En liten poll angående datorlådor

Permalänk

En liten poll angående datorlådor

Har ett tag suttit och funderat på en sak. Varför alla dessa jäkla usb, ljudut/ingångar, firewire osv anslutningar på framsidan på datorn???

Jag har nog aldrig använt dom någonsin och undrar nu helt enkelt om du brukar använda dom... Visst dom kan komma till användning nån gång då och då i guess men inte ofta enligt mig.

Permalänk

jag använder bara usb portarna, firewire har jag aldrig använt i hela mitt liv

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk

På mitt chassi finns det bara två usb-portar på framsidan. Används ibland till spelkontroller.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: En liten poll angående datorlådor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
Har ett tag suttit och funderat på en sak. Varför alla dessa jäkla usb, ljudut/ingångar, firewire osv anslutningar på framsidan på datorn???

Jag har nog aldrig använt dom någonsin och undrar nu helt enkelt om du brukar använda dom... Visst dom kan komma till användning nån gång då och då i guess men inte ofta enligt mig.

Beror på vad du har för prylar i övrigt. Skaffa en Ipod, en telefon och några usb-minnen och du kommer förbanna den tillverkare som inte skickar med anslutningar i fronten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jag kör mitt headset i fronten plus usb enheter bid behov.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

"i stort sett hela alltid" :S
Aja, det var vad jag röstade på. Laddar mobilen via USB hela tiden:)

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Använder alla utan mic hela tiden, dom 4:a usb uttagen på baksidan är upptagna så måste använda framsidans också.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
"i stort sett hela alltid" :S
Aja, det var vad jag röstade på. Laddar mobilen via USB hela tiden:)

ooops

angående ipods etc så hade jag nog hellre kopplat in dockningsstation etc där bak istället.

Permalänk

Re: Re: En liten poll angående datorlådor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Beror på vad du har för prylar i övrigt. Skaffa en Ipod, en telefon och några usb-minnen och du kommer förbanna den tillverkare som inte skickar med anslutningar i fronten.

Instämmer. Om man som jag har (1webcam, 1Ipod, 1LaCie HDD och ett USB minne) så välsingnar man dom 2 extra portarna.
Ljud portarna där framme är aven användbara då jag har 1 ljud system och 1headset, och slipper då ändra portar helatiden.

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk

Använder dom aldrig nuförtiden. Förut när jag hade en MP3 spelare hade jag en av fyra USB utag upptagna i fronten, nu har jag dom inte ens inkopplade.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Aldrig vad jag kan minnas. På mitt gamla Chieftec satt de extra portarna under en liten lucka, det hade jag inget emot men nu på mitt Coolermaster sitter de högst upp i topplåten. Förstör utseendet lite. :/

Om man behöver lättåtkomliga USB-portar kan man skaffa sig en USB-hubb, det hade jag förr, har dock inte använt den på flera år nu.

Tycker det är synd att det är så vanligt, inte alltid de är ordentligt dolda. Visst, det är inte total katastrof på mitt chassi, på sätt och vis blir det till en liten detalj som bryter av men jag hade helst varit utan det. En plåtbit som man kan sätta för om man inte använder dem hade varit välkommet. Kablarna tar ju upp en jävla massa plats inne i lådan också, jag drog ur alla kablar en gång när jag var inne och rotade lite i lådan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Ganska ofta, särskilt USB.
Smidigt att ladda Mp3 spelaren i osv.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Jag har inte mina inkopplade

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Har nog inte mina inkopplade heller.
Har inte inte direkt några saker som behöver kopplas till USB eller annat. Sen så har min skärm en USB-hubb, visserligen går det långsammare om man ska skicka över saker via den men som sagt så har jag inte direkt några leksaker där jag har användning för portarna på framsidan.

Permalänk
Medlem

Tack och lov så har jag 2 USB portar i fronten. Hade inte pallat att krypa bakom datorn varje gång jag ska föra över bilder,mp3, ladda batteri osv.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Aldrig, någonsin.

Permalänk
Medlem

För mobiltelefon, kamera och mp3 splare anväds dom ganska ofta. Använder den även till musen ibland när jag har haft med den med den bärbara datorn och inte orkar krypa ner under skrivbordet och sätta i den där bak.
Det är dock bara USB-portarna som används. Om man använder headset är ju även ljud och mic väldigt smidiga att ha där.

Visste inte riktigt vad jag skulle välja för alternativ, för jag har ju inte alltid något inkopplat där fram och jag skulle väll säga att det är lite oftare än "då och då"

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

när min wacom tablet varit på vifft brukar den få sitta i usb:n där framme, samma med usbminnen, kabel tilll kamer etc, orka sätta i där bak
jag har funderat ett tag på om man inte kan göra en media enhet med slimdvd läsare usb hub kortläsare så slipper man de sakerna i datorn och kan placera enheten där den kan göra sitt jobb ordentligt.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

USB portarna i fram är guld värda då man kopplar in MP3/USB minnen men de andra portarna är helt onödiga.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

USB-minnen i fronten, Hörlurar likaså. Använder mina portar dagligen. Mitt moderkort stöder ej fire wire så den porten va iof lite överflödig på lådan, men wth hehe

bekvämt att kunna sätta i hörlurar när man vill lira eller lyssna på musik då sambon ska sova eller liknande.

Dumt att inte använda dom där fram om man säger så. Krypa in bakom för att sätta i ett usbminne, eller draur ljudet ur woofern för att sätta i hörlurar? Ni ser hur dumt det låter. Så svaret är enkelt, alltid, mer eller mindre

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Mitt headset har en liten dosa med vidare koppling till mina högtalare så båda är aktiva hela tiden och är kopplade bakom datorn. använder dom i fronten endast till usb minne nån gång i månaden.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk

Röstade på "I stort sett alltid". Sitter med lurar på med musik i just nu t.ex. och dessutom så använder jag USB-kontakten ofta till USB-minne och ibland digitalkameran.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

"I stort sett hela alltid" gäller för mig. Mitt hörlursuttag sitter på framsidan och det är alltid inkopplat och vill jag koppla in något usb minne så använder jag front uttagen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

aldrig, de är inte ens inkopplade.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

haha, satan vad jämnt det var

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Jag flyttar med mej rätt mycket på mitt 4GB flashminne och om det inte fanns två kontakter på tangentbordet hade jag såklart använt de på chassifronten.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Rätt ofta, särskilt till kameran och så har man ju ett headset man gillar och knalla in där ibland!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com