Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Vad är en bra nybörjar gitarr för en som vill lära sig spela gitarr?
har ett sug att lära mig gitarr, än sålänge har jag testat mig fram på en gammal liten skolgitar (stål strängad) lite smått med några Grund ackord,men den känns väldigt klen i ljudet har lyssnat mig fram på olika gitarrer från annat folk och dom låter väldigt fylliga,så funderade om det kanske vore bästa att slå till på en
full size;P Akustisk Nylonsträngad gitarr? då undrar jag vad bör man kolla efter,som sakt är jag inte så insatt i gitarrer och vill gärna lära mig.
eller är en bilig el-gitarr bättre att lära sig på?

Frågan först och främst är , vad vill du helst spela? akustisk eller elektrisk?

Absolut enklast att lära sig spela på är en Nylon strängad akustisk gitarr utan tvekan. Den är mycket snällare mot ovana fingrar och det är lättare att "hitta rätt" på då stängarna sitter glesare och du har en mycket bredare hals. En hyffsad ny nybörjar gitarr kan du hitta för runt 2000:-, Visst det finns billigare men är ofta fantastiskt dåliga, Stämmer om sig, intoneringen stämmer ej, hals och stränghöjd är inte där de ska vara.
Och med en sån gitarr så tappar man intresset ganska snabbt eftersom allt du spelar i princip låter skit.

Är målet att lära sig spela elgitarr så ska du självklart köpa en elgitarr i första hand. Elgitarr är såklart dyrare än en akustisk nybörjar gitarr. Då rekomenderar jag att du tittar på begagnat marknaden där du verkligen kan få mer "bang for the buck". Det finns en uppsjö med olika nya nybörjar paket som innehåller gitarr+stärkare etc för en billig peng, och ska ja vara ärlig så är de inte mycket att hänga i granen. Låter skit, förbannat svårspelat (vassa band kanter, bandrassel, halsjustering, elektronik etc.) och du kommer förmodligen tappa intresset. Ska man ha nya grejjer som låter bra och är lättspelat så får man nog lägga en 4,5-5000:-. Därför rekomenderar jag begmarknaden!

För övrigt: Att lära sig spela gitarr är en skön hobby...något du har med dig hela livet. Jag har spelat i snart 20 år ...och jag har lovat mig själv att aldrig sälja de gitarrer jag har nu så länge jag lever(finns en del man sålt som man ångrar bittert idag). För när jag är 50 kommer jag tycka att det är skitkul...även om intresset skulle svalna under nån period.

Lycka till!

Citat:

Kort fråga, funkar det med bends på nylonsträngat? Eller akustiskt i allmänhet, bortsett från "riktiga" stålsträngade kanske. Morsan har en gaammal akustisk, strängarna är lika gamla de, och man kan mosa strängarna åt sidan säkert 3cm utan att den går upp en halv semiton.

De är väl så gammla och slitna att man kan använde dem som gummiband ..jorå ..man kan såklart göra bends på nylonstängat...bara strängarna inte är 50 år gammla:)

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Här sitter jag och lirar på min Gibson ES-330 från 1966. Gitarren är, som ni kan se, halvakustisk och utrustad med P-90-pickups samt ett Bigsby-svaj. Ljudet i den är magnifikt. Foliehatten har jag på mig för att ingen ska kunna själa mina låtidéer.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Proffsmoddare

Tänkte posta en liten bild på mina älsklingar

På bilden ser vi

Bc Rich Beast, Gibson Les Paul Studio 92 och en moddad Bc Rich mockingbird med en Seymour Duncan invader. Mina Bc rich samlar numera endast damm sen jag fick Les Paulen

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Permalänk

Jag kör mångfald med min gitarrsammling mycket roligare att spela nä man kan byta gitarr lite då och då

Dessa är gitarrerna

* Squier Strat

* Bach Les Paul //rekomenderas billig och allmänt trevlig gitarr

* Starsound (nylon) //skräp, men funkar på festen

* Ovation Matrix //från 1972 har jag för mig, kan inte annat än att älska den

* Briawood // Peavy tillverkar gitarrer uppenbarligen, och den jag har är bra

* Ibanez Concord 12-str // Hummingbird kopia, hade behövt lite större justeringar

* Stålsträngad gitarr med f-hål från 50-talet // mitt byggprojekt. Har väldigt torr och kort klang, inget mellanreg. Ska nog funka till bluegrass eller något i den stillen. Får inte rätt på lacken för övrigt, någon som har några bra tips?

Permalänk
Proffsmoddare

idag gav jag min Bc Rich Mockingbird The grand biomech treatment

Guran låter lika bra som förut och är lika skön att spela på trots sitt vansinniga utseende

(Rutten bildkvalitet men när min 400D kommer tillbaka från reperation så ska jag ta bra bilder på den)

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

det där såg onekligen rätt galet ut.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
det där såg onekligen rätt galet ut.

Det var lite det som var tanken med modden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Ok ....detta e bland det grymmaste jag sett nånsin i gitarrväg ...helt sjukt bra!! måste ses! http://www.youtube.com/watch?v=jwm-vxGgFf4 Jimi Hendrix - Littlewing- tapping version. Tycker speciellt om oktaverna han spelar samtidigt....sjukt bra!!

http://www.youtube.com/watch?v=6cfUySWEUzs

Jäklar, det där var nog det närmaste jag har kommit till att tappa hakan som jag kommer ihåg iallafall när det gäller gitarr.

Iaf söker jag Piano Sheet eller liknande till Ryska National sången.
http://www.youtube.com/watch?v=T0GejZj4h2c

Det där ska jag försöka lära mig. Han har arrangerat från Piano och jag har inte hittat en gitarr version av den han spelar och det lär inte finnas. Dock om någon har någon sida med noter som har stycket skulle jag vara tacksam, jag brukar kolla på tabs i vanliga fall eftersom jag läser noter så långsamt och inte tagit mig tid att lära mig bättre. Har inte tillräckligt med tid eller kunskap för att ta ut den själv från videon ens.

Permalänk
Hedersmedlem

http://youtube.com/watch?v=Vxq0xvSJojw
Så jävla skön video.
Humor och sjukt gitarrspel, vad kan man mer begära?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Det var lite det som var tanken med modden

Dina moddar ser alltid galna och skräckinjagande ut
skulle alldrig vilja se en skräck/thriller film du skapat

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla om någon har något tips på ett skönt riff eller något schysst solo som man kan lära sig? Kan inte komma på något som ligger på min nivå antingen är det för simpelt eller för avancerat. ^^ Hittar liksom inget mitt emellan. Precit grejat main-riffet i kickstart my heart, typ paradise city-riffet samt något annat gnr-solo. Så helt nybörjare är jag inte men inte mycket mer än så. ^^

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Tänkte bara kolla om någon har något tips på ett skönt riff eller något schysst solo som man kan lära sig? Kan inte komma på något som ligger på min nivå antingen är det för simpelt eller för avancerat. ^^ Hittar liksom inget mitt emellan. Precit grejat main-riffet i kickstart my heart, typ paradise city-riffet samt något annat gnr-solo. Så helt nybörjare är jag inte men inte mycket mer än så. ^^

GnR November Rain solona är riktigt bra.
Metallica One solona funkar, det ganska kul tapping på det sista.
Stairway to heaven solot, ganska uttjatat men kul att spela iallafall.
Lite tips skjutna från höften, lite sådär medel svårt.

EDIT: Ett riff som är värt att lära sig är det i Van Halen - Ain't Talking 'Bout Love

Permalänk
Medlem

Angående plektrum, jag spelar som så många andra med Dunlop Tortex, 0,88mm. Funkar bra tycker jag.

Har en fråga, var kan man billigast få tag i en strömadapter till pedal (Tubescreamer)? Någon som kan tipsa om någon speciell (billig) 9v-adapter? Musikbörsen har ju tydligen får 200 spänn, känns som att jag mycket hellre knallar iväg till Classes och köper nåt för en femtiolapp där.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Angående plektrum, jag spelar som så många andra med Dunlop Tortex, 0,88mm. Funkar bra tycker jag.

Har en fråga, var kan man billigast få tag i en strömadapter till pedal (Tubescreamer)? Någon som kan tipsa om någon speciell (billig) 9v-adapter? Musikbörsen har ju tydligen får 200 spänn, känns som att jag mycket hellre knallar iväg till Classes och köper nåt för en femtiolapp där.

Men... gå till classe då? Bara fråga dom.

Trodde även att jag skulle få min nya gitarr idag. Men tji fick jag... kommer den inte imorgon så måste jag vänta tills måndag!!!
JAG KLARAR FAN INTE DET!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
GnR November Rain solona är riktigt bra.
Metallica One solona funkar, det ganska kul tapping på det sista.
Stairway to heaven solot, ganska uttjatat men kul att spela iallafall.
Lite tips skjutna från höften, lite sådär medel svårt.

EDIT: Ett riff som är värt att lära sig är det i Van Halen - Ain't Talking 'Bout Love

Hm, ska kika på dom, har för mig att jag kollade på november rain i min begynnelse, men då sprack allt. ;P
Tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk

Jag lirar med lite olika beroende på vad jag känner för. Kör dels med ett 3mm dunlop "Big stubby" (? ) och ett tunnare dunlop på typ... 0.64 tror jag. Det tjocka används när jag riffar och det tunnare till solon samt ackordspel. Det största problemet är att plektrumet glider mellan fingrarna om jag inte håller stenhårt, har letat efter grovt räfflade men hittar inget någonstans. :/

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Jag har funderingar att köpa en line6 toneport och undrar vilken ni rekommenderar?

Line6 Toneport GX
eller
Line6 Toneport UX1

Jag spelar bara lite på fritiden och är inte sådär jätteseriös. Vilken passar mig? UX1 är nästan dubbelt så dyr som GX men där får man fler grejer som fler portar och Ableton Live Lite 6. Är dessa "extra" saker värda runt 600kr?

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=p_tuLEmWccM

Han smiskar sönder er på gitarr! :D:D:D:D:D (enligt han själv)

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Funkar inte, men malmsteen är så galet överskattad så det finns inte. En kille i tights som står helt stilla på scenen, stirrar på gitarrhalsen och shreddar i 10min. Usch vad trist.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Funkar inte, men malmsteen är så galet överskattad så det finns inte. En kille i tights som står helt stilla på scenen, stirrar på gitarrhalsen och shreddar i 10min. Usch vad trist.

Tyvärr så är han så mycket mer än bara Shred.
Kolla bara på Live in Leningrad det skulle jag säga att det är den bästa spelningen någonsin. Några andra :
http://www.youtube.com/watch?v=YVsZTZHgHtY
http://www.youtube.com/watch?v=Dkcgdi_Lp7Y&mode=related&searc...
eller klassiska http://www.youtube.com/watch?v=_QsMrpbN2eo
http://www.youtube.com/watch?v=igJVOt3UuHI
Plus att på Leningrad "skivan" så var Jens Johansson med och han går inte och mäta sig upp emot han är helt otrolig.

Edit: har faktiskt inte sett en enda video/spelning där han står still, han flyger alltid runt på scenen slungar sin Fender.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
Tyvärr så är han så mycket mer än bara Shred.
Kolla bara på Live in Leningrad det skulle jag säga att det är den bästa spelningen någonsin. Några andra :
http://www.youtube.com/watch?v=YVsZTZHgHtY
http://www.youtube.com/watch?v=Dkcgdi_Lp7Y&mode=related&searc...
eller klassiska http://www.youtube.com/watch?v=_QsMrpbN2eo
http://www.youtube.com/watch?v=igJVOt3UuHI
Plus att på Leningrad "skivan" så var Jens Johansson med och han går inte och mäta sig upp emot han är helt otrolig.

Edit: har faktiskt inte sett en enda video/spelning där han står still, han flyger alltid runt på scenen slungar sin Fender.

Yngwie är en teknisk bra gitarrist, en jävligt bra teknisk gitarrist.
Men snabbare betyder inte bättre och det är jävligt tydligt i klippet där han spelar "blues".
Det är imponerande gitarrspel, men det låter fan inte speciellt bra om jag ska vara ärlig. Detta är ju självklart min personliga åsikt, men jag vet att jag inte är ensam om den heller.

Imponerande teknik, but where's the heart!?

Permalänk

Akustisk:

Yamaha CG101

Elguror:

Fender Stratocaster '62 (Helt orginal, alltså ingen nyutgåva)

Jackson Dinky PRO Series DK-2 BK

Funderar på en till gura. Vet dock inte vilken. Antingen en Jackson eller Ibanez förmodligen.

Permalänk
Medlem

Skulle nog mycket möjligt döda för en '62 strata i original, har du nån aning om vad den är värd? JÄVLIGT bra gura

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Citat:

Skulle nog mycket möjligt döda för en '62 strata i original, har du nån aning om vad den är värd? JÄVLIGT bra gura

Vet inte riktigt. Den har ingen häftig historik bakom sig eller så, men det ska väl gå att få bra mycket för den iaf. Med tanke på att en remake på '62an kostar typ 20.000:- och detta är ett orginal så kanske runt 50.000:- +.

Permalänk
Medlem

Jag betalade ~7k för min '62a, en re-issue. Jag trodde snarare det handlade om uppåt $50 000 för ett original, alltså runt 350 000 SEK.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag betalade ~7k för min '62a, en re-issue. Jag trodde snarare det handlade om uppåt $50 000 för ett original, alltså runt 350 000 SEK.

Kanske stämmer. Har faktiskt ingen aning. Men ska ta reda på det Nån som vet någon som skulle kunna värdera den?

Permalänk
Citat:

Det har jag lite svårt att tro.
Kanske uppåt 100k, _KANSKE_. Men inte 350000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Kanske stämmer. Har faktiskt ingen aning. Men ska ta reda på det Nån som vet någon som skulle kunna värdera den?

Allt beror såklart på vilket skick den är i. Om något är bytt, mycket kan ha hänt på resans gång som man själv inte vet (stämskruvar, ryttare, plektrumskydd, halsplatta etc)...finns orginal case, dokumentation..hur är den i tonen? ..bara för att den är gammal behöver den inte låta bra, man har ju stött på ett par döda reliker(jobbat i musikaffär i 5 år)
Har en svag känsla att någon kan ha tagit bort orginal lacken och lackat den själv. Allt sånt påverkar såklart priset. 50K tycker jag verkar väl optimistiskt men med lite tur om allt verkligen är mint och med rätt köpare så kanske kanske. 100k+ då snackar vi 50 talare som verkligen är mint så vida de inte har en dokumenerad intressant historia/ägaredå kan de bli hur dyra som helst.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain
Allt beror såklart på vilket skick den är i. Om något är bytt, mycket kan ha hänt på resans gång som man själv inte vet (stämskruvar, ryttare, plektrumskydd, halsplatta etc)...finns orginal case, dokumentation..hur är den i tonen? ..bara för att den är gammal behöver den inte låta bra, man har ju stött på ett par döda reliker(jobbat i musikaffär i 5 år)
Har en svag känsla att någon kan ha tagit bort orginal lacken och lackat den själv. Allt sånt påverkar såklart priset. 50K tycker jag verkar väl optimistiskt men med lite tur om allt verkligen är mint och med rätt köpare så kanske kanske. 100k+ då snackar vi 50 talare som verkligen är mint så vida de inte har en dokumenerad intressant historia/ägaredå kan de bli hur dyra som helst.

Tyvärr kan jag inte ta reda på så mycket då min far inte är i livet, men den är bra i tonen, och allt övrigt ser i princip orginal ut. Ska gå igenom den noga. Ska även lämna in den för byte av strängar etc, då jag inte vill göra det själv på denna då den betyder väldigt mycket för mig och jag vill att ett "proffs" ska fixa det. Folk jag känner säger allt mellan 40k+. Tydligen är det så att jag skulle få mer för den i USA än här iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Tyvärr kan jag inte ta reda på så mycket då min far inte är i livet, men den är bra i tonen, och allt övrigt ser i princip orginal ut. Ska gå igenom den noga. Ska även lämna in den för byte av strängar etc, då jag inte vill göra det själv på denna då den betyder väldigt mycket för mig och jag vill att ett "proffs" ska fixa det. Folk jag känner säger allt mellan 40k+. Tydligen är det så att jag skulle få mer för den i USA än här iaf.

Lämna in den för att byta strängar!?

Människa! Det ska fan mycket till för att något ska kunna hända bara när man bytar strängar. Frågan är om det ens går om man försöker.