Permalänk
Medlem

Nu har jag spelat i snart en månad och börjar väl kunna "the basics" hyffsat bra.
Det som dock inte går bra, och som ju är ett måste när man spelar elgitarr, är det här med fingerfärdigheten och "picking"-hastigheten.

Jag tänkte därför fråga hur ni lite mer erfarna elgitarrspelare gjorde för att öva upp precision och hastighet. Finns det någon övning som är bättre än de andra?

Just nu försöker jag så snabbt som möjligt "alternative picking"
6th: 5 6 7
5th: 5 6 7
4th: 5 6 7

samt Bluesskalan (den de kör i vguitarlesson på youtube).

Är det bara att fortsätta öva och öva på dessa och liknande eller har ni tips på någon bra övning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hammer-on och pull-offs (svenska ord någon?) är nyckeln till att få upp hastighet. Hammer-on är när du med vänsterhanden helt enkelt trycker ner på en sträng så hårt att du får en ton från den. Pull-off är när du håller ner en sträng och drar fingret nedåt och släpper strängen, så att du får en ton som om du skulle slagit på den med högerhanden.

Bra övning för detta kan vara att hålla pekfingret på g-strängen på band 5 t.ex. Tryck ner ringfingret hårt på samma sträng men band 7 så att du får en ton, och dra sen ned och bort ringfingret så att du får en ton från 5e bandet. Kan kanske vara ett kul scen-trick att lira snabbt med bara en hand.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Hammer-on och pull-offs (svenska ord någon?)

Tvivlar på att det egentligen finns nåt riktigt bra svenskt ord, gitarrvärlden är ju trots allt rätt amerikaniserad.

Däremot kan jag nog inte hålla med om att det är den bästa tekniken för att få upp fingerfärdigheten. Visst, snabbheten möjligtvis, men det är nog bättre att träna skalor för precisionen. Och då så många olika skalor som möjligt, det är värdelöst att kunna sätta en skala jättefort och sen när man ska spela nånting annat så råkar man halka in på den av gammal vana. Illa illa. Nånting som jag kan känna är en bra grej är att träna upp vigheten så att man når långt med fingrarna. Nu har jag ju labbar i size med grönland, så för mig är ju inte det nåt problem, men jag vet många gitarrister som är grymt snabba men skulle må bättre av att träna upp sina fingrars räckvidd. Så jobbigt att hålla på och runka halsen på gitarren bara för att man inte når

EDIT: Trevligt med en gitarrtråd, men när kommer det en slagverkstråd? Jag menar, coolare än trummis kan man ju knappast bli!

Permalänk
Hedersmedlem

darkmoon: Det är bara till att skapa en sån tråd. Jag passade på att skapa den här så fort som möjligt efter att ÖÄ kom tillbaka eftersom jag själv börjat spela gitarr mellan ÖÄs död och återuppståndelse.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Ja, när ändå pull-offs kommer på tal så passar jag på att fråga en sak. Jag har väldigt svårt att göra flera pull-offs efter varann, t.ex "7p6p5p4", och problemet ligger inte i att få tonerna att ljuda utan att få de närliggande strängarna att vara tysta.

Hur gör ni när ni spelar sånt? Försöker ni dämpa närliggande strängar med plektrumhanden eller har ni lyckats öva upp "hals-handen" så att det blir så fina rörelser att ni inte ens kommer åt strängarna?

Permalänk
Medlem

Jag spelar ofta väldigt slarvigt, men räddar det genom att dämpa strängar med vänsterhanden. Ofta när jag spelar och bara ska slå på en sträng så slår jag kanske på fyra strängar men håller vänsterhanden så att bara en sträng låter. I ditt exempel skulle jag t.ex ha pekfingret på 4ebandet och låta pekfingret ligga lätt över alla strängar under och med toppen nudda strängen ovanför. På så sätt kan man träffa strängen ovan och samtliga strängar under och fortfarande bara få strängen du trycker ner på att låta.

Var det otydligt nog? Ska jag spela in en video eller nåt?

