För fjärde kvartalet i rad går AMD med förlust

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Piddeman, ja på 486-tiden

[offtopic]
snackar du total kostnad för behandlingen eller skruv-priset?
totalen innefattar:
- rätt mycket tandläkar-tid (billigt timmarvode? nä)
- en sjujäkla massa tandtekniker tid för att göra kronan ovanpå... iom titanskruvar så används ofta titan i kronbasen - ofta utfräst på cnc-utrustning (billelibilligt i inköp och drift)... gjuta guld är snabbare och billigare i jämförelse - gjuta titan är ungefär så omständigt att det är tvunget att röntgas efteråt för att kontrolera deffekter
- material... vilket del för del inte är "svindyrt", men alla 100 sakerna måste bekosta vidare utveckling för sina företags prylar (majoriteten av forskningen är sponsrad på det viset)

jag kan inte säga exakt om implantat/skruvar, men under de senaste 10-15 åren så har antalet konkurenter/leverantörer på protetikmarknaden tredubblats (om inte mer) - konkuranskrafterna är det inget fel på, men marknaden växer och inte på bekostnad av priserna.

åfan det visste jag inte :P. Aja man lär sig så länge man lever ;).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorcist
Så ett inlägg måste alltid vara "givande" ? Jag kan skaka fram tusentals inlägg på det här forumet som inte är givande överhuvudtaget. Ditt inlägg kan snarare ses som ett hot mot en forumsmedlem, vilket knappast inger ett seriöst intryck från dig som "moderator"....

"§ 1.1 Var trevlig, respektera andras åsikter."

Och som moderatorer är det vårt jobb att döda s.k flamebait i dess linda. Detta kan göras på ett flertal sätt, exempelvis genom hot om replisarier.

Oskars påpekande var inget konstigt. Har man inget att tillföra utöver lite hjärndöd rapande av "AMD rox!!! intal sux!" kan man väl lika väl låta bli att posta?

Och för att referera till ett tidigare inlägg, saknar man nödvändiga faciliteter för att posta något vettigt kanske man inte skall lägga fingrarna på tangentbordet. Bara en liten tanke.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Fyi så är titan en legering och inget man gjuter. Järn gjuter man.

fyi så är titan ett grundämne och den enda metall som används i tandsammanhang i sin rena (olegerade) form (renhetsgrad 2 iofs, lite gasföroreningar)
"guld" i tandläkarsammanhang är 18 karat
gjuta kan man göra med det mesta som har en flytande fas
du gjuter ju t ex vatten när du skapar isbitar genom att hälla det i formen

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Inte alls bra det här, hoppas de kan rycka upp sig ordentligt.. och det relativt snart. Annars har vi problem.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

du har ett litet tankefel där - ingen kommer tvinga Intel att splittras bara för att AMD slutar: monopol pga överlägsenhet är lagligt

Där har du ett stort tankefel! Det spelar ingen som helst roll på vilket sätt ett monopol bildats, den kan alltid splittras.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

men om AMD hade gjort lika mycker reklam för sig som Intel gör, Så skulle dom nog sälja fel prollar. Nästan överallt ser man ''c2d'' Intel inside'' osv. Aldrig Runs best on AMD eller nått liknande :P.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
den kan alltid splittras.

på vilken grund?
inte pga överlägsenhet, men pga hämmandet av konkurens...
som det ser ut idag: skulle AMD lägga av så kommer inte Intel att hindra någon att komma in på PC-marknaden, dock skulle troligtvis ingen orka göra en x86-processor och Intel skulle ha 99% av försäljningen...
kom ihåg, det är USAs lagar, inte EU-regler som gäller

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
men om AMD hade gjort lika mycker reklam för sig som Intel gör, Så skulle dom nog sälja fel prollar. Nästan överallt ser man ''c2d'' Intel inside'' osv. Aldrig Runs best on AMD eller nått liknande :P.

Kom ihåg att Intel är gigantiskt mycket större än AMD och med ett väldigt grepp om marknaden. Vi känner ju bäst till AMD för deras prisvärda Athlon XP och Athlon 64 processorer men under den tiden hade Intel redan avtal med världens största PC tillverkare så de körde med Intel prollar iaf. I siffror omsätter Intel ca 35-40 miljarder dollar medans AMD ligger på 5 miljarder, och blir då omkörda av ICA som omsätter mer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Kom ihåg att Intel är gigantiskt mycket större än AMD och med ett väldigt grepp om marknaden. Vi känner ju bäst till AMD för deras prisvärda Athlon XP och Athlon 64 processorer men under den tiden hade Intel redan avtal med världens största PC tillverkare så de körde med Intel prollar iaf. I siffror omsätter Intel ca 35-40 miljarder dollar medans AMD ligger på 5 miljarder, och blir då omkörda av ICA som omsätter mer

jo iofs.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
på vilken grund?
inte pga överlägsenhet, men pga hämmandet av konkurens...
som det ser ut idag: skulle AMD lägga av så kommer inte Intel att hindra någon att komma in på PC-marknaden, dock skulle troligtvis ingen orka göra en x86-processor och Intel skulle ha 99% av försäljningen...
kom ihåg, det är USAs lagar, inte EU-regler som gäller

Exakt, det är USA´s lagar, dvs antitrust lagarna som reglerar monopolställning.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
på vilken grund?
inte pga överlägsenhet, men pga hämmandet av konkurens...
som det ser ut idag: skulle AMD lägga av så kommer inte Intel att hindra någon att komma in på PC-marknaden, dock skulle troligtvis ingen orka göra en x86-processor och Intel skulle ha 99% av försäljningen...
kom ihåg, det är USAs lagar, inte EU-regler som gäller

USA's lagar? Det är väl de lagarna där de riktar sin försäljning?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Om ni ska börja att göra bättre processorer så intel kan få konkurrens så tror jag mycket väll de har en ny chans att häva in köpare ..

För det kan inte vara så att en processor tillverkare leder hela markanden då vet man var de hittar på när de väll ahr monopol på marknaden..

Men säger bara Intel är riktigt fina grejer

Visa signatur

P4 E6750 Core duo, Geforce 8800Gts Asus P5k , Sound Blaster Audigy Zs , 3,7 Terrabyte, Corsair Twin 2gb,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
har AMD gjort Intel prollar???

Japp, det var ungefär vad man höll på med i AMD's början som företag.
Så här kunde det då t.ex se ut:

Det var väl framåt 1995-96 först som man gjorde processorer helt under eget märke.
*Edit* Korrigerat slarvstavfel.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxim2
Om ni ska börja att göra bättre processorer så intel kan få konkurrens så tror jag mycket väll de har en ny chans att häva in köpare ..

För det kan inte vara så att en processor tillverkare leder hela markanden då vet man var de hittar på när de väll ahr monopol på marknaden..

Men säger bara Intel är riktigt fina grejer

Ja nu när C2d finns så är Intel fina grejer. Men innan c2d så sög Intel

ilg@dd Fan den bilden är som om nån skulle ha varit varit otrogen =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Fyi så är titan en legering och inget man gjuter. Järn gjuter man.

Titan är ett grundämne, som bl.a används till legering, men dock inte endast det.
Du kan även gjuta delar av titan, nackdelen är att det är en ganska så dyr metall.
Här i hembyn finns ett företag som bl.a hanterar mycket titan.
Jag själv har för övrigt roat mej med att svetsa titankomponenter där en tid för ett 10-tal år sedan.
Offtopic iofs, men rätt ska vara rätt.

*Edit*
Sorry, såg att någon redan påpekat detta.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Moderatorer och ni andra som diskuterar off topic. Skulle ni kunna ta era vem som har rätt och fel diskussioner någon annanstans? Det är för fasen snart nyår!

Tack.

----

ON-T:

Jag håller med andra på forumet om att uppköpet av ATi bara drog ner AMD. ATi låg knappast på top varken ekonomiskt eller prestandamässigt när AMD köpte upp ATi så jag förstod inte riktigt hur de tänkte där. Och andra sidan skulle inte AMD haft råd att köpa upp Nvidia.

AMD omsätter för tillfälligt väldigt lite pengar. Det finns många av de 900.000 företagen i Sverige som omsätter mer som inte är stora som Ikea med flera. Skärpning AMD!

Jag hoppas att Phenom kommer att så kallat "rädda" företaget, inte för att jag tror det direkt. Intel ligger snäppet före, ganska långt före faktiskt. Det är ungefär som mellan Nvidia och AMD där Nvidia tyvärr inte har någon större konkurrans.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxim2
Om ni ska börja att göra bättre processorer så intel kan få konkurrens så tror jag mycket väll de har en ny chans att häva in köpare ...

Tanken är god, men av verkligheten bevisad felaktig. Om bättre processorer av automatik betytt bättre försäljning skulle AMD fram till Intels lansering av C2D i det närmaste dominerat marknaden, eller åtminstone kommit över ungefär hälften. Så var inte fallet. Hypotetiskt skulle AMD då haft enorma ekonomiska resurser att spendera på att bemöta den hårdnande konkurrensen som C2D kom att innebära.

I en idealistisk modell av kapitalism skulle bästa prestanda i förhållande till pris vara den avgörande faktorn. Ibland fungerar dessa mekanismer som önskat, i andra fall inte pga faktorer utanför den direkta produktkonkurrensen. Därför existerar kontrollerande mekanismer som handelsavtal och lagstiftning; det skapas inom detta en typ av etiskt ramverk. Nationalekonomi är otroligt intressant, men kanske inte ett tema för Sweclockers, dock är det naivt att se på bataljen mellan Intel och AMD som förenklad till att endast handla om huruvida deras produkter varit bättre eller sämre. Mycket har försegått som snarare ifrågasätter huruvida det kontrollerande ramverket fungerat eller inte.

Till frågan om varför USA:s konkurrenslagar kan påstås diktera den globala marknaden, så finns det vissa saker att ta hänsyn till:
- Både Intel och AMD är USA baserade
- USA i kraft av den största intressenten på den globala marknaden har en oerhörd genomslagskraft, vilket lett till att t ex Europeiska länder ärvt vissa ofördelaktiga handelsavtal
- USA:s utveckling av kapitalism skiljer sig markant ifrån den Europeiska, i och med att den kunde utvecklas fritt ifrån en tidigare socialt bunden hierarki
- Till ovan kan läggas att ifrån tiden av "robber barons" är USA:s marknad fortfarande i våra ögon aningen brutal
- Kina är egentligen den faktor som gjort att vi just nu är mindre påverkade av svängningarna i USA:s ekonomi, men tidigare stod eller föll vi mer eller mindre beroende på hur det gick i USA

Jag borde kanske radera allt jag skrivit, men det får väl bli ett bevis på vad några minuters extra ledig tid på helgen ställer till med!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
USA's lagar? Det är väl de lagarna där de riktar sin försäljning?

mmm, ok, vad skall Sverige (eller tom EU) göra menar du?
införa försäljnings/importförbud? skydds/straff-beskatta?

Ang. bättre processor = vinner marknaden så är det givetvis en "PxPxP"-ekvation (prestanda x pris x PR) som gäller i verkliga världen
Att Intel alltid varit bättre än AMD på att hammra in sitt namn och logga i köparnas hjärnor är erkänt, och där sitter budskapet kvar oavsett om prestandakronan byter ägare

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Och som moderatorer är det vårt jobb att döda s.k flamebait i dess linda. Detta kan göras på ett flertal sätt, exempelvis genom hot om replisarier.

Oskars påpekande var inget konstigt. Har man inget att tillföra utöver lite hjärndöd rapande av "AMD rox!!! intal sux!" kan man väl lika väl låta bli att posta?

Och för att referera till ett tidigare inlägg, saknar man nödvändiga faciliteter för att posta något vettigt kanske man inte skall lägga fingrarna på tangentbordet. Bara en liten tanke.

Jag håller personligen med andra medlemmar i diskussionen dvs om redaktören ska ta det lite lugnt... OM inte, så har moderatorerna på detta forum en ett par veckors jobb framför sig för det finns gott flamebait på detta forum och flera till i denna diskussion kring AMD.

Jag ser framför mig vad som hände: Herr Redaktör kände inom sig en besvikelse och ilska över AMDs resultat, så till den grad att han ej kunde känna igen ett ironiskt inlägg (skämt AMD vs Intel). Han känner en stor frustration och bestämmer sig helt sonika för att visa att medlemmen ej är att betrakta som önskvärd.

Hedersvärt av dig Irlut att försvara din kollega, men i sådana fall så bör Ni kanske vara lite mer konsekventa?

Bara en tanke.

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
buuu för amd :D:p detta på skoj bara så ta inte illa upp nu gubbar !!!

alltså han sa ta inte illa upp för fan chilla, hur kan man va så patriotisk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overlord
Jag håller personligen med andra medlemmar i diskussionen dvs om redaktören ska ta det lite lugnt... OM inte, så har moderatorerna på detta forum en ett par veckors jobb framför sig för det finns gott flamebait på detta forum och flera till i denna diskussion kring AMD.

Jag ser framför mig vad som hände: Herr Redaktör kände inom sig en besvikelse och ilska över AMDs resultat, så till den grad att han ej kunde känna igen ett ironiskt inlägg (skämt AMD vs Intel). Han känner en stor frustration och bestämmer sig helt sonika för att visa att medlemmen ej är att betrakta som önskvärd.

Hedersvärt av dig Irlut att försvara din kollega, men i sådana fall så bör Ni kanske vara lite mer konsekventa?

Bara en tanke.

Som redaktör eller moderator har man 0% egna intressen av hur företagens resultat rapporter. Iaf på den nivån du tror.

Men det är kul att du tror att Irlut behöver försvara

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overlord
Jag håller personligen med andra medlemmar i diskussionen dvs om redaktören ska ta det lite lugnt... OM inte, så har moderatorerna på detta forum en ett par veckors jobb framför sig för det finns gott flamebait på detta forum och flera till i denna diskussion kring AMD.

Oskar gjorde helt rätt... det enda han inte gjorde var att banna alla dom som ifrågasatte en "Du är för bra medlem för att spamma sönder nystartade trådar"-tillsägelse
edit: OK, det är kanske att ta i, men tillsägelsen är befogad och borde kanske tänkas på vid nästa innehållslösa inlägg

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

"Ursprungligen inskrivet av dahl
[B]Som redaktör eller moderator har man 0% egna intressen av hur företagens resultat rapporter. Iaf på den nivån du tror."

- Helt objektiv är man a l d r i g, och någon impuls i hjärnan fick redaktören att skriva dessa rader. Troligen mest irritation, till den grad att han ej förstod att han skojade. Och JA, jag skrev en smiley efter mitt stycke, och NEJ jag tror inte att han spekulerat på börsen.

"Men det är kul att du tror att Irlut behöver försvara :)"

- Roligt eller ej, Irlut kände sig manad att skriva ett par rader, sedan kan du välja ett annat mer neutralt verb om det känns mer diplomatiskt?

Visa signatur

Overlord

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, nog med offtopic nu. Detta gäller _samtliga_.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Inte speciellt förvånande, Dual Core är framtiden. Och Intel regerar när det kommer till Dual Core.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Central Tendency
Inte speciellt förvånande, Dual Core är framtiden. Och Intel regerar när det kommer till Dual Core.

Vad är det Intel gör som får just deras dualcores att vara så bra?
AMD låg länge mycket längre fram än Intel på just dualcorelösningen, nu har ju intel bättre prestanda men det är mer för att de har bättre kärnor, inte bättre dualcorelösningar.

Permalänk

Jo de är intressant de där. Vad är de man tillämpat i strukturen som gör kärnan såpass mycket effektivare vad gäller prestanda i sin helhet? Måste seriöst läsa på mycket nu när man intar the dark side nästa månad. Tjock lön snart

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad är det Intel gör som får just deras dualcores att vara så bra?
AMD låg länge mycket längre fram än Intel på just dualcorelösningen, nu har ju intel bättre prestanda men det är mer för att de har bättre kärnor, inte bättre dualcorelösningar.

Ingen aning faktiskt, jag kan bara siffororna, och dom visar att intels C2D processorer presterar bättre än AMD's motsvarighet.

Permalänk

kan möjligtvis inte AMD göra en processor som spöar Intel? är det en omöjlighet? skärpning AMD!!!

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Avstängd

Ta't lungt BillBoy, det är väl just det Phenom ska göra, hoppas vi.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"