Religiösa friskolor, tillåta eller förbjuda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Du är alltså "icketroende" när du föds, tills en eventuell religion kommer i vägen.

(Även riktat till Haricots)

Ja och det är inte samma sak som ateism. För att kunna vara ateist måste man ha blivit introducerad till konceptet gud och sedan göra ett ställningstagande att man tror att det inte finns en gud. Innan man är medveten om konceptet är man bara icke-troende vad gäller den biten. Så ateism är knappats nån default-inställning.

Lägg märke till skillnaden mellan att tro att det inte finns en gud och att inte tro att det finns en gud.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Då du anser dina åsikter stå över andras är du ju heller inte intresserad av vad vi tycker så då känns det föga meningslöst att ens försöka föra en diskussion med dig.

Här har vi samma djurart som påvisar ännu mer instinktiv beteende.
Sarkasm hette det jag tog upp först, ja.

Så nu kan du vara så snälla och kontra mina åsikter... gud är väl på din sida?

Permalänk
Medlem

Har otroligt tråkigt så,

Allt som har med religion bör isoleras och förbjudas, jag är högst emot religion.
Finns gud? Vet jag inte, men om det fanns en gud bör vi ha sett ett vetenskapligt tecken tills nu, vilket vi inte har alltså använder jag sunt förnuft för att dra slutsatsen att gud icke existerar så som det berättas i fantasiböckerna, (bibeln, koranen, toran etc etc.)

/Flameshield

Någon religiös som vill diskutera?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Nej du måste inte bestämma dig för att tro någonting, du är ateist fram tills du blir konverterad till något annat.

Kör ett citat från Wikipedia då.
"Ateism (grekiska α, nekande och θεος, gud) är en ståndpunkt som innebär att sakna tro att gudar existerar."
Om man som ett litet barn inte fått det berättat för sig ATT det finns en gud, hur ska man då kunna säga att det inte finns nån gud? Barnet kan väl inte ta en ståndpunkt för nåt som inte finns för dess föreställning än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Japp, mina åsikter är mer värda än deras. Bang on target.
Nej, för deras föräldrar har också blivit påprackade samma skitsnack. Utgångspunkten för religion ska vara neutral och just neutral är väl agnostiker/ateist. Att tro på saker som man gör bara för att någon sagt så är inte en bra utgångspunkt för ett hälsosamt sinne.

Gud(ar) kan finns, de kan inte finnas. We don't know.
Hälsosamt ställningstagande.

Japp, det har jag följt i 9 år, det följdes ju "verkligen". Varför fan ska det då finnas sådana här skolor om de ska vara precis som alla andra?

Nej, religösa skolor är bara ett sätt att minimera kritiskt tänkande hos barn, vilket är essentiellt för att religion ska överleva. Det är också viktigt att man träffar på andra barn med andra idéer och så vidare.

Tycker du mest tar upp dina personliga åsikter, vad vill du ha bemött?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Är du mottaglig för möjligheten att det skulle finnas en gud då? Annars är ju ett uttalande som det du just gjorde tämligen ointressant.

Jag kan inte svara för honom, men det var väl från vår diskussion det grundade ifrån - och jag svarar ett absolut JA! Skulle underlätta mitt liv så otroligt mycket om det fanns någon okej anledning att tro på gud - faktum är att jag har försökt hitta en anledning att tro senaste sju åren jag jobbat för kyrkan på ett eller annat vis. Har inte ens hittat något litet än dock :(.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomathjärna
Kör ett citat från Wikipedia då.
"Ateism (grekiska α, nekande och θεος, gud) är en ståndpunkt som innebär att sakna tro att gudar existerar."
Om man som ett litet barn inte fått det berättat för sig ATT det finns en gud, hur ska man då kunna säga att det inte finns nån gud? Barnet kan väl inte ta en ståndpunkt för nåt som inte finns för dess föreställning än?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
(Även riktat till Haricots)

Ja och det är inte samma sak som ateism. För att kunna vara ateist måste man ha blivit introducerad till konceptet gud och sedan göra ett ställningstagande att man tror att det inte finns en gud. Innan man är medveten om konceptet är man bara icke-troende vad gäller den biten. Så ateism är knappats nån default-inställning.

Lägg märke till skillnaden mellan att tro att det inte finns en gud och att inte tro att det finns en gud.

Vill inte svara på det här viset, men det är anledningen jag skrev såhär:

"Ateist/Agnostiker - Avsaknad av att bli övertalad till att tro på något. (tar för givet att du vet vad båda är, och därav inte ifrågasätter varför jag satte ihop dem två)"

samt:

"Jag vet mycket väl vad en agnostiker är jämfört med en ateist, och skulle nog vilja använda ordet "toothfairy-ateist" för att beskriva det ordenligt. Hur som helst så spelar det absolut ingen roll, lik förbannat så vet till och med ett barn att det inte finns jultomtar, gudar eller påskharar om ingen berättar det för honom."

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
"Jag vet mycket väl vad en agnostiker är jämfört med en ateist, och skulle nog vilja använda ordet "toothfairy-ateist" för att beskriva det ordenligt. Hur som helst så spelar det absolut ingen roll, lik förbannat så vet till och med ett barn att det inte finns jultomtar, gudar eller påskharar om ingen berättar det för honom."

Jag får uppfattningen att du anser att en agnostiker är en ateist som inte vågar stå för sin sak. Har jag rätt?

Angående barn så tror jag du underskattar deras fantasi. Sen kanske de inte hittar på REDAN EXISTERANDE fabler och myter att tro på utan givetvis nya och egna. Men nog tror de på mycket skit som inte finns.

Sen, och du får tycka jag är hur dryg som helst, så skriver du att de vet att saker inte finns när de inte ens vet om koncepten, vilket är helt fel. De vet inte. Punkt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Är du mottaglig för möjligheten att det skulle finnas en gud då? Annars är ju ett uttalande som det du just gjorde tämligen ointressant.

Är jag vadå?!

Jag är mottaglig för alla former av påståenden som visar sig bli bekräftade av observationer.

Ni påstår även att implikationerna av er guds eventuella existens är positiva, så varför skulle jag ha problem med att tro detta?

Jag tror på mängder av påståenden trots att de har mer eller mindre avskyvärda implikationer, helt enkelt för att observationer och tester stödjer dem.
Jag tror inte på det jag vill tro på, jag tror på det som det finns anledning till att tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag får uppfattningen att du anser att en agnostiker är en ateist som inte vågar stå för sin sak. Har jag rätt?

Angående barn så tror jag du underskattar deras fantasi. Sen kanske de inte hittar på REDAN EXISTERANDE fabler och myter att tro på utan givetvis nya och egna. Men nog tror de på mycket skit som inte finns.

Sen, och du får tycka jag är hur dryg som helst, så skriver du att de vet att saker inte finns när de inte ens vet om koncepten, vilket är helt fel. De vet inte. Punkt.

Jag -tillsammans med 90% av alla ateister- är agnostiker, på grund av den anledningen att du med hjälp av vetenskap inte kan bevisa någots icke-existens om du inte har försatta regler. Därför kallar jag, och många andra, oss själva för "toothfairy ateist" (de som har sett något med richard dawkins vet varför). Den andra delen av agnostikerna orkar helt enkelt inte bara bry sig och kallar sig därför agnostiker.

Med andra ord är -i mina ögon- en agnostiker en ateist på precis samma sätt som du är en ateist till väldigt många saker. De orkar väl helt enkelt inte med kristnas sätt att argumentera ;)?

Att de hittar på egna saker är helt i ordning med deras uppväxt, skillnaden är att fabler och myter växer du ifrån när du blir vuxen och ska klara dig själv. Religösa blir aldrig vuxna utan byter ut sin nallebjörn mot en osynlig varelse som kan flyga - personligen föredrar jag nallebjörnen dock.

Just att de inte vet om att det var en snubbe som sägs ha gått på jorden för 2000 år sen är precis det jag menar. Kristendom tillsammans med alla andra organisationer som går ut på att dyrka något som alla har hittat på tillsammans finns inte hos ett litet barn, utan den måste LÄRA sig blir religös av de som redan är det.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Jag -tillsammans med 90% av alla ateister- är agnostiker, på grund av den anledningen att du med hjälp av vetenskap inte kan bevisa någots icke-existens om du inte har försatta regler. Därför kallar jag, och många andra, oss själva för "toothfairy ateist" (de som har sett något med richard dawkins vet varför). Den andra delen av agnostikerna orkar helt enkelt inte bara bry sig och kallar sig därför agnostiker.

Med andra ord är -i mina ögon- en agnostiker en ateist på precis samma sätt som du är en ateist till väldigt många saker. De orkar väl helt enkelt inte med kristnas sätt att argumentera ;)?

Hehe, ok, då är jag med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Att de hittar på egna saker är helt i ordning med deras uppväxt, skillnaden är att fabler och myter växer du ifrån när du blir vuxen och ska klara dig själv. Religösa blir aldrig vuxna utan byter ut sin nallebjörn mot en osynlig varelse som kan flyga - personligen föredrar jag nallebjörnen dock.

Just att de inte vet om att det var en snubbe som sägs ha gått på jorden för 2000 år sen är precis det jag menar. Kristendom tillsammans med alla andra organisationer som går ut på att dyrka något som alla har hittat på tillsammans finns inte hos ett litet barn, utan den måste LÄRA sig blir religös av de som redan är det.

Mm..., det var det jag misstänkte att du menade. Jag reagerade bara på hur du uttryckte det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

NEJ NEJ NEJ. Aldrig religiösa friskolor, eller inga friskolor för den delen heller. Skolan ska inte vara något man kan käna pengar på

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

Stäng alla friskolor, för mycket att hålla kolla på. Kommer alltid finnas rötägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nils Edvard
NEJ NEJ NEJ. Aldrig religiösa friskolor, eller inga friskolor för den delen heller. Skolan ska inte vara något man kan käna pengar på

Så alla lärare ska jobba ideéllt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ett barn har knappast erfarenheterna, eller kunskaperna för att bestämma sin tro om sådana saker som t.ex. orsaken och meningen med universum.

Det finns absolut ingen mening att "lära ut" något sådant som föräldrarna bestämt vad, vid en så ung ålder .

Lära sig om religiösa påhitt kan man göra i kyrkan/moskén/templet sen när man växt upp och har bestämt sig vad man tror på. Religiösa friskolor är för föräldrar som vill hjärntvätta sina barn.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

Instämmer Martin. Där borde finnas en åldergräns. Säg 15 års ålder.

Permalänk
Medlem

Om nån är intresserad så finns det en intressant artikel om
"Har de kristna rätt att indoktrinera sina barn till kristen tro?"
http://gluefox.com/kontr/paverk.shtm

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Den sidan var ju att lita på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Låt mig avsluta med en historia som en kristen flicka berättade. Hon gick i gymnasiet och blev mobbad av sina kvinnliga klasskamrater för att hon var oskuld. Vid ett tillfälle frågade en grupp flickor henne hånfullt varför hon ville vara oskuld. Hon sa bara, "Därför att när jag gifter mig med den jag älskar och skall leva hela mitt liv med, så skall han vara den förste i mitt liv. Jag sparar mig för honom". En av flickorna, som av förklarliga skäl gick under namnet "Madrassen", började då storgråta. Innerst inne älskar människor renhet och sanning.

LOL.. tillåt mig att skratta och spy samtidigt.. Snacka om kristen mega propaganda.

Permalänk
Medlem

Tycker Richard Dawkins sade det bra i "The God Delusion".
Har inte exakta citated men det står att inget barn föds som ett "christian child" eller "muslim child" de är bara barn, de bör ges en chans att göra ett eget val.

Enligt den boken finns det mycket statistik för att många unga inte kan göra ett val av religion för de indoktrineras sedan födsel med den tro som föräldrarna har. Jag tror inte på gud, har aldrig gjort det. Men om min son vill göra det är han fri att göra det så länge han är gammal nog att förstå.

Tycker därför det inte bör finnas religiösa skolor då det hämmar barns chans att själva göra ett val när de är gamla nog.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

Grejen är att religion som helhet kommer minska om det händer.

För det är den otrevliga sanningen att man föds in i religioner och oftast stannar i den religionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Om nån är intresserad så finns det en intressant artikel om
"Har de kristna rätt att indoktrinera sina barn till kristen tro?"
http://gluefox.com/kontr/paverk.shtm

Generellt ska man passa sig för att använda gluefox som källa, och framförallt när mannen bakom inleder med att berätta om makarna Myrdal.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Njae, vi är alla agnostiker från början. En ateist har tagit ett ställningstagande och säger att han vet att det INTE finns en gud eller ser ingen möjlighet att det finns en gud. En teist säger att han vet att det FINNS en gud eller ser ingen möjlighet att det inte finns en gud. En agnostiker står inte på någon sida. Han säger att det KANSKE finns en gud, men han medger att han faktiskt inte vet.

Detta eviga klagande från agnostiker.. Vi är nästan på samma sida som er!

