Permalänk
Medlem

Kommer ny kylning att hjälpa mig?

Sitter på E6600 @ 3,6ghz 24/7, kör med stock och 120mm fan ovanpå. temp ligger på 39C idle och runt 65C load, har 1,5875Vcore. Kan köra på1,6Vcore @ 3,8ghz ett tag, vet inte om det är temp som spökar. Undrar bara om jag kan nå högre än så här med bättre kylning? Ser på extreme att de som kör på samma eller högre oftast har vattenkylning, så är det ens lönt att bytta? Har ju som sagt inte värst höga temp.

Visa signatur

Hög elräkning

Permalänk

Det är ju rätt hög spänning det där, jag skulle inte våga köra 24/7 med vcore på 1.58.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Spänningen är inte höga så länge man kan hålla temp i kontroll. Ser folk som gör 3,2ghz på 1,6Vcore så min är inte hög:P

Visa signatur

Hög elräkning

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 1,53 med datorn i sign och min dator mår fint för tillfället. Tempen är inte så höga, så det är väl det som är nyckelfrågan.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om jag kan klocka högre med bättre kylning, nu när stock med extra 120mm har tagit mig hela vägen till 3,6ghz.

Angående din prolle på 3,6ghz, du har antagligen fått G0 steping, den är mycket bättre på OC än äldre C2D med B2 osv.

Visa signatur

Hög elräkning

Permalänk
Avstängd

Temp är bara en indikator.
1.6vcore är helt ok 24/7, jag körde det i ett år utan besvär.
Vad som sker är något som kallas elektronmigration, vid för hög spänning kan prollen snabbt tappa kraft och "brännas" ut efter ett tag. Dvs tempen är ingen riktig eller korrekt mätare förutom att om den blir för hög utan den bov man måste se upp med är migrationen.
Förkortad livslängd kan med andra ord bli fallet.

Med dina temps samt kylning är det tveksamt om högre klock nås med annan kylning med luft.

Min vattenkylning med ett gammalt vattenblock kan hålla ca 35c med 3.8ghz runt 1.56vcore. Att den sedan kan hålla en bra temp vid belastning är vad som kommer att skilja från luft.
En av fördelarna med vatten är just belastning där tempen forfarande kan hållas inom rimliga gränser.

Gällande hög vcore, jag har inte sett någon köra för hög vcore med elektronmigration som bromsat systemet som något vanligt fel. ofta går cpu sönder vid för hög vcore. sällan ser man en försämring av prestandan under 1.6vcore eller liknande över tid.
Byter man inom rimlig tid 1 till 2 år så ska inte cpu ha några bekymmer vid dessa volt samt rimliga temps.
Min syster kör sin maskin 3 till 5 ggr i veckan ett par timmar då och då. En sådan beslastning gör ju lite skada över en lång tid.
Kör man folding 24/7 kan man säkert mäta försämring över en längre tid, frågan är bara hur mycket.

Rent allmänt är den volt man tycker är bra ska man köra på, en cpu kostar ju inte så mycket idag att köpa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Du kan nog kanske med vatten och lite fix få upp den några hundra mhz, kanske 4ghz?

Men om det är den enda anledningen så är det nog inte värt det, min e6600 vill jag inte köra i med än ca 3,75ghz, jag måste dra upp vcoren så mkt så temperaturen blir hög, plus att jag forkortar livslängden (ännu mer)...
men om pengar inte är något problem så e det ju alltid trevligare med en kallare processor som kanske desseutom även gör några hundra mhz mer

Visa signatur

< - - - - - - - - - -E6600@3,6ghz . Zalman CNPS9700 - 4x1gb pc6400 - 8800gtx@640/1500/2000 - Asus Commando - Toughpower 850 - Raptor- - - - - - - - - - >