Köpte extra RAM-Minne, nu krashar datorn=(

Permalänk
Medlem

Köpte extra RAM-Minne, nu krashar datorn=(

Hej på er alla!

Detta måste vara mitt första inlägg här så ha lite tålamod med mig=). Det är så här att jag köpte till mer RAM till burken för någon månad sedan och det är först nu jag är villig att göra något åt problemet som uppstod.

Jag hade 2GB RAM innan men uppgraderade till 3GB och kör nu fortfarande Windows XP, problemet är att alla mina spel chrashar numera, inget blue screen utan bara den "trevliga" Programmet har stött på ett allvarligt fel och måste avslutas med de där knappvalen "Skicka felrapport" eller "Skicka inte". Förstår inte vad det är för fel bara. När jag körde 2GB så var det inga problem. Jag har testat att köra olika ram test program för att kontrollera eventuella fel på ram minnerna.

Jag hoppas verkligen på hjälp och tackar för den extremt mycket på förhand.

Mina Specs:
Windows XP Pro SP2
AMD Athlon 64 3700+
3GB Twinmos PC3200
MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939
Gainward GeForce 7950GT 256MB,1,2ns DDR3
Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2

Tackar ödmjukast på förhand

Permalänk
Medlem

Xp hanterar inte mer än 2gig, sen så hade du ändå inte märkt nån skillnad från 2 till 3 gb spel drar då inte nytta av det. Isåfall ska du köra vista och 4gig.

Permalänk
Medlem

Re: Köpte extra RAM-Minne, nu krashar spelen=(

1. Prova att sänka hastigheten på minnena i bios och se hur den beter sig då.
2. WinXP kan hantera 4GB som alla 32-bitars operativsystem, däremot så får man p.g.a. puckad msft-programmering bara tillgång till 3.5G om man har 4G i maskinen, så att köra med 3G ska inte vara ngra probs.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Xp hanterar inte mer än 2gig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
2. WinXP kan hantera 4GB som alla 32-bitars operativsystem, däremot så får man p.g.a. puckad msft-programmering bara tillgång till 3.5G om man har 4G i maskinen, så att köra med 3G ska inte vara ngra probs.

Varför kan ni inte bara vara tysta om ni ändå inte vet vad ni pratar om? Mindfighter är något närmare sanningen, men ändå helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle provat är att öka spänningen till minnena, det kan göra så att du slipper dina krasher.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

Lägg till ???? /3GB parametern i boot.ini filen så låser du upp för 2+1GB minne och adress-spacet ändras i en program-header.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det är så enkelt att socket 939(nf4) har problem med mera än 2 minnen
Det går att köra med 4 stickor men då ska det helst vara samma minnen i alla 4 slots
Så 3 stycken kan nog vara ett för mycket :- )
Man får även lov att köra i 2T

Här har du det program du ska prova om minnena är stabila med
http://www.memtest86.com/download.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför kan ni inte bara vara tysta om ni ändå inte vet vad ni pratar om? Mindfighter är något närmare sanningen, men ändå helt ute och cyklar.

vafan går du bara in o rättar dom andra? han behöver ju hjälp snälla nån

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
vafan går du bara in o rättar dom andra? han behöver ju hjälp snälla nån

Precis. Han behöver hjälp och inte förvirrande desinformation från folk som inte vet.

Lite grundläggande felsökning är ju inte fel. Testa i första hand de nya minnena separat. Är det fortfarande fel så är det minnena som är kass, i annat fall moderkortet som antingen är dåligt konstruerat eller helt enkelt sönder.

Såg att det var ett nfrorce så att det är dåligt konstruerat är nog det mest sannolika

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har nu testat alla mina minnen, datorn funkar helt kanon om jag kör både de nya och gamla minnerna separat men så fort jag kör så jag har 3GB så blir det värre, kan det inte ha att göra med 3GB switchen ändå kanske, vill ju ha alla mina 3GB och då det inte är fel på minnerna så kan jag ju inte skicka tillbaks dem=( Självklart så sitter jag inte här och vill ha svaret på en silversked, utan sitter och forskar lite i ämnet själv också=)

Hade bra alla sålänge, skriv gärna om ni kommer underfund med vad som kan vara galet...

