Permalänk
Medlem

HTPC - Synpunkter?

Håller på och försöker sätta ihop min första htpc, och skulle behöva lite synpunkter från er. Min inköpslista finns att titta på här:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=477216...

Är det något jag har missat, eller har ni några andra rekommendationer? Min budget är inte enorm, så priset bör helst ligga där det är nu. Själva datorn tänkte jag ha undangömd i ett skåp, och endast använda mig av fjärrkontrollen för att styra den i windows xp media center.

Kommer systemet duga för att spela upp x264-filmer i 720p?

Edit: Missade visst nätagg. Hur kraftigt kommer jag behöva?

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Den processorn klarar själv (utan hårdvarustöd med CoreAVC) av att spela upp de flesta 1080p filmer (då den är bättre än min E4300 som klarar av såna).

Permalänk
Medlem

Skall du spela på den? Annars hade jag nog tagit ett Geforce ur 8000-serien istället. Typ 8400, eller 8500GT. För bättre hårdvaruavkodning.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Den processorn klarar själv (utan hårdvarustöd med CoreAVC) av att spela upp de flesta 1080p filmer (då den är bättre än min E4300 som klarar av såna).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Skall du spela på den? Annars hade jag nog tagit ett Geforce ur 8000-serien istället. Typ 8400, eller 8500GT. För bättre hårdvaruavkodning.

/hulle.

Ska inte spela på den. Är det viktigt med bra grafikkort med hårdvaruavkodning i såna här fall? Är det för att kunna avkoda riktiga hdtv-källor, eller behövs det även för x624 och liknande? Skulle det funka utan grafikkort och istället bara använda ett moderkort med VGA-utgång? Och duger moderkortets inbyggda ljud, eller bör jag köpa ett riktigt ljudkort?

Mycket frågor, men utan att fråga finns ingen channs att finna svar, som en vis man en gång sade

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ett 8500GT grafikkort istället för det du föreslår. Tar du Gigabytes, som jag har, så är den dessutom fläktlös.

Om du tycker det blir dyrt skulle jag ta en E4300 processor istället för den du valde.

Att använda det inbyggda grafikkortet tycker jag inte är en bra idé ur prestandasynpunkt (även om du inte skall spela).

För film och TV tittande tycker jag det inbyggda ljudkortet funkar, men skall du lyssna på musik så bör du skaffa bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax
Och duger moderkortets inbyggda ljud, eller bör jag köpa ett riktigt ljudkort?

Om du ska koppla din HTPC till en riktig hemmabioanläggning så kan du dra en coaxial-/digitalkabel från plankan (om den har någon sådan utgång) till receivern. Då är det DAC:en i receivern som sköter kodandet. På så vis slipper du att köpa ett dyrt ljudkort och spar en slant där. Beror helt på hur du kopplar ljudet från datorn och till vad.. Det besvarar på om du ska/behöver tjacka ett grymt ljudkort eller ej. Personligen tycker jag att det blir en satans skillnad mellan integrerade ljudkort och bra ljudkort, men behöver man inget så behöver man inget. Beror på hur man tänkt koppla som sagt..

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihopa! Bytte ut grafikkortet till 6500GT och slängde in ett ljudkort. Bytte även ut processorn till en E4300 och fick ner priset några hundralappar. Bara två frågor jag undrar över nu:

1. Behöver jag verkligen 2GB minne? Eller duger det bra med 1GB?

2. Har ni nåt nätagg att tipsa om? Har bara en hårddisk och en DVD-rom att hålla igång, så det borde väl inte krävas något monster-agg? Gärna så tyst som möjligt såklart.

Edit:
Har goda erfarenheter av chieftec så det blir nog ett sånt här chassi istället, vilket även löser nätaggproblemet och skalar av priset ytterligare.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt ta 2GB, speciellt eftersom minnet är så billigt idag.

Permalänk
Medlem

Har du någon "speciallösning" på gång för TV-kortet ?

Om inte, lär du inte få in många kanaler med det.

Bor du i ett ComHem-hus får du endast in Discovery Mix (enda kanalen som sänds okrypterat bland ComHems digitala kanaler)

Permalänk
Avstängd

ATI's 2400 eller 2600 serie är vad du söker för en HTPC. Tro mig, de äger nvidias motsvarigheter i en HTPC. Vad sägs om att spela upp äkta 1080p med en ati 2400 (kretsen) men endast en sempron 1.8ghz, och bara belasta processorn 5%?

