8800GTS, nattvaka för lättlurade

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa till min nya, GT eller GTS?

Visa signatur

?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Självklart ger grafikkortstillverkarna oss bara lite mer prestanda åt gången...

Vad tror ni själva? 8800GTX kom för snart ett år sedan, och först nu lanseras kort med liknande prestanda (nya GTS) till ett något reducerat pris.
(3000.- är fortfarande mycket kulor!)
Det här är genomtänkt marknadsföring på väldigt hög nivå. Allt för att få oss att shoppa mer.

Naturligtvis sitter nvidia på teknik, egna testkort som utklassar exempelvis ett 8800GTX (eller gts), men dom kommer ge oss lite i taget, och när dom tjänat tillräckligt på 8800-serien smaskar dom till med 9800GTX (etc) som åter igen får oss att öppna plånboken.

Det finns egentligen bara ett skäl idag till att köpa ett 8800GT eller GTS, Crysis.
Gillar man det inte, eller inte spelar det så är en uppgradering (förutsatt att man har ett hyfsat kort innan naturligtvis) helt meningslös. Lägg pengarna på något bättre.

9800GTX kommer komma ungefär samtidigt som 8800GTX släpptes förra året (mars?). Efterföljande 9800GT (eller motsvarande) lär dyka upp någon gång runt nästa årsskifte.

Då kanske det har dykt upp lite fler spel som verkligen kräver bättre hårdvara, och som utnyttjar dx10 på rätt sätt.

Jag vetifaan vad jag ville få sagt med det här...
Förmodligen min ilska över att nvidia släpper ett 8800GTS som är marginellt bättre än ett GT och dessutom har mage att ta ut 3000.- för det!
....och att dessutom uppenbarligen lyckas med sitt trick eftersom 95% av alla köpare verkar vara i eld & lågor över "nya" GTS.... Bah! Jävla försäljningsknep.

"nya GTS" (hör ni förresten hur töntigt det låter?) skulle kosta runt 1995.-

Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500??
Men det är en annan historia.... (än mer rutten t.o.m)

Vänta ett par månader så tvingas ATI släppa ett monsterkort som krossar GT & GTS för gissningsvis 1500.-
Det är deras enda chans i denna generationens kort, och det vet dom.
När 9800-serien kommer är det för sent

Is i magen grabbar....

God jul

Bluffen med 8800GT? Jag gav då 2195 för mitt Gainward BLISS 8800GT 512MB!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Frågan är vad som skulle driva ett nytt high-end grafikkort idag. Menar då oklockade cpus. 2x8800Utra o man kanske precis slipper cpu-flask med C2D/Quad "normal max luft oc" på 3,8Ghz ? Ett nytt "9800" torde vara så cpu-krävande.

ATi släpper dual core GPU i januari...kanske nvidia gör detsamma med G92 kärnan ?

Senast jag körde Crysis på Vista datorn, var 3GB redan i arbete...med ett 9800 o 24" TFT, 4xAA etc, räcker ens 4GB ram ? Adjö XP 32bit

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Man blir lika lurad med ALLA produkter för fan...
TV-apparater, MP3-spelare, you name it.

Jag köpte ett 8800GTS för jag har gott om stash, sitter på ett X1800XT som börjar bli lite outdated... Och jag ska inte uppgradera föräns om 2 år igen ändå.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk

Men liksom vadå lurad? Utveckling kostar pengar! Tror du de hade haft råd att utveckla nya arkitekturer om de inte fick in pengar för korten. Du får grafikkortstillverkarna att framså som några onda tjuvar som bara badar i folks pengar. Hade alla tänkt som dig hade vi förmodligen suttit med Voodoo2-kort i burkarna fortfarande...

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Medlem

Själv gick jag på bra budget denna gången. Köpte ett 3850 med 512 minne som kommer imorgon:) Presterar ju dubbelt så bra som mitt nuvarande så då ska man ju vara näjd när man får det för ca 1600 tycker jag:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Det är konstigt att var man än tittar i trådarna så är folk förbannade på NVIDIA , dom är ju för sjutton dem som levererar trots sin ledande ställning.
ATI däremot har gett upp och inriktar sig numera på dom som inte vet så mycket om prestanda m.a.o de som köper datorpaket med grafikkort i mellansegmentet.

Alla ni som deltar och läser inläggen på sweclockers forum är ju väl insatta i vad som komma skall inom hårdvarusektorn.
Men ändå får man läsa en massa företagsekonomiska antaganden och ibland får man intrycket att en del tror att grafikkortsföretagen är ngn sorts social inrättning som skall producera kort utan att ta betalt.

Om man inte kan ge sig till tåls och trots att man vet att det kommer en ny variant om ett par månader eller ett år, får man faktiskt skylla sig själv.
Det är ingen som tvingar er att köpa nvidia kort.

Det märkliga är ATI utmålas som ngt slags hopp för konkurensen, sanningen är ju den att dom sedan ganska lång tid inte lägger ned sin kropp och själ på "high end" sidan utan inriktar sig numera mest på den okunnige och "oskyldige" konsumenten ,vilket en majoritet av er som regelbundet deltar på sweclockers inte är.
Nvidia har levererat bra grafikkort till de priser dom anser sig kunna sätta och ni är fria att överväga köp efter ert behov och kassa.
Detta är ngt som förekommer i alla branscher och ibland betalar man för en vara, för att i nästa vecka upptäcka att den finns på rea eller mellandagsrea.

En god jul till er alla
Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Ja, här sitter man och skulle just gå in och berätta om sina erfarenheter av 8800GT så ser man detta

Jag beställde mitt BFG 8800GT OC från OnOff (jepp, jag vet...) och det dröjde två veckor lite drygt innan jag fick det.

