Paypal - säkert för köparen?

Permalänk
Medlem

Paypal - säkert för köparen?

Köpte ett grafikkort över paypal idag och undrar om det är 100% säkert? Satte över massa pengar till killen och nu svarar han inte längre.. Men man kan väl inte bli lurad med paypal?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, om du tex inte får den vara eller tjänst du köpt så kan du göra en charge back med paypal, så vänta några dar, om du inte får nått så ta tillbaka pengarna, minns inte exakt hur man gör men går det gör det!
killen du köpte av får också vanligen sitt konto fryst, eller riskerar att få det, specielt om det skulle bli minus på det efter din charge back

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nej, man kan inte bli lurad alltso? eller, nej, det är inte säkert? Antar du menar att jag inte kan bli lurad. men jag har inte sagt till killen vad min adress är. Hur det han den? Kopplade ju mitt kort till adressen. Ser han det då eller? Tack för svar

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

hmmm om du bara skicka över pengarna till hans paypal så ser han nog bara ditt namn och mail adress
du bör nog skicka ett mail till honom också med din hela adress

Jo rätt, lurad med paypal ska man inte kunna bli, då du kan ta tillbaka pengarna vid utebliven leverans

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okejdå. Ja jag har killen på msn. Han sa att han hette något i efternamn men sen nör jag skickat pengar till hans konto så stod det på paypal att han hette något annat :S Nu svarar han inte på msn längre och han skulle skicka med DHL idag så jag får kortet i morgon, han jobbar på DHL under sommaren så det blir gratis frakt. Han säger att han åker runt mkt så han "bor ingenstans". Lite skumt tycker jag.. Men jag kan alltså kräva tillbaka pengarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom på att om du använde ett visa eller mastercarge kort så tror jag att han får dina adress uppgifter

Skulle väl avakta 1-2 dar kanske innan jag begärde tillbaka pengarna, kanske kommer ett kort imorrn
skicka ett mail till hans paypal + MSN adress med dina uppgifter
om inte nått händer så ta tillbaka dom

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag får hoppas på att jag får kortet i morron förmiddag annars försöker jag få tag på honom sen requestar jag tillbaka mina pengar. !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Paypal - säkert för köparen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Köpte ett grafikkort över paypal idag och undrar om det är 100% säkert? Satte över massa pengar till killen och nu svarar han inte längre.. Men man kan väl inte bli lurad med paypal?

Herregud, killen kanske har ett liv och inte bor framför datorn.
Du får nog hejda dig lite och ge han en chans.

Har för mig det måste gå en viss tid (30 dagar?)
innan Paypal återbetalar.

Eftersom du betalt med kort kanske du kan stoppa det
den vägen.

Men du kan väl vänta nåt dygn så kanske du får svar.

Permalänk
Medlem

De där skydden som paypal har, gäller de alltid? Har för mig att somliga skydd var exklusiva för ebay-användare.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Asso.. Killen sa att det tog 1 dag att skicka kortet så jag antog att jag skulle få det idag. Men nu säger han att mina pengar är inne på paypal och har inte kommit till honom ännu. Men då får han pengarna och jag behöver inte får kortet ju? Det är ju inte säkert för mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Asso.. Killen sa att det tog 1 dag att skicka kortet så jag antog att jag skulle få det idag. Men nu säger han att mina pengar är inne på paypal och har inte kommit till honom ännu. Men då får han pengarna och jag behöver inte får kortet ju? Det är ju inte säkert för mig?

