Jag älskar er verkligen Creative.

Permalänk

Jag älskar er verkligen Creative.

Så för några dagar sedan när jag på mitt X-Fi bytte läge från Entertainment till Game Mode som jag så ofta gör när jag ska spela, så bestämde sig Creatives diaboliska kreation för att göra mitt liv så fruktansvärt det bara kunde. Ljudkortet gav ifrån sig, ur tomma intet, ett starkt brus/tjut på högsta möjliga ljudnivå vilket gav mig en så fruktansvärd chock att jag knappt kunde stänga av det helvetiska oväsendet.

Detta extrema utspel resulterade i att diskanten på min ena högtalare avled och for till himlen. Inte nog med att ljudkortet är undermåligt vanligtvis men nu går det även berserk på min dyrbara utrustning. Creative vägrar givetvis att på någotsätt ersätta några skador. "CREATIVE WILL NOT BE LIABLE FOR ANY INDIRECT, ... AND ANY INJURY TO PROPERTY OR BODILY INJURY (INCLUDING DEATH) TO ANY PERSON" (det är ju trevligt att veta).

Jag kommer i alla fall aldrig mer att köpa någon produkt från Creative, det borde inte någon göra med tanke på vilken nivå kvaliteten på deras produkter håller. Jag hoppas att ni som har eller funderar på att köpa ett sådant ljudkort överväger att ta er en titt hos någon annan tillverkare. Jag vill ju inte att fler ska råka ut för liknande scenarion.

Visa signatur

Pirating ftw

Permalänk
Medlem

Japp, äntligen en som fattat. -_-

Permalänk
Medlem

Jo jag har försökt förklara att creative är skit från första början men ingen fattar!

Creative är skit end of discussion!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Jag tycker mitt Creative ljudkort fungerar alldeles utmärkt! Sen så fungerar min Creative Zen V Plus jävligt bra också!

Min tv gick sönder efter 4års användning, men jag hatar inte Philips för det.....

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Jag tycker mitt Creative ljudkort fungerar alldeles utmärkt! Sen så fungerar min Creative Zen V Plus jävligt bra också!

Min tv gick sönder efter 4års användning, men jag hatar inte Philips för det.....

Oj vilken otroligt relevant jämförelse, du måste ha ett fruktansvärt skarpt intellekt som kan producera så klyftiga kommentarer.

Visa signatur

Pirating ftw

Permalänk
Medlem

De kanske har bättrat sig det senaste men en sak som verkligen sög förut var nedladdningshastigheten för drivrutinerna.

Kul att sitta där, när tideräkningen sedan länge passerat mitten på första decenniet i det tredje millenniet, och tanka i hastigheter som hör stenåldern till.
Kom man upp i 20 kb/s kunde man vara glad. Ja Creative, jag sitter gärna och väntar 2 timmar på att få ner en djävla drivrutin.

Var nära på att skicka mail under tiden jag väntade.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hahaha tack för dagens skratt. Inte för att jag är glad över din situation men för att det var så härligt ironiskt.

Jag kunde till exempel inte använda mitt gamla Sound Blaster Live!-kort eftersom det inte finns några drivrutiner till Vista. Creative för helvete... Ett värdelöst företag med noll good will men så blir det ju om man i princip har monopol på marknaden.

Och till han den skarpa killen med TV:n så kan jag säga så här att om din TV hade sprängt ut halva vardagsrummet samtidigt så tror jag nog att du bliviy förbannadpå Phillips...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Japp de är inte speciellt bra. Men så går det när det inte är någon konkurrens alls på spelljudkortsmarknaden. Spelen får börja använda OpenAL istället för eax. Då minsann lär det komma många aktörer.

Permalänk
Avstängd

Troligtvis hade jag inte blivit arg på Philips utan snarare oturen att det skulle hända just mig....Jag skulle definitivt inte skriva att jag aldrig mer skulle köpa Philips....inte heller om min ugn skulle börja brinna att jag aldrig mer skulle använda whirlpool.

Sen förstår jag inte hur man orkar skriva att det tar lång tid att ladda ner drivrutinerna, man gör det förhoppningsvis bara en gång, och den gången jag gjorde det låg jag i 200kb/s och det tar inte alltför lång tid av mitt liv, tog en kopp kaffe och läste en tidning..

Jag hittar inte drivrutiner till min Trustwebcam från 2004 men inga större problem med det, köper en ny för 300kr...Som jag tycker att du borde göra eftersom det kommit många nya modeller efter Soundblaster Live!...

Och till folk som säger att drivrutinerna är dåliga, jag förstår inte vad ni gör med era ljudkort som gör att drivrutinerna är dåliga. Jag installerade skiten, spelade mina spel, lyssnade på min musik och det fungerade klockrent. Både i XP och numera i Vista...så även för mina vänner som använder X-fi kort...

Det är mina åsikter!

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Produktansvarslagen

För mindre än en månad sedan släpptes Auzentech Prelude som visserligen är baserat på Creatives X-Fi chip men som designats och tillverkas av Auzentech. Med detta kortet kan man dra full nytta av EAX och samtidigt slippa att ha någon direkt kontakt med Creative. Avsaknad av direkt kontakt med Creative verkar vara en grym feature...

Permalänk
Avstängd

Vilken kontakt med Creative har du haft eftersom du skriver att det verkar vara en grym feature att slippa ha det?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

som sagt, ett mjukvarufel som lika gärna kan vara orsakat av Windows. man kan skjuta både brevbäraren och hästen, men man bör iaf ta reda på vad det stod i meddelandet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Detta har hänt för. Men de är inte Creatives fel när inbyggda AC97 eller nyare från Realtek eller CMedia har pajat diverse kring utrustning. Visst, Creative har ju vissa problem dom vägrar lösa men de är oftast drivrutinerna som dom inte fixar till. Sedan finns de alltid exemplar som går sönder bara sådär. X-Fi korten är bra men de finns risk för att dom kan braka loss de mest fanatiska hyss och problem.
Ja har haft SB 16 AWE 32, SB Live 5.1 Digital, SB Audigy 2 Value, SB Audigy 4 Pro, X-Fi Xtreme Music och nu använder ja ett X-Fi Xtreme Gamer. Ja har vart nöjd med alla mina kort från Creative och inget av dom här har gett mig probem. Så ja känner mig tursam med att slippa dessa bekymmer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag skaffade en dvd spelare för ca 4-5 år sen då dom var relativt dyra av Creative.

3 mån senare så var den trasig så jag krävde ny på garantiet vad fick jag då?
Jo efter 2 mån fick jag en en som fungerade i 2 månader så man gnällde igen och efter 2mån till då fick jag en som var helt defekt efter ca 1 månad fick jag en som fungerade i 3 mån sen var garantiet slut.

Det kallar jag creative service...

Sen har man ju haft x antal ljudkort som bara dött från crative.

Föressten man fick en fjärris med den dvdn som inte fungerade i xp det tog 2,5 år innan creativ skrev drivare för den.

Att köpa creative är som ett lotteri man KAN vinna men oftast förlorar man.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Jävla massa gnäll, måndagsexemplar finns alltid. Mina ljudkort såhär långt har fungerat felfritt så länge jag haft dem, det samma gäller med hörlurar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jävla massa gnäll, måndagsexemplar finns alltid. Mina ljudkort såhär långt har fungerat felfritt så länge jag haft dem, det samma gäller med hörlurar.

Isådanafall så är en stor del av det som ploppar ut ur Creatives fabrik måndag exemplar då eller?
Hade innan en Creative Zen mini mp3 spelare, efter ett halvår gav jag upp då jag haft 4st spelare och alla hade gått sönder (man får tacka JME för att de har så bra service och goodwill ).

Har själv aldrig haft något X-fi kort (kommer aldrig komma in genom min dörr) men har haft flertalet andra Creative kort och det live kortet jag sitter med nu är det enda som funkat mer än några månader.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk

Det var värst så mycket problem all har med Creative. Ett annat exempel är Creative Zen V Plus som min lillebror inhandlade. På den har Creative implementerat något skumt proprietärt protokoll för att den endast skall fungera under Windows. Detta är ju lite tråkigt då min bror bara har Ubuntu på sin dator...

Nu kör jag med mitt gamla inbyggda ljudkort igen. Mycket smidigare programvara måste jag säga, det kortet funkar dessutom under Linux.

Visa signatur

Pirating ftw

Permalänk
Avstängd

Kanske inte så smart att köpa en Creativespelare, eller Apple eller Sony om man nu skall köra något anna än Windows (eller os x i apples fall.)

