Behöver hjälp med att förflytta värme från peltier

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att förflytta värme från peltier

Hejsan, jag har ett litet problem.

Jag försöker förflytta värme från en peltier med hjälp av en aluminiumplatta som är 0,5 mm tjock, jag lyckas inte riktigt. Tänkte höra med er grabbar (och flickor) som troligtvis kanske kan ha lite mer erfarenheter än vad jag har angående förflyttning av värme.

Vad gör jag fel? Fel material? Ge mig gärna tips på hur jag ska lyckas.

P.S Värmen leds liksom inte vidare på aluminium plattan, utan det känns som om värmen stannar kvar där det blir varmt istället för att leda vidare värmen på aluminium plattan.

Vänliga hälsningar
SnorixX

Permalänk
Testpilot

Har du nått klet mellan plattan och peltiern? klet som i kylpasta då
Sen kan du väl inte bara ha en tunn platta för att leda bort värme, en kylfläns eller liknande är väl att rekomendera. Eller är det en väldigt stor platta?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tjena hunden,

jo jag har kylpasta. Så du menar att en tjockare aluminium-platta kommer lösa problemet? Förstår riktigt inte hur du menar... Jag försöker förflytta värmen från peltiern till en kylfläns som sitter på ett annat ställe, fast på samma aluminium platta!

EDIT: Jag har inte så mycket plats, därför jag gör på detta sätt. Ca 5-6 mm under peltiern.

Permalänk

Hur lång är plåten? hur har du spänt fast plåten mot peltiern? Du ska ha rätt bra tryck för bra värmeöverföring...

Ärligt talat tror jag inte du kommer lyckas flytta värmen med en plåt, tänk dej själv, värmer du en 20cm (jag gissar) alubit till 70 grader i ena änden, blir den inte speciellt varm i andra...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag.... Vet någon av er om det finns något annat sätt man kan förflytta värmen från peltier då? Med något annat material eller med vad som helst annat som funkar.

Vänliga hälsningar
SnorixX

Permalänk

Ett antal heatpipes skulle nog kunna funka, men det är väl inte helt lätt att svänga ihop själv... Annars vattenkylning med ett riktigt tunt block, men det blir ju rätt mycket dyrare än en plåtbit...

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej tack då vet jag.... Vad tror du/ni om koppar då? Skulle koppar kunna funka?

Vad är egentligen bäst för kylning? Jag har ungefär lika mycket utrymme som under som ovanför. Är det bättre att ha peltiern under då eller över?

Annars får jag väll köra på headpipes om det inte finns några andra lösningar.

Vänliga hälsningar
SnorixX

Permalänk
Medlem

En kopparplatta som är någon halvcentimeter ger nog mycket mer än en supertunn alu-platta iaf.

Du får ju se till tvärsnittsarean i plåten där värmen ska färdas, en tunn aluplåt blir inte många kvadratcentimeter..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Vatten är jävligt bra på att flytta värme. Men det kanske är lite overkill till detta?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

Finns billiga kylare med heatpipe som har tunn kopparbas, har ett där basen är bara 5mm och rören leds till kylaren som är ca 5cm åt sidan... blir längre om man rätar ut rören.

Tyvärr vet jag inget om kylaren för den saknar namn och dyl då den är beg köp

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

En kopparplåt på fem mm kommer inte bli mycket bättre, det kommer bli så varmt just vid peltiern att temperaturskillnaden knappast gör att temperaturen på det du kyler blir speciellt bra. Det beror visserligen på hur långa plåten är och det har du ju inte svarat på än så?