Permalänk
Medlem

FPS drop med Zepto 6224W

Hejsan,
jag tänkte bara höra efter omandra här har erfarenhet av att FPS droppar i 3d-spel mednämnda dator. Se nedan för specs på datorn. Jag har egentligen bara provat Wow och Bioshock och detsom händer är att FPSen går upp och ner från en acceptabel nivå till en mycket lägre.

Jag har prövat med olika grafikkortsdrivrutiner, uppdaterat BIOS, försökt ändra lite inställningar osv.

Är det något att räkna med pga den lilla lådan, finns det något jag kan göra (drivrutiner, tweaks, fläktinställningar osv) eller ska jag reklamera datorn? Hur tycker ni som har samma dator att den funkar att spela på?

MVH Janne

__
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7250 2 Ghz
2046 MB ram
GeForce 8600M GT (512 mb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barzam2
Hejsan,
jag tänkte bara höra efter omandra här har erfarenhet av att FPS droppar i 3d-spel mednämnda dator. Se nedan för specs på datorn. Jag har egentligen bara provat Wow och Bioshock och detsom händer är att FPSen går upp och ner från en acceptabel nivå till en mycket lägre.

Jag har prövat med olika grafikkortsdrivrutiner, uppdaterat BIOS, försökt ändra lite inställningar osv.

Är det något att räkna med pga den lilla lådan, finns det något jag kan göra (drivrutiner, tweaks, fläktinställningar osv) eller ska jag reklamera datorn? Hur tycker ni som har samma dator att den funkar att spela på?

MVH Janne

__
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7250 2 Ghz
2046 MB ram
GeForce 8600M GT (512 mb)

'
En fråga, har du överskattat prestandan och drar på max grafik, Max AA/AF och max upplösning eller har du värmeproblem?

Permalänk
Medlem

en enkel sökning på forumet och du kommer hitta en tråd om mina problem med den datorn...
mitt råd: om det beror på värme, kräv pengarna tillbaka!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
en enkel sökning på forumet och du kommer hitta en tråd om mina problem med den datorn...
mitt råd: om det beror på värme, kräv pengarna tillbaka!

Läste hela tråden, kul att höra att man köpt en skitdator. Har precis samma problem som du hade. Tempen ligger på 90-95 efter en kvarts spelande eller nåt. Ska ringa och häva imorgon, har ju inte ens gått två veckor och då har man sin lagenliga ångerrätt kvar tom.

Annars gillar jag datorn, så det är trist att bli av med den. Men vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

kolla in vostro istället ^^

Permalänk
Medlem

mmm det är oacceptabelt med såna värmeproblem! synd på en så fin dator i övrigt...
jag är iaf väldigt nöjd med min vostro! om du klarar att den är något större så kommer du inte ångra om du köper en vostro istället! garanterat inga värmeproblem

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk

Jag måste bara kolla: ni som haft så stora problem med värmen på era 6224W, vilken processor har ni haft? Jag kör nämligen med en T7100, och jag har på sin höjd tangerat 90 grader när jag spelat länge (ja, det är också högt, men fortfarande långt ifrån de över 100 grader som vissa uppmätt).

Läste någonstans att CPU-kylningen/-temperaturen påverkar kylningen till GPUn, och att det är en av anledningarna till värmeproblemen med 6224W. Någon som vet om man enkelt kan "bygga om" kylningen och styra luften en annan väg, eller så? Såg tråden där någon tänkte bygga en kylare, vilket låter intressant, för jag tycker nämligen att 6224W är en väldigt trevlig dator, så bortsett från lite höga temperaturer ibland så har jag ingenting att klaga på! (Den fungerar dessutom kanonfint med GNU/Linux).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
kolla in vostro istället ^^

Ja! Gå från en skitdator till något värre!

Jag skulle snarare titta på en Asus eller kanske en MacBook Pro.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja! Gå från en skitdator till något värre!

Jag skulle snarare titta på en Asus eller kanske en MacBook Pro.