Jag kunde till exempel inte använda mitt gamla Sound Blaster Live!-kort eftersom det inte finns några drivrutiner till Vista. Creative för helvete... Ett värdelöst företag med noll good will men så blir det ju om man i princip har monopol på marknaden.

Men lol, det är väl microsofts fel om något, hade det varit Linux, BSD eller Solaris hade du ju inte klagat hos creative utan förväntat dig att de sket fullständigt i det och tyckt att det var synd att ingen annan hade fixat det.

Live är ju skitgammalt, hur länge skall man förvänta sig att produkterna supportas? Det är ju inte så att Creative har sagt att det är Vistakompatibelt, inte deras fel att Microsoft gör om drivrutinsmodellerna heller.

Gällande ljudkorten så är väl det tristaste med mitt audigykort att creative samplar om alla ljud till 48kHz internt för att sedan eventuellt göra något med dem innan de spelas upp, lär ju inte vara positivt för ljudkvaliten att gå ifrån 44.1 khz till 48 och sedan eventuellt tillbaka igen eller så ...

Dunder100: Kan ju bero på att det är just gammalt, emu10k-korten (live och audigy) fungerar väl finfint i Linux med, inte X-fi dock antar jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Men lol, det är väl microsofts fel om något, hade det varit Linux, BSD eller Solaris hade du ju inte klagat hos creative utan förväntat dig att de sket fullständigt i det och tyckt att det var synd att ingen annan hade fixat det.

Live är ju skitgammalt, hur länge skall man förvänta sig att produkterna supportas? Det är ju inte så att Creative har sagt att det är Vistakompatibelt, inte deras fel att Microsoft gör om drivrutinsmodellerna heller.

Varför är det Microsoft fel att Creatives produkter inte fungerar som dem ska? Om man nu tillverkar produkter så är det väl tillverkarens ansvar att produkten fungerar som den ska till operativsystemet. Microsoft utformar sitt operativsystem på ett sätt som de anser är bra och sen får ju tillverkarna av PC-komponentar se till att anpassa sin hård- och mjukvara till det opertivsystemet som de önskar att det skall fungera på.

Att mitt Sound Blaster Live!-kort är skitgammalt är väl sak samma? Varför ska jag köpa ett nytt ljudkort bara för att jag uppgraderar mitt operativsystem. Det ljudkortet fungerar alldeles utmärkt och passar dessutom rent hårdvarumässigt fortfarande i en modern burk (syftar på PCI-gränssnittet), varför ska jag göra mig av med en fullt fungerande produkt? Rent slöseri och miljöbelastande. Det Creative vill är, tjäna pengar, de vill att jag ska bli less och slänga mitt gamla kort och köpa deras nya svindyra nya produkter, som alldeles nyligen har fått stöd i Windows Vista. Inse att Creative inte är ett särskilt bra företag, hade det funnits en fullgod konkurrent på marknaden hade Creative varit ett minne blott med den konsumentsynen de har nu.

Angående gammal hårdvara så kan jag t.ex. slänga in ett gammalt AGP-grafikkort och det kommer fungera utmärkt i Windows, med drivrutinsstöd från både ATi, nVidia eller Matrox för den delen.

Kan ju räkna efter sen hur många musikstudios som sitter med ett Creative-kort i sina burkar...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Varför är det Microsoft fel att Creatives produkter inte fungerar som dem ska? Om man nu tillverkar produkter så är det väl tillverkarens ansvar att produkten fungerar som den ska till operativsystemet. Microsoft utformar sitt operativsystem på ett sätt som de anser är bra och sen får ju tillverkarna av PC-komponentar se till att anpassa sin hård- och mjukvara till det opertivsystemet som de önskar att det skall fungera på.

Att mitt Sound Blaster Live!-kort är skitgammalt är väl sak samma? Varför ska jag köpa ett nytt ljudkort bara för att jag uppgraderar mitt operativsystem. Det ljudkortet fungerar alldeles utmärkt och passar dessutom rent hårdvarumässigt fortfarande i en modern burk (syftar på PCI-gränssnittet), varför ska jag göra mig av med en fullt fungerande produkt? Rent slöseri och miljöbelastande. Det Creative vill är, tjäna pengar, de vill att jag ska bli less och slänga mitt gamla kort och köpa deras nya svindyra nya produkter, som alldeles nyligen har fått stöd i Windows Vista. Inse att Creative inte är ett särskilt bra företag, hade det funnits en fullgod konkurrent på marknaden hade Creative varit ett minne blott med den konsumentsynen de har nu.

