Uppgradera min dator (nytt graffe)

Permalänk
Medlem

Uppgradera min dator (nytt graffe)

Då min nuvarande dator inte klarar av spelet bioshock så tänkte jag upgradera den. Men eftersom jag egentligen är ute efter att köpa ny dator så ska budgeten hållas låg! (vill vänta tills de nya grafikkorten från nvidia kommer och intels nya processorer)

Min nuvarande dator består av följande:
Intel P4 @ 3,4GHz (enkärnig)
Dane-elc 1Gb ddr2 pc-533 ram
Asus ati radeon X800XT, 256mb.

Mitt grafikkort klarar inte av pixel shader 3.0
-_-
Så jag tänkte uppgradera till ett Inno3D nvidia geforce 8600GT, 256mb.
Kommer min dator att klara av bioshock om jag köper detta grafikkort? (klarar den pixel shader 3.0)
Till detta kanske jag även köper 1Gb ramminne.

Länk till grafikkortet:
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2091977
(man måste tillåta popups)

Permalänk
Medlem

X1950Pro är ett bättre val.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

1950 pro är bättre, kan maxa bioshock på 1280x1024 och det laggar ingenting.

Permalänk
Medlem

Är ni verkligen säkra på det?
Jag kollade och x1950 verkar dyrare och desutom sämre.

Båda har 256mb så där är det ingen skillnad.
X1950GT har en ramclock på 1200MHz medan 8600GT har en clock på 1400MHz.

X1950GT har en coreclock på 500MHz medan 8600GT har en coreclock på 540MHz.

Vad jag kan se så är X1950 sämre på alla möjliga sätt, har jag fel?

Edit: Aha ni sa pro.... Iaf så är det kortet dyrare och jag vill hålla budgeten låg eftersom jag planerar att köpa ny dator om ca ett halvår.

Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar ingen roll om 8800GT har stöd för pixel shader 3.0 då den inte har kraft nog att använda det så antingen väljer du som det sagts här ett X1950Pro/XT eller ett 8800GTS. Sedan behöver du mer minne också då 1GB är lite tunt. X1950Pro har en bättre kärna och bredare minnesbus så du kan inte gämföra frekvenser på det sättet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det spelar ingen roll om 8800GT har stöd för pixel shader 3.0 då den inte har kraft nog att använda det så antingen väljer du som det sagts här ett X1950Pro/XT eller ett 8800GTS. Sedan behöver du mer minne också då 1GB är lite tunt. X1950Pro har en bättre kärna så du kan inte gämföra frekvenser på det sättet.

Det är inte ett 8800GT det är ett 8600GT jag pratade om. Fast det är ju ännu sämre

Så ett 8600GT pallar inte att spela bioshock?

Permalänk

1950GT är väl att föredra framför ett 8600GT även det. Ett något nedklockat Pro bara.

8600GT har DX10 men inte kraften att i framtiden utnyttja det. Kör på 1950GT och glöm Mhz frekvensen då den inte ska översättas så som du gör utan att ta hänsyn till arkitekturen.

Permalänk
Medlem

Kan hackar riktigt rejält för mig i Bioshock med två 7900gt på högsta allt, samt force global light på, i 1280x1024 och directx9 självklart. Eller med hack säger jag att man får runt 20fps i en fight. Kör korten 100mhz överklockat på gpun och minnena.

Man kommer nog få offra nåt. Vet inte om Bioshock vill äta lite cpu med? Men x1950pro är ett bra val, även 1950gt dock rekomenderar jag en x1950xt eller ännu bättre nåt kort från 8800serien, dock så kommer cpun ligga där och kämpa för sitt liv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rocky AL
Det är inte ett 8800GT det är ett 8600GT jag pratade om. Fast det är ju ännu sämre

Så ett 8600GT pallar inte att spela bioshock?

Jag skrev fel.

8600GT skall det va...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

antar att jag får punga ut med ca 500kr mer då
men om jag köper ett X1950pro, 512mb så antar jag att jag verkligen går säker ett halvår till.
Länk:
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2078725
Jag vill ju vara sparsam, för jag har en kännsla av att jag inte kommer använda datorn till några fler spel efter bioshock. Beror iofs på när geforce 9 släpps och intels penryn. Men vad jag har hört så ska geforce 9 släppas redan detta år och penryn första kvartalet nästa år. Det känns lite dumt att köpa ett nytt och dyrt grafikkort till denna dator bara för att den ska kunna hålla ett halvår till.

Permalänk
Medlem

Åh jisses inte en till som tror att klocken betyder allt som om man pratar vanliga processorer... *suck

x1950pro ÄR bättre och PRESTERAR precis lika bra som alla säger.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Ok nu behöver vi inte bli upprörda över clocken mm...
Är en dator med följande specs bra nog för bioshock i 1280x1024, directx9?

Intel P4 @ 3,4GHz (enkärnig)
Dane-elc 4x512Mb (2Gb) ddr2 pc-533 ram
Asus ati radeon X1950pro, 512mb.

Edit: Detta på hyfsade inställningar också.

Permalänk
Medlem

Jovisst. Dock så kommer din cpu och och ditt minne dra ner prestandan, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cpun kan jag förstå, men 2Gb minne borde väl duga även om det är ganska långsamt. Jag vill bara "överleva" med dator ett halvår.
Jag ångrar djupt att jag köpte ett moderkort av märket Intel.
Jag kan ju inte överklocka alls då, jag har dessutom bytt cpufläkten så överklockning hade varit perfekt för mig. Tack för hjälpen iaf, det får bli ett X1950pro, 512mb och 1Gb minne till uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag förstå, men 2Gb minne borde väl duga även om det är ganska långsamt.

2gb räcker, det var just hastigheten jag kommenterade. Det är OK väl men cpu:un...

Citat:

det får bli ett X1950pro, 512mb och 1Gb minne till uppgraderingen.

Whoa whoa, dra i tyglarna! Du behöver inte betala extra för 512 kortet om du inte kör i över 1600 upplösning!
Och du behöver inte mer minne utan snabbare: men med ditt moderkort och cpu så är det ingen mening.

Ta 256mb pro kort och lägg undan resten till din uppgradering om du nu planerar en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okok så om jag istället köper ett X1950GT, 256Mb och kanske 512Mb ramminne så borde jag kunna spela bioshock?
För om jag ska köpa X1950pro så kan jag lika gärna köpa 512Mb varianten då prisskillnaden mellan 256 varianten och 512 varianten är mindre än 100kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

okok så om jag istället köper ett X1950GT, 256Mb och kanske 512Mb ramminne så borde jag kunna spela bioshock?
För om jag ska köpa X1950pro så kan jag lika gärna köpa 512Mb varianten då prisskillnaden mellan 256 varianten och 512 varianten är mindre än 100kr.

GT är inte samma som Pro, akta dig för att råka beställa fel.
Återigen: mer RAM (dator) minne kommer inte hjälpa.
Men visst: ta ett 512mb 1950pro om skillnaden är så liten. Sist jag kollade så var det mer så jag visste inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe börjar bli en lång diskution det här
Jo jag vet att et GT inte är samma sak som ett pro, men jag tänkte att det kanske kunde fungera det med, då prisskillnaden är större mellan GT och pro.

ett GT kostar 1154:-

ett pro 256Mb kostar 1382:-

ett pro 512Mb kostar 1465:-

Så ett GT är att föredra enligt min plånbok ^^
Men jag antar att GT inte är tillräkligt.

Permalänk
Medlem

Re: Uppgradera min dator (nytt graffe)

Citat:

Då min nuvarande dator inte klarar av spelet bioshock så tänkte jag upgradera den. Men eftersom jag egentligen är ute efter att köpa ny dator så ska budgeten hållas låg! (vill vänta tills de nya grafikkorten från nvidia kommer och intels nya processorer)

Bioshock är ett skitspel så uppgradera inte för den sakems skull.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

8600Gt är ett kanon kort för att vara budget!

12k i 3d mark 05 är inte fy skam!

Permalänk
Medlem

Åh alla tycker så olika! Man blir ju helt förvirrad :S
Jag har en väldig massa beslutsångest här. Köpa helt ny dator nu eller sen? Upgradera eller inte? Det här gör mig galen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
8600Gt är ett kanon kort för att vara budget!