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Jag förstår precis hur du menar och det låter väldigt vettigt, du har gett mig en del att tänka på. Nåt som jag märkte nu var att jag har lite av samma problem när det gäller bends, och framförallt bends med vibrato.
Förhoppningsvis ska jag väl få ett lite renare spel efter detta

Inte behövs en video för detta, din förklaring var klockren Men det är ju inget som hindrar dig från att spela in ändå och kanske få andra att reflektera över sitt spelande!

Permalänk

http://www.justinguitar.com/

Kan varmt rekomendera dendär tråden för folk som börjat spela nyss, eller skall börja. Alla kan nog alltid hitta något inttresant där. Trevlig site med lektioner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att tipsa om två bra tekniker en bekant har lärt mig: hammer-offs och pull-ons. Lär er dem..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virtual1337

Kan varmt rekomendera dendär tråden för folk som börjat spela nyss, eller skall börja. Alla kan nog alltid hitta något inttresant där. Trevlig site med lektioner.

Tack för sidtipset. Kör hans finger gym-lektion för att få upp lite mer precision och styrka i vänster hand och fingrar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Tack för sidtipset. Kör hans finger gym-lektion för att få upp lite mer precision och styrka i vänster hand och fingrar.

Jupp välldigt bra sida. Inte ofta bra gitarister är bra lärare också, det är ju denna kille, verkligen! Och gratis lektioner också! Jag är glad att jag hittade sidan, det har hjälpt mig mycket. Ville dela med mig så andra också kan ta nytta av hans lektioner!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här med hammerons och pulloffs är en sak man lär sig hyffsat fort, men då kommer man sluta använda högerhanden och det är inte bra! så kom ihåg att träna snabbhet och precision med högern också!
det glörmde jag när jag började med pulloffs och hammer..

och nu sjåar jag som ett tok att få igång högern, går hyffsat bra iaf
sen tränar jag endel sweeps också!
Måste tipsa om ett gitarrforum som vi ska få att växa!

www.playback.nu

många tips och råd om gitarrspel, ett bra forum och trevligt folk, hjälp till att få det att växa tack

Permalänk
Medlem

Vill man träna snabbhet med plektrum handen så är att träna PM's upp och ner snabbare och snabbare än väldigt bra sak.

Jag har fått lära upp mig själv sen 8 års ålder och är 17 nu, pappa är gammal musiker så har det väl i blodet, men ändå.

Det är bra träning, det kan ni pröva om ni vill bli snabbare med plektrumet iaf.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virtual1337

Tycker jag har varit inne på massvis av gitarrsidor, men just den där hade jag missat. Gillar "minimal movement"-övningen, låter förnuftig i alla fall. Fan att fingrarna ska flaxa omkring så mycket =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist

www.playback.nu

många tips och råd om gitarrspel, ett bra forum och trevligt folk, hjälp till att få det att växa tack

Är medlem där, men håller väldigt låg profil Verkar vara ett trevligt gäng, men tycker själva forumet är hemskt =/ På tok för smalt, designmässigt, och väldigt segt att använda. Orkar bara titta in nån gång per vecka för att läsa nya trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
Vill man träna snabbhet med plektrum handen så är att träna PM's upp och ner snabbare och snabbare än väldigt bra sak.

Vad är PM för något?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Måste säga att den där Justin snubben hade väldigt bra Harmonics guider för dom som behöver träna på det.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Citat:

www.playback.nu

Faktiskt bra forum dedär! Kom och besök oss!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lär er Paul Gilberts låt Technical Difficulties då lovar jag att ni blir snabba med plektrumet

då ni kan den så borde det mesta gå som en dans,

Glasgow Kiss med John Petrucci är en bra sweep träningslåt (tycker jag, även fast inte han kör sweeps)

I´m the one med Van halen är också rätt skön och rolig låt att spela
så träna snabbhet nu pojkar

men kom ihåg känsla och precison är viktigare än fart!!

Permalänk

Kom ihåg barn, ju snabbare man kan spela, desto grymmare är man.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Kom ihåg barn, ju snabbare man kan spela, desto grymmare är man.

Förstår att du är ironisk (förhoppningvis). Många som spelar tror verkligen att om man spelar snabbast, är man bäst. Ganska patetiskt om man tänker på det. Jag tycker, över allt annat, att KÄNSLA/INLEVELSE är det absolut viktigaste. Någon som håller med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Förstår att du är ironisk (förhoppningvis). Många som spelar tror verkligen att om man spelar snabbast, är man bäst. Ganska patetiskt om man tänker på det. Jag tycker, över allt annat, att KÄNSLA/INLEVELSE är det absolut viktigaste. Någon som håller med?

*sträcker upp handen*

Blir faktist lite sur/arg/irriterad på en typ jag känner som tycker akord är onödigt.. haha. Jag kör häldre låtar som är sjukt grymma att spela så att man njuter. Istället för att spela någon låt så man får svettas för att hänga med! Men nog är ju det också kul ibland

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Kan enbart hålla med, tycker enbart snabba solon är såå tröttsamt att lyssna på, visst det e kanske ballt att vara bäst på spela x antal toner på tid men hur kul låter det? BB. King, Hendrix, Stevie Ray Vaughn etc... är inte direkt snabba men ...fan vad de kan spela. "det är tonerna du inte spelar som gör det bra . Citat från nån legend (kommer inte ihåg vem som sa det) ..men det e så jävla rätt. Men visst smaken är som baken. En sak jag märkt är att de som går musikskola etc ofta spelar tekniskt snabbt och correct medans de som e självlärda har känslan och svänget. Själv är jag självlärd och har inte tagit en lektion under de 18 år jag spelat. Personligen spelar jag helst blues/rock då man verkligen kan komma i "nirvana när man väl får till det. Men som sagt ..smaken är som baken!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Citat:

lär er Paul Gilberts låt Technical Difficulties då lovar jag att ni blir snabba med plektrumet

då ni kan den så borde det mesta gå som en dans,

Glasgow Kiss med John Petrucci är en bra sweep träningslåt (tycker jag, även fast inte han kör sweeps)

I´m the one med Van halen är också rätt skön och rolig låt att spela
så träna snabbhet nu pojkar

men kom ihåg känsla och precison är viktigare än fart!!

Finns låtar som Mordecai till exempel med Between The Buried And Me som kan rekommenderas också till snabbhet.

Håller med gällande diskution om att "jag är ball för jag kan spela snabbt", själv tycker ja som många andra att känslan HUR man spelar gör saken.

Jag är inte världssnabb men snabb är jag väl, men ingenting jag utnyttjar så mycket, jag spelar liksom mest låtar med Dir En Grey och lite Tool.

När det liras Miyavi på akustiskt är de väl bra att vara snabb på ackordbandet och inte lika mycket i näven. Är väl rätt bra att vara snabb o muta också, men det är ju inte så svårt.

Känsla gör gitarr spelet kul.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem

Precis kom ihåg att många som lyssnar inte spelar gitarr och har inte lika stora krav på att det ska gå fort, mer att det ska låta bra

Permalänk
Citat:

Lätt. Och det är därför slash är och alltid kommer att vara den sista riktiga gitarrikonen.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

"What he (Billy Bob) said."

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

För mig är John Frusciante, Stone Gossard fantastiska gitarrister som slår Slash på fingrarna vilken dag som helst. Även Tom Morello bör nämnas..Hans gitarr teknik är ju något utöver det vanliga ..ingen tidigare har exprimenterat så mycket på gitarr för att frambringa de mest konstiga ljud.

*Om man ska bortse de riktigt stora legenderna..

Edit: Men absoluta favorit är trots allt B.B. King , mer känsla får man leta efter..

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Second that på John Frusciante! För mig är och förblir han gud. Slash är väldigt bra men jag vart lite besviken över att han spelar live-solon som dom låter på plattan, inte mycket känsla där inte.

Se länken i min signatur för ett improviserat intro av Frusciante. FUNKY!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det du hade i signaturen tyckte jag inte var nå märkvärdigt men smaken är som baken

Joe Satriani kommer alltid att vara gitarr guden för mig iaf!!