Vad säger att vostro är värre? har du en vostro?
Med vostro får du ialla fall kvalité och inte en varm ugn som zepto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Vad säger att vostro är värre? har du en vostro?
Med vostro får du ialla fall kvalité och inte en varm ugn som zepto

Att ha en delldator och kvalité i samma mening är väll något av en paradox Som sagt, skall man ha mer kvalitë skulle ja titta på Asus eller Apple

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Vad säger att vostro är värre? har du en vostro?
Med vostro får du ialla fall kvalité och inte en varm ugn som zepto

Personligen tycker jag Vostro-serien är väldigt ful och klumpig. Har jämfört Vostro 1400 bredvid min 6214W och blev väldigt besviken på Vostron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Att ha en delldator och kvalité i samma mening är väll något av en paradox Som sagt, skall man ha mer kvalitë skulle ja titta på Asus eller Apple

NU har jag inte testat asus datorer men hört att dem är bra, testade min polares macbook och tyckte att skärmen var hemsk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Personligen tycker jag Vostro-serien är väldigt ful och klumpig. Har jämfört Vostro 1400 bredvid min 6214W och blev väldigt besviken på Vostron.

Vostro 1500 är ungefär som alla andra 15.4" i storlek , men hellre en dator som är lite fulare än vad en dator som är så varm (runt 90 grader). Min vostro har aldrig blivit varmare än 65grader vid spel som cod4 och crysis. Och faktiskt tycker jag att min svarta klump är fin

Permalänk
Medlem

Även min Inspiron 1520 a.k.a. Vostro 1500 går aldrig över 65C med 560@470MHz inom en speltid på 1h och 30min, jag har inte provat längre men det hade nog inte gjort någon större skillnad.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Har inte upplevt fpdrops, men köp den passiva kylplattan från datorbutiken, funkar skitbra.
Datorn blev mycket svalare efter det,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att en dator ska fungera utan extra kylning?! Om den inte klarar av att hålla värmen på en tillräckligt låg nivå, oavsett belastning, utan att prestandan stryps så är det ju inte godtagbart!
Som sagt synd på en annars riktigt fin dator, men har den sådana värmeproblem finns ju inget annat än att kräva pengarna tillbaka.
Min 6224 åkte in på reparation 2 gånger, blev helt utbytt och överhettningen var ändå kvar!
otur eller underdimensionerad kylning? bedöm själva

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Men en bärbar dator är aldrig en riktig speldator. Förutom XPS, Alienware osv.. Dom har specialdesignad kylning för detta vilket Zepto inte har. Det går väl att spela ett tag på 6224 men det lilla formatet kräver säkert extern kylning.

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem

En bärbar speldator blir en släpbar dator.. För att få plats med de komponenter som pallar spel ordentligt+kylningen så är den inte bärbar längre.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Har inte upplevt fpdrops, men köp den passiva kylplattan från datorbutiken, funkar skitbra.
Datorn blev mycket svalare efter det,

Jag vill se bevis på detta..

Jag körde en -> AKTIV <- Kylplatta som surrade på, gav max 1-2 grader.. inte tillräckligt.. Det beror på att fläkten suger luften uppifrån genom tangentbordet.. kylplatta är därmed onödigt.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faX
Men en bärbar dator är aldrig en riktig speldator. Förutom XPS, Alienware osv.. Dom har specialdesignad kylning för detta vilket Zepto inte har. Det går väl att spela ett tag på 6224 men det lilla formatet kräver säkert extern kylning.

Men varför går det då att spela på Vostro utan att man kommer upp i 90-100grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faX
Men en bärbar dator är aldrig en riktig speldator. Förutom XPS, Alienware osv.. Dom har specialdesignad kylning för detta vilket Zepto inte har. Det går väl att spela ett tag på 6224 men det lilla formatet kräver säkert extern kylning.

Det verkar som att folk har uppfattningen av att fps-dropsen är något som alla lider av som har 6224W. Så tycker inte jag alls att det verkar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag vill se bevis på detta..

Jag körde en -> AKTIV <- Kylplatta som surrade på, gav max 1-2 grader.. inte tillräckligt.. Det beror på att fläkten suger luften uppifrån genom tangentbordet.. kylplatta är därmed onödigt.

Kan komma med lite tester senare i veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Men varför går det då att spela på Vostro utan att man kommer upp i 90-100grader.

Vostro 1500 är 15,4" och har därmed mer utrymme i sig. Den är dessutom tjockare än de flesta 15,4"

Permalänk
Medlem

Jag började få lite fps-drops på grund av värmen när jag använde någon av de senaste drivrutinerna från laptopvideo2go medan jag spelade BF2. Mycket riktigt som flera redan skrivit i forumet så har det mer värmen att göra. Dock gick jag "tillbaka" till 156.65 som finns i zepto.dk's ftp, och nu går det aldrig upp till 100, även om jag har för mig att gränsen "flyttats" till cirkus 127 grader för zeptos drivrutiner. Har spelat runt lite med Crysis i medel/höga inställningar och har hittills inte drabbats av några fps-drops, och temperaturen har hållt sig runt 95 grader för grafikkortet och 70 grader för processorn, till skillnad mot när det tidigare kunda komma upp till 102 grader efter bara ett par minuter.

Visa signatur

Intel 9700K // EVGA RTX 2080 XC // Corsair LPX 16GB 3200MHz // Samsung 860 EVO 500GB // GIGABYTE Z390M // Corsair RM750X // Noctua NH-U12S // Asus 27" ROG PG278QR // Logitech G Pro // Ducky One 2 TKL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Vostro 1500 är 15,4" och har därmed mer utrymme i sig. Den är dessutom tjockare än de flesta 15,4"

Ops trodde den också var 15.4". Tjockare och tjockare, skilljer millimeter ;D

Permalänk
Medlem

Ja fasen säger det en gång till 3-4 kg på en laptop är grymt tungt att bära på eller hur? Mer folk med för lite muskler här hör jag. En 17" spel laptop är för fasiken en bärbar dator. Ska vi snacka släpbar då är det desktops vi snackar om.

FPS drop? Tror du att du kan få konstant fps i något av dagens spel? FPS drop beror på olika miljöer i spelet är mer krävande än andra, inget konstigt med det? FPS drops finns i alla spel.

Sen lär nog ditt grafikkort throttla också på grund av just värmen. Enkelt sätt att minska värmen lite är att lyfta upp datorn en liten bit från bordet. Använd små plastpluppar som lyfter upp den mer än de som följer med. Sen blås ur datorn om du inte har gjort det. Kan vara en dammråtta som sätter igen för kylflänsen till grafikkortet.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Kör du med extern skärm och ihopslagen laptop? Isf kan det höja tempen, eftersom (efter vad jag läst) luftintag sitter under tangentbordet. Idiotiskt placerat, men det kanske hjälper att ha luckan öppen.

Tips på program som kollar tempen?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Kör du med extern skärm och ihopslagen laptop? Isf kan det höja tempen, eftersom (efter vad jag läst) luftintag sitter under tangentbordet. Idiotiskt placerat, men det kanske hjälper att ha luckan öppen.

Tips på program som kollar tempen?

Det stämmer helt. Luftintaget på 6224W sker genom springorna i tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det verkar som att folk har uppfattningen av att fps-dropsen är något som alla lider av som har 6224W. Så tycker inte jag alls att det verkar.

Kanske var lite tilltaget. men enligt erfarenhet och det jag läst på utländska sidor så verkar lite som väldigt många har något sorts värmeproblem som orsakar fpsdrops.. om jag t.ex. skulle skicka ut ett frågeformulär till alla som har 6224w och sedan jämföra totala mängden personer med eller utan värmeproblem och datorer utsatta eller inte för fpsdrops, så skulle säkert det absoluta visa att de flesta har värmeproblem som orsakar drops..

jag vet att jag kan ha fel men jag uppfattar det så.

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faX
Kanske var lite tilltaget. men enligt erfarenhet och det jag läst på utländska sidor så verkar lite som väldigt många har något sorts värmeproblem som orsakar fpsdrops.. om jag t.ex. skulle skicka ut ett frågeformulär till alla som har 6224w och sedan jämföra totala mängden personer med eller utan värmeproblem och datorer utsatta eller inte för fpsdrops, så skulle säkert det absoluta visa att de flesta har värmeproblem som orsakar drops..

jag vet att jag kan ha fel men jag uppfattar det så.

Går du in på notebookreviews forum (http://forum.notebookreview.com/index.php) på de olika tillverkarnas subforum, så har alla ungefär lika många problem-trådar som zeptoforumet har.

Jag läser forumet dagligen och har sett 2-4 personer här som har problem med det. Betydligt många fler än så har 6224W/6324W här på forumet.

Dock verkar det absolut som att det är ett problem med den serien just, men det kanske beror på felmonteringar el dyl. Vissa verkar ju inte alls ha det problemet.