GT, GTS, Ultra....hjälp är vilse!!

Permalänk
Inaktiv

GT, GTS, Ultra....hjälp är vilse!!

Hej på er!

Jag tänkte köpa mig ett nytt grafikkort till min dator men känner att jag är helt vilse på dagens marknad. Jag har väldigt svårt att skilja olika grafikkort åt, jag har förstått att GT, Ultra, GTS osv ska ge viss vägledning om vilket pris och prestandasegment dom tillhör men är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara dom här skillnaderna för mig?

Sen undrar jag hur mycket man ska bry sig om hur mycket minne ett visst grafikkort har? Det är väl inte så enkelt gissar jag att det kort med mest minne med automatik är bäst?

Permalänk
Medlem

8800 gt och 8800 gts 512mb är av nytt chipset g92 vs ultra som är g80, g92 är bättre pris per prestanda. 8800 gts 512mb presterar likvärdigt med ultra i många test, ligger efter i extremt höga upplösningar. men samtidigt är 8800 gts 512mb bara en bråkdel av priset. alltså om du vill ha ett bra grafikkort för pengarna köp 8800 gt eller 8800 gts 512mb, inte 8800 gtx eller ultra.
du kan också kolla på Ati´s kort, dem är också väldigt prisvärda men lite saktare(3850 och 3870)

Permalänk
Medlem

Ultra > GTS 512MB > GTX > GT 512MB > GTS 640MB > GT 256MB > GTS 320MB.

Mer minne är bättre när du ska köra högre upplösningar samt använda anti-alising. Dock är 512MB eller mer att föredra i dagens läge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ultra > GTS 512MB > GTX > GT 512MB > GTS 640MB > GT 256MB > GTS 320MB.

Mer minne är bättre när du ska köra högre upplösningar samt använda anti-alising. Dock är 512MB eller mer att föredra i dagens läge.

Så pinsamt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Så pinsamt!

Vad är det som är pinsamt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SSB
Vad är det som är pinsamt?

8800GT 256 spöar 8800GTS 320, inte konstigt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Hej på er!

Jag tänkte köpa mig ett nytt grafikkort till min dator men känner att jag är helt vilse på dagens marknad. Jag har väldigt svårt att skilja olika grafikkort åt, jag har förstått att GT, Ultra, GTS osv ska ge viss vägledning om vilket pris och prestandasegment dom tillhör men är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara dom här skillnaderna för mig?

Sen undrar jag hur mycket man ska bry sig om hur mycket minne ett visst grafikkort har? Det är väl inte så enkelt gissar jag att det kort med mest minne med automatik är bäst?

Ja du har förstått rätt att produktnamnet, i form av först siffror och sen bokstäver ska ge indikation på pris och prestanda.
För har GT legat under GTS. Men nu har nvidia gjort en soppa av allt.
Gamla GTS (96 och 112 streamprocessorer), som finns i 320 och 640 MiB tillhör G80-generationen. Där hör även GTX och Ultra, de har lika specifikation fast Ultra har högre frekvens på GPU och minnen.

För två månader sen släppte nvidia G92 i form av 8800GT och ställde det upp och ner. Och ännu värre för några veckor sen med nya 8800GTS.
För att säkert åtskilja de olika GTS:en så tittar du på minnesmängden, det finns inget från gamla och nya som har lika.
Jag rekommenderar minst 512 MiB på ett nytt kort, men det blir inte automatiskt snabbare om inte spelet drar nytta av så mycket minne (texturer brukar kräva mycket). 256 MiB är verkligen i underkant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ultra > GTS 512MB > GTX > GT 512MB > GTS 640MB > GT 256MB > GTS 320MB.

Mer minne är bättre när du ska köra högre upplösningar samt använda anti-alising. Dock är 512MB eller mer att föredra i dagens läge.

Beroende på texturanvändningen så borde väl GT 256 MiB klå GTS 640 MiB?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Beroende på texturanvändningen så borde väl GT 256 MiB klå GTS 640 MiB?

Stämmer bra det, men det är väldigt flytande vilket som är bättre. Tar minnet slut för 256MB-varianten så kan fpsen droppa rätt ordentligt, ser GTS 640MB som ett mer konsekvent presterande grafikkort och således bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Var ligger 1GB GT kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Stämmer bra det, men det är väldigt flytande vilket som är bättre. Tar minnet slut för 256MB-varianten så kan fpsen droppa rätt ordentligt, ser GTS 640MB som ett mer konsekvent presterande grafikkort och således bättre.

Det låter bra Man sitter på ett GTS 640 MiB sen några månader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Var ligger 1GB GT kortet?

Jag antar det förutom minnesmängden har identiska specifikationer med 512 MiB, isf är det mycket beroende på. Används inte minnet (mindre än 512 MiB) så är det ingen skillnad alls, skulle ett spel (med sådana finns inte än) använda sig närmare 1 GiB så skulle det bli rejäl prestandaökning med 1 GiB kortet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG