Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dira
TV4 kan inte leverera regionala sändningar via parabol. Så troligen inte. Svt har massa kanler för just detta. Har Canal Digital som leverantör.

Men nu är det ju inte frågan om parabol... Borde väl vara väldigt enkelt att släppa på regionala sändningar för telia.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få Telias digital-TV pga. att jag bor för långt från telestationen.

EDIT: Jahapp, nu plötsligt kan jag få det. Har inte kunnat få det tidigare.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Testade deras erbjudande, men sa upp avtalet igen. Högre ping, sämre ner/uppladdning oavsett om man kopplade in prylarna eller ej. (Dom sätter en profil som stryper ner hastigheten med 5MBit/s).

Kollar sällan TV, men lirar ganska mycket.
Har 24/2

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Medlem

Re: Telia DigitalTV?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Har fått ett erbjudande om att skaffa Telia DigitalTV, kanalpaket Multi.
Och så vitt jag förstått så är det inga utgifter alls?
Varken startavgift, månadsavgift, kortavgift, boxeravgift eller några som helst andra utgifter det först året?
Så det är väl bara och teckna, och sedan säga upp det 9 månader efter att man tecknat då det är 3 månader uppsägningstid?
Problemet är väl att man måste ha "boxen" brevid modemet.
Vad tror ni om Telias erbjudande?
Försämars responstiden, hastigheten eller något på bredbandet med DigitalTVn? Har telia 24,2 i dagsläget.

Mkt tacksam för alla svar =).
VH/Kicken

Det är varken startavgift, månadsavgift eller kortavgift de 12 första månaderna. Så det blir absolut inga utgifter öht först året, stämmer bra.
Det med teckningen och uppsägningen stämmer bra med.

Digital-TV-boxen måste vara kopplad till modemet, ja, men det är bara att dra en längre TP-kabel den biten. Trådlöst nätverk är inte att rekommendera, men kan fungera. Dock ingenting som Telia ger support för, när du har det mellan modemet och digital-tv-boxen alltså.

Jag tycker Telias erbjudande är grymt bra, förutom att de inte har kanal 3, vilket jag skulle sakna om jag tecknade mig hos dem.

Responstiden då:

Antar att du har 23/2.5 nu och har "patchat" modemet?
När du har tjänsten 24Mbit så blir den automatiskt kapad till 14Mbit för att man smärtfritt ska kunna titta på TVn. Övriga bandbreddar är oberörda.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Har telia digital TV samt 8/1 bredband.

Pingen är skyhög samt att man tankar ner i 350kb/s max nu mot 820kb/s förut.
Dock så tjata jag som fan på Telia om de förut men dem säger att jag måste byta router.

Fast vem pallar de när så många har problem endå. Som om att kasta pengarna i sjön :I

Visa signatur

Antec P183 | Intel Core i7 860 (2.8GHz) | Asus P7P55D Pro | OCZ Gold XTC DDR3 3x2GB | Corsair CMPSU-750HX 750W | Radeon HD5850 1GB

OS: Windows 7 x64bit

Permalänk
Medlem

Skulle vilja få lite klarhet i detta.... Om man har 8mbit så får man extra bandbredd av telia för bara digital tv, alltså påverkas inte mitt övriga "data-internet" av tv:n? Det är bara 24 mbit:arna som får sämre hastighet?

Om det är såhär ska det beställas direkt!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Har 24MB/s nu. Men kommer hastigheten kapas hela tiden då om jag förlänger och får digital tv på köpet? Eller internetet blir bara slöare under den tiden som jag använder boxen och tittat på tv? Och övrig tid så har uppkopplingen samma hastighet som innan?

Permalänk
Medlem

Jag nappade på deras erbjudande och har 24/1 men kommer upp till 14 mbit i tptest. När de kopplat in tjänsten fick jag bara ut 5 mbit och då var inte digitalbox och sånt inkopplat. Det slöar ner linan något fruktansvärt så tänk både två och tre gånger innan ni hoppar på erbjudandet. Jag ringde och lyckades häva kontraktet så nu är jag tillbaka på mina 14 mbit igen.

Jag hann inte ens få digitalboxen och jag vågar inte ens tänka på hur segt internet skulle varit om jag sett på tv och surfat samtidigt!

Permalänk

Ligger på 11 MBit nu när jag gör Tptest på mitt 24 MBit. Vad tror ni det kommer ligga på när jag beställt digital tv? Men varför måste dom "kapa" ens bredband? Skulle ju förstå om bredbandet blev slöare när man väl tittade på tv men varför drar det ner hastigheten alltid? Förstår verkligen inte hur dom har tänkt där.

Permalänk
Avstängd

11-6 när boxen är på...

Permalänk

Men sänks det inte även om boxen är avstängd eller?

Permalänk
Avstängd

jo de ställs ner till 16 men du är ju under det ändå...

Permalänk

Ja men han som skrev här ovanför fick ju ut 14Mbit av sitt 24. Och när han hade köpt telia digital tv också så hade han helt plötsligt bara 5Mbit utav 14 som han hade från början. Jag tror inte riktigt man kan tänka så som du gör.

Hur ska jag göra? Erbjudandet med gratis digitaltv när man förlänger abonnemanget går ut på tisdag. Tror ni jag kommer märka av mycket skillnad i förlorad hastighet?

Permalänk
Medlem

Några tips på hur man ska lyckas få prata med nån på telia som är lite insatt i vad ping är?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Vad vill du prata om? Har du ip-tv och fått högre ping eller vad är problemet?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Exakt. Alla jag pratat med vet inte vad ping, interleave eller buffert är.
Jag har avbeställt digitaltv men de har inte kopplat ur felkorrigeringen.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

jag beställde det för 1mån sedan, brukade ligga på 16-18mbit i tptest, 5min efter beställningen så sjönk det till 6.45mbit, och det har det varit konstant sedan dess. Fick ju ett nytt modem med, och kopplade inte in det förren idag, men med det nya modemet så steg det till 11.65mbit. Har inte kopplat in TVn än, men ska göra det strax, ska rapportera om bildkvalitén ikväll.

Permalänk

Det verkar inte ha klarnat ännu vad Telia DigitalTV innebär för uppkopplingen. Så för att klargöra detta:

- Synken sätts till 14Mbit oavsett vilken tjänst du har.
- Pingen mot nätet (gateway) går från 6-7ms till 20-25ms, detta pga att man lägger på interleave för att tvtjänsten skall vara mer stabil och lida av mindre eller förhoppningsvis inga bildstörningar alls.
- Du har ingen möjlighet till mer än 1Mbit upstream (Annex-A)
- När du kopplar in digitaltvboxen används 4-6Mbit av dessa 14Mbit för att få hem tvkanalen du tittar på, hur mkt bandbredd som behövs beror på vilken kanal du tittar på. SVT1 / SVT2 är vanligtvis de "tyngsta" kanalerna.

För dig som har 24Mbit tjänsten:
Din hastighet blir alltså ca 11-13Mbit med digitaltvboxen avslagen (varför den inte blir 14 går jag inte in på). Slår du på digitaltvboxen tas ytterligare 4-6Mbit i anspråk. Det lämnar kvar ca 6-9Mbit till vanligt internetanvändande.

För dig som har 0.25Mbit/2Mbit/8Mbit tjänsten:
Ditt modem synkar upp i 14Mbit, digitaltvn tar 4-6Mbit av det när du har boxen påslagen. Kvar har du ca 8Mbit synk. I det läget så begränsar man surfen (via strypning på vlan) till den tjänst du pröjsar för.

EDIT: Varför hastigheten sjönk så mycket för dig Beater (ända ner till 6.45Mbit) utan att ens ha inkopplat någon digitaltvbox är för att du mest troligt hade det ett svart trippleplaymodem. De ger en synk på ca 7.5Mbit. Bättre med silvermodemet du har nu antar jag.

EDIT #2: Ojdå, detta var en riktigt gammal tråd som återupplivades.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av RocketZ
EDIT: Varför hastigheten sjönk så mycket för dig Beater (ända ner till 6.45Mbit) utan att ens ha inkopplat någon digitaltvbox är för att du mest troligt hade det ett svart trippleplaymodem. De ger en synk på ca 7.5Mbit. Bättre med silvermodemet du har nu antar jag.
[/QUOTE]

Du har precis rätt, hade svart modem innan, och silverfärgat nu.
Och som du mer skriver, jag har runt 11mbit om TVn är av nu, och runt 6.5 om jag har TVn på.

Bra förklarat inlägg av dig.

Ang. bildkvalitén, den är helt ok, inget pixligt vad jag märkt. Har ifs mest kollat på Canal Plus (sport)

Permalänk
Medlem

Tråden må vara gammal, men fortfarande intressant

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Inaktiv

Vi kan nu få Telias bredbands-tv i vårat Fibernät utan krav på att man måste ha bredband. Vet inte vad det betyder, men skulle gissa på att det är att man inte behöver ha bredband via Telia.

Jag sitter idag på Kabel-tv från Tele2Vision och finns inga möjligheter för digital-tv förutom via Telia. Tele2Vision har inga planer på att uppgradera till digitalt hos oss i Bollnäs, sa dom på Kunstjänst.

Hur är bildkvaliten via Telias bredbands-tv jämfört med kabel-tv?

Permalänk

Hastighet när man laddar ner?

Hej lånar tråden lite..

Jag är sugen på att skaffa telia digital-tv.

Jag har 24/2 nu och laddar just nu ner i max 2 Mbit/s och tänkte höra vad ni tror att man kommer ligga i om man skaffar digitaltv.

Tacksam för svar och om ni vill säga hur mkt segare ni laddar i efter att ni skaffat digitaltv.

MVH Christian

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu beställt Telia Digital-TV och får min box nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Re: Hastighet när man laddar ner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrillesaaf
Hej lånar tråden lite..

Jag är sugen på att skaffa telia digital-tv.

Jag har 24/2 nu och laddar just nu ner i max 2 Mbit/s och tänkte höra vad ni tror att man kommer ligga i om man skaffar digitaltv.

Tacksam för svar och om ni vill säga hur mkt segare ni laddar i efter att ni skaffat digitaltv.

MVH Christian

Tankar du bara i 2 Mbit/s så känns det som om något är väldigt fel på din anslutning. Är det 2 MB/s så är det lite mera normalt. Hursomhelst så tycker jag att du skall läsa RocketZ's inlägg några inlägg upp ifall du nu inte har gjort det.

Permalänk
Medlem

Allt funkar perfekt för mig!
Det jag retar mig på är att det tar 30-45sek att starta upp dekodern varje gång bara. Drygt att se timglaset....

Permalänk
Medlem

Fick hem bredbandet och digital tv:n förra veckan och har 24 tankar som snabbast i 1.1 när jag laddar hem och tv:n är avstängd och min tv hackar som fan! verkar som modemet kopplar ner ibland för tv:n fryser o så blinkar dsl lampan en stund och sen börjar den lysa och tv:n fortsätter!
Funderar p åatt skicka tillbaka skiten!
Ingen som vet varför det kopplar ner?

Permalänk
Medlem

Har ni 8mbit så beställ för fan inte den här skiten. Min ping till sunet har fyrdubblats och nerladdningshastigheten har delats på tre.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja läsa vad ni beställer?

Detta är saxat direkt från Telias hemsida och är inte dolt på något sätt:
"Bredband via telejacket
Upp till 0,25 Mbit/s, upp till 0,5 Mbit/s eller upp till 2 Mbit/s
Ingen skillnad i surfhastighet vid samtidigt tv-tittande.

Upp till 8 Mbit/s
Bor du mer än ca 1,5 km från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten på datorn bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar.

Upp till 24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 6 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 6 Mbit/s). Du får alltså ca 8 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.

Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv.

Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet. Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms. "

Permalänk
Medlem

Hur långt efter boxen kom kanalkortet? är svenska filmer med svensk undertext på kanal +?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklazz
Hur långt efter boxen kom kanalkortet?

Jag fick mitt startpaket (en dvd-fodral) med avtal, boxkoder och manual före boxen. Min box kom idag, så ska skunda mig hem efter jobbet och koppla in den.

Det är alltså inget kort till boxen längre, utan koder.