Permalänk

Löda ihop 3 st fläktar...

Tänkte köpa 3 st fläktar:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73607

Eftersom jag endast har en port för s k 3pin systemfläkt så tänkte jag löda ihop fläktarna till en kabel. Jag klipper alltså av två av fläktarnas kablar i mitten och sedan löder svart till svart, röd till röd, vit till vit, - så att alla är anslutna via en kabel.
OBS: Ena fläkten har ingen RPM-signal!

Mina frågor är nu:

1. Skulle det funka med att 3 fläktar ansluts genom en och samma kabel? OBS: Ena fläkten har ingen RPM-signal.

2. Visst kan väl en fläkt styras om den har 3pin?

3. Jag är inte helt säker på att moderkortet kan styra fläkthastigheterna men om det är 3pin så bör det väl funka?

4. Ingen fläkt är kopplad till Systemfläktsporten( vad jag kan tro) och jag kan inte styra den porten ( nu när inget är kopplat tror jag) i SpeedFan.

5. Kan det funka med att man löder ihop alla tres kablar trots att enas är utan RPM-signal? Kan man styra den via de andra fläktarna?

6. Hur vet jag om moderkortet (ABIT IS7) kan klara av 3 fläktar genom en port?

Tack!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt, men är du säker på att strömen räcker till ?

Permalänk
Medlem

1. Om du kopplar dem parallet så skulle det funka. Dock inte i serie.

2. hastigeheten styrs oftast med vilken spännings skickas ut. Så ja.

3. Olika från moderkort till moderkort. Många kort kan inte.

4. jag har aldrig lyckats styra fläktarna på något av mina moderkort, med speed fan

5. Du struntar i att koppla in RPM kabeln helt och hållet.

6. Det gör den med största sanorlighet INTE. Moderkorten är inte designade att ha så stor last på de portarna. .

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

hmm är det inte säkrare å sätta dom i 4pins kontakt istl för 3pin direkt på mobot?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Tänkte köpa 3 st fläktar:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73607

Eftersom jag endast har en port för s k 3pin systemfläkt så tänkte jag löda ihop fläktarna till en kabel. Jag klipper alltså av två av fläktarnas kablar i mitten och sedan löder svart till svart, röd till röd, vit till vit, - så att alla är anslutna via en kabel.
OBS: Ena fläkten har ingen RPM-signal!

Mina frågor är nu:

1. Skulle det funka med att 3 fläktar ansluts genom en och samma kabel? OBS: Ena fläkten har ingen RPM-signal.

2. Visst kan väl en fläkt styras om den har 3pin?

3. Jag är inte helt säker på att moderkortet kan styra fläkthastigheterna men om det är 3pin så bör det väl funka?

4. Ingen fläkt är kopplad till Systemfläktsporten( vad jag kan tro) och jag kan inte styra den porten ( nu när inget är kopplat tror jag) i SpeedFan.

5. Kan det funka med att man löder ihop alla tres kablar trots att enas är utan RPM-signal? Kan man styra den via de andra fläktarna?

6. Hur vet jag om moderkortet (ABIT IS7) kan klara av 3 fläktar genom en port?

Tack!

Dom fläktarna du har är ju så pass tysta att du igentligen inte behöver styra dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
1. Om du kopplar dem parallet så skulle det funka. Dock inte i serie.

2. hastigeheten styrs oftast med vilken spännings skickas ut. Så ja.

3. Olika från moderkort till moderkort. Många kort kan inte.

4. jag har aldrig lyckats styra fläktarna på något av mina moderkort, med speed fan :P.

5. Du struntar i att koppla in RPM kabeln helt och hållet.

6. Det gör den med största sanorlighet INTE. Moderkorten är inte designade att ha så stor last på de portarna. .

1, Skulle nog funka i serie med men mycket lägre spänning per fläkt så det skulle resultera i att dom "spinner" väldigt sakta, 12/3 = 4 v per fläkt.

4,Många moderkort har inställningar för Silent / optimal / preformance iaf asus kort och det styr fläktar. (Gäller mest CPU fläkten.)

5, Skulle inte fungera med RPM kabel eftersom dom ska vara på samma kabel så kommer det icke att fungera.

6, Nu vet jag inte exakt vad en sån fläkt drar men 3 fläktar på samma blir ju rätt mycket så /agree.

Lycka till! ^^

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk

Jo, smart ide där! Visst kan jag koppla ihop 3 fläktar till en molexkontakt?
Samt kanske även modda en Zalman Fan Mate2 så att den kopplas till molex, och den bör ju tåla 3fläktar då den klarar 6W.

En fråga till bara, - kabeln som ska anslutas från Fan Mate2 till fläkten är 3pin. Men om jag köper 2st(har ju redan en) fläktar med 2pin, hur gör jag då när jag kopplar in? Ska jag klippa av kontakten på de och löda istället?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19413

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.