Det ersatte mitt vattenkylda, hyfsat överklockade och upplåsta 6800NU. Jag trodde att skillnaden skulle vara stor i prestanda.

Den var enorm. (dålig jämförelse, men i 3dmark03 gick jag från 10K till drygt 30K, 3dmark06 flöt på stadigt i 30-40 FPS istället för de 1-2 fps jag haft tidigare)

Och allt som allt betalade jag 2300:- inkl. frakt.

Har ju ett gammalt Asrock Dual Sata med en klockad, vattenkyld Opteron 146, inga nya grejer på den fronten, men nu sitter både mitt 6800 och mitt 8800 i den och kör parallelt AGP/PCIe. Inte SLI, men kul att kunna köra dualscreen från var sitt kort

För övrigt tog det 10 minuter att installera och starta. Inget krångel whatsoever.

5 av 5 möjliga.

Visa signatur

Opteron 146 @ 2,6 Ghz | Asrock Dual Sata | 1,5 Gb Kingston Hyper-X 333mhz 2-2-2-5 Dualchannel | Samsung Spinpoint 250Gb | BFG 8800GT + Nvidia 6800 @ 390/780 | Iiyama 19" | WinXp | Chieftec 360W skit-agg | Zalman Reserator

Permalänk
Medlem

Re: 8800GTS, nattvaka för lättlurade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500??
Men det är en annan historia.... (än mer rutten t.o.m)
God jul

Ehm, ja köpte mina gainward för under de priset stycket ja... & de va samma dag som releasen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag är så med dig på den punkten! Hollywood gör famej inte en enda vettig film nuförtiden. TV-serier tycker jag dock ofta är sevärda

Jo då, endel filmer är fortfarande riktigt bra!

American Gangster
Running Scared - Riktigt bra
Saw 1-2-3-4
Shot em up
Live free or die hard
The kingdom - VÄLDIGT bra film
Eastern Promises
The Condemned
The bourne ultimatum

Nu vet jag inte till 100% vilka av ovan som är från Hollywood men kan tänka mig att alla är det.

Men att filmerna var bättre förr håller jag fullständigt med om. 90 talet hade så klart de bättre filmerna, till 2004 ungefär tycker jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag ser 8800GT som en god investering, mitt mobo/cpu är lite utdaterat och lär inte klara av att hålla upp ett 9800 kort (geforce, mind you.. hehe). Kortet kostade mig inkl. allt 2400 vilket är acceptabelt. Att lägga 4k på ett grafikkort känns väldigt tveksamt när man kan få en ps3 för samma pengar, känns som man får lite tech för mycket pengar.

Kmr ta ett år minst innan jag ens funderar på en ny rig, men nu kmr min dator klara spel som ev. kmr bli intressanta nästa år också som WAR online och age of conan (tar båda med en nypa salt iofs). Att köpa en dator för 16000 bara för att kunna spela crysis 2 i 5h känns juh mäkta lönt...

Att Nvidia håller inne på tech är naturligt, de vill juh få sina saker sålda.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med trådskaparen men ändå köpte jag ett 8800GTS 512, det gick liksom inte att motstå.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Kan inte annat än att hålla med trådskaparen men ändå köpte jag ett 8800GTS 512, det gick liksom inte att motstå.

ja men så är det ju med allt. Filmer och allt. Men man blir ju inte lurad av någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo då, endel filmer är fortfarande riktigt bra!

American Gangster
Running Scared - Riktigt bra
Saw 1-2-3-4
Shot em up
Live free or die hard
The kingdom - VÄLDIGT bra film
Eastern Promises
The Condemned
The bourne ultimatum

Nu vet jag inte till 100% vilka av ovan som är från Hollywood men kan tänka mig att alla är det.

Men att filmerna var bättre förr håller jag fullständigt med om. 90 talet hade så klart de bättre filmerna, till 2004 ungefär tycker jag.

dagens filmer är lika med remakes och coolt visuella filmer.

Permalänk

Re: 8800GTS, nattvaka för lättlurade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natashero
Bluffen med 8800GT ska vi inte ens tala om. Finns det någon som hört talas om någon som lyckats köpa ett nytt 8800GT för under 2500??
Men det är en annan historia.... (än mer rutten t.o.m)

Köpte mitt BFG 8800GT OC2 (675/1950) för 2390kr inkl frakt.
Kan hålla med om att GTS(G92) för ca 1000kr mer inte är prisvärt för de få extra fps man får.
Men 8800GT tycker iaf jag är ett mycket prisvärt kort.

Permalänk
Medlem

givetvis har natahero ganska rätt i det han säger. Företagen föesöker givetvis pumpa så mycket pengar det går på en produkt. Jag tycker faktiskt också att det är otroligt att nvidias värsting kort som kom för ett år sedan fortfarande är värstingkortet på marknaden. Så här slö utvecklng har det nog inte varit på länge i grafikkortsvärlden vad jag vet.
Troligtvis beror det på att ATI inte lyckats konkurrera med nvidia. Då är det vi kunder som får lida.
Som sagt dagens ilandsproblem

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Re: Re: 8800GTS, nattvaka för lättlurade

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Köpte mitt BFG 8800GT OC2 (675/1950) för 2390kr inkl frakt.
Kan hålla med om att GTS(G92) för ca 1000kr mer inte är prisvärt för de få extra fps man får.
Men 8800GT tycker iaf jag är ett mycket prisvärt kort.

Mitt Asus 8800GTS som jag har köpt var inte 1000 kr dyrare utan 427 kr dyrare. Köptes för 2817 kr. När 8800GTS är så billiga skulle inte jag betala mer än 2100 kr för 8800GT.