Permalänk
Medlem

Saker att testa är att klocka ner minnena till 266 eller 333mhz och testa om dom funkar stabilt samt även prova att höja volten till minnena och köra med 2T. Som sagt innan är det känt att nforce4 har problem med att köra 4 minnen.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför bara lägga ett inlägg som inte har relevans, speciellt när du själv inte förklarar hur det verkligen ligger till ? (Om du nu vet det vill säga)

Så snacka om att förvirra !
Ute o cyckla var det du som gjorde o rakt in i väggen så det small också.

Enligt MS ligger det till på följande vis...

Klippt o skuret från micrsoft.com
"Windows XP Professional and Windows Server 2003 Memory Support. The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB. However, Windows Server 2003, Enterprise Edition supports 32 GB of physical RAM and Windows Server 2003, Datacenter Edition supports 64 GB of physical RAM using the PAE feature"

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Varför bara lägga ett inlägg som inte har relevans, speciellt när du själv inte förklarar hur det verkligen ligger till ? (Om du nu vet det vill säga)

Så snacka om att förvirra !
Ute o cyckla var det du som gjorde o rakt in i väggen så det small också.

Enligt MS ligger det till på följande vis...

Klippt o skuret från micrsoft.com
"Windows XP Professional and Windows Server 2003 Memory Support. The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB. However, Windows Server 2003, Enterprise Edition supports 32 GB of physical RAM and Windows Server 2003, Datacenter Edition supports 64 GB of physical RAM using the PAE feature"

/Homer_S1

Var är jag förvirrad? Att 32 bitars XP inte kan få ut precis hela adressrymden beror inte på att microsoft är klantiga.

Som du själv citerar så klarar XP uppenbart mer än 2 GB.

Åter igen, på vilket sätt är jag ute och cyklar? Jag ville bara plocka bort två sidospår som definitivt inte hade med trådskaparens problem att göra. Mitt inlägg var alltså väldigt relevant och om folk vill veta hur det ligger till så har jag (och andra) förklarat det i massor med trådar här innan, testa sökfunktionen lite så reder det sig nog även för dig.

Som en ren parantes så har jag via empiriska tester som mest fått ut 3.75 GB i användbart arbetsminne för applikationer på en 32 bitars xp. Skulle tro att om det inte är max så är det väldigt nära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var är jag förvirrad? Att 32 bitars XP inte kan få ut precis hela adressrymden beror inte på att microsoft är klantiga.

Varför beror det inte på msft-klantighet? Alla andra 32-bitars operativ klarar av att adressera allt minne upp till 4GB... Du får jättegärna vidareutveckla.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Varför beror det inte på msft-klantighet? Alla andra 32-bitars operativ klarar av att adressera allt minne upp till 4GB... Du får jättegärna vidareutveckla.

Klart alla operativ kan adressera 4 GB, det är inte problemet. Problemet är att du inte kan köra program i hela denna rymden. En viss del går alltid åt till IO, pci, osv. Detta är alltså inget som du kan lasta Microsoft för.

Nu har jag ju inte testat "alla andra", men mandriva linux 2007 och novell netware 6.5 såg också bara 3.75 GB. Kan du ge ett exempel på ett 32 bitars operativ som på något magiskt vis kan göra hela adressrymden tillgänglig för applikationer?

Permalänk

Tjenare, jag har nästan samma problem, fast när jag startar upp datorn med de nya minnena i, så kommer han förbi Compaq-loggan, sen när datorn ska boota upp xp, så vill den inte.
Det är endast ett vitt blanksteg uppe i vänstra hörnet som blinkar.
Datorn fungerar utmärkt med de minnet som sitter i nu, det är ett 512 MB Samsung kort. Samma hastiget samt frekvens som på de nyinköpta.

Det är inte fel på minnena, det vet jag. De är 100% sammarbetvilliga.
Det är 2x av de här minnet, alltså 2048 MB.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=20808

Annan information om datorn: (Compaq Presario 8143EA)

Intel Pentium 4 2,4GhZ
Nvidia GeForce 6600 256MB
120 GB HD
Sound Blaster Audigy 5.1

Kan det vara BIOS inställning?
Eller boot.ini-filen?
Måste jag ominstallera Xp?

