Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Spela skitmycket barréackord.

Jag har hyfsat bra koll på det redan, men efter en 2-3 min så börjar det krampa i handen.

Känns som ja skulle behöva någon mer fyskisk övning för musklerna där.

Permalänk
Medlem

funkar bra här på jobbet så den ska funka!

http://uppit.com/d/JN47F

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
För att det låter annorlunda, blir andra oktaver, smidigare, lättare, snyggare osv.

Jag tror inte jag beskrev så tydligt, varför kör man inte tex

3
4
3
5
6
-

Alltså ett C dur med pekfingret på tredje bandet, varför använder man sig av just E dur ackordet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
funkar bra här på jobbet så den ska funka!

http://uppit.com/d/JN47F

Funkar bra för mig.
Låter bra

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Tjena.

Långt emellan jag kikar in här på SweC nu för tiden. Kul att ÖD, ÖÄ, whatever har kommit tillbaks igen, det har varit aningen stelt här utan det

Nåja..
Jag råkade köpa en resonatorgitarr idag.
Nån fattigmansmodell antar jag.
Nån som har nåt att säga om dom, jag har själv aldrig spelat på en.
Är novis öht taget på gitarr. Försöker och försöker, men jag misstänker att det saknas talang

Hur som helst; Brukar dom vara lättspelade?
Vet inte riktigt vad jag vill spela heller, men wtf.. det är roligt med lite gitarrer ändå
Har samlat på mig lite skrothögar vid det här laget.
En gammal Levin från 42' med Willie Nelson-slitage, rätt charmig faktiskt
En Lucky 7. Ingen aning vad det är egentligen, men rätt snygg på väggen. tvärr aningen krokig hals.
Och en Nashville countrygitarr. Tätt sittande strängar och fin klang. Men tungspelad.

Varför skriver jag det här? Ingen aning. Det var ju Resonatorn jag ville veta lite om

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Jag tror inte jag beskrev så tydligt, varför kör man inte tex

3
4
3
5
6
-

Alltså ett C dur med pekfingret på tredje bandet, varför använder man sig av just E dur ackordet?

Du kan spela precis vilken typ av vanliga ackord figurer så länge du har ett finger som täcker alla strängar.....funkar precis som om du skulle använda ett capo [även kallad barre klämma]....ackordet du beskriver är väl snarare ett D#maj av nån form. Fungerar igentligen bara som om du skulle stämma upp gitarren ett par steg, figurerna fungerar men får en annan tonart.
Barre har samma figur men olika tonart vart på halsen man spelar ändrar du figuren på samma band så får också du en annan tonart (tex. Dmaj ackordet du visat hadde blivit ett G om du spelat det som ett vanligt barre över samma band) Vanliga barre´(som tigare visats i tråden) är helt enkelt bara ett lätt sätt att hitta tonarten beroende över vilket band man spelar.
Powerchords som som används i hårt distad elgitarr mycket är igentligen bara en förkorting av det vanliga barre ackordet.

Onkel scan:
Resonator e schysst bara fram med slide röret/flaskan å köra Det är där den e kung IMO!
Antar att det inte var en Dobro du köpte

Madra: barréackord när man börjar spela brukar göra ont. Anledningen är ofta att man trycker hårdare än vad man behöver innan man hittat rätt sätt att hålla handen och lära sig att fördela trycket över pekfingret.. prova släppa något på greppet och inte ta i så det gör ont Hur du håller handen (riktning och vinkel) spelar stor roll.Det e bara öva öva öva som gäller sedan sitter det som en smäck och du har inga problem som helst att ta barré´oavsett gitarr. Kommer själv ihåg mina ömma fingar/hand när man väl började spela:)
(har du gammla strängar på gitarren försvårar det och blir "hårdare" att spela på (erosion etc)) (tjockleken på strängarna spelar såklart roll med)

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain

Onkel scan:
Resonator e schysst bara fram med slide röret/flaskan å köra Det är där den e kung IMO!
Antar att det inte var en Dobro du köpte

Nä, det antar jag också
Det återstår att se vad som dimper in på lokala bussgods

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

Hejsan alla gitarrister.

Har börjat få som ett litet vibrerande missljud från gitarren, det inträffar bara på vissa strängar och band, är det dags att byta strängar tro?

Gitarren det rör sig om är en Epiphone Les Paul.

Permalänk
Medlem

kommer ljudet från gitarren eller från förstärkaren? kan vara stallet som "skorrar" lite eller kanske någon skruv som inte riktigt sitter som den ska

Permalänk
Medlem

Ljudet kommer självklart från gitarren.

Permalänk

Antagligen har du inte tillräckligt med "banan" på halsen, trä är ju ett levande material och kan ställa om sig om man går från varmt till kallt, luftfuktighet etc. En annan anledning kan vara att du kanske inte använder samma tjocklek på strängarna som den kom med från början.
En enkel lösning kan vara att höjja sadeln något eller så får du skuva loss den lilla kåpan som sitter på huvudet och spänna trossen något, kan ta ett tag innan man får den som man vill ha den ....glöm inte att stämma upp gitarren efter var försök så att den får den påfrestning den ska ha när du väl spelar. I värsta fall får man värma halsen ....men det är inget man gör själv. Sedan om du får halsen som du vill ha den måste du intonera om gitarren för den kommer inte stämma över alla banden. lycka till

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Jag har samma ljud på min gitarr, men folk som jag frågat har sagt att det är vanligt och att det inte är något problem =/

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Jag har en Fender Stratocaster (mao en äkta strata) Left Hand, vilket passar mig perfa både eftersom jag är vänsterhänt och eftersom jag inte är mycket för kopior:) Och för att få ut all vrede ur den så har jag en Roland VGA-3.
Sen har jag även en vänstervänd stålsträngad Takamine EG530C (akustisk, inb mic+eq) för det lugnare spelandet hehe. Har tyvärr inget utöver det, hade varit kul att ha lite pedaler och så. Och kanske ett band att spela i med hehe. Men man kan ju inte få allt..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Skulle vara coolt att lära sig lite smått akustisk gitarr men ser grymt svårt utt att komma igång med,finns det inga guider typ som
''Guitar lessons For dummies'' där dom går igenom allt vääldigt sakta och pedagogiskt:P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Jag har samma ljud på min gitarr, men folk som jag frågat har sagt att det är vanligt och att det inte är något problem =/

Sålänge det inte ger missljud ut. Ger det missljud är det ju såklart något som är fel. Lite band rassel får man leva med så vida man inte sätter stängarna högt över greppbrädan och mega banan på halsen, man får hitta något mellanting ..för ju högre strängarna sitter destå mer svårspelat blir det.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Antagligen har du inte tillräckligt med "banan" på halsen, trä är ju ett levande material och kan ställa om sig om man går från varmt till kallt, luftfuktighet etc. En annan anledning kan vara att du kanske inte använder samma tjocklek på strängarna som den kom med från början.
En enkel lösning kan vara att höjja sadeln något eller så får du skuva loss den lilla kåpan som sitter på huvudet och spänna trossen något, kan ta ett tag innan man får den som man vill ha den ....glöm inte att stämma upp gitarren efter var försök så att den får den påfrestning den ska ha när du väl spelar. I värsta fall får man värma halsen ....men det är inget man gör själv. Sedan om du får halsen som du vill ha den måste du intonera om gitarren för den kommer inte stämma över alla banden. lycka till

Nej, har bara bytt en sträng på den och det är förstås samma storlek på den som de andra.

Aja, då får jag väl leva med lite bandrassel, undrade bara om det var något ovanligt.

Tror min hals är limmad också.

Permalänk

Om det var längesedan du bytte strängar på den så råder jag dig att byta alla strängar, bildas erosion på strängarna och de blir hårdare att spela på ..samt att de inte ger samma klang(el/stål).
Även om halsen är limmad så brukar där finnas en så kallad "trossrod" som man justerar kurvan/bananen på halsen med.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Som jag sa tidigare, enbart bytt ut en sträng på den, alla andra är original sen den köptes, gitarren är väl kanske 2 år gammal. Så det kanske är dags att byta alla strängar ändå. Tycker dock det brukar vara lite bökigt, men det är väl värt mödan.

Permalänk
Medlem

2 år?! Herrejävlar du

Bytte mina ganska nyligen från att ha haft samma i 4 månader kanske och det lät helt förjävligt innan jag bytte. Du ska vara glad om du efter 2 år bara har lite rassel när du spelar.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Som jag sa tidigare, enbart bytt ut en sträng på den, alla andra är original sen den köptes, gitarren är väl kanske 2 år gammal. Så det kanske är dags att byta alla strängar ändå. Tycker dock det brukar vara lite bökigt, men det är väl värt mödan.

Släng på ett gäng nya strängar och du kommer få en ny gitarr. Både spelmässigt och ljudmässigt

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Hehe, blir att slänga på nya strängar då. Tycker ändå de inte ser speciellt misshandlade ut, på vissa gitarrer så kan man ju se att strängarna ser ut att hålla på att gå av, men mina ser rätt fräscha ut. Måste ändå till en musikaffär snarast då min förstärkarkabel blivit defekt.

Tänkte även passa på att inhandla en capo till min nya akustiska gitarr.

Permalänk

Ska ha tag på Jensen högtalare. Vet ngn vart man kan få tag på dessa i sverige??
Googlat mig tokig men inte hittat ngt.

edit. Hittat en svensk återförsäljare, men han tar 3x mer än en återförsäljare i USA... överpris?... man bor i fel ände av världen

Permalänk
Medlem

kan även vara bra att rengöra greppbrädan och olja in den om den blivit torr!

Gjorde det i förrgår på min elgitarr, blev som ny! riktigt härlig att spela på nu tror jag ska göra det varje gång jag byter strängar! lätt värt det!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Kan ni ge lite tips på hur man fräshar upp gitarren själv, gärna i nån enkel guideform typ: vad kan man göra själv, hur gör man osv..

Min älskling är förövrigt en BC Rich Warlock från det sköna 80-talet.
Har en akustisk som är typ 30 år gammal med, av märket Rich.
Stärkaren är en gammal 10wattare, kommer faktiskt inte ihåg vilket märke det är just nu, har inte kollat på den på ett tag har faktiskt inte haft gitarren framme på länge, och när jag väl har haft det så har det bara blivit att man "torrspelat" eller vad man ska säga

Permalänk
Medlem

Några speciella tips om man ska inhandla en Capo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Några speciella tips om man ska inhandla en Capo?

Kyser gör bra capo´n dom har en modell som funkar både till ack och el ...kostar lite mer än de enklare varianterna ..men håller en evighet.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Kyser gör bra capo´n dom har en modell som funkar både till ack och el ...kostar lite mer än de enklare varianterna ..men håller en evighet.

Okej låter bra, kan jag använda den till båda gitarrerna.

Hur mycket kostar Kyser's modeller ungefär?

Permalänk
Medlem

Trevligt med gitarrtråd

Själv äger jag:
1 st Ibanez Rg320
1 st Ibanez Rg7321
1 st Squire Strat
1 st nylonsträngad Bjärton (vissa av strängarna är nog över 20 år gamla :P, min farsa ägde den först :P, men fungerar felfritt ändå )

Använder mig av V-Amp2.

Och sist men inte minst äger jag också en mandolin (även om den kanske inte passar inte jättebra här, men det är ju ett sträng instrumment)

Om någon här på forumet äger en stor kvantitet pengar så får han/hon gärna köpa en john Petrucci signature music man till mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mixce
Och sist men inte minst äger jag också en mandolin (även om den kanske inte passar inte jättebra här, men det är ju ett sträng instrumment)

Mandolin är häftigt tycker jag. Låter väldigt fint i många fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Mada: barréackord när man börjar spela brukar göra ont. Anledningen är ofta att man trycker hårdare än vad man behöver innan man hittat rätt sätt att hålla handen och lära sig att fördela trycket över pekfingret.. prova släppa något på greppet och inte ta i så det gör ont Hur du håller handen (riktning och vinkel) spelar stor roll.Det e bara öva öva öva som gäller sedan sitter det som en smäck och du har inga problem som helst att ta barré´oavsett gitarr. Kommer själv ihåg mina ömma fingar/hand när man väl började spela:)
(har du gammla strängar på gitarren försvårar det och blir "hårdare" att spela på (erosion etc)) (tjockleken på strängarna spelar såklart roll med)

Börjar och börjar. Har väll spelat i 5-6 år iaf. Barré-ackord då. Jo, jag kan tänka mig att jag håller för hårt, men det är för att undvika missljud (iaf. akustiskt, el är lite lättare)

Funderar lite på att skaffa nån hand-tränings-grej. Gissar på min muskel i handflatan måste stretchas och tränas lite. Gör ont bara man trycker lite på den, vilket det inte gör på andra handen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med att jag får ont i handleden efter att jag spelat i några timmar, typ vid repning eller så. Förstår inte riktigt varför, tycker inte jag spänner mig ovanligt mycket. Eller ja, jag vet inte.

Nån som har upplevt samma problem och har några tips?