Såg testet på theinq för någon vecka sen.

Med en 8800gtx från nvidia (och alla andra kort) belstas cpun 100%

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Avstängd

Mjae, 8800GTX har ju inte samma dekoder som 8500/8600. Det som skiljer är att ATIs kort klarar VC-1 fullt ut vilket är mycket bra förstås.

Permalänk
Medlem

Så ni är överens om att ati 2600 är ett bättre val? Det skiljer inte så mycket i kostnad så isf får det bli ett sådant istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Har du någon "speciallösning" på gång för TV-kortet ?

Om inte, lär du inte få in många kanaler med det.

Bor du i ett ComHem-hus får du endast in Discovery Mix (enda kanalen som sänds okrypterat bland ComHems digitala kanaler)

Det hade jag missat, så det var tur att du nämnde
Trodde det enda kravet var att det skulle vara DVB-C. Jag har kabel-tv från tele2vision. Använder för nuvarande deras digitalbox och programkort. Behöver jag en speciell typ av tv-kort för det? Misstänker att det är no/CA-modul som är nyckeln

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax
Det hade jag missat, så det var tur att du nämnde
Trodde det enda kravet var att det skulle vara DVB-C. Jag har kabel-tv från tele2vision. Använder för nuvarande deras digitalbox och programkort. Behöver jag en speciell typ av tv-kort för det? Misstänker att det är no/CA-modul som är nyckeln

Ja, du behöver ett DVB-C kort med CI-läsare samt en Cam.

Du kan köpa FireDTV (Extern)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334388

eller FloppyDTV (Intern)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334449

Sedan behöver du dessutom en cam, jag vet inte vilken kryptering tele2vision kör med - ComHem kör med Conax och Boxer med Viaccess.

Viaccess cam på komplett.se:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336799

Conax verkar de inte ha.

Det blir inte billigt - men det fungerar.

edit

hittade detta citat:

Citat:

De använder Conax enligt kuntjänst på Tele2Vision

Billigaste stället att köpa Fire/FloppyDTV och Conax cam är på Microstore:

FloppyDTV-C

FireDTV-C

Conax cam

Alternativt skulle du kunna köpa ett Twinhan DVB-C + cam, som är lite billigare än Fire/FloppyDTV - men det fungerar tyvärr inte i MCE eller Vista MCE.

Permalänk
Avstängd

Microstore har konkursat, är jag rätt övertygad om

Permalänk
Medlem

De har "återuppstått"

Permalänk
Medlem

Oj, tack för all info Pulver! Det där blev dock bra mycket dyrare än jag hade väntat. Så mycket är det nog inte värt för mig :/

Får nog skippa tv-kortet tills vidare och fortsätta köra på digitalboxen istället.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Avstängd

Nu igen...Det är väl andra eller tredje gången det sker? Men vad bra då, jag bor hundra meter därifrån

Permalänk
Inaktiv

angående 24/8

Har pratat med comhem, och det ska gå att välja 24/8 där jag ska flytta in, även fast det inte syns på webbsidan. Så hon skulle felanmäla detta till de som har hand om webbdelen. Har nu beställt en 24/8.

Någon här som kör comhem digitaltv med htpc, funkar bra med ett dvb-c kort med conaxmodul va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rustylefty
Om du ska koppla din HTPC till en riktig hemmabioanläggning så kan du dra en coaxial-/digitalkabel från plankan (om den har någon sådan utgång) till receivern. Då är det DAC:en i receivern som sköter kodandet. På så vis slipper du att köpa ett dyrt ljudkort och spar en slant där. Beror helt på hur du kopplar ljudet från datorn och till vad.. Det besvarar på om du ska/behöver tjacka ett grymt ljudkort eller ej. Personligen tycker jag att det blir en satans skillnad mellan integrerade ljudkort och bra ljudkort, men behöver man inget så behöver man inget. Beror på hur man tänkt koppla som sagt..

Exakt. Jag kommer bygga HTPC snart men då kör jag optiskt ut till min Harman Kardon 430 så den får koda till mina B&W ^^

Visa signatur

Been leveling up since 1983