Permalänk
Medlem

Högerhänt eller Vänsterhänt?

Jag var den enda vänsterhänta i en grupp på 13personer! Vafan är det så lite vänsterhänta eller sitter ni och gömmer er? Högerhänta har ju majoriteten vad blir det för nackdelar att vara vänsterhänt?.

*visst heter det högerhänt och vänsterhänt?

Permalänk
Medlem

Enligt statistik är 10% av världensbefolkning vänsterhänta.
Jag är en av dom...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Enligt statistik är 10% av världensbefolkning vänsterhänta.
Jag är en av dom...

Jag med...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

en extrem nackdel att vara vänsterhänt när man ska köpa ny gura :/

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Högerhänt

Permalänk
Medlem

schöger

Permalänk

vänster ftw!

Permalänk
Medlem

vänsterhänt här

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är högerhänt, men använder vänstern till ovanligt mycke saker.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
en extrem nackdel att vara vänsterhänt när man ska köpa ny gura :/

Jo, mycket av alla saker man köper är ju anpassade för högerhänta. I princip alla häftiga spelmöss till datorn är gjorda enbart för högerhänta.

Är själv högerhänt men kan förstå att det kanske kan bli svårt i vissa lägen.

Ingen som är ambidextriös?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag är högerhänt men jag använder vänstern till väldigt mycket.

När jag dricker eller äter nåt håller jag det alltid med vänstern och jag har alltid telefonen i vänstern när jag pratar. Jag håller i cigg med vänsterhanden. Jag är vänsterskytt i t.ex. hockey och brännboll.

Permalänk
Medlem

Men vaf*n.
Vi som är bådeoch då?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Vänster! ^^

Permalänk
Medlem

Syftar omröstningen på när man skriver eller när man drar en tarzan?

Permalänk

vänsterhänt!

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk

Jag är högerhänt.

Angående röstningen så har 26% röstat på vänsterhänt nu, vilket inte stämmer med andelen vänsterhänta i befolkningen. Jag tror det till största del beror på att fler vänsterhänta procentuellt går i och röstar i en sådan här tråd än högerhänta.

Nackdelar med vänsterhänt.
Fler saker anpassade för högerhänta som hunden sa.
Kan bli trängre att skriva bredvid en högerhänt, då de båda har skrivarmarna bredvid varandra.

Fördelar: Sporter eller? Motståndaren är väl mest förberedd på högerhänta? Dock blir det väl svårare att fixa redskap speciellt ej skräddarskydda.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

trött på högerhanden ^^

fast jag äter med kniv o gaffel som om jag vore vänsterhänt.
annars är jag nog rätt "normal"

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag är vänsterhänt, men den handen är inte extremt dominant. Knivar brukar jag hålla i högerhanden, likaså datormöss. Under tråkiga föreläsningar kan jag roa mig med att skriva med högerhanden. Det blir fint.

Edit: Influerar häntheten vilken hand man håller kniven i? Min är alltid i höger hand. Allt annat skulle kännas extremt konstigt.

Edit igen: Den kniven jag syftar på i andra stycket är alltså matkniven. Funderingen gäller det -=FULLMOON=- skrev ovan.

Permalänk
Medlem

Enligt vett och etiket (har jag för mig) ska gaffeln hållas i vänster och kniven i högerhand, efter hur man dukar.

Angående spela som en vänsterhänt, detta är nog mer en smakfråga. Jag håller hockey och innebandyklubban med bladet på högersida, men min far som är högerhänt gör även det. Har för mig att min lillebror håller bladet på vänstersida och han är vänsterhänt.
Diskuterade detta med en person för någon månad sedan och även han var högerhänt men höll klubban likadant som jag. Kan även konstatera att min kusin som är högerhänt håller klubban med bladet på högersida.

Tror detta samt hur man håller kniv/gaffel har med uppväxten och göra, första klubban du får i handen och spelar med. Du vänjer dig vid det helt enkelt...
Håller förövrigt musen på högersida och tycker det ser helt fel ut när en vänsterhänt håller musen på vänstersida.

När jag var yngre och spelade brännboll i skolan kunde jag slå lika bra med med både vänster och högersida.

Har ett problem med vänsterhand, kan inte öppna burklock med den handen utan har mer kraft och grepp med höger.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Riktigt högerhänt, men kan säkert göra några få grejer med vänstern också...

Visa signatur

Jag är född 1991. Jag älskar att skratta.
Har Aspergers syndrom. (surprise surprise!)
Mannen på bilden har fått sig en släng av Cheerios... URP!

Permalänk

Högerhänt...

Permalänk
Medlem

höger

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000

Permalänk

Högerhänt, men som någon tidigare nämnt äter jag också som en vänsterhänt. Alltså gaffeln i höger hand och kniven i vänster!

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Hjälpsam

Vänsterhänt, men ganska tvåhänt.
En nackdel är när man skriver med penna, handen kan sudda till vad man skrivit och man ser inte heller vad man just skrivit vilket kan ge problem med stavningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag är högerhänt men jag när jag var yngre så var jag vänsterhänt. Vet inte hur det gick till men efter en viss tid så blev jag högerhänt.

Visa signatur

8D

Permalänk

Vad heter det när man är ingethänt?

Klantig?

Permalänk
Medlem

Högerhänt, men vissa saker har jag inga problem med att göra med vänster. Typ använda musen, byta plats på kniv och gaffel, (wanka ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llywellyne
Högerhänt, men som någon tidigare nämnt äter jag också som en vänsterhänt. Alltså gaffeln i höger hand och kniven i vänster!

Nog äter väll alla högerhänta med gaffeln i höger hand?

I fina sammanhang så ska man ha gaffel i vänster och kniv i höger, och man ska alltid ha gaffeln böjd med bågen uppåt och stapla maten på gaffeln...typ, annars så är man inte "fin"...:P

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rösta
Jag är dubbelhänt fram tills dess att jag kommer på att jag gör någonting med "fel" hand, då blir jag helt plötsligt högerhänt. Men tänker jag inte på det så går det för det mesta lika bra att göra saker med vänster som med höger.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.