Uppskattar hjälp. (:

//Micke

Visa signatur

AeroCool 3T Black • OCZ GameXstream 700W • Gigabyte X48-DQ6 • Intel Core 2 Quad Q9450 2,66 Ghz + Thermalright 120-Ultra eXtreme • Corsair Dominator PC2-8500 2x2 GB • Asus Extreme 9800GX2 1024 MB • Samsung SpinPoint F1 750GB 7200 RpM 32 MB Cache • Vista Home Premium 64-Bit • Logitech G15 • Samsung Syncmaster 2493HM 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainDropz74
Tjenare, jag har nästan samma problem, fast när jag startar upp datorn med de nya minnena i, så kommer han förbi Compaq-loggan, sen när datorn ska boota upp xp, så vill den inte.
Det är endast ett vitt blanksteg uppe i vänstra hörnet som blinkar.
Datorn fungerar utmärkt med de minnet som sitter i nu, det är ett 512 MB Samsung kort. Samma hastiget samt frekvens som på de nyinköpta.

Det är inte fel på minnena, det vet jag. De är 100% sammarbetvilliga.
Det är 2x av de här minnet, alltså 2048 MB.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=20808

Annan information om datorn: (Compaq Presario 8143EA)

Intel Pentium 4 2,4GhZ
Nvidia GeForce 6600 256MB
120 GB HD
Sound Blaster Audigy 5.1

Kan det vara BIOS inställning?
Eller boot.ini-filen?
Måste jag ominstallera Xp?

Uppskattar hjälp. (:

//Micke

Säker på att moderkortet klarar av allt det där minnet ??

Compaq gör/gjorde (vilket som nu stämmer bäst ) ju inte direkt super-kvalitetsdatorer, alla compaq-burkar jag har haft har iaf haft något sånt där udda strul som såklart alltid har varit det sista man har tänkt på

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

Ett generellt tips vid minnesstrul där stickorna funkar var för sig men inte tillsammans är att ändra ordningen på dem. Det kan vara skillnad på vilket minne som sitter i vilken slot. Generellt brukar jag försöka sätta det äldsta/långsammaste minnet i slot 1, men ibland får man pula runt lite. Detta förutsätter också att man ställt in en klockning av minnena som alla minnen klarar enligt tidigare tips.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Ett generellt tips vid minnesstrul där stickorna funkar var för sig men inte tillsammans är att ändra ordningen på dem. Det kan vara skillnad på vilket minne som sitter i vilken slot. Generellt brukar jag försöka sätta det äldsta/långsammaste minnet i slot 1, men ibland får man pula runt lite. Detta förutsätter också att man ställt in en klockning av minnena som alla minnen klarar enligt tidigare tips.

Jag har precis samma problem som ovanstående vid uppstart av en av mina datorer ! Jag har ett dfi moderkort 939 amd 4400? dualc. samt ocz minnen ! 2 st 1024 stickor ... ska ju vara bra grejer ? men jag kommer också till det lilla vita _ som blinkar speciellt vid omstart från windows menyn ! ..... ibland kommer jag inte ens till det lilla vita strecket utan där den söker efter ide. diskar mm .... eller nåt sånt .... brukar få köra en norsk .... ibland några ggr sedan hoppar den igång igen !

fick som tips av en kompis att man skulle öka volten på minnena vid uppstart ? så skulle det kanske bli bättre ! .... kan man ställa in det ? ... trodde man gick in i bios och ställde volten på minnena och sedan var det samma värde hela tiden och inte ett högre värde vid just uppstart !

sedan när datorn kommit igång så går den bra !

Mvh.

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk

Man tackar så mycket för tipsen grabbar/tjejer. Behöver verkligen hjälp.

Om moderkortet klarar av allt det där minnet? Jadå, det är anpassat för att klara av max 2 GB.

Länk: http://www.memoryx.net/copr81me7.html

Men jag ska testa att stoppa in endast ett nytt minne då, kanske så att jag ska ha kvar det gamla 512 MB kortet i slot 1, och sedan sätta i ett nytt i slot 2 ? Med tanke på det du sa Giplet.

Jag testar sålänge, hör av mig igen om jag får problem.

//Micke

Visa signatur

AeroCool 3T Black • OCZ GameXstream 700W • Gigabyte X48-DQ6 • Intel Core 2 Quad Q9450 2,66 Ghz + Thermalright 120-Ultra eXtreme • Corsair Dominator PC2-8500 2x2 GB • Asus Extreme 9800GX2 1024 MB • Samsung SpinPoint F1 750GB 7200 RpM 32 MB Cache • Vista Home Premium 64-Bit • Logitech G15 • Samsung Syncmaster 2493HM 24"