Jag älskar er verkligen Creative.

Permalänk
Medlem

Jo visst men creative är endå dåligt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo visst men creative är endå dåligt.

Foliehatts sektionen är åt andra hållet.

Antingen kommer du med konkreta bevis på varför Creative är dåligt eller så håller du käften.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon

Antingen kommer du med konkreta bevis på varför Creative är dåligt eller så håller du käften.

Här har du lite konkreta användarupplevelser om du är intresserad:
http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=soundb...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Här har du lite konkreta användarupplevelser om du är intresserad:
http://forums.creative.com/creativelabs/board?board.id=soundb...

Sen har du säkert tänkt på att creative är en av de största ljudkortstillverkarna om inte den största om man bortser från de intregerarde som följer med moderkorten. Så det är ganska självklart att företaget som säljer en halv mijon ljudkort om året får fler klagomål än det som säljer ett par tusen. Sen har du säker tagit del av att många hanskas fel med produkterna eller inte har tagit del av informationen om korten och blir då missnöjda. Bara att se hur många idioter som finns bara på det här forumet. Men nu är det ju klart att creative suger så kan vi inte be modsen på swec skriva på sidan och i alla kategorier att creative suger. Sen när ni mods ändå gör det så kan ni skriva att jag gillar tacos.

Aja, men det finns säkert många andra förutom mig som är nöjda med sina ljudkort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag har själv ett extreme gamer-kort och jag ska försöka förklara för dig varför jag inte riktigt är nöjd.

1. Installerade de senaste windows vista-drivrutinerna (32-bitars) => datorn blåskärmar i uppstarten.

2. De har inte lyckats lösa cmss-3d-funktionen i vista-drivrutinerna, så istället kör de signalbehandlingen i mjukvara på cpun => cpu-load på 10%-20% konstant när man lyssnar på musik om man inte inaktiverar cmss-3d (som är på som standard).

3. Vid hög diskaktivitet blir det buffer underrun i någon minnesbuffer på ljudkortet => ljudet hackar då datorn läser mycket från disken.

4. Ibland tjuter det till i högtalarna helt omotiverat, antar att det är samma fenomen som trådstartaren upplevde.

5. Ibland försvinner ljudet helt, detta löses genom att byta "mode" på ljudkortet fram och tillbaka.

6. Varför överhuvudtaget ha olika "mode" som måste ställas in manuellt? Självklart går det att lösa detta automatiskt så att ljudkortet dynamiskt konfigurerar hårdvaran efter uppgift. Finns tredjepartsprogram som löser det genom att helt enkelt känna av om något förinställt program startar, skulle ta en van programmerare max ett par timmar att implementera, men inte ens detta har creatives drivrutinsprogrammerare lyckats åstakomma.

Detta är bara mina dåliga erfarenheter av mitt ljudkort, som du ser är de flesta problemet helt oberoende av varandra vilket indikerar dålig kvalitet rakt igenom i drivrutinerna.

Visst, du har rätt i att Creative säljer många ljudkort, men om du kollar på t.ex. forumet jag länkar till så finns det återkommande problem som VÄLDIGT många har. Det bästa exemplet är crackle/pop-problemen, dessa har varit kända nästan sedan korten lanserades och creative har fortfarande inte lyckats rätta till dem.

Permalänk
Citat:

Jag har själv ett extreme gamer-kort och jag ska försöka förklara för dig varför jag inte riktigt är nöjd.

1. Installerade de senaste windows vista-drivrutinerna (32-bitars) => datorn blåskärmar i uppstarten.

2. De har inte lyckats lösa cmss-3d-funktionen i vista-drivrutinerna, så istället kör de signalbehandlingen i mjukvara på cpun => cpu-load på 10%-20% konstant när man lyssnar på musik om man inte inaktiverar cmss-3d (som är på som standard).

3. Vid hög diskaktivitet blir det buffer underrun i någon minnesbuffer på ljudkortet => ljudet hackar då datorn läser mycket från disken.

4. Ibland tjuter det till i högtalarna helt omotiverat, antar att det är samma fenomen som trådstartaren upplevde.

5. Ibland försvinner ljudet helt, detta löses genom att byta "mode" på ljudkortet fram och tillbaka.

6. Varför överhuvudtaget ha olika "mode" som måste ställas in manuellt? Självklart går det att lösa detta automatiskt så att ljudkortet dynamiskt konfigurerar hårdvaran efter uppgift. Finns tredjepartsprogram som löser det genom att helt enkelt känna av om något förinställt program startar, skulle ta en van programmerare max ett par timmar att implementera, men inte ens detta har creatives drivrutinsprogrammerare lyckats åstakomma.

Detta är bara mina dåliga erfarenheter av mitt ljudkort, som du ser är de flesta problemet helt oberoende av varandra vilket indikerar dålig kvalitet rakt igenom i drivrutinerna.

Visst, du har rätt i att Creative säljer många ljudkort, men om du kollar på t.ex. forumet jag länkar till så finns det återkommande problem som VÄLDIGT många har. Det bästa exemplet är crackle/pop-problemen, dessa har varit kända nästan sedan korten lanserades och creative har fortfarande inte lyckats rätta till dem.

Men sen är ju frågan om det är creatives fel att ms gör det svårt för tillverkare att utnyttja allt som fanns i xp i vista? Sen många problem som skrivs där beror inte bara på ljudkorten. Crackle/pop problemen kan lika gärna ha med elen hemma att göra. Då du kan ha grypströmmar i jorden/nollan och dessa stör ljudkorten. Men som sagt så är det helt ok att dra en tillverkare över den kanten p.g.a. det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Moderator
Testpilot

Problemet är att det inte finns ett vettigt alternativ helt enkelt och det är sorgligt. Marknaden är slagen ur spel och oavsett hur Creative beter sig så får man finna sig i det. Funkar grejerna så funkar ju grejerna men om det inte funkar så har man inte mycket att hämta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Problemet är att det inte finns ett vettigt alternativ helt enkelt och det är sorgligt. Marknaden är slagen ur spel och oavsett hur Creative beter sig så får man finna sig i det. Funkar grejerna så funkar ju grejerna men om det inte funkar så har man inte mycket att hämta.

Du har ett eget Creative forum som många tillverkare inte har, du har telefonsupport som du kan ringa, du kan reklamera kortet också.... Du har alltså mycket att hämta. Sen finns det inga vettiga alternativ för att Creative korten är så överlägsna alla andra så ingen ser nån idé att ge sig in för det liggger så många års utveckling bakom korten.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Men sen är ju frågan om det är creatives fel att ms gör det svårt för tillverkare att utnyttja allt som fanns i xp i vista? Sen många problem som skrivs där beror inte bara på ljudkorten. Crackle/pop problemen kan lika gärna ha med elen hemma att göra. Då du kan ha grypströmmar i jorden/nollan och dessa stör ljudkorten. Men som sagt så är det helt ok att dra en tillverkare över den kanten p.g.a. det.

Nej, jag vet att Creative brukar skylla på openAL, men om du tittar på http://en.wikipedia.org/wiki/OpenAL så ser du att just Creative till stor del är med och utvecklar just openAL, så med andra ord skyller Creative på sig själva!

Även om crackle/pop beror på krypströmmar så är det ändå i grund och botten creatives fel som inte kan designa kretskort för att undvika dylika problem, andra ljudkortstillverkare lyckas ju uppenbarligen. Att skylla på externa faktorer (som Creative själva också försöker göra) fungerar helt enkelt inte eftersom alla ljudkortstillverkare lever med precis samma förutsättningar, och de andra lyckas ju uppenbarligen.

Jag tror att ett av de största problemen med Creative är att de låter marknadsavdelningen styra alltför mycket. Se till exempel på cmss-3d-funktionen i Vista, istället för att helt enkelt ta bort den så implementerar de den i ren mjukvara så att de åtminstone kan nämna den i sin reklam (men de säger ju så klart inte att den kör i mjukvara).

Det mest skrattretande exemplet jag sett är deras jämförelse i "experience" mellan olika ljudkällor: http://www.soomal.com/gb/003/00000145.htm (en liten bit ner på sidan) att ett företag som sysslar med ljudprodukter ens tillåter att en sådan reklambild släpps borde ju få varningsklockorna att börja ringa hos de allra flesta.

