Permalänk
Hedersmedlem

MS Visual Studio 2008

Jag hade inte hållt koll på att 2008:an släppts (19 november).
Tänkte höra om det är någon här som testat det ännu (eller kört beta/release candidates) och vad tycker ni om det? Vad är den/de bästa förbättringen/-na gentemot 2005:an?

Jag håller på att tanka hem det från MSDN:AA just nu, får se när jag får tid att testa det

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jaaadu.. det är väldigt väldigt mkt som är nytt det är ju inte bara vs 2008 som släpptes utan även .net 3.5.
några nyheter till C# språket
LINQ (Language Integrated Query),
Lambda expressions,
Extension methods,
Automatic properties.

Om du inte kört .net 3.0 så får du ju även med:
WPF - Windows Presentation Foundation
WCF - Windows Communication Foundation
och
WF - Windows Workflow Foundation

Själva IDE:har fått tillägg i form av.
UNIT testing,
javascript intellisense och debugging,
bättre html designer
bättre css-kontroll, (om du använt expression web är det samma som används där)

googla på ScottGu (ansvarig för microsofts utvecklardivision) och läs hans blogginlägg det senaste..året eller nått, han tar upp det mesta!

Jag har kört med betan ett tag, har dock inte haft så stor möjlighet att jobba med just .net 3.5 utan fortsatt köra med 2.0 som target. så linq och det där har jag inte riktigt börjat använda ännu, mer än några tester.

edit: värt att tillägga att det INTE är frågan om någon ny version av CLRen utan .net 3.0 och 3.5 är tillägg.

Permalänk
Medlem

installerar vs2008 atm. får se om det rockar.

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Om man vill koda C eller C++ under windows så brukar jag rekommenderajag gcc eller visual c++ 2005 (2003 är helt okej men har en riktigt dålig preprocessor, stödjer inte variadic macros exempelvis). Enligt http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/bb384632(VS.90).aspx så verkar 2008 dock ha några intressanta uppdateringar, främst:

Citat:

The compiler supports Intel Core microarchitecture

The compiler contains tuning for the Intel Core microarchitecture during code generation. This tuning is on by default and cannot be disabled as it also helps Pentium 4 and other processors.

Intrinsics support newer AMD and Intel processors.

Several new intrinsic instructions support the greater functionality in more recent AMD and Intel processors. For more information about the new intrinsics, see Supplemental Streaming SIMD Extensions 3 Instructions, Streaming SIMD Extensions 4 Instructions, SSE4A and Advanced Bit Manipulation Intrinsics, and __rdtscp.

Får undersöka någon dag.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Har hört rena mirakelberättelserna om markant kortare kompileringstider på multicore-datorer med mycket RAM-minne.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Har hört rena mirakelberättelserna om markant kortare kompileringstider på multicore-datorer med mycket RAM-minne.

Intressant, missade det från listan ovan:

Citat:

The /MP compiler option reduces total build time.

The /MP option can significantly reduce the total time to compile several source files by creating several processes that compile the files simultaneously. This option is especially useful on computers that support hyperthreading, multiple processors, or multiple cores.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt fint, någon som testat får gärna berätta hur GUI:t känns. Snabbare är 2k5? Slöare?

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Har Express-versionen (c++) installerat och jag märker inte någon skillnad. Enda som syns är att knapparna är tonade (så de får en rundare form).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Låter riktigt fint, någon som testat får gärna berätta hur GUI:t känns. Snabbare är 2k5? Slöare?

Det är lite mer stylish men jag märker ingen skillnad på hastigheten dvs det flyter på lika bra som i 2005.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 987
Det är lite mer stylish men jag märker ingen skillnad på hastigheten dvs det flyter på lika bra som i 2005.

Verktygsfältens ikoner är något snyggare, annars är skillnaden försumbar.

Permalänk
Medlem

bra - fick påminna ansvarig för MSDN-AA om att lägga till Visual studio 2008 - nu tar jag hem det för att lägga in på min laptop

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv

Jag tycker uppstartstiden är betydligt bättre än i 2005 iaf.

Permalänk

Jag försökte avinstallera vs2003 i och med att installationen blev helt kokobäng på grund av Symbian SDK. Fick först problem när jag avinstallerade. Försökte sen dra in vs2008 men fick ett par felmeddelanden om felregisterade dll:er under den tre timmar långa installationen.

Efter en reboot som installationen uppmanade mig att göra startade förvisso VS, men när jag körde en build så fick jag meddelande om att installationen var trasig och att jag behövde köra en repair. Sagt och gjort så gjorde jag det...i ett par timmar till. Repair var kreativ namngivning, det var en hel ominstallation, men den här gången fick jag inga felmeddelanden! Men å andra sidan får jag fortfarande samma felmeddelande när jag försöker kompilera.

Jag kan inte påstå att jag är imponerad, men det blev väl lite av ett specialfall för mig. Fast...uh...tja, det är ju fint?

Permalänk
Medlem

riktigt bra program enligt mig...

Permalänk
Avstängd

jag sitter i 2008 på jobbet, jag gillar det mycket. Ibland lite väl mycket automagik i 3.5, men man vänjer sig nog

Visa signatur