Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En vanligt Ohm mätare ser man inte om vatten/olja leder spänning/ström, utan bara att den har motstånd

Man måste nog testa med spänning/ström i vätskan.

Knalla till någon elektriker och låna en ledningstestare, typ sådan där grunka som skickar 500V... ni har väl hört att någon i elutbildningen har get någon stöt på skoj med någon leksak.

Skriver på lite mysko sätt just nu då jag inte sovit på 30tim

Isolationsprovare heter dom, kallas även för megger. Används vanligen för att kolla lindningarna i en motor. Finns även dom som har en högre spänning exempelvis 1000V.
Ang stötar från en sådan lektes det vilt med dom då jag gick på gymnasiet Var väl framme minst 1 gång i månaden och alltid var det någon som fick en, har själv fått en i nacken en gång och det var inte skönaste stället

Permalänk

Konstigt att de låter gymnasiekillar springa runt med såna grejer helt okontrollerat, känns ganska självklart att "someone is gonna get it". Jag skulle inte kunna hålla fingrarna i styr och jag gick ändå ut gymnasiet för ett antal år sedan, hehe

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Isolationsprovare heter dom, kallas även för megger. Används vanligen för att kolla lindningarna i en motor. Finns även dom som har en högre spänning exempelvis 1000V.
Ang stötar från en sådan lektes det vilt med dom då jag gick på gymnasiet Var väl framme minst 1 gång i månaden och alltid var det någon som fick en, har själv fått en i nacken en gång och det var inte skönaste stället

Yep så heter dom visst, fick mig en kyss av sådan när en "vän" hade lagt trådarna på stolen.

Men fordons killarna verkar ha roligt med kondensatorn från tändspolen, laddar upp den och stoppar ner i fickan på någon... sen kommer offret helt ovetandes om faran stoppa ner handen i fickan.. ZAP och handen flyger ur fickan (hoppas ingen står bakom och får armbågen över näsan).

Rätt så sjukt att utsätta folk för sådan fara(liten eller stor?).

Var med om mycket när jag gick fordon och därefter el-automation, fordon hoppa jag av efter att "eldvakten" stod och kolla på när bilen börja pyra när jag sitter i skuffen och svetsar, med svetshjälmen på märker man inte mycket förutom att det lukta lite väl mycket bränt skit (bilen tillhörde en bonde)
Trevligaste var nog inte på el, det var sista terminen och jag skulle göra någon prov jag missat, koppla några 3fas motorer.
Nåja till poängen = ledningarna hängde fritt vid motorn när jag höll på och koppla in det, kontakten var inte inpluggat utan ihop rullad bakom tavlan, så kommer det en idiot och tror att det är hans skit och pluggar in den, fet ljusbåge, kabelbrand, mina kopplings scheman brinner, larmet går, brandsläckare tömms över ett par datorer, brandkåren kommer.

Och jag höll på att få skulden, dock idioten kunde inte förklara varför bara han hade brännmärken på handen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Konstigt att de låter gymnasiekillar springa runt med såna grejer helt okontrollerat, känns ganska självklart att "someone is gonna get it". Jag skulle inte kunna hålla fingrarna i styr och jag gick ändå ut gymnasiet för ett antal år sedan, hehe

Jag som läste mina sista installationskurser på komvux har aldrig varit med om att ungdomselever fått ha tillgång till en megger helt själv.
De är dock helt jävla underbara i sin enkelhet. Ställ in volten och stoppa in i uttaget. (strömmen ska vara bruten. ) och så ser man om det är kortslutning eller överslag nånstans i just den biten av installationen.

Har fått springa runt med en sån en hel del när jag fixade några svarvar på skolan jag gick på innan.

http://www.kjell.com/kjellfakta/dmm/
För den som vill läsa lite om sakerna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Och helt plötsligt kändes all elektronik man hade hemma helt menigslös, jag önskar mig en isolationsprovare i julklapp. Frågan är om det är värt 1500 för att zappa kompisarna, speciellt eftersom man inte kommer ha några kvar efter en vecka

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Konstigt att de låter gymnasiekillar springa runt med såna grejer helt okontrollerat, känns ganska självklart att "someone is gonna get it". Jag skulle inte kunna hålla fingrarna i styr och jag gick ändå ut gymnasiet för ett antal år sedan, hehe

Inte så svårt när den bara låg i ett olåst skåp som alla kände till och när man var ny så var det alltid dom äldre som lärde hur den skulle användas

Permalänk
Medlem

Jag prao på dotcom finns fina fluke grejor för att se kabelbrott i nätverjs´kablar med, visar exakt vart brottet är och vilken kabel. men en grej jag tänkte på, farsan har ett Oscilloskop det är väll till för att mäta ström sväningar eller hur man ska säga? om man kopplar ett sådant till en burk med tex olja?

Permalänk

Nja, Oscilloskop är väl i grunden till för att mäta sinuskurvor hos växelström, men då måste du ju ha en växelströmkälla med en bruten fas i oljan. Vet inte om ocsilloskop generellt sett är känsligare än annan utrustning i de här sammanhangen men det är klart att du kan testa om du har en växelströmsadapter som du kan klippa sönder. Jag skulle inte börja leka med 230v direkt från uttaget. Sen ska man tänka på att Oscilloskop är obehagligt dyra så man bör ju veta vad man håller på med

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Nja, Oscilloskop är väl i grunden till för att mäta sinuskurvor hos växelström, men då måste du ju ha en växelströmkälla med en bruten fas i oljan. Vet inte om ocsilloskop generellt sett är känsligare än annan utrustning i de här sammanhangen men det är klart att du kan testa om du har en växelströmsadapter som du kan klippa sönder. Jag skulle inte börja leka med 230v direkt från uttaget. Sen ska man tänka på att Oscilloskop är obehagligt dyra så man bör ju veta vad man håller på med

Finns billiga (läs några tusen och uppåt) men även dyra för hundra tusen och uppåt.
Finns ett i skolan som har WinXP i sig minns dock inte exakt om det är ett oscilloskop men ser ut som ett iaf

Permalänk
Medlem

okej, jag vet inte hur de funkar du har säkert rätt, jag har bara för mig att de mätte strömkurvor och jag ska inte testa för mina datorer behöver inte oljekylning,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Nja, Oscilloskop är väl i grunden till för att mäta sinuskurvor hos växelström, men då måste du ju ha en växelströmkälla med en bruten fas i oljan. Vet inte om ocsilloskop generellt sett är känsligare än annan utrustning i de här sammanhangen men det är klart att du kan testa om du har en växelströmsadapter som du kan klippa sönder. Jag skulle inte börja leka med 230v direkt från uttaget. Sen ska man tänka på att Oscilloskop är obehagligt dyra så man bör ju veta vad man håller på med

Permalänk

Några tusenlappar är mycket pengar det också

Osciloskop med XP, låter ju spännande men de som jag sett på ett svenskt laserutvecklingsföretag kostar ett par hundra tusen och de måste man ändå koppla till en separat dator. De vi hade på gymnasiet kostade nog inte mer än 5000-6000 och hade då en enkel grön monokrom skärm...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk

Vill man ordna sig ett billig oscilloskop där man bara sysslar med t.ex. högtalarutgångar osv så kan en vanlig TV fungera bra. (totalt värdelös kunskap)

Har man däremot ett oscilloskop men ingen TV så kan man använda oscilloskopet som TV. Visst, bilden blir grön men det funkar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jaha, det måste jag testa, hur kopplar du till TV:n då? bara en avklippt koaxialkabel rätt i tvn då?

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Jaha, det måste jag testa, hur kopplar du till TV:n då? bara en avklippt koaxialkabel rätt i tvn då?

Det är så man ska göra iallafall.
Då kan man "se" ljudet.
Har inte testat själv. Bara läst om det i skolan och min far gjorde det förr när han sysslade med musikanläggningar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

fars oscilloskop tror jag kostade 28 tusen eller något sådant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
fars oscilloskop tror jag kostade 28 tusen eller något sådant

Som sagt finns det många olika typer.
Man kan köpa en multimeter för 89kr och man kan köpa en multimeter för 8000kr

(ett tips, multimetern för 8000 kan mer saker och är bättre. )

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det här ska inte flyttas till modifikationer-hemmabyggen utan till den nyskapade formdelen: "män" som behöver banka sig på bröstet.

Orbajsande så de står härliga till!! (..du "user 101"..)

Har man salt i vatten såleder det ström. Destilerat vatten ska teroretiskt inte leda ström.

Nu ingår väll även jag i banka-sig-på-bröstet-gruppen, men iaf

hej på er

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten leder inte ström heller, som alla som var med på Kemi A-lektionerna i gymnasiet vet. Däremot så är även destillerat vatten en dipol, och tar därför upp extremt små mängder joner från omgivningen, vilket sedan gör vattnet lätt strömförande. I övrigt kan noteras att destillerat vatten innehåller liten halt oxoniumjoner (OH-), vilka gör det aldrig så lite ledande. Kan vi nu sluta diskutera huruvida vatten leder ström eller inte? Rätt svar är: Nej, men jo.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Destillerat vatten leder inte ström heller, som alla som var med på Kemi A-lektionerna i gymnasiet vet. Däremot så är även destillerat vatten en dipol, och tar därför upp extremt små mängder joner från omgivningen, vilket sedan gör vattnet lätt strömförande. I övrigt kan noteras att destillerat vatten innehåller liten halt oxoniumjoner (OH-), vilka gör det aldrig så lite ledande. Kan vi nu sluta diskutera huruvida vatten leder ström eller inte? Rätt svar är: Nej, men jo.

Tomshadweare testade att kyla en dator med destilerat vatten och det fungerade ett tag innan den kortslöts men ingenting förstördes!

Permalänk
Medlem

ja finns två lösningar på problemet

1. Köp en vattenanläggning från Elga eller Millipore (kostar 30 - 60 kkr) som gör kontinuelgit nytt renat vatten (alltså högre renhet än vad vanligt destilerat vatten har) så får du en fin återcirkulation.

2. Köp lite siliconolja (kostar inte jättemassor men ett par tusen kr för en liter). Finns bla att köpa här -->

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

vatten

Men vattnet kommer ju att frysa då? eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Haha, du kommer tillbaka över ett år senare. Fortfarande inne på illaluktande kylning ala kebabkiosk?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Haha, du kommer tillbaka över ett år senare. Fortfarande inne på illaluktande kylning ala kebabkiosk?

Hahah..kan inte släppa de riktigt asså. har fortfarande grejorna liggandes så:P

Permalänk

kolla i galleriet ... var en kille där som gjort en sådan låda du tänkt dig typ .... hör med han hur du kan göra?

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

han använde sig av en typ av mineralolja som är tunn och färglös. sök

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Dator i mineralolja:

http://www.pugetsystems.com/submerged.php

Rullat ett par månader utan problem.

Se det så här:

Det är en kul grej och inte den optimala kylningen.

Se bara till att skaffa fiskar i snören så det ser ut som ett riktigt akvarium

VÅGA VARA ANNORLUNDA

LYCKA TILL

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT