Extern hårddisk till TV. (mediaplayer)

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk till TV. (mediaplayer)

Jag funderar på att införskaffa mig en extern hårddisk, som går att koppla till TV:n. Mediaplayer kallas väl det?
Jag ser att det finns många trådar om ext. hårddiskar, men jag hittar ingen tråd om HD med koppling till TV:n.

Jag har ett tag tänkt på att skaffa en hårddisk för att kopiera alla de filer som man inte vill bli av med (ex. hårddiskkrasch).
Men på samma gång så tänkte jag att det skulle vara bra om man kunde koppla HD:n till TV:n så att man kunde spela upp filmerna där. Speciellt bra är det ju för mina ungar, som hellre sitter i soffan (framför TV:n, än framför datorn... ).

Är det någon som har ett tips på någon bra extern hårddisk med möjlighet att kunna koppla till TV:n?

Själv har jag nog tänkt mig ett pris runt 1000 - 2000 kr. (om det finns?). Hårddisken ska vara ca 200 mb stor. Och den ska kunna spela upp divx/xvid.

Tack på förhand!

ps: finns det någon tidigare tråd om det jag tog upp nu, så får ni gärna länka

mvh

Oscar

Permalänk
Medlem

Jag har köpte i somras en sådan
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARGHV-355...

perfekt och billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data
Jag har köpte i somras en sådan
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARGHV-355...

perfekt och billigt

Men det där är väl bara ett "skal"? Man får alltså köpa till en 3.5" hårddisk, om jag har uppfattat det rätt.
Nu är jag ingen expert på det här, så jag måste fråga: Om det är så att man ska köpa till en hårddisk till, är det då svårt att montera in en sådan?

/En nybörjare på det här.

fortsätter lite till på min tråd:

Om det är som ovan, har ni något tips på en bra 3,5" hårddisk, i storleksintervallet ~160 - 300 GB?

Permalänk

Jo de är ett "skal" han visade och du måste sätta i en 3.5 hårddisk där i.
De är i princip 2 kablar du sätter fast i hårddisken från skalet, busenkelt.
Jag vet dock inte om den på bilden i länken klarar av både IDE och SATA hårddiskar.
IDE diskar är det gamla kopplingarna medan SATA är en ny slags koppling, om de är så stor skillnad i hastighet mellan dessa typer är de väl egentligen inte så stor skillnad på.

Visa signatur

www.buyuz.com elektronik när den är som Allra billigast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Jo de är ett "skal" han visade och du måste sätta i en 3.5 hårddisk där i.
De är i princip 2 kablar du sätter fast i hårddisken från skalet, busenkelt.
Jag vet dock inte om den på bilden i länken klarar av både IDE och SATA hårddiskar.
IDE diskar är det gamla kopplingarna medan SATA är en ny slags koppling, om de är så stor skillnad i hastighet mellan dessa typer är de väl egentligen inte så stor skillnad på.

Först vill jag tacka för de svar jag fått! Nu är man en bit på väg..

Sen en liten följdfråga, angående 3,5" h-disken. Var är bästa stället att köpa en sådan? Datorbutiken, Komplett eller är dessa inte bra (läs: dyra?).

Någon som har ett tips på en köpvärd HD (3,5") kring 160 - 300 GB-intervallet?

ps: En sån där "dum" nybörjarfråga: Det är alltså en "intern" hårddisk, som passar i en PC, som man ska köpa till?

mvh Oscar

Permalänk

Ja de är en sådan man har i en stationär du ska ha. Tänk bara på att du gör skillnad på IDE hårddisk och SATA hårddisk för de har varsin typ av sladdtyp som då ska passa med "skalets".

Med andra ord, hör dig med den som säljer skalet att den är kompatibel med den typ av hårddisk du köper.

Hårddisken kan du säkert köpa i samma veva som skalet från samma företag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameleonten
Ja de är en sådan man har i en stationär du ska ha. Tänk bara på att du gör skillnad på IDE hårddisk och SATA hårddisk för de har varsin typ av sladdtyp som då ska passa med "skalets".

Med andra ord, hör dig med den som säljer skalet att den är kompatibel med den typ av hårddisk du köper.

Hårddisken kan du säkert köpa i samma veva som skalet från samma företag.

Tackar för svar.

Har letat och hittat en hyfsad bra HDD nu också (Hitachi Deskstar T7K500 320GB 7200rpm 16MB SATA2). Precis som du skrev, kameleonten, så är det nog säkrast att kolla med leverantören och kolla att grejerna är kompatibla.

Hm, kollade precis och jag ser att "skalet" (Argosy Extern 3.5" Media USB 2.0) kanske inte stödjer S-ATA. Det står nämligenpå Datorbutikens hemsida om produkten: "Stödjer 3,5" IDE/ATA-hårddiskar över 127Gb". ATA är väl inte samma sak som S-ATA (S:et står väl för serial-ata, om jag inte missminner mig).

Det är kanske en IDE-HDD som jag ska satsa på alltså?

Permalänk

Hej
De är mycket möjligt att de är så ja, de va därför jag menade att de kan va bra o snacka med den du köper av vad för hårddisk du ska ha till skalet och de verkar ju i detta fall va så att du ska ha en IDE disk.

Jag hade tex. en externt skal till extern hårddisk som hade port för IDE kablar så jag köpte en 300gb 16mb cache begangad och de är bland de bästa jag gjort...aldrig dåligt med utrymme nu när jag har 250gb på datorn och 300 externt dit allt nedladdat går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sata hårddisken passar inte till denna skal ; så det bar IDE ... själv köpte en 250gb ide samsung från datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Ok, då vet jag vad som gäller.

IDE-HDD får det bli, och egentligen spelar det ingen roll då jag, precis som kameleonten, bara har tänkt att ladda ner grejer dit. Alltså inget behov av att det ska vara "maxprestanda".

Tackar er båda för informationen!

mvh