Iaudio U3 vs. Iaudio 7, ljudmässigt?

Permalänk
Medlem

Iaudio U3 vs. Iaudio 7, ljudmässigt?

Hej,

Mitt första inlägg här. Planerar på att köpa ny MP3-spelare, har Iaudio 5 nu och har varit mycket nöjd med den fram tills nu då den börjat krångla lite.

När jag köper MP3-spelare så är det viktigaste just ljudet men även storleken, det ska vara bra ljud och spelaren ska vara liten och behändig. Designen och om den kan spela upp film eller så spelar ingen roll, jag vill ha en MP3-spelare och ingen filmspelare, ljudet måste vara det bästa!

Jag läste produktinformation på pricerunner om både Iaudio U3 och den nya 7'an och så här ser det ut:

Iaudio 7:

Signal to noise ratio 95 dB
Max uteffekt 26mW+26mW
Frekvensomfång 20-20 Hz-kHz

Iaudio U3:

Signal to noise ratio 95 dB
Max uteffekt 30mW+30mW
Frekvensomfång 20-20 Hz-kHz

Nu kan jag inte mycket när det gäller just det tekniska och så men är inte en max uteffekt på 30mW+30mW bättre än 26mW+26mW? Det låter ju så i mina öron iaf men å andra sidan vet jag knappt vad som menas med just uteffekt?

Någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta? Enligt produktionfon här, vilken har bäst ljud? Om någon har hunnit prova 7'an så undrar jag ju så klart också vilken som har bäst ljud enligt egen erfarenhet? Ja, i kort så, om jag vill ha bra ljud, vilken satsar jag på? Priset spelar mindre roll, kan punga ut det som behövs, bara jag får bra ljud

Max uteffekt kanske inte har så mycket med själva ljudet att göra, kan det vara hur högt man kan lira kanske...? Hoppas någon kan hjälpa mig här

Permalänk
Medlem

Faktiskt har iRiver gjort en spelar med enligt mig sjukt bra ljud. E10 heter den och har en hårddsik på 4gb och batteritid på 30h+.
Har tidigare haft en iPod som har ruskigt dåligt ljud och iRivern är det riktigt bra ljud i och den är trevlig att handskas med.

Kan ju vara värt att kika på den om du är öppen för fler förslag !

Mvh

Permalänk
Medlem

Kanske värt att kolla men vad menas med just max uteffekt? Alltså har det något med ljudkvaliten att göra eller bara hur högt man kan spela?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av balken2
Kanske värt att kolla men vad menas med just max uteffekt? Alltså har det något med ljudkvaliten att göra eller bara hur högt man kan spela?

JAg tror hur mycket dom orkar med att driva"mer krävande" hörlurar och att det är jätte högt på max volym?

Permalänk
Avstängd

Vilken som har bäst chip av dem vet jag inte, iAudio 7 är ju nyare och iAudio 6 hade ju smidigt menysystem så det kanske är trevligare, sedan har den ju mer minne.

iAudio 7 har ju även 60 timmars batteritid att jämföras med 20 (hos U3), viss skillnad...

Uteffekten i det här fallet tror jag inte att du behöver bry dig om, Creatives spelare brukar väl ligga på bara en 7-8mW/kanal, iPod klagar ju folk på att den låter lite så den har nog också något däromkring, äldre iAudio och Meizu o så ligger väl på en 12 eller uppemot 18 mW tror jag. Samsung YP-Z5 är väl på 23 den med, U3 på 30 som sagt och D2 är väl på ännu mer tror jag, 36 eller något.

Det har ingenting med ljudkvaliten att göra utan är bara hur mycket ström som kan levereras ut till hörlurarna i princip, och ju mer desto mer svårdrivna (antar jag) hörlurar kan du använda och desto högre volym vid samma lurar jämfört med en annan spelare. Dock så om jag minns min elektronik rätt så motsvarar en fördubbling i effekt bara 3dB ljudökning, möjligt att det är 10dB men jag tror 3, och 3dB anses väl ungefär vara det minsta du kan höra skillnad på, så även om du går från säg 26 till 52 watt så är det rätt marginell skillnad i ljudvolym, du märker det men du kommer inte att uppfatta det som dubbelt så högt.
Då är det snarare så att vissa lurar har en känslighet på säg 98dB vid 1 mW eller så (vet inte alls vad de kan ha men jag nämner någon siffra), och då kan du ju säkert hitta någon lur som är på säg 101dB vid 1 mW istället, och den kommer således låta lika mycket mer som en fördubbling i uteffekten hade gjort på spelaren.

Så det är inte så mycket att hänga upp sig på, och har man trögdrivna lurar behöver man väl antagligen bygga eller köpa sig en separat hörlursförstärkare ändå om man vill få ut full ljudglädje ur dem. Så köp en lättdriven lur istället så är det nog lugnt. Om man tar exempelvis Beyer-Dynamic DT770 och dylikt som är lurarna jag har blivit lite intresserad av så finns de i bl.a. 80, 250 och 600 ohm, de på 600 ohm har ju högre resistans och kommer därför kräva mer effekt/bättre förstärkare, å andra sidan har de det till följd av att man har lindat mer koppartråd runt spolen i lurarna och jag antar att man gör detta för att få en kraftigare och kanske mer precis/exakt elektromagnet, i vilket fall som helst så TROR jag att 600 ohms lurarna har potential att låta bättre förutsatt att man kan driva dem, eller att det är tanken iaf. Men 80 ohm fungerar ju mycket bättre till en bärbar spelare.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren alla. aliquis, du klargjorde det mesta för mig nu, tack så mycket. Blir nog att köpa den nya 7'an då!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Notera gärna våra beskrivande underrubriker som finns till varje forumdel. Ifall ni blir osäkra på vart tråden skall vara så är det en ypperlig vägledning :).

Permalänk
Medlem

Jo, tror att iAUDIO 7 har bättre ljud, den har ialla fall förbättrats än vad iAUDIO 6 har,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arfide
Faktiskt har iRiver gjort en spelar med enligt mig sjukt bra ljud. E10 heter den och har en hårddsik på 4gb och batteritid på 30h+.
Har tidigare haft en iPod som har ruskigt dåligt ljud och iRivern är det riktigt bra ljud i och den är trevlig att handskas med.

Kan ju vara värt att kika på den om du är öppen för fler förslag !

Mvh

Lite OT, men E10:an är på hela 6 GB. Glad att du är så nöjd med E10:an. Nu tillbaka till trådens ämne...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera iAudio U3, har en sådan själv. Riktigt bra ljud! Har inte testat iAudio i7 eller vad den nu heter så jag kan inte säga något om den. U3 är ju billigare men har mindre minne.
Recensioner på U3:
http://www.konsumentguiden.se/Hemelektronik/Mp3/media-spelare...

Sen kan man ju alltid typ kolla på dustinhome, komplett, prisjakt, pricerunner och se vad folk tycker om dem båda.

Kan iallafall säga att iAudio är ett riktigt bra märke!

Mvh/AimGamer

Permalänk
Medlem

Har själv en U3 4 gig och är sjukt nöjd med den. Hade en 1 gigare innan men lyckades tappa den i toaletten så fick köpa mig en ny. Rekommenderar 600kr + lurar då de gör sig bäst. Dock har jag själv gett upp dyra lurar då de går sönder för ofta.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur man behandlar sina hörlurar