Angående gammal hårdvara så kan jag t.ex. slänga in ett gammalt AGP-grafikkort och det kommer fungera utmärkt i Windows, med drivrutinsstöd från både ATi, nVidia eller Matrox för den delen.

Kan ju räkna efter sen hur många musikstudios som sitter med ett Creative-kort i sina burkar...

Att Creative vill tjäna pengar på det tror jag att jag kan hålla med om. Det vill de flesta företag bara så du vet! Att orka ta upp att det är miljöbelastande som du gjorde är enbart fjantigt, du måste vara en människa som inte är särskilt gammal och som inte kan argumentera.

Du kanske skulle starta ett företag och ta upp kampen med Creative, det verkar ju inte vara något större problem eftersom de är så dåliga! Du kan nog tjäna mycket pengar där.

Jag köpte ett nytt grafikkort till min burk för att jag skulle uppgradera till Vista. Jävla Microsoft som gör ett operativ som är mer krävande med Aero och allt. Ska nog starta en tråd som heter Hata Microsoft och sen skriva massor med rader om att Microsoft är så dåliga för att tillverkar ett operati som är så krävande. Varför kan vi inte bara köra DOS och då kunna använda våra datorer i många många år framöver.

Köp nytt ljudkort och sluta klaga ffs....om du köper en ny platt-tv, använder du fortfarande s-video kabel för att koppla in datorn till tvn eller köper du en dvi kabel och får bättre bild. Samma sak med ditt ljudkort, X-fi korten är mycket bättre.

Hur många musikstudios som använder Creatives kort är många, Creative äger nämligen EMU som riktar sig till musiker. Creatives kort som du ser i handeln, typ X-fi är riktade till den vanliga hemmakonsumenten.

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Att Creative vill tjäna pengar på det tror jag att jag kan hålla med om. Det vill de flesta företag bara så du vet! Att orka ta upp att det är miljöbelastande som du gjorde är enbart fjantigt, du måste vara en människa som inte är särskilt gammal och som inte kan argumentera.

Du kanske skulle starta ett företag och ta upp kampen med Creative, det verkar ju inte vara något större problem eftersom de är så dåliga! Du kan nog tjäna mycket pengar där.

Jag köpte ett nytt grafikkort till min burk för att jag skulle uppgradera till Vista. Jävla Microsoft som gör ett operativ som är mer krävande med Aero och allt. Ska nog starta en tråd som heter Hata Microsoft och sen skriva massor med rader om att Microsoft är så dåliga för att tillverkar ett operati som är så krävande. Varför kan vi inte bara köra DOS och då kunna använda våra datorer i många många år framöver.

Köp nytt ljudkort och sluta klaga ffs....om du köper en ny platt-tv, använder du fortfarande s-video kabel för att koppla in datorn till tvn eller köper du en dvi kabel och får bättre bild. Samma sak med ditt ljudkort, X-fi korten är mycket bättre.

Hur många musikstudios som använder Creatives kort är många, Creative äger nämligen EMU som riktar sig till musiker. Creatives kort som du ser i handeln, typ X-fi är riktade till den vanliga hemmakonsumenten.

Tänker inte fortsätta den här diskussionen med dig eftersom du antingen helt vägrar eller inte har förstånd att förstå min ståndpunkt.

För övrigt så sitter de flesta studios med M-audio-kort och dylikt. Dessutom så köpte Creative upp E-MU tidigt nittiotalet så det är ju inte dem själva som har skaffat sig den framgången med E-MU 10K-kretsarna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Nu är ju inte uppgraderingen mellan xp & vista lika liten som tidigare utan det skiljer sig bra mycket mer än "bara att" lägga till stöd för det. Men frågan är också hur länge en tillverkare ska behöva utveckla nya drivrutiner för gamla produkter som bara ett fåtal personer fortfarande använder p.g.a. de inte vill lägga pengar på nyare produkter. Detta med mjukvarustödet är creative inte ensama om och tanken är ju att med tiden som nya os kommer så ska du även köpa nya produkter då utvecklingen går frammåt.

Sen varför inte EAX stödjs i vista får vi fråga ms för inte creative, men det är surt för dem som måste betala för att få de nya drivrutinerna som stödjer open-al eller vad det nu hette.

Jag är grymt nöjd med mitt creative kort, saknar bara stödet i linux för det men är ingen stor sak att hänga upp sig på.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Nu är ju inte uppgraderingen mellan xp & vista lika liten som tidigare utan det skiljer sig bra mycket mer än "bara att" lägga till stöd för det. Men frågan är också hur länge en tillverkare ska behöva utveckla nya drivrutiner för gamla produkter som bara ett fåtal personer fortfarande använder p.g.a. de inte vill lägga pengar på nyare produkter. Detta med mjukvarustödet är creative inte ensama om och tanken är ju att med tiden som nya os kommer så ska du även köpa nya produkter då utvecklingen går frammåt.

Sen varför inte EAX stödjs i vista får vi fråga ms för inte creative, men det är surt för dem som måste betala för att få de nya drivrutinerna som stödjer open-al eller vad det nu hette.

Jag är grymt nöjd med mitt creative kort, saknar bara stödet i linux för det men är ingen stor sak att hänga upp sig på.

Äntligen en som hajjar....

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Äntligen en som hajjar....

http://vet.hut.nu/?id=14

I rest my case...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sojid; tycker du uppriktigt inte det är skit när creative gör en produkt som förstör andra möjjänger pga. kass kvalité på drivrutiner alt. hårdvara ?
Du har gjort försök till endel liknelser i tråden, där du beskriver situationer där felaktigheter i produkt A tar kål på sig självt. (produkt A). Fair enough sådant kan man ta...
I trådskaparens fall har felaktigheter i produkt A (creative) tagit sönder produkt B (högtalaren).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusPe
sojid; tycker du uppriktigt inte det är skit när creative gör en produkt som förstör andra möjjänger pga. kass kvalité på drivrutiner alt. hårdvara ?
Du har gjort försök till endel liknelser i tråden, där du beskriver situationer där felaktigheter i produkt A tar kål på sig självt. (produkt A). Fair enough sådant kan man ta...
I trådskaparens fall har felaktigheter i produkt A (creative) tagit sönder produkt B (högtalaren).

Jag förstår din synpunkt och jag tycker också att det är tråkigt att hans högtalare pajjade..Men jag tycker inte att man kan hata ett företag för en sådan sak. Det är ju inte så att Creative gör en produkt som de frivilligt vill ska gå sönder för att sedan ha sönder andra produkter. Måndagsex av produkter finns alltid!

Om nätagget på en dator smäller och tar med sig moderkortet i fallet så hatar jag inte tex Hiper för att deras nättagg pajjade moderkortet. Jag ser det istället som "Fan, alltid denna oturen med mina produkter"

Däremot om en produkt som jag köper går sönder, jag får en ny vilken också går sönder och jag sedan köper en annan produkt av samma tillverkare som OCKSÅ går sönder. Då kan jag spotta ur mig att jag inte har något förtroende för det företaget..

Jag undrar också vad folk får för problem med drivrutinerna som alla klagar på. Jag förstår Creative att de inte vill lägga tid på att programmera Linux drivare för att det är extremt dyrt att betala programmerare som tar fram detta. Det är inte gjort i en handvändning. Det måste ge utväxling..I en perfekt värld hade nog Creative slängt ut drivrutiner till alla sina produkter till alla operativ men det handlar om att få utväxling på det man gör. Och det har dem väl inte sett att de skulle få, annars hade vi nog sett drivare till alla operativ.

Nu kan jag inte så mycket om det tekniska i att programmera drivare men om det är så att Linux användare verkligen vill använda Creatives ljudkort så i min värld borde det inte vara omöjligt för dem själva att programmera drivare till dessa kort. Det går ju att hacka allt möjligt i denna värld så varför inte Creatives kort. Sen kan man alltid ta med RMA och liknande i caset och titta på hur många returer som korten skulle få ifall Linux användare som använde en tredjeparts drivrutin som inte fungerar ville returnera kortet pga "fel på kortet" men som i själva hand är ett fel på tredjepartsdrivare.

Aja hur som helst, tråkigt att kortet gjorde så att hans högtalare pajjade men jag ser inte det som en anledning att kasta skit på ett företag så mycket som görs ibland.

tack och hej leverpastej

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Citat:

Jag förstår din synpunkt och jag tycker också att det är tråkigt att hans högtalare pajjade..Men jag tycker inte att man kan hata ett företag för en sådan sak. Det är ju inte så att Creative gör en produkt som de frivilligt vill ska gå sönder för att sedan ha sönder andra produkter. Måndagsex av produkter finns alltid!

Om nätagget på en dator smäller och tar med sig moderkortet i fallet så hatar jag inte tex Hiper för att deras nättagg pajjade moderkortet. Jag ser det istället som "Fan, alltid denna oturen med mina produkter"

Däremot om en produkt som jag köper går sönder, jag får en ny vilken också går sönder och jag sedan köper en annan produkt av samma tillverkare som OCKSÅ går sönder. Då kan jag spotta ur mig att jag inte har något förtroende för det företaget..

Jag undrar också vad folk får för problem med drivrutinerna som alla klagar på. Jag förstår Creative att de inte vill lägga tid på att programmera Linux drivare för att det är extremt dyrt att betala programmerare som tar fram detta. Det är inte gjort i en handvändning. Det måste ge utväxling..I en perfekt värld hade nog Creative slängt ut drivrutiner till alla sina produkter till alla operativ men det handlar om att få utväxling på det man gör. Och det har dem väl inte sett att de skulle få, annars hade vi nog sett drivare till alla operativ.

Nu kan jag inte så mycket om det tekniska i att programmera drivare men om det är så att Linux användare verkligen vill använda Creatives ljudkort så i min värld borde det inte vara omöjligt för dem själva att programmera drivare till dessa kort. Det går ju att hacka allt möjligt i denna värld så varför inte Creatives kort. Sen kan man alltid ta med RMA och liknande i caset och titta på hur många returer som korten skulle få ifall Linux användare som använde en tredjeparts drivrutin som inte fungerar ville returnera kortet pga "fel på kortet" men som i själva hand är ett fel på tredjepartsdrivare.

Aja hur som helst, tråkigt att kortet gjorde så att hans högtalare pajjade men jag ser inte det som en anledning att kasta skit på ett företag så mycket som görs ibland.

tack och hej leverpastej

Saken är att det inte behöver vara ljudkortet som pajja det. Finns en massa faktorer som kan störa ljudkortet. Men att den skulle skicka en signal som hans förstärkre klarade av och då spräckte diskanten låter lite långsökt. Kan lika gärna varit en potensial skillnad i hans lägenhet som gjorde att förstärkaren sköt diskanten. "brumm" i högtalare är vanligt om man har en potensial skillnad mellan uttaget som förstärkarn sitter i och uttaget som hans dator sitter i. Sen om hans utrustning var så dyr så varför hade han inte ett filter som kostar 250:- och förhindrar att han får potensial skillnad mellan datorn & förstärkarn eller varför inte ett dac eller rent av digitalt hela vägen. Låter som att ni vill ha en syndabock för felet och då måste det ju självklart vara ljudkortets fel......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Saken är att det inte behöver vara ljudkortet som pajja det. Finns en massa faktorer som kan störa ljudkortet. Men att den skulle skicka en signal som hans förstärkre klarade av och då spräckte diskanten låter lite långsökt. Kan lika gärna varit en potensial skillnad i hans lägenhet som gjorde att förstärkaren sköt diskanten. "brumm" i högtalare är vanligt om man har en potensial skillnad mellan uttaget som förstärkarn sitter i och uttaget som hans dator sitter i. Sen om hans utrustning var så dyr så varför hade han inte ett filter som kostar 250:- och förhindrar att han får potensial skillnad mellan datorn & förstärkarn eller varför inte ett dac eller rent av digitalt hela vägen. Låter som att ni vill ha en syndabock för felet och då måste det ju självklart vara ljudkortets fel......

Så kan det också vara

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle precis skriva det själv, en enkel skiljetransformater är idiotiskt att inte ha när man kopplar datorn till steron. Läser man inte på lite innan man kopplar ihop elektronik för antagligen tiotusentals kronor får man nog stå sitt eget kast.