Kan tillägga att jag har haft diverse ljudkort från Creative tidigare, det första var ett Sound Blaster Pro om jag inte minns fel. Jag har alltid varit nöjd tidigare, men den fullkomliga ovilja att erkänna att deras drivrutiner inte håller måttet som Creative uppvisar nu har gjort att jag inte tänker köpa några Creative-produkter igen inom den närmsta tiden, det är trots allt det enda påtryckningsmedel missnöjda konsumenter har.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Du har ett eget Creative forum som många tillverkare inte har, du har telefonsupport som du kan ringa, du kan reklamera kortet också.... Du har alltså mycket att hämta. Sen finns det inga vettiga alternativ för att Creative korten är så överlägsna alla andra så ingen ser nån idé att ge sig in för det liggger så många års utveckling bakom korten.

Det där resonemanget köper jag inte, är du anställd av Creative eller? Låter extremt partisk i denna frågan. Om nu Creative hade varit så fruktansvärt överlägnsa så att ingen annan aktör gav sig in på marknaden så hade väl inte heller ATi utmana nVidida när det begav sig, eller AMD utmanat Intel för den delen? Det finns fler företag än Creative som tillverkar ljudkort, majoriteten är dock inriktade på den proffesionella marknaden och inte "gamer"-marknaden.

Citat:

Nej, jag vet att Creative brukar skylla på openAL, men om du tittar på http://en.wikipedia.org/wiki/OpenAL så ser du att just Creative till stor del är med och utvecklar just openAL, så med andra ord skyller Creative på sig själva!

Även om crackle/pop beror på krypströmmar så är det ändå i grund och botten creatives fel som inte kan designa kretskort för att undvika dylika problem, andra ljudkortstillverkare lyckas ju uppenbarligen. Att skylla på externa faktorer (som Creative själva också försöker göra) fungerar helt enkelt inte eftersom alla ljudkortstillverkare lever med precis samma förutsättningar, och de andra lyckas ju uppenbarligen.

Jag tror att ett av de största problemen med Creative är att de låter marknadsavdelningen styra alltför mycket. Se till exempel på cmss-3d-funktionen i Vista, istället för att helt enkelt ta bort den så implementerar de den i ren mjukvara så att de åtminstone kan nämna den i sin reklam (men de säger ju så klart inte att den kör i mjukvara).

Det mest skrattretande exemplet jag sett är deras jämförelse i "experience" mellan olika ljudkällor: http://www.soomal.com/gb/003/00000145.htm (en liten bit ner på sidan) att ett företag som sysslar med ljudprodukter ens tillåter att en sådan reklambild släpps borde ju få varningsklockorna att börja ringa hos de allra flesta.

Kan tillägga att jag har haft diverse ljudkort från Creative tidigare, det första var ett Sound Blaster Pro om jag inte minns fel. Jag har alltid varit nöjd tidigare, men den fullkomliga ovilja att erkänna att deras drivrutiner inte håller måttet som Creative uppvisar nu har gjort att jag inte tänker köpa några Creative-produkter igen inom den närmsta tiden, det är trots allt det enda påtryckningsmedel missnöjda konsumenter har.

Haha, ja det där var verkligen skrattretande...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Måste verkligen instämma i klagokören! Köper man ett ljukort för över 2000 kronor så har man fan en rättighet att kräva bättre funktionallitet än ett inbyggt ljudkort som kostar en spottstyver av kostnaden.

Jag kör med Windows Vista x64 och ljudet knastrar lite då och då. Men det värsta är att de ibland blir ett totalt brus med väldigt hög volym. Man blir helt chockad när det ibland kommer och jag har fått slänga mig för att stänga av förstärkaren i rädsla för att högtalarna ska ta skada.
Ända sättet att bli av med det är att starta om datorn.

Att använda headsetets mick ska man ju inte ens prata om, ena stunden så fungerar det helt utmärkt medans nästa sekund så ger den ifrån sig högfrekvent knaster så att folk man pratar med skriker.

Jag begriper inte varför de inte kan utveckla en fungerande drivrutin, det kan väl knappast kommit som en chock att Vista kom? Eller var Creative trots att det är det marknadsledande företaget de enda som inte fått reda på att Vista skulle komma ut?

