jag irriterar mig på är det vita klicklåset som sitter i ena änden på AGP-sloten för att låsa fast kortet. Det kan vara grymt svårt att få upp spärren när man ska ta bort kortet, i synnerhet om man har ett kort med stor kylfläns som gör att man inte kommer åt spärren med fingrarna.

Kontakter på moderkortet som sitter för tätt ihop är också störande. På mitt MSI K8N Neo-2 sitter båda IDE-kontakterna, kontakten för diskettstationen samt 20-pin kontakten brevid varandra vilket försvårar isättning/urtagning av kontakter. En liten designmiss på ett annars utmärkt moderkort.

Minnesplatser som sitter för nära och vinkelrätt mot grafikkorts-sloten så att man måste ta bort grafikkortet för att kunna öppna de nedre clipsen på minnesplatserna.. Grafikkortet kan dessutom skadas om man glömt att stänga clipsen innan man sätter i det.

Vad gäller de uppochnervända grafikkorten är det väl ganska uppenbart varför det är så. Om GPU och kylare satt på översidan skulle korten ha problem att få plats på många moderkort pga att CPU'n eller andra komponenter är i vägen. Neråt finns det dock alltid plats..

Bra artikel förövrigt!

Visa signatur

Supportens värsta mardröm | Programmerare eller seriemördare?
MSI Neo2 Platinum | AMD 3500+ 90nm | 1GB Corsair VS | Seagate 120GB | EVGA 7800GS 256MB AGP