Permalänk
Medlem

Error! System Fan Failed

Hejsan!!

Har ett litet problem . Jag har den nya Volvo datorn, men tröttnade på chassit så jag bytte ttill ett Antec Nine Hundred, plus att jag köpte ett nytt Nätagg Antec Quattro .
När jag hade pulat ihop allt o installerat windows xp så vi reboot får jag upp ett meddelande " Error System Fan Failed press F2 to cont...

jag trycker f2 o datorn startar upp som vanligt. Jag har testat olika grejer men det som hjälpte är att jag stoppade in provisoriskt en vanlig 80 mm fläkt i moderkortet (ett 3 pins ) så försvann problemet. Men så fort jag plockar ut den så kommer meddeandet upp igen.

Jag har inte plats för en fläkt till därav så vill jag kolla med någon som nån har nån lösning på detta så jag slipper byta ut mitt moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har samma problem, någon som vet en bra lösning?

Permalänk
Hjälpsam

Gå in i BIOS och ta bort varvchecken för den fläkt som varnar eller har jag missat något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Moderkortet lär ju vara inställt på att varna om fläkten inte funkar. Om du har ett låst bios och sen kopplar bort den fläkten och ansluter det till nätaggregatet (har jag förstått det rätt?) så kommer den ju varna för vad den ser så går inte fläkten alls Om du har låst bios antar jag att enda lösningen är att plugga in en fläkt där och limma fast den i chassit eller något i den stilen.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Gå in i BIOS och ta bort varvchecken för den fläkt som varnar eller har jag missat något?

Du har inte missat något.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Nej ni har inte missat nått.

Men det finns tyvärr inget i BIOS som jag kan stänga av det på.
Jag gjorde ¨så att jag tog bort originalfläkten som satt i lådan o bytte ut den till en 3:pins kontakt som jag pluggade i moderkortet. Problemet är löst men jag tycker inte om det...måste köpa en fläkt med neonljus.

Tackså mycket ni som har försökt hjälpa mig.

Visa signatur
Permalänk

Man bör väl kunna bygga någon kontakt man kan sätta på mobot somlurr den att där sitter en fläkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad heter datorn/moderkortet?
Det brukar nästan alltid finnas möjlighet att stänga av den checken i bios, antagligen har du inte letat tillräckligt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ibland måste man väl aktivera "advanced options" i BIOS för att komma åt vissa inställningar?? Men det är alltid lurigt med företagsdatorer....brukar vara mycket speciallösningar....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)