Jag skiter i alla deras fina ljudförbättringstekniker och olika modes som ändå bara är skräp, men jag vill ha en fungerande drivrutin gör att jag kan få vanligt störningsfritt stereoljud/surroundljud ut ur kortet och att man ska kunna använda micken utan störningar.

Finns det något vettigt alternativ ifrån någon annan tillverkare som det är vedertaget att de har stöd för Vista på riktigt? För jag funderar på att sälja mitt kort. Är ju ingen ide att ha ett kort som inte kan utföra det som det är gjort för. Att behöva gå tillbaka till XP känns ju inte direkt som ett speciellt intelligent alternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Moderator
Testpilot

M-Audio ska vara riktigt vassa kort sägs det, har inge erfarenheter själv dock, jag har som bekant ett SB Live!.

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=pciinter...

Tydligen skall det även finnas beta-drivers till Vista, vet inte hur det funkar dock. Ett alternativ iaf om du hittar någon återförsäljare här i Sverige. Annars lär du får beställa från US of A.

EDIT:

Har läst på lite angående Creative och openAL och tydligen har Creative varit med i utvecklingen av openAL sedan 1999. Läs gärna igenom denna sidan. Om man har varit med i utvecklingen av openAL så länge så borde ju inte det kommit som en överraskning när Microsoft tillkännagav att Windows Vista inte skulle stödja DirectSound.

HÖGST märkligt att man inte ens hade fått ordning på drivisarna till X-fi-serien till launch av Vista.

"OpenAL was launched at the Game Developers Conference in 1999. Initially it was a joint collaboration between Creative Labs and Loki Entertainment. Right away, OpenAL was able to grab the attention of developers and it began to be incorporated into games. Later on, Creative Labs and former employees of Loki assumed responsibility for OpenAL (when Loki Entertainment dissolved) and committed to maintaining and improving the API. Since that time OpenAL has continued to build support among the developer community, becoming the standard PC audio rendering solution for premier game engines such as Unreal, Torque and the Doom3 engine. OpenAL has also received support from hardware vendors, including Apple® and NVIDIA®. Under previous versions of Windows, OSX and Linux, the OpenAL community has built itself a very strong base, and will continue to build momentum under Windows Vista as the dominant game audio API."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det där resonemanget köper jag inte, är du anställd av Creative eller? Låter extremt partisk i denna frågan. Om nu Creative hade varit så fruktansvärt överlägnsa så att ingen annan aktör gav sig in på marknaden så hade väl inte heller ATi utmana nVidida när det begav sig, eller AMD utmanat Intel för den delen? Det finns fler företag än Creative som tillverkar ljudkort, majoriteten är dock inriktade på den proffesionella marknaden och inte "gamer"-marknaden.

Haha, ja det där var verkligen skrattretande...

Nej jag är inte anställd av Creative. Jag förstår bara inte hur man kan få så mycket problem med korten och sen alltid skylla på drivrutinen. Om det nu var så att det var problem med drivrutinen så borde ju alla ha samma problem. Det är inte så att du har fått ett måndagsex då? Jag har aldrig upplevt de problemen som nämns i denna tråd. Jag disablade det interna ljudkortet, satte i Creativekortet och startade upp datorn och installerade drivrutin med medföljande program. Funkar klockrent och aldrig strulat...Som även nämns tidigare så säljs det sjukt många Creative ljudkort och självklart blir det en viss felprocent. Samtidigt som det ofta beror på skit bakom spakarna i många fall..

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Avstängd

Håller med sojid. Dinomans "liknelser" är ju fullständigt uppåt väggarna. Många här verkar tro att bara för att det är på ett visst vis mellan två företag så är det exakt likadant mellan två andra också. Jag jobbar inte heller för Creative men jag har då aldrig haft några problem med mitt Fatality kort i min htpc. Men visst var Creative sena med sina drivrutiner, absolut. Men nu tycker jag det fungerar alldeles ypperligt.

Permalänk
Citat:

Nej jag är inte anställd av Creative. Jag förstår bara inte hur man kan få så mycket problem med korten och sen alltid skylla på drivrutinen. Om det nu var så att det var problem med drivrutinen så borde ju alla ha samma problem. Det är inte så att du har fått ett måndagsex då? Jag har aldrig upplevt de problemen som nämns i denna tråd. Jag disablade det interna ljudkortet, satte i Creativekortet och startade upp datorn och installerade drivrutin med medföljande program. Funkar klockrent och aldrig strulat...Som även nämns tidigare så säljs det sjukt många Creative ljudkort och självklart blir det en viss felprocent. Samtidigt som det ofta beror på skit bakom spakarna i många fall..