Hmmm låter konstigt överföra pengar går direkt med paypal
tar så lång tid det tar att skicka ett mail
fast han kanske menar att han HAR pengarna inne på paypal men inte överfört dom till bankkonto vilket tar ca 3-5 dagar till svensk bank
om han säger att han inte har pengarna i sitt paypal konto är nått skumt, väldigt skumt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Han har pengar på sitt paypal konto men dom har inte kommit till hans bankkonto. Han säger att han skickade kortet idag. Han hittade också denna tråden vilket var väldigt pinsamt:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gott gott, då har du nog kortet i morrn

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle fått paketet kl ca 14.00. Har inte fått det..Får inget kollinr av honom heller för det hade han inte fått ännu eftersom han hade skickat det som "internpost"..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Paypal har väl olika gränser för skydd. Vet att jag handlade något på ebay förut för några hundra bara och då fick jag tillbaks ca 80% när det visa sig vara bluff.

Permalänk
Medlem

även om han får ut pengarna till sitt bankkonto så kan du få pengarna tillbaka. Han blir i så fall skyldig Paypal pengar.

Låter konstigt att han inte fått kolli id, borde han fått när han reggade paketet. Iaf så skulle jag rekommendera dig att läsa på Paypal så att skyddet även gäller utanför Ebay

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har anmält killen till polisen och paypal nu eftersom jag inte fått paketet och 2 andra killar har blivit lurad av samma kille..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man skall aldrig göra affärer med amerikanare iallafall då de faller under helt andra buy and sell försäkringar och kan istortsett skicka hur mycket pengar som helst och sen reverta överföringen när de vill.

Ber om ursäkt ifall det ändrats sen de upprättade en bas i europa, men såhär var iallafall fallet när jag använde paypal aktivt för ett par år sen.

Permalänk
Medlem

Vem har pratat om amerikanare?

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem

Asså hugo hagman,.. den historian ahn berättar till dig... Han är en bluffare!

Du borde ju märka det, va lite mer försiktig nästa gång!

Förstår inte hur lättlurad man får vara tyvärr :/

Men va so msagt försiktigare nästa gång

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Jo jag vet.. Tänkte att han var skum.. Sen samtidigt så tänkte jag bara.. 8800GTX för 3100..nice.. Sen tänkte jag, genom paypal kan inget hända, annars hade paypal inte funnits..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trodde paypal var ruskigt säkert? Och vadå pengarna på hans konto?

Du skickar pengarna till hans paypalkonto, när pengarna kommer dit får han själv föra över dem till sitt eget bankkonto, så du skickar inte pengarna till hans bankkonto.

Permalänk
Medlem

Nej men jag sätter ju in dom där.. Sen tar han ut dom och det tar nån dag lr så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det kan ta några dagar (tar tex minst tre dagar för mig att föra över pengar från bankkontot till mitt paypalkonto).

Så har han pengarna på sin paypal så ska inte du behöva vänta på att han ska föra över pengarna till sitt vanliga konto.

Permalänk
Medlem

hänger inte riktigt med? vad har det med saken att göra? Vad är det du försöker säga mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han har pengar på sitt paypal konto men dom har inte kommit till hans bankkonto.

Det jag syftade på Är totalt irrelevant om pengarna kommit på hans konto än eller ej för din del ju

Permalänk
Medlem

aja spelar ingen roll nu längre:P lysna inte på honom mer:P han ritar massa teckningar på msn o ritar ett hav med båtar. så skriver han pil på allt skriver -> båt, ->hav osv.. han verkar vara 14 år :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, sorry, men menar du att du blivit lurad av en fjortis? haha

hoppas det löser sig, du får hålla oss updated!

Permalänk
Medlem

Ja.. det verkar så.. Han verkar riktigt omogen så.. Jag menar.. Inte äns nån 16-18 åring jag känner beter sig som honom.. Ja klart satte slutdatum i morron då han ska betala tillbaka pengarna på mitt swedbank konto men han tjatar bara om att sätta in dom på paypal men det går jag inte med på. Så om jag inte har dom inne i morgon går jag till polisen på tisdag precis som polisen sa att jag skulle om jag inte fått in pengarna då

Visa signatur

Permalänk

Vad händer om man har minus på sitt paypal-konto samt vägrar betala in till paypal? Finns det något de kan göra?

Mvh
Mattias