Ateism står - enligt mina åsikter, som någon givetvis får kalla felaktiga - för att inte tro på gud. Inte att man håller för öronen och skriker "GUD FINNS INTE GUD FINNS INTE GUD FINNS INTE!!", utan snarare att man helt enkelt inte tror på det. Det är en skillnad på att inte tro på något och att anse att det inte under några omständigheter skulle finnas.
Min positiva ateism brukar jag kalla för brödrosts-ateism. Risken att gud finns är ungefär lika stor som om en brödrost helt plötsligt skulle materialisera sig framför mig vid nästa ögonblick. Det KAN hända enligt fysikens lagar, men det är så vansinnigt (underdrift) osannolikt att bara en idiot skulle spendera sitt liv väntandes på en frammaterialiserad brödrost.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Imo så ska man aldrig vad gäller trosfrågor (och många andra också) säga till ett barn att något är sant. Jag skulle aldrig säga till mina framtida barn "Gud finns inte.". Jag skulle kanske berätta vad jag tror och varför, men ALDRIG hävda att det är sanning. Precis som mina föräldrar aldrig sa att gud inte finns. Det är när man påstår att en tro är sanning som man närmar sig indoktrinering. Det tror jag är den stora skillnaden mellan troendes uppfostran och icke-troendes uppfostran.

Random-Person: Jo, jag håller med. Var kanske lite strikt innan. Men däremot anser jag fortfarande inte att ateism är nån default-inställning eftersom det kräver att man har introducerats för konceptet gud.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Om nån är intresserad så finns det en intressant artikel om
"Har de kristna rätt att indoktrinera sina barn till kristen tro?"
http://gluefox.com/kontr/paverk.shtm

GWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHHAHAAAHAAHAAAAAA!

Vi har till och med suttit och funderat på att göra en klon av den där sidan och skriva om saker som -om möjligt- är ännu sämre genomtänka och ännu mer världsbortvända. Måste läsa igenom den igen, behöver ett gott skratt :D. Tack för du hittade den åt mig, hade glömt vart den var när jag snackade lite ID med en kompis för ett tag sen.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
GWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHHAHAAAHAAHAAAAAA!

Vi har till och med suttit och funderat på att göra en klon av den där sidan och skriva om saker som -om möjligt- är ännu sämre genomtänka och ännu mer världsbortvända. Måste läsa igenom den igen, behöver ett gott skratt :D. Tack för du hittade den åt mig, hade glömt vart den var när jag snackade lite ID med en kompis för ett tag sen.

Ödmjukhet kanske är nått du ska fundera på om du vill lägga till till din personlighet? Om inte, lycka till i dina framtida diskussioner!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
GWAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHHAHAAAHAAHAAAAAA!

Vi har till och med suttit och funderat på att göra en klon av den där sidan och skriva om saker som -om möjligt- är ännu sämre genomtänka och ännu mer världsbortvända. Måste läsa igenom den igen, behöver ett gott skratt :D. Tack för du hittade den åt mig, hade glömt vart den var när jag snackade lite ID med en kompis för ett tag sen.

En sak har han rätt i, så länge vi är med i EU och FN så garanteras vi vissa rättigheter, det känns skönt.

Sen får du skratta bäst du vill.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Så alla lärare ska jobba ideéllt?

Nej menade inte så. Skolan skall inte vara ett vinstdrivande företag

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nils Edvard
Nej menade inte så. Skolan skall inte vara ett vinstdrivande företag

Vad är egenvärdet i det?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag är emot religiösa friskolor. Jag anser att religionsundervisningen i skolan skall ha ett objektivt perspektiv, och det får man inte om man utgår ifrån att en viss religion är den rätta.

Vad det gäller indoktrinering av barn så är jag emot det, men det går inte att göra så mycket åt. Om man frågar mig är ett bra sätt att lära barn om religion inte ta upp någon slags gudomlig entitet förrän barnet är gammalt nog att se på det hela objektivt och bilda sig en egen uppfattning. När man väl informerar barnet om religioner så bör man på ett objektivt sätt berätta om alla religioner, och inte försöka intala barnet att den ena religionen är bättre än de andra. Barnet kan då välja att tro på det som denne själv anser bäst.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
En sak har han rätt i, så länge vi är med i EU och FN så garanteras vi vissa rättigheter, det känns skönt.

Sen får du skratta bäst du vill.

Jag hoppas att du inte menar det där på allvar?
FN gör ingenting alls, och EU tvingar oss att följa fundamentalistiska idiotlagar andra länder hittat på. För helvete, vi är i en allians med länder vars politiker är starkt fundamentalistiska och har en omänsklig syn på exempelvis homosexuella och sexualiteten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!