Nu är jag givetvis ganska partisk, men jag hävdar att det åtminstone i mitt fall inte beror på "skit bakom spakarna", jag har avaktiverat det inbyggda ljudkortet och provat alla olika pci-portar m.m. precis som Creative rekommenderar.

Min högst personliga teori är att Creative ligger precis på pci-buss-specifikationerna och därmed får timing-problem med vissa hårdvarukombinationer, t.ex. har jag för mig att vissa nforce-kretsar har lite mer problem än genomsnittet (jag har ett relativt gammalt nforce-baserat moderkort). Man skulle, precis som Creative försöker göra, kunna skylla på chipset-tillverkarna istället men som sagt så verkar ju de flesta andra ljudkortstillverkare klara sig bättre än Creative så det köper jag inte riktigt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Håller med sojid. Dinomans "liknelser" är ju fullständigt uppåt väggarna. Många här verkar tro att bara för att det är på ett visst vis mellan två företag så är det exakt likadant mellan två andra också. Jag jobbar inte heller för Creative men jag har då aldrig haft några problem med mitt Fatality kort i min htpc. Men visst var Creative sena med sina drivrutiner, absolut. Men nu tycker jag det fungerar alldeles ypperligt.

Alltså jag tycker inte att Creative är ett skitföretag bara för att de inte har Windows Vista drivrutiner till mitt SB Live!. Självfallet förstår jag att det är en extra kostnad för Creative att fortsätta utveckla drivrutiner till gammal hårdvara. Min poäng var bara att grafikkortstillverkarna stödjer rätt gammal hårdvara så varför skulle inte Creative kunna göra det?

Saken är den att det är inte EN sak utan man hör från flertalet håll om det ena och det andra. Plus att sedan långt tidigare har Creative haft dåligt fungerande drivrutiner, vilket jag HAR erfarenhet av, och nej förolämpa mig inte med att säga att det är "skit framför spakarna".

Citat:

Självfallet är inte Creative värdelösa. Måndags-ex m.m. Alltså jag fattar din poäng, helt och hållet, men som jag skrev ovan så är det väldigt mycket kaka på kaka som har fått en att blir mer och mer irriterad på Creative. Det har liksom inte börjat med Vista-problemen etc.

Sen en liten notis i det hela, om dem hade utvecklat drivrutiner för OpenAL till "EMU10-K"-kretsen så hade de ju täckt en stor del av deras äldre hårdvara. Från Live! till Audigy. Min personliga gissning.

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker ekvationen är relativt enkel! Jag hade exakt likadan hårdvara som jag har nu när jag körde XP och då fungerade ljudet helt utan minsta störning.
Bytte sedan till Vista x32 och fick då knastrande ljud i lurarna och ibland växte superstörningen fram som gjorde att allt ljud bara bestod utav ett väldigt högt knaster. Och bara omstart hjälper.
Bytte sedan till Vista x64 och hade då samma knaster som tidigare och superstörningen fanns även den kvar. Men nu fanns även störningar på mikrofonen med och gjorde det omöjligt att kommunicera med folk via den.

Enablade sedan det interna ljudkortet och installerade det, vilket resulterade i helt störningsfritt ljud både in och ut.

Är inte det rätt märkligt och naturligt att det måste vara inkompabilitet i deras mjukvara som orsakar detta? Framförallt eftersom problemen eskalerar ju längre ifrån XP man kommer i utfomning av operativet. Det enda som skiljer ifrån xp är ju mjukvaran.

Tycker ändå att det är Creative som ska stöda Vista och inte Vista som ska stöda Creative...

Att man sedan kan överallt kan läsa om folk som upplever exakt samma problem vid byte ifrån ett helt problemfritt ljud i XP till ett knastrande och sprakande ljud i Vista borde väl överbevisa saken?

Att det sedan finns folk som inte har några som helst problem har ju inte med saken att göra? Kanske bara ren tur att deras hardvarukonfigurationer klaffat bra med drivrutinerna? Att det ens finns en skillnad mellan användare och användare borde väl snarare späda på teorin om att det är drivrutinerna som spökar i vissa konfigurationer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Citat:

Att Creative vill tjäna pengar på det tror jag att jag kan hålla med om. Det vill de flesta företag bara så du vet! Att orka ta upp att det är miljöbelastande som du gjorde är enbart fjantigt, du måste vara en människa som inte är särskilt gammal och som inte kan argumentera.

Du kanske skulle starta ett företag och ta upp kampen med Creative, det verkar ju inte vara något större problem eftersom de är så dåliga! Du kan nog tjäna mycket pengar där.

Jag köpte ett nytt grafikkort till min burk för att jag skulle uppgradera till Vista. Jävla Microsoft som gör ett operativ som är mer krävande med Aero och allt. Ska nog starta en tråd som heter Hata Microsoft och sen skriva massor med rader om att Microsoft är så dåliga för att tillverkar ett operati som är så krävande. Varför kan vi inte bara köra DOS och då kunna använda våra datorer i många många år framöver.

Köp nytt ljudkort och sluta klaga ffs....om du köper en ny platt-tv, använder du fortfarande s-video kabel för att koppla in datorn till tvn eller köper du en dvi kabel och får bättre bild. Samma sak med ditt ljudkort, X-fi korten är mycket bättre.

Hur många musikstudios som använder Creatives kort är många, Creative äger nämligen EMU som riktar sig till musiker. Creatives kort som du ser i handeln, typ X-fi är riktade till den vanliga hemmakonsumenten.

En person som är bra på att argumentera använder sig oftast inte av löjliga personangrepp.
Miljön är idag dessutom ett högaktuellt ämne.

Ska man dessutom argumentera, ska det göras med relevanta argument. Varför ska man starta ett företag bara för ett annat är dåligt? Vem har ekonomiska resurser till att starta ett företag, som utan vidare tar upp kampen med ett företag av Creatives storlek?

Om du behövde köpa ett nytt grafikkort för att kunna hantera Vistas gränssnitt Aero, så behövde du nog köpa ett nytt grafikkort i vilket fall. Du skjuter dig själv i foten; du förespråkar ju själv att man "ska sluta klaga ffs..." - bara att köpa nytt!

Vart hittar du källor på att en dator skulle "räcka" (hålla?) längre bara för att DOS används?
Vad jag vet håller en dator lika länge oavsett.
Om du med räcka menar att den skulle prestera lika bra längre, så kan du ju glömma det också. En skapligt modern dator presterar nog bättre under XP/Vista än i DOS. I DOS kan du verkligen få problem med drivrutiner. Dessutom går det inte göra mycket roligt.

Och varför skulle ett X-Fi-kort ge bättre bild än en DVI-kabel? Eller missförstod jag den delen?
"Köp nytt ljudkort och sluta klaga ffs....om du köper en ny platt-tv, använder du fortfarande s-video kabel för att koppla in datorn till tvn eller köper du en dvi kabel och får bättre bild. Samma sak med ditt ljudkort, X-fi korten är mycket bättre."

Jag kände bara för att argumentera lite löjligt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag hade mycket problem med att installera mitt X-FI Music.

Fick skapa standard PC, då ACPI gjorde att ljudet hackade.
Nu så får jag stänga av datorn med knappen, då datorn inte klarar detta i Standard läget.
Jag visste att detta ljudkort skulle ställa till problem, men jag fick det billigt på annons.
Det låter otroligt bra, men jag önskar givetvis att man slapp alla problem vid installationen.

Permalänk
Medlem

Kan man köra X-Fi korten utan alla dessa skitprogram.
Alltså bara själv drivrutinen?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Kan man köra X-Fi korten utan alla dessa skitprogram.
Alltså bara själv drivrutinen?

Inte utan audio console så vitt jag vet, det är nämligen bara där man kan byta "mode" (alltså tala om för drivrutinen om man använder många specialeffekter (dvs spelar) eller bara lyssnar på musik för tillfället, något som drivrutinen faktiskt borde kunna klara av utan användarinblandning).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tycker mitt Creative ljudkort fungerar alldeles utmärkt! Sen så fungerar min Creative Zen V Plus jävligt bra också!

Min tv gick sönder efter 4års användning, men jag hatar inte Philips för det.....

Mitt funkar också bra utom i nåt enstaka spel där det kan knastra lite

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Om man inte är hej på att modda windows och har ett problematiskt moderkort, så fungerar inte X-FI alls.

Med lite tur och mycket lärdomar från forum så kan det fungera till slut.

Men ska det behövas?

Min flickvän eller son på elva år ska fan kunna köpa ett ljudkort, sätta i det och få ljud direkt, efter att ha pröjsat mellan 700-2000 spänn.

Eller?
Vad är argumentet mot detta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
En person som är bra på att argumentera använder sig oftast inte av löjliga personangrepp.
Miljön är idag dessutom ett högaktuellt ämne.

Ska man dessutom argumentera, ska det göras med relevanta argument. Varför ska man starta ett företag bara för ett annat är dåligt? Vem har ekonomiska resurser till att starta ett företag, som utan vidare tar upp kampen med ett företag av Creatives storlek?

Om du behövde köpa ett nytt grafikkort för att kunna hantera Vistas gränssnitt Aero, så behövde du nog köpa ett nytt grafikkort i vilket fall. Du skjuter dig själv i foten; du förespråkar ju själv att man "ska sluta klaga ffs..." - bara att köpa nytt!

Vart hittar du källor på att en dator skulle "räcka" (hålla?) längre bara för att DOS används?
Vad jag vet håller en dator lika länge oavsett.
Om du med räcka menar att den skulle prestera lika bra längre, så kan du ju glömma det också. En skapligt modern dator presterar nog bättre under XP/Vista än i DOS. I DOS kan du verkligen få problem med drivrutiner. Dessutom går det inte göra mycket roligt.

Och varför skulle ett X-Fi-kort ge bättre bild än en DVI-kabel? Eller missförstod jag den delen?
"Köp nytt ljudkort och sluta klaga ffs....om du köper en ny platt-tv, använder du fortfarande s-video kabel för att koppla in datorn till tvn eller köper du en dvi kabel och får bättre bild. Samma sak med ditt ljudkort, X-fi korten är mycket bättre."

Jag kände bara för att argumentera lite löjligt.

Du kan inte allvarligt tycka att det är att gå till personangrepp bara för att jag tycker att någon är fjantig för att han skriver att man ska tänka på miljön? Prova att andas mindre så släpper vi ut mindre koldioxid. Man kan dra det hur långt som helst men att ta upp en sådan sak tycker jag är barnsligt. Det är min egen åsikt och inte ett personangrepp..

Många företag skulle kunna starta upp en ljudkortssektion och producera ljudkort men kompetensen finns inte där. Det är det jag menar.

Nej jag behövde inte köpa ett nytt grafikkort för jag använder ingenting som är grafikkrävande. Enbart för att kunna köra Aero.

Windows Vista är ett inget operativsystem, det är ett skal till DOS. Om man skippar skalet alltså Vista så skulle man kunna använda en dator med mindre kapacitet och därför kunna använda den längre. Handlar inte om att man kan få problem med drivrutiner i DOS utan om att Vista som operativskal kräver mer kraft.

Okej jag ger mig X-fi ger inte bättre bild. Men läser du mellan raderna så förstår du nog vad det var jag menade.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Hur kom era kort förpackade?
Jag fick precis mitt och det låg i en anti-statpåse som inte var försluten.
Har kortet varit använt eller?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Detta har hänt för. Men de är inte Creatives fel när inbyggda AC97 eller nyare från Realtek eller CMedia har pajat diverse kring utrustning. Visst, Creative har ju vissa problem dom vägrar lösa men de är oftast drivrutinerna som dom inte fixar till. Sedan finns de alltid exemplar som går sönder bara sådär. X-Fi korten är bra men de finns risk för att dom kan braka loss de mest fanatiska hyss och problem.
Ja har haft SB 16 AWE 32, SB Live 5.1 Digital, SB Audigy 2 Value, SB Audigy 4 Pro, X-Fi Xtreme Music och nu använder ja ett X-Fi Xtreme Gamer. Ja har vart nöjd med alla mina kort från Creative och inget av dom här har gett mig probem. Så ja känner mig tursam med att slippa dessa bekymmer.

nedgraderade du från xtreme music? o.O
men ja creatives mjukvara är riktigt kass, men auzentech-kortet är inte så billigt kort det heller. Så om man bara spelarå är creative oftast rätta vägen att gå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Om man inte är hej på att modda windows och har ett problematiskt moderkort, så fungerar inte X-FI alls.

Med lite tur och mycket lärdomar från forum så kan det fungera till slut.

Men ska det behövas?

Min flickvän eller son på elva år ska fan kunna köpa ett ljudkort, sätta i det och få ljud direkt, efter att ha pröjsat mellan 700-2000 spänn.

Eller?
Vad är argumentet mot detta?

Men är det ljudkortets fel att moderkortet inte fungerar rätt eller?
Att bara hänga ner allt på creative är ju som att du vill ha en syndabock. Sen så har jag inga problem med mitt x-fi xtreme music förutom att jag inte kan köra linux, men det visste jag när jag köpte kortet. Men som jag sa tidigare så är creative ledande inom sin genre och hitta bättre ljudkort för spel är svårt. Sen att det inte stödjs fullt ut i vista är det creatives fel? De konstruera ljudkorten för att de skulle fungera med windows xp's gränssnitt. Men sedan när micromjuk släpper ett nytt os, där creative inte har stöd för samma mjukvara så är det ju creatives fel. Att ljudkortet krånglar med vissa moderkort kan bero på flera saker kylningen i bruken och på olika komponenter, vad du har för hårdvara, för vissa moderkort kan ha problem med det ljudkortet. Men allt rä creatives fel, så vi skriver det överallt nu och på samma gång så skriver vi att jag ska äta en kebab pizza nu då båda har samma relevans till alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag har inga goda erfarenheter utav creatives support.
Värre företag får man leta efter.

Är inne på min 3dje mus från creative nu, har fått skicka in den 2 gånger och fått samma modell som gått isönder efter några veckors användande varje gång.

När jag skickade in musen sist så blev jag lovad en nyare modell över telefon, jag väntade snällt i någon vecka och fick sedan en avi och jag hämtade ut paketet. Förvånad blev jag, det var samma skitmodell som innan.

Anledningen till att jag blev lovad en nyare modell var pga. fraktkostnaden som hamnat på totalt ca 200kr.
Det är ju ca hälften av priset på musen.

Köper absolut inga fler produkter från creative längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag skaffade en dvd spelare för ca 4-5 år sen då dom var relativt dyra av Creative.

3 mån senare så var den trasig så jag krävde ny på garantiet vad fick jag då?
Jo efter 2 mån fick jag en en som fungerade i 2 månader så man gnällde igen och efter 2mån till då fick jag en som var helt defekt efter ca 1 månad fick jag en som fungerade i 3 mån sen var garantiet slut.

Det kallar jag creative service...

Sen har man ju haft x antal ljudkort som bara dött från crative.

Föressten man fick en fjärris med den dvdn som inte fungerade i xp.
Att köpa creative är som ett lotteri man KAN vinna men oftast förlorar man.

Jo men creative är dåligt enligt mig så om du är en creative fanboy så varsegod va det och ha roligt men du behöver inte vara otrevlig för det.

Jag har lika rätt till min åsikt som du har om din så om du ska be alla som inte tycker som du hålla käften kommer du inte långt.

Bevis? Jo om du hade läst mina tidigare inlägg innan du svarade hade du fått bevis. Om du bor nära iggesund kan du få bevis i form av 5st defekta creative dvds en fjärr som inte fungerar i xp och ett brandat Hollywood magic 2 kort som kallas creative något och är låst till win98 och deras drivare.

Ta det lungt ffs!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dina Creative DVDs är dåliga, tur för oss alla att dom har slutat tillverka dem. Och det var inte igår dom gjorde det utan för ett bra tag sen. Så du kan med gott samvete köpa något av deras nya produkter utan att vara rätt att de ska gå sönder som dina DVD spelare i Iggesund. Brandat hollywood magic kort...hmm låter inte nytt direkt, ej heller som någon storsäljare.....
Va inte så långsiktig, det har hänt en del på senare år...

Och till den som skrev att supporten var dålig, jag råkar veta att förra året vann Creative ett pris för bästa support....hehe

Visa signatur

Sojid