Permalänk

svetsa ihpå 2 olika stora rör

tja.

jag funderar och svetsa ihop 2 olika stora rör för att få en "tunnel" som är större i andra änden

om vi säger att vi har 2" i ena änden och 4" i andra hur ska man göra?att man centrerar 2" röret någorlunda imitten av 4" röret och sen svetsar dit små plåtvitar ivinkel från 4"rören fallande ner till 2" röret så det blir som ett sluttande tak emot en skorsten ?

vilken svets är lättast för jobbet? materialen är relativit tunna 1-5 mm kanske

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

en sån 2" toll 4" avgasrörs övergång? finns på Mekonomen

fast den kostar typ 100:- lr nått sånt har jag för mig

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

skillnaden mellan 1 och 5mm är ENORM
kan du skulle jag köra tig.

är det tunnplåt skulle jag personligen köra gas då jag inte är duktig nog med tigen och pinnsvetsen är inte ett lämpligt verktyg. är det 2,5-3mm eller tjockare skulle jag köra pinne.

mig/mag är ingevidare för jobbet oavsett godstjocklek.

en svetskona 2"-4" skulle jag använda

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Det går att köra med Mag om du är stadig på handen och vet vad du gör (btw finns ingen Mig längre, allt heter mag) fast du skulle kunna köra med tig också.
om det inte måste vara tätt, så skulle du kunna fråga någon plåthanterande fabrik i närheten om du kunde få använda deras Punktsvets.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk

inget svar på frågan men det finns fortfarande mig, beror på vilken gas man använder..

Permalänk
Medlem

Mig och Mag är samma sak. Jag gick precis klart svetsutbildning. det finns inget som heter Mig längre, då man kör på samma gas nu med för både tunnplåt alu etc. om detta nu inte stämmer så har Lernia och deras 3 lärare fel, den ena som jobbat som svetslärare i över 25 år.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti