Permalänk
Medlem

Telia DigitalTV?

Har fått ett erbjudande om att skaffa Telia DigitalTV, kanalpaket Multi.
Och så vitt jag förstått så är det inga utgifter alls?
Varken startavgift, månadsavgift, kortavgift, boxeravgift eller några som helst andra utgifter det först året?
Så det är väl bara och teckna, och sedan säga upp det 9 månader efter att man tecknat då det är 3 månader uppsägningstid?
Problemet är väl att man måste ha "boxen" brevid modemet.
Vad tror ni om Telias erbjudande?
Försämars responstiden, hastigheten eller något på bredbandet med DigitalTVn? Har telia 24,2 i dagsläget.

Mkt tacksam för alla svar =).
VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha 2.5Mbit upload med Digital TVn hade jag för mig att det var..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Vet två st som hoppade på erbjudandet, de har båda returnerat sina grejer.

Downloaden sjönk för den ena från 20Mbit/s till drygt 3Mbit/s.

Pingen gick även upp ordentligt för båda.

Det gick i praktiken bara att se på 4 kanaler eftersom resten var så pixliga att det kunde jämföras med en diabilds-slideshow

Men å andra sidan borde det ju finna nöjda kunder också, annars hade man nog läst ett antal klagomål i diverse forum.

Permalänk

Vi har det, har 24mbit (Tankade 2meg/s) och efteråt tankar jag (1.4meg/s) och runt 900kb/s när tv'n är på.

Dom rekommenderar att man ska ha 24mbit för att det ska funka som bäst. Jag är helnöjd med våran Digital-tv, inte haft några problem alls. Någon gång har man fått lite pixlig kanal då är det bara starta om boxen alternativt modemet så löser det sig.

Riktigt bra, rekommenderar starkt.

Permalänk
Medlem

Jag har hoppat på Telias TV över ADSL. Man får ju testa ett år gratis.

Det är bra bild på alla kanaler. Vissa kanaler är bätte än över "Boxer", t.ex. Animal planet med flera. SVT kanalerna är något sämre än Boxer men det gör inget då jag har en DVB-T mottagare.

Jag har haft ett par frysningar av bilden som varade ca 1 till 2 sekunder, inga andra störningar ännu så länge. Kanalbyten går riktigt snabbt.

Mitt ADSL är 8/1. Man fick ett nytt Zyxel P660H-D1 modem för att kunna ansluta Motorola/Kreatel-boxen till modemet. Enligt Telia så skulle hastigheten på mitt ADSL sjunka när boxen är igång men det har det inte gjort. Jag kör DL 7,2 precis som tidigare. Så TV-strömmen går på resterande bandbredd som jag ändå inte betalar för.

Så jag är helnöjd ännu sälånge vilket jag inte trodde jag skulle vara innan jag beställde.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tror jag ska teckna iaf. Tycker man det funkar skit så är det ju bara att inte använda grejorna.

Jag har nu ett gammalt Zyxel 660 H TripplePlay (det svarta), som jag uppgraderat FWn på till den senaste så den stödjer AnnexM, funkar denna med DigitalTVn, eller kan man kanske få den nyare (silvriga) oxå då denna säkert stödjer både AnnexM och DigitalTVn bättre på nått sätt?
Eller håller dom koll på att jag redan har en som stödjer DigitalTVn?
För man kan ju kryssa i att man vill ha den silvriga för 0:-?

/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Finns det inte nån leverantör som erbjuder IPTV utan att man även har dem som val för internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tack för alla svar!

Tror jag ska teckna iaf. Tycker man det funkar skit så är det ju bara att inte använda grejorna.

Jag har nu ett gammalt Zyxel 660 H TripplePlay (det svarta), som jag uppgraderat FWn på till den senaste så den stödjer AnnexM, funkar denna med DigitalTVn, eller kan man kanske få den nyare (silvriga) oxå då denna säkert stödjer både AnnexM och DigitalTVn bättre på nått sätt?
Eller håller dom koll på att jag redan har en som stödjer DigitalTVn?
För man kan ju kryssa i att man vill ha den silvriga för 0:-?

/Kicken

Jag har den gamla Zuxel TripplePlay(Svart) och det fungerar bra med digital tv.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag beställde skiten för några dagar sedan, en minut efter beställning hade dom reducerat min hastighet till 0,9/10 mot ~2,3/20 innan...

Avbeställde skiten direkt och hoppas jag får min hastighet tillbaks snart! Skulle inte vilja ha skiten ens om jag fick betalt för det.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Är man mån om sin bredbands hastighet är det nog inget och ha dagsläget .

Annars hur är det och se på vanlig tv genom internet? märker man någon skillnad? Är fördröjningen mer än på marksänd digital-tv och kabel-tv?

Vad finns det för extra tjänster? kan man man surfa med IP-tv boxen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redbull
Jag beställde skiten för några dagar sedan, en minut efter beställning hade dom reducerat min hastighet till 0,9/10 mot ~2,3/20 innan...

Avbeställde skiten direkt och hoppas jag får min hastighet tillbaks snart! Skulle inte vilja ha skiten ens om jag fick betalt för det.

Synkprofilen låses till 14Mbit/s i DSLAM. Dessuotm är det inte Annex-M kompatibelt med DTV så det återgår till Annex-A, därmed sämre upload. Jag skulle inte ta tjänsten i dagsläget om jag satt på ADSL och är petig med min hastighet samt spelar mycket online då pingen också kommer bli högre. Har man fiber funkar det klockrent.

Permalänk
Medlem

Telefon-koppar är kanske det sämsta mediumet för TV-tittandet.. Sen kan man snacka hur mycket man vill om IPTV..

Permalänk
Medlem

Om du spelar mycket spel bör du inte ha IPTV över en ADSL-anslutning. Då får man 16ms till gateway (utanför din bostad) istället för 5ms när man inte har IPTV. Interleave släpps på i DSLAM för att du skall få en stabil ping.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Om du spelar mycket spel bör du inte ha IPTV över en ADSL-anslutning. Då får man 16ms till gateway (utanför din bostad) istället för 5ms när man inte har IPTV. Interleave släpps på i DSLAM för att du skall få en stabil ping.

Vad är DSLAM? Vilka uppladdningshastigheter stödjer Annex-A då?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Om du spelar mycket spel bör du inte ha IPTV över en ADSL-anslutning. Då får man 16ms till gateway (utanför din bostad) istället för 5ms när man inte har IPTV. Interleave släpps på i DSLAM för att du skall få en stabil ping.

Ähh jag spelar en massa FPS spel online och har inga problem och ingen skillnad i ping från innan telia tv.
Så det du säger kanske är sant men det påverkar inte mig iallafall.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Hos föräldrarna är det något zyxel 645 modem, alltså inget tripple play så det blir det här nya silvriga. Men jag funderar på vad telia kommer göra åt internet. Vilken hastighet är det som det i verkligheten kommer vara?
Nu har de 2/0,5. Kommer det gå i ADSL1 alltså 8/1 eller blir det ADSL2+ (heter det väl?) "upp till 24/1"? Vanliga internettrafiken blir ju kvar på 2/0,5 förmodar jag. Bara det att det känns ju bättre om man kan ha stort spelrum för digital-tv:n. Den ska väl dra runt 5 mbit? Så 2+5 = 7 och det ligger nära.

Visseligen så surfar morsan bara så anslutningen belastas ju inte något speciellt ändå.

Och hur fungerar det med uppsägning. Om man inte vill ha det efter 1 år, ska det sägas upp i förtid och isf hur tidigt?
Vad händer då med prylarna, ska de ha tillbaka modemet (så man får köra på gamla) och digitalboxen eller struntar de i dem och låter de vara kvar (digitalboxen blir väl rätt oanvändbar då) ?

Hehe minns när jag gick från ISDN till ADSL. I ett brev stod det att jag skulle lämna NTab:n till en teliabutik och hade jag långt till en teliabutik (och det har jag) kunde man lämna den på kommunens elektronikåtervinning. Haha den ligger kvar hemma Någon som behöver? Har isdn-usb-modem också. Modemet vet jag inte men NTab:n tror jag det var min tredje, de bytte ut den gratis efter åsknedslagen (går inte att koppla åskskydd framför ISDN).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hos föräldrarna är det något zyxel 645 modem, alltså inget tripple play så det blir det här nya silvriga. Men jag funderar på vad telia kommer göra åt internet. Vilken hastighet är det som det i verkligheten kommer vara?
Nu har de 2/0,5. Kommer det gå i ADSL1 alltså 8/1 eller blir det ADSL2+ (heter det väl?) "upp till 24/1"? Vanliga internettrafiken blir ju kvar på 2/0,5 förmodar jag. Bara det att det känns ju bättre om man kan ha stort spelrum för digital-tv:n. Den ska väl dra runt 5 mbit? Så 2+5 = 7 och det ligger nära.

Visseligen så surfar morsan bara så anslutningen belastas ju inte något speciellt ändå.

Och hur fungerar det med uppsägning. Om man inte vill ha det efter 1 år, ska det sägas upp i förtid och isf hur tidigt?
Vad händer då med prylarna, ska de ha tillbaka modemet (så man får köra på gamla) och digitalboxen eller struntar de i dem och låter de vara kvar (digitalboxen blir väl rätt oanvändbar då) ?

Hehe minns när jag gick från ISDN till ADSL. I ett brev stod det att jag skulle lämna NTab:n till en teliabutik och hade jag långt till en teliabutik (och det har jag) kunde man lämna den på kommunens elektronikåtervinning. Haha den ligger kvar hemma Någon som behöver? Har isdn-usb-modem också. Modemet vet jag inte men NTab:n tror jag det var min tredje, de bytte ut den gratis efter åsknedslagen (går inte att koppla åskskydd framför ISDN).

Det är tre månaders uppsägninstid, så den nione månaden efter tecknat avtal skall det sägas upp. Dvs. om man inte vill "börja" betala för tjänsten. Jag vet inget om utrustnigen, men när jag eftersom har ökat på hastigheten här hemma på bredband så har jag alltid fått ny utrustning och inga krav på att det gamla ska tillbaka, så det skulle väl vara underligt om dom börjar med det nu.

Jag minns mitt gammla Nokia modem, med separat dosa för delningsfilter, tider de ;).

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Hedersmedlem

Och morsan har beställt det där och fick hem lite information... Tydligen hade telia aldrig kunnat ana att detta skulle bli populärt
Så leveranstid på digitaltvboxen skulle vara 6-8 veckor...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Beställde för 3 veckor sen, då stod det att leveranstiden var högts 8 arbetsdagar. Däremot fick jag en box för de fria kanalerna nu i veckan så att det finns något att kolla på.

Ni som redan har ip-tv från Telia, har ni TV6? TV6 är en av de fria kanalerna och således borde telia ha den i sitt kanalutbud, men jag ser inte den någonstans när jag kolla på Kanalpaket Multi.

Permalänk
Avstängd

6:an är fri i dvb-t nätet....

Kanaler
SVT1, SVT2, TV4, Kanal 5, TV4 Plus, TV400, TV4 Film, Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Civilisation, Discovery Science, Discovery Travel & Living, MTV, VH1, Nickelodeon, The Voice, Star, Showtime, Eurosport, Eurosport 2, DiTV och SPORT-Expressen, Aftonbladet TV7, 24, Barnkanalen och Kunskapskanalen.

Permalänk

Skulle fått mitt den 7/3. Men nu får man vänta tills i April. Verkar som digital boxarna är försenade, nån annan som också väntar?...

Verkar vara delade meningar hur mycket de påverkar!
Nån som har telia 8/1 som lirar FPS spel, som märkt om pingen stigit mycket?...
Som jag fattat de så ska de kunder som har 8/1 inte märka så mycket, utan de som har 24/1 kmr märka störst skillnad när boxen är inkopplad!?.

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Aqualize
Har en bekant som tog det klivet. De ligger kvar på 2/0.4 för data och har IPTV. Misstänker att den använder 2+ men stryper trafiken på det interfacet/vlanet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sitter på 0.25 Mbit och har Telias Bredbands Tv, fungerar hur bra som helst
Inga hastighetsförluster heller.
Så den ni

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Avstängd

de är för alla som har mindre än 24 får hastigheten som behövs pålagd på den porten i modemet...

Permalänk
Medlem

beställde också digitaltv från telia men min down har gått ner till 2.8mbit från 5.3mbit. Pingar också riktigt högt på spel som t.ex cs. Har 40+ i ping förut hade jag 8-20 i ping.

Permalänk
Medlem

Funkar riktigt bra för mina föräldrar som har 0.25Mbit (Fiberlan). Tyvärr lite låg bitrate på SVT, men de andra kanalerna ser i många fall faktiskt bättre ut än hemma hos mig. Och då kör jag Boxer med FireDTV (TV-kort) kopplat med DVI->HDMI till TVn, dvs helt digitalt att jämföra med analogt (scart) hos päronen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem

Morsan fick avin idag. Äntligen alltså...
Hon borde klara av att koppla in den med lite guiding över telefon. Sen kanske vi kan få en recension (menar om hon säger att det funkar eller inte ).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Idag fick vi Telia Digital TV och än så länge har det fungerat bra. Jag har inte märkt att internet är blivit slöare, har samma ping i World of Warcraft och CS:s som jag alltid har haft, även när TV står på. Hoppas att det fungerar lika bra nu hela tiden, för nu har vi gratis Digital TV

Permalänk
Medlem

Mina morföräldrar har nu gått på detta Men de är besvikna varken kanal lokal eller TV4:s regionala sändningar finns som i det marksända nätet .
någon som vet om det kommer?

Permalänk
Medlem

TV4 kan inte leverera regionala sändningar via parabol. Så troligen inte. Svt har massa kanler för just detta. Har Canal Digital som leverantör.

Visa signatur

GAH