Windows hittar inte min nya "prolle"

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte min nya "prolle"

Hej!

Installerade en ny processor idag.. AMD Athlon64 X2 6000+ Socket AM2.. Använder WindowsXP Pro. MoBo= ASUS M2N-e.

Windows hittar inte igen den vid uppstart och den finns inte i Enhetshanteraren heller.. bara ett gult frågetecken.. under "processorer" står det AMD processor model unknown..

Hur fixar jag till det här? Någon med ett genuint datorkunnande som kan svara!??

Tacksam för svar

Christer D.

Visa signatur

Krille

ASUS M2N32-SLI Deluxe//Corsair HX620W//AMD Athlon64 X2 6000+@3.0GHz,Windsor,Soc.AM2(940)//OCZ DDR2 PC6400 2048MB KIT, Reaper HPC (CL3-4-4-15)//Gigabyte GTX 460

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär inte spela någon roll, skulle jag vilja påstå. Om du vill använda strömsparningsfunktionerna så kanske det är viktigt iofs, men du kommer inte få problem eller något pga detta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För att få stöd för nya processor modeller uppdatera bios, om det finns en sådan.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Och eventuellt Cool&Quiet drivrutinerna.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Man kan behöva ominstallera windows för att få rätt HAL

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Tror du behöver updatera bios för det.
Finns flash program på Asus hemsida och på cdn som kommer med moderkortet.

Har också den processorn med Asus m2n ws pro, då hittades inte heller processorn riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

du behöver inte instalera om windows bara updatera BIOS

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

Men det står så när man har 6000+x2 läste det nånstans här på swec , så oroa dig inte .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Men det står så när man har 6000+x2 läste det nånstans här på swec , så oroa dig inte .

det tror jag inte i enhetshanteraren ska det inte alls vara nån form av ? då är det nått som inte står rätt till, som jag sa updatera bios till nyaste som är för ditt moderkort så ser du snart att det frågetecknet försvinner ,jag hade lika dant då jag instalera min x2 4200 för nått års sen ,men det försvann då jag updatera BIOS

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Stonken har rätt. Windows måste installeras om för att få rätt HAL och därmed rätt stöd för processorn.

Permalänk
Medlem

Beror på vad som satt där innan.
Så länge det satt en acpi-uniprocessor eller acpi-multiprocessor där sen tidigare så fungerar det automatiskt.

Skulle det vara så illa att det behövs en annan hal så går det faktiskt att byta den även om MS hävdar att det inte går.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte min nya "prolle"

Tack för alla goda tips! Jag har inte hunnit ta tag i detta ännu men visst skulle det vara trevligt om det fungerade som vanligt.

I systeminformation står att läsa: X86 Family 15 Model 67 Stepping 3 AuthenticAMD~3013Mhz.. så visst finns den där någonstans.

När jag kör NVIDIA Monitor eller nTune så hittar ingen av dem processorn och jag misstänker att fler tweakprogram kommer att få det svårt.

Jag har helt nyligen uppdaterat BIOS så det får väl bli en ominstallation som många här har tipsat om, och hoppas på det bästa.

Mången Tack
/ Krille

Visa signatur

Krille

ASUS M2N32-SLI Deluxe//Corsair HX620W//AMD Athlon64 X2 6000+@3.0GHz,Windsor,Soc.AM2(940)//OCZ DDR2 PC6400 2048MB KIT, Reaper HPC (CL3-4-4-15)//Gigabyte GTX 460

Permalänk
Medlem

För att svara på mats42 fråga: http://support.microsoft.com/kb/299340

You receive the following list of computer types. A brief description of each HAL is included here:
• ACPI Multiprocessor PC
Applies to a multiple-processor ACPI computer.
• ACPI Uniprocessor PC
Applies to an ACPI multiple-processor board but with a single processor installed.
• Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
Applies to a single processor motherboard with single processor.
• Compaq SystemPro Multiprocessor or 100% Compatible
Applies to a Compaq SystemPro computer.
• MPS Uniprocessor PC
Applies to non-ACPI computers dual processor motherboard with a single processor installed.
• MPS Multiprocessor PC
Applies to non-ACPI computers with a dual processor running.
• Standard PC
Applies to any Standard PC, non-ACPI, or non-MPS. The CPU may be a 386, a 486, a Pentium, a Pentium II, or a Pentium III.
• Standard PC with C-Step i486
• Other

Hittade en artikel på svenska också: http://support.microsoft.com/kb/309283

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte min nya "prolle"

Problemet är löst.. Det fattades bara en BIOS-uppdatering.. Jag som trodde jag hade den senaste.

Tur att jag inte behövde installera nytt HAL.. tror inte jag grejat det!?

Nu fick jag ju Windows ominstallerat på köpet.. så att säga och det gjorde ju inget. Det måste städas emellanåt.

Nu ska jag bara skaffa mig ett backupprogram som fortlöpande tar backup
så fort det händer nåt på datorn.

Valet står mellan Norton Ghost och TrueImage. Vad tycker ni?

Tack än en gång // Krille

Visa signatur

Krille

ASUS M2N32-SLI Deluxe//Corsair HX620W//AMD Athlon64 X2 6000+@3.0GHz,Windsor,Soc.AM2(940)//OCZ DDR2 PC6400 2048MB KIT, Reaper HPC (CL3-4-4-15)//Gigabyte GTX 460

Permalänk
Medlem

Re: Windows hittar inte min nya "prolle"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krille51
Problemet är löst.. Det fattades bara en BIOS-uppdatering.. Jag som trodde jag hade den senaste.

Tur att jag inte behövde installera nytt HAL.. tror inte jag grejat det!?

Nu fick jag ju Windows ominstallerat på köpet.. så att säga och det gjorde ju inget. Det måste städas emellanåt.

Nu ska jag bara skaffa mig ett backupprogram som fortlöpande tar backup
så fort det händer nåt på datorn.

Valet står mellan Norton Ghost och TrueImage. Vad tycker ni?

Tack än en gång // Krille

Har exakt samma problem, Skulle någon kunna hjälpa mig och fixa upptaderingen till mitt moderkort?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321975
Tacksam för svar & hjälp

Permalänk
Medlem

Har du provat att uppdatera BIOS? Vad har du för processor mm? Kan du utveckla lite.. beskriv vad du hittills gjort och vad du har i datorn.

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;