12k i 3d mark 05 är inte fy skam!

Haha ja det säger ju mycket. Beror väl bla på i vilket system man tryckt in ett 8600GT och hur allvarligt man ska ta de siffrorna.. Detta har nyligen diskuterats i en lång tråd på forumet, rekommenderar att ni läser den.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Avstängd

Jag har kört med massor av olika kort 8800gts/gtx/ultra nu 8600gt då jag ej spelar så mycket men det är ett kanon kort för små pengar som det kostar klockar grymt med....

Permalänk

Vem fan köper ett 8800GTS, GTX och Ultra och sist men verkligen minst 8600gt? Mytto or true?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag gör det?????????????????????????

Lägg ner din attityd doja... asså vad är det med dej?
Om du hade läst så kunde du se att jag ej spelar så mycket längre ej behov av värstingkort..

och vem köper ett 8800gtx till den rigg du har och flaskhalsar ihjäl gfxkortet som du gör!!!

Många är jävligt trötta på din attityd du kör med läst massor av folk som är grymt snea på ditt sätt att tracka ner på folk då du ej följer dina råd själv ens pfffttt....

Permalänk
Medlem

Sluta tjafsa jag har en ny idé. Dom tar aldrig slut verkar det som ^^
Är ett RX2600PRO bättre än ett X1950PRO ?
För det förstnämda är mycket billigare.

Permalänk
Medlem

x1950pro är bättre du ska jämföra 8600gt med 2600pro. men hade jag varit som du hade jag nog köpt 8600gt eller 2600pro vilket av dom som är bäst vet jag inte men dom är tillräkligt bra för att kunna köra det spelet. Kanske inte med högsta grafikkort. Men jag menar jag kan ju köra bf2 på medel 1280x1024 med mitt 6600gt utan nått problem. Och jag kommer ha mitt 6600gt tills dagen det dör eller tills jag verkligen inte kan använda det mer. (Jag köpte mitt 6600gt när det var nytt.)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Jag gör det?????????????????????????

Lägg ner din attityd doja... asså vad är det med dej?
Om du hade läst så kunde du se att jag ej spelar så mycket längre ej behov av värstingkort..

och vem köper ett 8800gtx till den rigg du har och flaskhalsar ihjäl gfxkortet som du gör!!!

Många är jävligt trötta på din attityd du kör med läst massor av folk som är grymt snea på ditt sätt att tracka ner på folk då du ej följer dina råd själv ens pfffttt....

Men pojk, ta det lungt. Du behöver inte övereagera Karl, andas.

Vilken attityd? Jag undrade bara, svara som en man och sluta gråta.

Jag vet att min processor flaskhalsar men jag spelar oftast i 1920*1200 eller 2048*1536 och så högt så skiljer det inte speciellt mycket som motiverar mig att köpa en C2D tills en härlig fyrkärnig processor lanseras (bortsett från Intels).

Många är trötta på mig? Det skulle jag inte tro. Däremot är jag trött på folk som kan allt och vet allt och har allt och är reggade 2007 sommar. Dom blir fler och fler.

Det är inte speciellt genialt att köpa tre olika grafikkort för att "prova" och sedan köpa ett 8600GT så vida du inte jobbar i en datorbutik som jag vet att du inte gör. Att byta mellan alla dessa kort kostar ju som ett 8600GT, ja jag vet du gör vad som helst med dina pengar.

__
Ledsen för Off-T.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

X2600Pro suger, det är oundvikligen X1950Pro (Eller GT) som dominerar i den prisklassen. Vill du spela Bioshock på ditt system är det ett enkelt val. Varför strular du runt angående DX10 kort som presterar sämre när du har fått infon 10gånger om?

Speciellt som du ändå inte ämnar använda DX10 på den riggen vad jag förstår, vilket är lika bra det.

Permalänk

Som ovan skriver så är X1950PRO betydligt bättre eller ett GT. Allt i HD serien suger att spela med förutom HD2900XT. Allt i 8600 serien och neråt suger att spela med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan