Fortsättning på tråden "Nya bärbara datorer för 1000kr"

Permalänk

Madison har kompleterat sin hemsida med nedanstående:

October 8, 2007
Medison buying Brazilian Company

Medison is buying a Brazilian company. "The company has 40 employees and has a logistic structure that we've been looking for", says Valdi Ivancic. [more to come]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulv3r
jag har knarkat 5 år går jusst nu på subutex vård så jag har erfarenhet av blåsare.

OT: btw.. passande nick

Permalänk
Avstängd

Detta kommer nog hamna i nästa "Dagens Pucko" som RixFM gav ut för något år sen...

Blåsningen som inte gav några pengar alls till förövaren.

Viste från början att detta var fet jäkla skitsnack, och jag kan inte göra något åt att jag ser ner på dom som verkligen inbilda att det skulle vara sant, tyvärr.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop det för 5 öre, inte tappad bakom ett vagn precis, eller bakom flötet.. (fyll gärna i fler tales sätt).. skitit i det blå skåpet.. bla bla

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Effekten av en mytoman med hybris!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

ingen utdelning till förövaren?

skämtar du? i tre månader fick han mellan 100 000 och 200 000 dollar för per reklam och du snackar om ingen utdelning för bluffen?

Detta var nog det bästa "bluffen" i historien.. killen bröt inga lagar alla fick sina pengar och han blev rik

Som jag ser det så var vi alla väldigt naiva i denna fint utänkta reklam jippo

Permalänk
Medlem

Re: ingen utdelning till förövaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odzak
skämtar du? i tre månader fick han mellan 100 000 och 200 000 dollar för per reklam och du snackar om ingen utdelning för bluffen?

Detta var nog det bästa "bluffen" i historien.. killen bröt inga lagar alla fick sina pengar och han blev rik

Hänger inte alls med i hur du menar här, du kan väll utveckla var och varför han har fått några pengar i huvud taget ??

Mvh
Team_AMD

Permalänk

Re: ingen utdelning till förövaren?

Citat:

Öh... skämtar du?
Valdi fick inte en spänn för sina bluffannonser. Förutom ett par stämningshot.
"Marketing by not asking any questions first" funkade ju inte ens för Percy Nilegård

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk
Medlem

Re: Re: ingen utdelning till förövaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammal Kefir
Öh... skämtar du?
Valdi fick inte en spänn för sina bluffannonser. Förutom ett par stämningshot.
"Marketing by not asking any questions first" funkade ju inte ens för Percy Nilegård

Not true...

"2 backar läsk... trevligt trevligt!"

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk

Re: Re: Re: ingen utdelning till förövaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurfus
Not true...

"2 backar läsk... trevligt trevligt!"

Jag trodde det var för Farbror Barbros föreläsning i HiFi-avdelningen

Visa signatur

Don't get up gentlemen,

Permalänk
Medlem

hmmm såhär mena jag ... Man går ut i media och snackar om tex "32" hd tv för 2 tusen tex... på dom orden klistras typ varenda jurnalist och vill ha en intervju med en.. Då kallar man till presskonferans där man förklarar att man har hittat ett sätt till att få ut de fina aparaterna till nästan alla "svenson"(inget rasistiskt utan bara tales sätt) familjer.

Media kanske tiom blir skeptiska men tom dålig reklam e reklam... I detta fall antar vi att media köper och sväljer betet och kroken som de gorde med Valid.. De sätter ut den "stora" nyheten och då är jakten igång... Allt jag behöver nu e en halvtaskig sida där jag kan sälja anons platser.. Självklart så vill ju alla kolla upp det dom hört och kollar in sidan där jag lagt ut reklam för de firmor som bjudit mest. För igenom min bluff har ingen blivit av med pengarna och ingen fått en TV för att inte nämna att jag skulle varit nöjd med mig själv och mina pengar som jag hovat in via reklam på sidan...

Nu vet ju inte jag om detta var förloppet som utspelade sig men det stinker åt det hållet för mig

PS: detta var bara en teori och inget jag planerat att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

hmmm såhär mena jag ... Man går ut i media och snackar om tex "32" hd tv för 2 tusen tex... på dom orden klistras typ varenda jurnalist och vill ha en intervju med en.. Då kallar man till presskonferans där man förklarar att man har hittat ett sätt till att få ut de fina aparaterna till nästan alla "svenson"(inget rasistiskt utan bara tales sätt) familjer.

Media kanske tiom blir skeptiska men tom dålig reklam e reklam... I detta fall antar vi att media köper och sväljer betet och kroken som de gorde med Valid.. De sätter ut den "stora" nyheten och då är jakten igång... Allt jag behöver nu e en halvtaskig sida där jag kan sälja anons platser.. Självklart så vill ju alla kolla upp det dom hört och kollar in sidan där jag lagt ut reklam för de firmor som bjudit mest. För igenom min bluff har ingen blivit av med pengarna och ingen fått en TV för att inte nämna att jag skulle varit nöjd med mig själv och mina pengar som jag hovat in via reklam på sidan...

Nu vet ju inte jag om detta var förloppet som utspelade sig men det stinker åt det hållet för mig

PS: detta var bara en teori och inget jag planerat att göra

Ja?
Han får jättemycket reklam -> folk är villiga att köpa skiten. Han lyckas inte sälja något. Ingen får någon produkt - ingen tjänar någar pengar.

Det fanns ingen reklam på sidan. Eller, det fanns först men den hade han gjort själv på eget bevåg och satt upp tele2, microsoft m.m. som partners men de har inte betalat ett öre och tvingade honom att ta ner "annonserna".

Permalänk

Vad händer på deras hemsida? Ska dom öppna en egen webb-butik?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Läkerolmumsaren
Vad händer på deras hemsida? Ska dom öppna en egen webb-butik?

Valdi verkar ha möblerat om lite på sidan men det är ju samma skräp som tidigare. Tomma rutor som fortfarande länkar till Tele2 och live messenger om man klickar på dem, hänvisningar till infocare för service, hänvisningar till 2CO för betalning, etc etc...
Och det bästa av allt, första frågan i FAQ:
Q: Why can't I buy a laptop now?
A: Just now you can't order any laptops because we are busy completing the delivery of the ones we have already sold. Once that has been done, we will resume taking new orders.

Säkert, Valdi.
Säkert...

Visa signatur

Don't get up gentlemen,

Permalänk
Medlem

Ny artikel på aftonbladet.se:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1133214.ab
Skriven av samma strålande journalist (obs! sarkasm!) som en gång i tiden skrev den artikel som satte fart på hela historien.

Medisoncelebrity.com:s nya design skapar fler frågetecken än någonsin. Samma gamla texter, de försöker inte ens hitta på någon trovärdig undanflykt till varför datorerna inte kommer. Fortfarande arbetar de på att få igång en fungerande telefonlinje(!). Jag hade nästan trott att de hade gett upp, men nu visar det sig att de fortfarande är igång, dock utan att komma en millimeter närmare sitt mål. Det är synd om alla de som beställt, men mest är det kanske ändå synd om Robert & Valdi. De verkar inte riktigt leva i samma universum som vi andra...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vonAnka
Skriven av samma strålande journalist (obs! sarkasm!) som en gång i tiden skrev den artikel som satte fart på hela historien...............

Om du nu absolut måste kasta skit på en journalist, så bör du iaf se till att ha torrt på fötterna..
Johanna Melén är knappast att betrakta som den som "satte fart på hela historien".
Vad du skriver är ju bara onyanserat skitsnack (OBS! Inte sarkasm.) som ev. nytillkommna och ej insatta läsare kanske sväljer.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Skriven av samma strålande journalist (obs! sarkasm!) som en gång i tiden skrev den artikel som satte fart på hela historien.

Medisoncelebrity.com:s nya design skapar fler frågetecken än någonsin. Samma gamla texter, de försöker inte ens hitta på någon trovärdig undanflykt till varför datorerna inte kommer. Fortfarande arbetar de på att få igång en fungerande telefonlinje(!). Jag hade nästan trott att de hade gett upp, men nu visar det sig att de fortfarande är igång, dock utan att komma en millimeter närmare sitt mål. Det är synd om alla de som beställt, men mest är det kanske ändå synd om Robert & Valdi. De verkar inte riktigt leva i samma universum som vi andra...

Lurad? Jag trodde att alla fick tillbaka sina pengar från 2CO? Konstigt.

Permalänk
Medlem

Sannolikt fick alla de som "bråkade" med 2CO pengarna tillbaka, de andra kanske de tänker att de "glömmer". Seriöst isåfall, not.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hedersmedlem

too good to be true.

Var rätt skeptisk faktiskt men fanns fortfarande en liten bit i mig som hoppades att det vara sant. Men chockad eller besviken är jag knappast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
bomber3
Förutom att den är billig tycker jag det är lite spännande att den klarar av i stort sätt vad som helst. Att tappas hårt om och om igen, och att varken vatten, sand eller smuts kan komma in oavsett hur man hanterar den (kan kasta den i ett gyttjehål),

vem sitter i ett gyttjehål och surfar???,då har man nog andra behov än en bärbar tycker jag!!! typ ett hem eller nåt

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Om du nu absolut måste kasta skit på en journalist, så bör du iaf se till att ha torrt på fötterna..
Johanna Melén är knappast att betrakta som den som "satte fart på hela historien".
Vad du skriver är ju bara onyanserat skitsnack (OBS! Inte sarkasm.) som ev. nytillkommna och ej insatta läsare kanske sväljer.

Nej, jag måste inte absolut kasta skit på en journalist, jag bara hävdar att två usla artiklar av Johanna Melén (publicerade 07-07-25) var det som gjorde den här affären till vad den är. Före hennes artiklar var det bara en lokalnyhet i en småländsk webbtidning och en snackis i vissa datorkretsar. Efter hennes artiklar blev det en världsnyhet.

Artiklarna jag syftar på kan läsas på följande länkar:
http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article553593.ab
http://www.aftonbladet.se/it/article553596.ab

Så, har du inget bättre att komma med tycker jag att du åtminstone kunde be om ursäkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej, jag måste inte absolut kasta skit på en journalist, jag bara hävdar att två usla artiklar av Johanna Melén (publicerade 07-07-25) var det som gjorde den här affären till vad den är. Före hennes artiklar var det bara en lokalnyhet i en småländsk webbtidning och en snackis i vissa datorkretsar. Efter hennes artiklar blev det en världsnyhet.

Artiklarna jag syftar på kan läsas på följande länkar:
http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article553593.ab
http://www.aftonbladet.se/it/article553596.ab

Så, har du inget bättre att komma med tycker jag att du åtminstone kunde be om ursäkt.

Computersweden t.ex skrev om denna Medison Celebrity för 1000:- 2007-07-24 14:38..
Man nämnde den för övrigt redan 2007-03-27 06:03 när den kostade 3000:-. vilket redan då ansågs som en smula för billigt för att vara sant.
Jag ser ingen som helst anledning att be om ursäkt för att du far med vilseledande information och påstår att Johanna Melén skulle vara en dålig journalist..
Berätta förresten vad det är som gör/gjort henne till en dålig journalist..
Vad jag kan se i artikeln så informerar hon om att laptopen finns, eller iaf enligt Medison är på G. Däremot varken hyllar eller dissar hon den. Kort sagt en helt vanlig intervju och mediarapportering.
Vari ligger det "usla" i artiklarna? Är det det faktum att hon liksom en rejäl hög andra människor inte kunde förespå att Medison inte kunde få igång leveranserna? (Om det nu ens fanns på dagordningen hos Medison).

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vari ligger det "usla" i artiklarna? Är det det faktum att hon liksom en rejäl hög andra människor inte kunde förespå att Medison inte kunde få igång leveranserna? (Om det nu ens fanns på dagordningen hos Medison). [/B]

Det usla ligger i att artiklarna inte innehåller ett uns källkritik. Hade Melén orkat surfa in på Medisons hemsida hade hon enkelt kunnat konstatera att någonting inte stod rätt till. Sidan var ju vid den tiden (och är väl fortfarande, trots vissa utrensningar) full av minst sagt märkliga påståenden.
I artiklarna påstår hon att Medison datorn finns, inte, som var fallet, att några personer utan tidigare erfarenhet av datortillverkning hävdade att den fanns. Det är en stor skillnad. Vidare citerar hon en "expert" som hävdar att komponentkostnaden ligger på "500, max 1000 kronor". Ett ganska uppseeneväckande påstående, som en journalist insatt i frågan skulle kollat upp bättre. Ett enkelt telefonsamtal till någon i branchen hade räckt.
Kanske är Melén inte en särskilt dålig journalist, kanske är det någon redaktör eller någon annan på tidningen som borde gripit in. Jag jobbar inte inom tidningsbranchen och vet inte hur den fungerar. Om jag reviderar min tidigare utsaga och säger att ariklar undertecknade av Melén på aftonbladet.se ofta är dåliga har jag sagt allt jag har fog för i den frågan.
Vidare står jag fast vid att Meléns artiklar satte fart på historien. Inte gav upphov till eller skapade, men just satte fart. Det var på aftonbladet.se som den stora allmänheten först fick läsa om Medison Celebrity, och Aftonbladets artiklar användes därefter ofta som ett argument för Medisons trovärdighet. ("Eftersom Aftonbladet som är en stor tidning skirver om Medison-datorn, måste den finnas.")

Permalänk

Håller med vonAnka. Detta är ju bara usel källkritik och extremt dåligt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det usla ligger i att artiklarna inte innehåller ett uns källkritik. Hade Melén orkat surfa in på Medisons hemsida hade hon enkelt kunnat konstatera att någonting inte stod rätt till. Sidan var ju vid den tiden (och är väl fortfarande, trots vissa utrensningar) full av minst sagt märkliga påståenden.
I artiklarna påstår hon att Medison datorn finns, inte, som var fallet, att några personer utan tidigare erfarenhet av datortillverkning hävdade att den fanns. Det är en stor skillnad. Vidare citerar hon en "expert" som hävdar att komponentkostnaden ligger på "500, max 1000 kronor". Ett ganska uppseeneväckande påstående, som en journalist insatt i frågan skulle kollat upp bättre. Ett enkelt telefonsamtal till någon i branchen hade räckt.
Kanske är Melén inte en särskilt dålig journalist, kanske är det någon redaktör eller någon annan på tidningen som borde gripit in. Jag jobbar inte inom tidningsbranchen och vet inte hur den fungerar. Om jag reviderar min tidigare utsaga och säger att ariklar undertecknade av Melén på aftonbladet.se ofta är dåliga har jag sagt allt jag har fog för i den frågan.
Vidare står jag fast vid att Meléns artiklar satte fart på historien. Inte gav upphov till eller skapade, men just satte fart. Det var på aftonbladet.se som den stora allmänheten först fick läsa om Medison Celebrity, och Aftonbladets artiklar användes därefter ofta som ett argument för Medisons trovärdighet. ("Eftersom Aftonbladet som är en stor tidning skirver om Medison-datorn, måste den finnas.")

Källkritik? När man intervjuar Robert Klanjac, Nordenchef för Medison? Känns det nödvändigt?
Vad jag kan se i artiklarna hävdar hon ingenstans att datorerna "finns", däremot ger intervjuoffret det intrycket..
För övrigt ser jag det inte nödvändigt för en journalist att vara datortekniker, journalistens uppgift är att förmedla intressanta intervjuer och bevaka och dela med sej av nyhetsflödet i samhället..
Angående Celebrity så var det på tapeten att den inte existerade redan i Mars 2007 när man då "sålde" dessa för 3000:-.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt fel ilg@dd klart att hon har ansvar för en sådan artikel i en av Sveriges största tidningar, hon borde faktiskt be om ursäkt till dom som trodde på artikel och allt besvär det orsakat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeza
Helt fel ilg@dd klart att hon har ansvar för en sådan artikel i en av Sveriges största tidningar, hon borde faktiskt be om ursäkt till dom som trodde på artikel och allt besvär det orsakat.

Mycket möjligt att det fungerar så på den planet du härstammar från, men de uppmärksamme från Tellus ser ganska snabbt att damen ifråga enbart rapporterar vad Robert Klanjac, Nordenchef för Medison säger i en intervju, och vad Aftonbladets teknik-expert, Peter Pettersson tycker i frågan.
Om nu någon skall bära hundhuvudet så är det väl isf Aftonbladets teknik-expert, Peter Pettersson..
Fast jag har svårt att se varför journalister på AB skulle ta notis om vad folk på Swec skriver på swecs forum.. Ta istället upp frågan med journalisterna själva per mail eller så, då får dom iaf reda på att den vrickade kritiken existerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja man kan skita i att köpa tidningen också vilket många verkar göra just nu med den brakförlusten de gjorde sista kvartalet.

Permalänk

Skulle inte Medison gå ut med en pressrelease denna vecka

ska bli kul att höra vad dom har att säga denna gång.

Permalänk

Sagan fortsätter:

November 19, 2007

Another Brazilian Company

Medison is about to buy yet another Brazilian company. "The company has 80 employees and it is logical to add this kind of company to Medison", says Valdi Ivancic.
[more to come]

November 19, 2007
Atalho now a part of Medison

Medison proudly presents the Brazilian company Atalho Equipamentos as a part of the company. Atalho's commercial director, Jorge Farsetti, says this is a great opportunity for Atalho to grow outside the Brazilian market.

http://medison.se/newseng.html

Hur många brasilianska företag behöver snubben innan datorerna kan skickas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av respektlos
Sagan fortsätter:

November 19, 2007

Another Brazilian Company

Medison is about to buy yet another Brazilian company. "The company has 80 employees and it is logical to add this kind of company to Medison", says Valdi Ivancic.
[more to come]

November 19, 2007
Atalho now a part of Medison

Medison proudly presents the Brazilian company Atalho Equipamentos as a part of the company. Atalho's commercial director, Jorge Farsetti, says this is a great opportunity for Atalho to grow outside the Brazilian market.

http://medison.se/newseng.html

Hur många brasilianska företag behöver snubben innan datorerna kan skickas?

Ja och vad är det för företag egentligen? Informationen var ju inte direkt överväldigande. Är det väverier måntro? Med tanke på att han säger att det var logiskt att köpa bolaget lär det väll dock röra sig om tillverkare av dumstrutar.

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!