Permalänk

Jobb som data supporter?

Jag har gått barn och fritidsprogrammet 2006, jag läste lite valbara kurser som:

Programering A
Programering B
Spelprogramering i flash

Nu undrar jag om man kan bli data supporter utan att gå i högskola? Kan man t.ex. gå några komvux kurser eller liknade. Kan mycket om hårdvara och mjukvara. Men orkar inte högskolan.

Tacksam för hjälp

sterneborn

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Räcker oftast med en gymnasieutbildning om man ska jobba som support, men beror nog helt på vad för område och plattform man ger support till. Oftast så är det väl Windows och Office man ger support till, så man bör ju kunna dem ganska bra.
En högskoleutbildning är bortkastat om man ska jobba med support.

Men varför vill man arbeta med support egentligen? Finns mycket roligare saker att arbeta med.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

de är väl de enklaste om man vill jobba med data utan att spendera år på högskola?

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som internet-support. Här behöver man ingen gymnasie- eller högskole-utbildning innom data alls. Får all utbildning man behöver när man börjar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Jag jobbar som internet-support. Här behöver man ingen gymnasie- eller högskole-utbildning innom data alls. Får all utbildning man behöver när man börjar.

internet-support låter kul och intressant, hoppas att man hittar något sådant.

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Kan du bara datorer är det inga problem egentligen tror jag. Visa dig intresserad och lyft fram det du kan så går det nog bra. Jag gick en datorteknisk utbilning på gymnasiet och 1½ år på högskola (hoppade av) och jobbar idag som IT-tekniker. Men dom som sitter i Helpdesken kan då inte mycket om datorer. Ofta har Helpdeskpersonal hjälpprogram med lite steg-för-steg manualer, det har dom i alla fall här, och finns inte lösningen där så skickar dom det till oss.

Så det är inga problem om du bara visar intresse och lyfter fram vad du kan.

sterneborn
Det är inte värt det för att jobba som support-tekniker, för dåligt betalt för det. Det är värt om man vill jobba med lite mer avancerade saker som programmering eller projektledning, men inte support.

Permalänk
Medlem

Är man bara datorintresserad på fritiden och kan grunderna så kan man lätt hoppa in i de flesta support-roller.
Särskilt telefonsupport är ju enkelt att börja med och går oftast lätt att lära sig , det är en bra sprängbräda om man jobbar hårt och vill lära sig.
Jag gick en kortare kurs på högskolan och har 4 årig gymnasie i grund
Företagen har oftast internkurser som ger 100ggr mera än det man lärt sig i skolan.
Har nu jobbat 9 år inom support , började i telefonsupport och har nu ansvar för en hel site's klienter (ca 350), printrar, nätverk och serversupport och annat skoj inklusive beredskap som drar in fina kulor

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

vad tjänar en data supporter?

Just nu tjänar jag 112 kr i timman ska jag räkna med mer eller mindre?

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk

Hur gammal är du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Hur gammal är du?

Antagligen ca 20 år.

Permalänk

20 år är jag

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Vad jobbar du som nu?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

just nu som skötare inom psykiatrin

Visa signatur

CPU: iI5 4690k| Moderkort: GA-Z97x-Gaming 3 | Ram: Corsair16GB 2400MHZ | Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB|

Permalänk
Medlem

Jaha, support är väl ett lätt, men tråkigt jobb..
Men känner du för lite omväxling så tycker jag att du ska ta det

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sterneborn
vad tjänar en data supporter?

Just nu tjänar jag 112 kr i timman ska jag räkna med mer eller mindre?

Du bör räkna med mindre. I ärlighetens namn, man blir ganska less fort när man jobbar inom support oavsett bransch.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som IT-tekniker och tjänar 19k innan skatt som ingångslön, snittet hos oss ligger på ca 21 - 22k tror jag, men enligt CS-jobb (IDG) så ligger det på ca 25k. Så det är väl lite olika beroende på vart man jobbar.

Mitt jobb är rätt enformigt mellanåt, det är många problem som återkommer ofta och då är det ju samma sak man lär göra varje gång. Men samtidigt är det rätt skoj. Med rätt kollegor kan nog alla jobb vara roliga.

Är inte speciellt stressigt, ibland kan det såklart vara riktigt jobbigt, men oftast inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sterneborn
vad tjänar en data supporter?

Just nu tjänar jag 112 kr i timman ska jag räkna med mer eller mindre?

Jag tjänar under 100kr/h kommer inte ihåg exakt hur mycket. Men sen så ingår det endel försäljning i jobbet. Kommer det in en kund och vill beställa ADSL så får jag 30kr för det. Vill de ha ADSL+telefon+säkerhetspaket (antivirus & brandvägg) så får jag runt 120kr.

Jag är 20år.

Sen som någon skrev tidigare så har man hjälpmedel när man sitter och hjälper kunder. Formulär att följa, manualer, fråga de som sitter runt en m.m

Ska du jobba som supportare måste du ha väldigt mycket tålamod och låååång stubin.
Ibland kan det ta en kund 10 försök innan de får ett lösenord på 7 tecken rätt. Man måste också kunna förklara saker så ett barn skulle förstå. T.ex att "trycka på den gröna Startknappen nere i vänstra hörnet på skärmen" inte betyder trycka på off-knappen på skärmen eller den stora runda knappen på datorburken

Alla kunder är ju inte heller glada och trevliga. Så man måste kunna ta mycket skit. De skriker och klagar och svär.