Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Tack, tänkte väl att du använde en databas. Jag lyckades lösa det iaf, men tack ändå. Tanken med mitt galler var att det bara skulle vara att lägga bilderna i en mapp och sen var det klart, utan några databaser. Det har jag också lyckats med.

Var din kod mindre än Gurus? För jag tyckte det var en hel bok;)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Var din kod mindre än Gurus? För jag tyckte det var en hel bok;)

Det är exakt lika många rader. (293) Men mitt förminskar bilderna, bara det är ca 60 rader. Det gör inte hans script.

Edit: okej, det skillde en rad, hans var visst 292...

Permalänk

Ah, missade helt att du körde utan databas.

Ang. längden på scriptet så .. ptja, jag är snabb på att skriva så det går utav bara farten. Optimeringar .. äh! Sidan har typ 2 besökare i veckan

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Ah, missade helt att du körde utan databas.

Ang. längden på scriptet så .. ptja, jag är snabb på att skriva så det går utav bara farten. Optimeringar .. äh! Sidan har typ 2 besökare i veckan

Huvudsaken är att det fungerar bra. Om det är massor av kod kan säkert en optimering göra skillnad, men inte för ett galleri med några få besökare.

Permalänk
Medlem

ursäkta min "noobigA" fråga... men hur installerar jag "GD" saken? jag installerade PHP 5, men så såg allt bara f*cked up ut... nån som kan hjälpa mig lite

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Intreesant tråd. Hur ser koden ut, mixdisk? Den som gjorde att du kunde lägga in bilden/bilderna i en mapp och sen var det bara klart? Om du avslöjar det vill säga;)

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
ursäkta min "noobigA" fråga... men hur installerar jag "GD" saken? jag installerade PHP 5, men så såg allt bara f*cked up ut... nån som kan hjälpa mig lite

Jag vet inte hur man gör med Windows, jag kör Debian och då är det bara att söka efter gd och installera lämpligt paket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Intreesant tråd. Hur ser koden ut, mixdisk? Den som gjorde att du kunde lägga in bilden/bilderna i en mapp och sen var det bara klart? Om du avslöjar det vill säga;)

Koden går att ladda ner på första sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Att den inte kunde skapa mappen kan bero på mapprättigheterna. Om rättigheterna för mappan där galleriet ligger är 777 så ska det fungera. Att bilderna hade fel höjd/bredd-förhållande kan bero på klantighet från min sida. Just nu fungerar scriptet bara för bilder med höjd/bredd-förhållande 4:3 eller 3:4. Men jag jobbar på det.

Alla orginalbilder ersätts av tumnaglarna, kanske borde skriva det någonstans...

AggeMannen: Tack, ska se vad jag kan göra.

Det är ju helt j*vla livsfarligt att bilderna minskas och inte sparas i orginal storlek!!! Förlorade precis många timmars arbete pga av det.

Någon ett program som kan ändra stoleken på jpg-bilder(.tif är +) autmatiskt till ett bestämmt format?

Permalänk
Medlem

Jag får fel när den ska förminska bilderna till rätt storlek, jag har inte hittat vad som är fel riktigt - jag har inte ändrat något i koden än.

Warning: imagecreatetruecolor() [function.imagecreatetruecolor]: Invalid image dimensions in C:\wamp\www\galleri\index.php on line 199

Warning: imagecopyresampled(): supplied argument is not a valid Image resource in C:\wamp\www\galleri\index.php on line 200

Warning: imagejpeg(): supplied argument is not a valid Image resource in C:\wamp\www\galleri\index.php on line 201

//Förminskar bilden och lägger den under img-mappen. $img_out = imagecreatetruecolor($img_width, $img_height); imagecopyresampled($img_out, $img_in, 0, 0, 0, 0, $img_width, $img_height, $image_size[0], $image_size[1]); imagejpeg($img_out, $dst . '/' . $file, $q_img);

Permalänk
Medlem

Jag får ett felmeddelande där det står:

undefined function imagecreatefromjpeg() in /var/www/gallery/index.php on line 164

på rad 164 står det: $img_in = imagecreatefromjpeg($img);

hur ska jag rätta till det?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Jag får ett felmeddelande ...

Säger phpinfo att du har GD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Säger phpinfo att du har GD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Säger phpinfo att du har GD?

Vart står det om jag har GD? http://tauberman.mine.nu/phpinfo.php
När jag skulle "installera" en sida på min server stog det att GD var installerat..

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

Länkarna fungerar ej längre.

Tänkte bara fråga vart får man tag på scriptet igen? länkarna är döda.

Permalänk
Medlem

Re: Länkarna fungerar ej längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Math87
Tänkte bara fråga vart får man tag på scriptet igen? länkarna är döda.

Nu fungerar det igen, min server har varit nere en vecka.

Permalänk
Medlem

och nu funkar det inte igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
och nu funkar det inte igen

Domänen pekade på fel ip-adress, nu är det fixat.

Permalänk

Hej. Tack för ett bra script.

När jag för över bilderna med ftp till min server så blir det bara thumbs. I img mappen hamnar den nya foldern också med den skapar ingen ny bild där. Så när man klickar på thumn bilden så händer inget, den laddar bara om sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny karlberg
Hej. Tack för ett bra script.

När jag för över bilderna med ftp till min server så blir det bara thumbs. I img mappen hamnar den nya foldern också med den skapar ingen ny bild där. Så när man klickar på thumn bilden så händer inget, den laddar bara om sidan

Hm.. det verkar vara ganska många som har det problemet. Har du egen server eller ett webhotell? Vilken php-verison kör du?

Permalänk

Hej. Tog bort det, men kör med spray webhotell.
Php5

Permalänk
Medlem

det verkar vara nere igen.. kan du vara snäll och fixxa länken igen? skulle verkligen vilja ha ett fungerade, användarvänligt galleri med thumbnails. det jag läste om ditt verkade vara precis det jag vill ha, har ett upload script som kan fixxa den delen..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
det verkar vara nere igen.. kan du vara snäll och fixxa länken igen? skulle verkligen vilja ha ett fungerade, användarvänligt galleri med thumbnails. det jag läste om ditt verkade vara precis det jag vill ha, har ett upload script som kan fixxa den delen..

Jag håller på att bråka lite med serven så det kommer att gå lite upp och ner. Men för tillfället är det uppe.

Permalänk
Medlem

passar på att ta dom nu då..

hur installerar man gd på en windows apache server? o vilken ska man ladda ner?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
passar på att ta dom nu då..

hur installerar man gd på en windows apache server? o vilken ska man ladda ner?

Jag tror att det hänger med om du installerar senaste php. Annars får du ladda ner ner php_gd2.dll och lägga till den i php.ini. Mer om gd: http://se2.php.net/gd

F.ö. fungerar serven felfritt nu.

Permalänk
Medlem

Kan lyfta tråden och meddela att det är en ny version i första posten av den här tråden, samt passa på att tacka Christian för galleriet och supporten han ställer upp med

Permalänk

Skummade igenom koden och det ser ganska trevligt ut (även om det var lite jobbigt att du lagt allt på samma sida). Har själv gjort ett litet lib som hanterar bilder nyligen (mest skalning på olika sätt) så det är kul att se hur andra tacklar liknande problem.

Det enda jag såg lite snabbt är att du inte behöver använda t.ex:

if (eregi('.jpg', $file)) {

utan borde kunna få ut mime-typen m.h.a. getimagesize() som du kallar precis innan ändå. Kör en print_r på $image_size så borde du se det.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
Kan lyfta tråden och meddela att det är en ny version i första posten av den här tråden, samt passa på att tacka Christian för galleriet och supporten han ställer upp med

Kul att det uppskattas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Skummade igenom koden och det ser ganska trevligt ut (även om det var lite jobbigt att du lagt allt på samma sida). Har själv gjort ett litet lib som hanterar bilder nyligen (mest skalning på olika sätt) så det är kul att se hur andra tacklar liknande problem.

Det enda jag såg lite snabbt är att du inte behöver använda t.ex:

if (eregi('.jpg', $file)) {

utan borde kunna få ut mime-typen m.h.a. getimagesize() som du kallar precis innan ändå. Kör en print_r på $image_size så borde du se det.

Tack för tipset! Men det dröjer nog innan jag kollar på det. Var något år sedan jag kodade något på galleriet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Kul att det uppskattas!

Tack för tipset! Men det dröjer nog innan jag kollar på det. Var något år sedan jag kodade något på galleriet.

Haha, ajdå! Såg inte att det var en så gammal tråd föregående postare hade dragit upp ur arkivet.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Haha, ajdå! Såg inte att det var en så gammal tråd föregående postare hade dragit upp ur arkivet.

äh vadå, lite drygt ett år sen någon skrev sist i den här tråden. det är väl ingenting?

Permalänk

Du borde fixa möjlighet till lite snyggare URL:er med mod_rewrite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Du borde fixa möjlighet till lite snyggare URL:er med mod_rewrite.

Jag har tänkt tanken och även gjort ett halvhjärtat försök till det. Det gick inte så bra. Men som sagt är det inget jag kommer att ta tag i eftersom det är något år sedan jag kodade något på galleriet.

Men det är naturligtvis fritt fram att göra egna förbättringar.