Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kväve kylning?

Jag har alltid undrat hur det funkar med kvävakylning till dator... Finns det äns att köpa?

Kväve ligger väl på runt -190 grader och så fryser väl komponenterna? Eller kan nån förklara lite mer ingående hur detta fungerar?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

kväve kan du köpa på aga eller air liquide

Visa signatur

AMD 6000+ 3,3ghz. 4gb XMS2-6400 800MHz. BFG 8800gts 320mb 684/930.
ASUS m2n-sli deluxe. 74gb raptor. 3st samsung 500gd. 1st samsung 320gb
10765p 3dmark06. 8065p pcmark05 lightsmark 216,1

Permalänk

Mousepoten är inte precis billig att tillverka den heller.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Med med kväve så kan det väl omöjligt finnas en gräns på hur högt du kan klocka? Komponenterna lär väl sluta fungerar innan dom blir överhettade?

Och vet nån var det går att köpa så man kan ta sig en liten titt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Komponenterna lär väl sluta fungerar innan dom blir överhettade?

Och vet nån var det går att köpa så man kan ta sig en liten titt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av super moren
kväve kan du köpa på aga eller air liquide

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok Mittens så jag antar att komponenterna faktiskt slutar fungera innan dom blir överhettade iaf...? Trevligt svar man fick.

Jo det där med kväve. Måste man inte ha nån speciel utrustning till det, var ju de ja syftade på kväve kan man alltid få tag på....

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kolla in den här filmen: http://youtube.com/watch?v=FPSZXmLdPno

Tom's Hardware överklockar en Pentium 4 till 5 Ghz med kvävekylning.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

du måste skaffa dig kunskap först tycker jag börja lätt med torris som ligger runt - 78 grader innan du ger dig på kväve !!! kväve är mycket farligare att hålla på med om du inte vet vad du ger dig in på.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vet att Kväve inte är nåt att leka med och skulle nog aldrig använda det i syfte till datorer men skulle bara va kyl och se hur en kväve anordning ser ut och vad priset ligger på

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

sist jag frågade låg priset per liter på 16kr !!! ska du ha 20 liter får du räckna med 320kr + hyra av ln2 behållaren med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok. Som sagt kommer nog aldrig hålla på med Kväve livrädd om nåt skulle gå fel när tjejen är själv hemma framför datorn så.

Men antar att det blir en jävligt dyr historia om man håller på med kvävekylning. Går inte komponentera lättare sönder vid sånna temperaturer?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hur snabbt förbrukas kvävet egentligen? Känns som om kontinuerlig användning blir otänkbart av kostnadsskäl!?

Permalänk
Medlem

Det är inte till för permanent kylning utan för att få fram testvärden att skryta med

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Men skulle väl kunna användas till permanent användning om man lägger ner energi på en sådan anordning?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

TS: byt namn, ta gärna bort första ordet då...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

I en kryotek tank alltså tanken du förvara kvävet i är kvävet kvar i 1-2 dar, du får inte köra en sån tank i din bil då kväven kan tränga ut syret (lagar ftl^^) Men om du har en tank kan man få gratis kväve om man ber snällt, kvävet är bara en biprodukt då man gör flytande syre...

men låna en sån tank från skolan och hämta några liter, så fixar du bara ett fett koppar rör och en platta av silver

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

I teorin skulle du väll kunna köra med en platta i diamant då det leder värme mycket bättre än silver, fast det skulle naturligtvis kosta sjukt mycket, även om man använder o förfinade industridiamanter

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk

jo jag sa inte det gå inte så många kan skaffa en platta av EN diamant, luftbubblor kommer ju fucka allt så att säga, men en beläggning skulle man ju kunna kosta påsig

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06