Får inte nyinköpt dator att gå stabilt Hjälp!

Permalänk
Medlem

Får inte nyinköpt dator att gå stabilt Hjälp!

Hej!

Kompisen har köpt ett "bygg ihop själv" paket från Dustinhome.
och nu dyker det ena problemtet efter det andra upp.

Konfiguration från dustinhome:

Moderkort: Msi P965 Neo-F v2
Processor: Intel C2D E6750
Minnen: Corsair value P5300 (667hz) 2*1gb
Grafikkort: XfX Nvidia 8800GTS 320MB
HDD:1st WD Caviar SE16 500GB Sata
Chassi:Antec Sonata 2
PSU: 450W (Det som kommer till chassit)

Utöver detta har han utökat minnet med 2*1gb av samma sort som ovan
och även köpt till en extra 500gb hdd av märket Samsung Spinpoint.

Efter att vi satt ihop prylarna visade det sig att datorn inte ville starta och efter lite felsökning kunde vi konstatera att inställningarna för minnena i bios var helt KNAS! samt att ett minne var paj. Så vi ställde in rätt timing och ökade volten lite samt tog bort det trasiga minnet och då gick systemet igång.

Efter detta följde såklar en installation av windows samt nödvändiga drivrutiner för moderkort, grafikort mm.. under detta skedet var bara wd hdd:n inkopplad pga kabelbrist. allt gick som det skulle. sedan började vi så smått installera viktiga program.

Idag, efter att kompisen varit och införskaffat lite olika kablar som behövdes och kopplat in den andra hårdisken, så fortsatte han med att installera program. dessutom har han några gamla hdd med filer som han ville flytta över till de nya hårdiskarna så han kopplade en och började dra över filerna. rätt var det var så hängde sig datorn!

Vad är felet?
Vi har testat koppla loss den nya samsungdisken och den gamla hdd:n men datorn hänger sig i alla fall. Vi har även plockat bort alla utom ett minne då gick datorn lite bättre men kan egentligen inte säga nått om det då vi ganska snart bestämde oss för att sätta tillbaka minnena igen.

Det jag har observerat är att när filer flyttas dröjer det inte så länge innan datorn hänger sig. blåskärm har kommit upp två ggr men datorn statar om för snabbt för att man ska hinna läsa vad som står. systemet har även lagt tillbaka gammla loggfiler i samband med en uppstart efter en låsning.

snälla hjälp! jag är kluven för å ena sidan så kan det vara minnena som spökar å andra verkar det vara hårdiskarna. och man kan ju inte utesluta nätaggregatet häller eller?..

inställningarna för minnena är nu timing 5-5-5-15 och 2V

Är tacksam för svar!
/Zeni + kompis

ps. under detta inlägget har datorn hängt sig en gång.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Knepigt.

Vad jag förstår är det 4 minnes stickor i datorn = 4 Gb
blir det stabilt om man tar ut 2 st ?

Många moderkort har rätt mycket trassel med 4 stickor minne
man får ofta släppa på timings och/eller höja volt
testa 5-5-5-18 och se om det kanske hjälper, man kan nog våga sig på 2.1v också om alla 4 är i.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vi har testat att ta ut och sätta i minnen på olika platser... ett minne var paj när han fick det... man kan se att det är paj för det är en reva som går över flera av "benen"

så när han har 3 stickor i så funkar inte datorn som det ska... med två minnen så funkar det fint.

han ska testa sätta in det tredje på annan plats än vad vi satte det tidigare och se om det gör någon skillnad...

Det allra första vi fick göra för att få det att fungera hyggligt så vi kunde installera windows var just att bara ha ett minne i.

Dessutom var inställningarna i bios helt fel.. timingen var 5-6-6-15 och voleten stod på 1,85V det ändrade jag snabbt till 5-5-5-15 och så ökade jag även volten till 2,0V

ska jag testa ändra timingen och volten även ifall han bara har 3 minnessticker i om det inte funkar efter att han flyttat den tredje stickan?

nu är det i alla fall helt uppenbart att det måste vara nått knas med minnena... dustin ringer han på måndag ang det trasiga minnet så får vi se vad de säger...

tack för svaret ggustavsson!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeni
vi har testat att ta ut och sätta i minnen på olika platser... ett minne var paj när han fick det... man kan se att det är paj för det är en reva som går över flera av "benen"

så när han har 3 stickor i så funkar inte datorn som det ska... med två minnen så funkar det fint.

han ska testa sätta in det tredje på annan plats än vad vi satte det tidigare och se om det gör någon skillnad...

Det allra första vi fick göra för att få det att fungera hyggligt så vi kunde installera windows var just att bara ha ett minne i.

Dessutom var inställningarna i bios helt fel.. timingen var 5-6-6-15 och voleten stod på 1,85V det ändrade jag snabbt till 5-5-5-15 och så ökade jag även volten till 2,0V

ska jag testa ändra timingen och volten även ifall han bara har 3 minnessticker i om det inte funkar efter att han flyttat den tredje stickan?

nu är det i alla fall helt uppenbart att det måste vara nått knas med minnena... dustin ringer han på måndag ang det trasiga minnet så får vi se vad de säger...

tack för svaret ggustavsson!

Ok då förstår jag 2 minnen i 2.0 v 5.5.5.15

testa först 5.5.5.18 utan volt höjning, om samma trassel prova 2.1v

verkar som det kan vara en dålig kompalibitet emellan moderkort och minnen, egentligen borde det gå galant som det är tycker man.

Om det inte lirar med 2.1v samt 5-5-5-18 skulle jag nog grunna på att försöka byta minnen helt, annant märke kanske, eller om det är nått annat som krånglar.

EDIT: föresten vilken hastighet går minne i ?
667 ? blir det bättre om man ställer dom i 553 ? eller samma

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

minnena går i 667 Mhz har inte testat ställa ner dem...

just nu har han 2 st 1gb stickor i och det funkar prima. problem uppkommer när man sätter in den tredje stickan ska testa ändra timingen och om inte det hjälper så testar vi ökar volten med...

tycker det är märkligt att detta msi moderkort inte skulle vara 100% kompatibelt med corsair som är en så stor tillverkare av minnen.

Ska även testa att flytta om minnena i slottarna för å se om det har någon påverkan. hoppas någon utav dessa åtgärder löser problemen.

suger att köpa 4gb minnen å bara kunna använda två av dem. :/

tack för svar.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.